Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår under potene


Recommended Posts

Ja, vår lille 5 mnd gamle valp har fått sår under beina. Ikke slik folk tror. Alle jeg snakker med tror det gjelder oppsprukkete og tørre poter, men det er vel heller motsatt problem vi har. De er utrolig myke, og har blitt "slitt" vekk, akkurat som skrubbsår! Det er så ille at det begynte å blø.

Det er ca 3 uker siden første gang, og vi trodde nå det hadde grodd, så vi prøvde å gå tur igjen. Så nå er det samme igang igjen.. :) Hun blør på alle labbene, og vi aner ikke hva vi skal gjøre med det. Alle sier potesalve, men tror vel ikke det helt er det som er problemet ettersom hun har poter som er myke som den dagen vi fikk henne! Hun må jo også en gang opparbeide seg litt "træler" slik at hun kan gå normale turer med oss igjen!

Problemet begynte da den myke snøen hun alltid hadde gått på smeltet, og hun måtte gå på ru asfalt, og grus..

Har noen vært bort i lignende, og hva har dere i så fall gjort..? Jeg synes det er vanvittig frustrerende. Vi har også prøvd potesokker, men de blir sparket av med en gang, og vil ikke sitte på de tynne labbene hennes. Samtidig må hun jo som sagt også opparbeide seg å tåle det, og det gjør hun jo ikke ved å bli "beskyttet" hele tiden..

Samtidig hjelper det ikke at hun ikke går pent i bånd, men vi får jo heller ikke trent på det! Det er virkelig frustrerende.. :sad: Håper noen har noen gode tips. Skal i butikken i morgen å finne bandasje, og lete etter bedre potesokker og aloe vera iallefall.

Håper noen har noen gode tips, det er ikke noe morro å se veslejenta blø så fælt, og ikke kunne gå turer :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da :sad:

Høres ikke godt ut.

Jeg tror jeg ville tatt henne med til veterinær eller alternativ behandler og sett om det var noe de kunne gjøre med saken. Kanskje evaluere foringen også?

Også ville jeg beskyttet henne en stund fremover, jeg tror potene må få bygge seg opp - og at det på en måte må skje litt innenfra - ikke ved at hun går og er sårbeint for å 'herdes'.

Kanskje ting blir litt bedre når gresset vokser og gatene blir feid om ikke annet.

Bare mine tanker.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, høres jo unektelig litt merkelig ut hvis hun begynner å blø og slite vekk potene på vanlige turer o.l.? Det samme skjedde med Sofus en gang. Jeg slapp ham sammen med en hund på en parkeringsplass. Der fikk de løpe rundt og leke leeeeenge og da sleit han av seg ytterste laget på potene gitt- uten å gi en lyd... dustehund :)

Mitt poeng altså, kan det være at du har latt henne styre på sånn hun vil med den tanke at hun jenker seg ned dersom det sliter under? Fordi sånn tenker ikke alltid alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er merkelig, og ikke noe gøy.. :)

Det har skjedd på vanlige turer. Både når hun har gått bananas i bånd, og når hun har fått lunte rundt i flexi-bånd.

Hun viser aldri tegn til å ha vondt under, har bare gått rett fram i samme tempo. Første gangen det skjedde var det mørkt, så vi så det ikke før når vi kom hjem, og det var blodspor på buksa mi. Det er som du skriver, at hun har slitet vekk det ytterste laget, og kommet såpass langt inn at det blør. Ufyselige greier, og veldig frustrerende! :sad:

Uff da :sad:

Høres ikke godt ut.

Jeg tror jeg ville tatt henne med til veterinær eller alternativ behandler og sett om det var noe de kunne gjøre med saken. Kanskje evaluere foringen også?

Også ville jeg beskyttet henne en stund fremover, jeg tror potene må få bygge seg opp - og at det på en måte må skje litt innenfra - ikke ved at hun går og er sårbeint for å 'herdes'.

Kanskje ting blir litt bedre når gresset vokser og gatene blir feid om ikke annet.

