Gå til innhold
Hundesonen.no

Når samtlige søsken i kullet har HD


Recommended Posts

Jeg røntget min hund med resultat A. Så sjekket jeg søsknene hennes på Dogweb, og samtlige har HD! Fra C til E. Er bare ei tispe som ikke er røntget enda. Gud bedre, har jeg sinnsykt flaks med valg av valp? Eller er det andre ting som kan ha ført til dette og?

Hunder med HD grad E, blir de avlivet forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avliver ikke en hund med bakgrunn i diagnose, men i bakgrunn i klinisk situasjon - mener jeg.

En hund med sterk grad HD kan fint ha et langt og godt liv, så lenge en tar noen forhåndsregler. En hund med HD skal ikke holdes for tykk (ingen hund skal det, spør du meg...), skal ikke mosjoneres på hardt underlag som asfalt, og det er viktig med jevn mosjon - heller tyve minutter om dagen enn tre timer hver søndag.

Oppfølgning kan være greit, for eksempel nye røntgenbilder et års tid senere for å se utviklingen av forkalkninger. Men så lenge en hund ikke viser smertetegn, er HD en bokstav, ingen lidelse.

Så finnes det også hunder på fem måneder som avlives pga HD, så jeg sier ikke at det er ufarlig - jeg sier at bokstaven alene ikke bestemmer hundens skjebne. Vår hannhund på ti og et halvt år er fri for HD, men han har med alderen fått forkalkninger for det, og en annen tispe vi hadde hadde C på hoftene, og ble til slutt avlivet cirka ni år gammel på grunn av forkalkninger i ryggen som påvirket hennes livskvalitet.

Det er umulig å svare på spørsmålet ditt om flaks - jeg vet for eksempel ikke noe om din hunds oppvekst, om de andre hundenes oppvekst, om foreldre og andre slektninger. Er det mye HD på rasen, er det mye HD på linjene - er kullets statistikk representativt for linje og raser, eller er dette katastrofalt?

Noen får aldri HD på sine hunder, noen får alltid hunder med HD. Så det er klart at noe spiller inn, og jeg tror ikke det er flaks eller lykkestjerner - jeg tror det er andre faktorer, som fôring (hva, hvor mye, hvor ofte), aktivisering (hva slags, hvor, hvor mye, hvor ofte, med hvem) og andre faktorer i hverdagen. Forskere ved veterinærhøgskolen har et livsløpsprosjekt, hvor de følger hunder av ulike raser, og gjør en million ulike undersøkelser og statistikker i håp om å forstå HD bedre. Type gulv og hundens faste plass er en av parametrene - vil en hund som sklir rundt på parkett få dårligere skjelett enn en som vokser opp på matte skipsgulv? Vil en hund som sover på en madrass ha et sunnere skjelett enn en som sover rett på gulvet? Det er så mye rart de undersøker, det skal bli spennende å se om de kommer fram til entydige svar.

Det eneste vi vet er at HD er komplekst, og det er et resultat av både arv og miljø. Men hvor mye er hva, og hva slags miljøfaktorer påvirker hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg om hverken flaks eller andre ting, men det samme skjedde hos oss med Buffy. Hun var den eneste i sitt kull som var fri. (4 av 5 valper var røntget. De andre hadde c, d og e og litt ad i tilegg). Men til gjengjeld fikk Buffy alt det andre da... allergi, hjertefeil, overbitt, mageproblemer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...