Bare mine tanker.. Lykke til!

Unnskyld, så ikke innlegget ditt før nå jeg. Ja, vi håpet jo at det var bare en sånn engangsgreie, men det var det jo ikke..

Hun får von og hundemat med hill's og rapsolje. Potene hennes er supermyke, og tror ikke det skal være noe galt med foringen.

Men hva mener du med alternativ behandler..? Vi er nok nødt til å dra til veterinær ja, men skal først la det være over helga iallefall. Vi skal ut å handle litt sokker, salver osv i morgen igjen, og se om noen her inne har noen tips og erfaringer å dele.

Håper uansett det blir bra til slutt. Kan nok hende hun bare trenger laaaang tid ja. Blir dårlig med turer og treninger da.. :) Men det viktigste er at hun har det bra!

*dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hunden mye på asfalt? Da får hun neppe tid til å bygge opp et skikkelig hudlag før det slites ned igjen. Ser også at råtten snø kan være hardt for potene. Det beste tror jeg er om de får gå en del på variert grunnlag, og gjerne skogsstier, grusveier, strandsand, gress, altså mykere og mer naturlig underlag. Asfalt kan være beinhardt for små poter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun har ikke gått noe særlig på asfalt, men gått på alt mulig. Til å begynne med, de første 1,5-2 mnd gikk hun mer eller mindre bare på snø, rett og slett fordi det var snø her. Når den begynte å smelte, gikk vi tur litt på asfalt og litt skog. Da virket det som det var for "grovt" for henne, og hun fikk sår. Vi har prøvd å være flinke til å ta en laaang pause fra turgåing for å la det gro, og trodde det gikk greit, men nå er det på an igjen, og det vikrer som asfalt er verst, men at også grus, skogstier osv er ille, men gress tror jeg går bra.

Vi hadde aldri problem med dette med Bajas, og var ikke i våre tanker at det skulle bli så mye greier ut av å bare gå turer.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min DSG Hampus har litt med potene sine.

Han har vel egentlig 2 problemstillinger.

Både at han tørker ut og sprekker, og at han sliter hull i potene.

Den første delen har vi "overvunnet" ved nøye forsøk av diverse forsorter hvor vi har funnet en balanse med råforing, tørrfor og olje.

Samt at jeg smører en gang i uka på den kaldeste delen av vinteren.

Dette at han sliter hull i potene har blitt bedre etter at vi fant ut hva som fungerte med foring og sånt.

Men vi tar forhåndsregler og bruke potesokker 99% av alle turer på asfalt.

Spesielt når vi er på utstillingsturer som i Stockholm i påsken.

Stakkars Hampus ble mobbet på alle verdens språk, ledd av og fotografert når vi rusla tur i gamla stan i godværet.

Potesokkene har blitt en vane for han, og vi har unngått sårbeint og sundslitt hund siden vi begynte med sokkene.

Så når vi reiser bort med hundene, har Hampus egen toalettmappe med sokker, salve og bandasjer med seg i tilfelle trøbbel...

Hjemme varierer vi underlaget veldig, med turer i fjæra, skogen og litt på asfalt uten at det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Setter veldig pris på deres deling av erfaringer osv! Det gir oss litt tips om hva vi kan gjøre.

Potesokker finner vi ikke, som hun ikke sparker vekk. Men skal fortsette å lete :blink:

Nå skal vi iallefall passe på å gå bare i skog og mark, eller trene på gressplen. Så får vi heller prøve å bygge oss sakte men sikkert opp tror jeg. Takk for fine innspill iallefall! Man synes jo så synd på de. Når hun fikk sårene viste hun ingen tegn til at det gjore vondt, men dagen etterpå haltet hun på det ene, og verste, benet stakkar. Ikke noe moro å se hun har det vondt.. :) Nå har hun ikke vært ute annet enn på do siden fredag etermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du får gode tips:)

Hva slags potesokkker har du prøvd? Selv har jeg iallefall god erfaring med e bomullsokkene som hundekjørerne bruker. De holdt en hel jaktdag i høst på oss iallefall og da er det jo ganske langt, stort og fort hunden løper i svært varierende terreng.

Men noen hunder er dessverre eksperter på å bli kvitt potesokker og får ristet dem av omtrent før du får satt dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus:

Ja det fikk jeg tips om her om dagen, og det må vi prøve! Har enda ikke rukket å kjøpe det, men det skal vi kjøpe!

Tusen takk for tips :blink:

Shilamon:

Vi har bare funnet noen sånne svarte sokker i "tykt"stoff. Kan det være neopren..? Har også funnet noen andre i mykt stoff, men de var altfor store, og passet i hvert fall ikke. Har fått tips om en butikk vi kan sjekke ut her i nærheten. Skal høre litt rundt dersom vi ikke finner det.

Hun har veldig små og tynne labber, og selvom vi strammet ganske så hardt, sparket hun de av seg :) Gidder ikke bruke 1000 kroner på å kjøpe en haug med ubrukelige potesokker heller, så vil finne noen fine, enkle, lette og greie :)

Legger ved bilde av henne med sokkene på :)

post-5363-1240217164_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkar liten da. Det er ikke enkelt når det blir slik. Dina har hatt trøbbel i vinter hun også, men heldigvis blitt mye bedre nå. Jeg slet med å finne små nok potesokker til henne, fordi hun har så tynne bein. Jeg kjøpte slike fleece potesokker som hundekjørerne bruker. det hadde de i hennes størrelse, og mindre. Prøvde noen som til og med ble for små til henne. Dette kjøpte jeg på hundebutikken på grønland. Hvis du ikke bor i oslo kan du helt sikkert ringe de og bestille og få de til å sende til deg. Ellers kan jeg stikke innom å kjøpe å sende de til deg. De er veldig gode, og sitter godt på. Er også solide og tykke slik at de tåler litt. Ellers har jeg tro på det Marie sier her. Jeg tror dette må fikses innenfra, fordi å smøre henne inn med mer salve, når hun har så myke poter at de blir såre tror jeg ikke er så lurt. Her er det viktig at potene blir litt hardere, og mer robuste slik at de tåler litt mer. Kanskje du kan finne noe kosttilskudd som gjør potene sterkere. Så er det sikkert lurt å ta turingen gradvis. Begynn med skånsomt underlag, og gradvis gå over til røffere underlag når potene blir sterkere. Håper hun blir bedre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kjøpt bandasje, men ikke fått bruk for den enda. Har trent første dag i hundeklubben, og det var på gress, så da gikk det bra uten :icon_confused:

Takk for tips om butikk som selger, for nå har vi vært innom en god del, og ingen har noen ålreite til så liten hund..

Nå har vi iallefall lagt en plan. Vi går baaare på skogbunn og gress, og bærer henne el.l. de stykkene det er grus eller asfalt. Følge med på potene, når de ser ferdig grodd ut, begynne så smått å gå noen meter på asfalt.

Samtidig skal vi gjøre så godt vi kan å få henne til å gå pent i bånd. Når hun drar, sliter hun nok enda fortere enn ellers.

TUSEN TAKK for mange gode tips, dere har vært til stor hjelp, og jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort uten dere!! :lol:

Nå er det bare å ha plenty med tålmodighet osv, så får vi se hvordan det går! Håper virkelig de blir så sterke at det ikke blir noe problem etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang potesokker. Hvis du teiper de med feks sportsteip over borrelåsen og litte granne opp på foten til hunden så sitter de mye bedre. Som med alle andre potesokker som sitter litt stramt på så må de taes av når dere har pauser/hunden ligger i bilen o.l. slik at blodtilførselen ikke hemmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var også sårbeint da han var yngre.Vi brukte sinksalve +potesokker.Kjøpte billige barne sokker,teipet litt og brukte den bandasjen som fester seg selv.Dessuten vanntette hundesokker på toppen når det regnet eller det var snø ute.Nå er han blitt kjempebra under beina

Får håpe vovva di "vokser" det av seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...