Gå til innhold
Hundesonen.no

Sur nabo


shira09

Recommended Posts

Vår valp er 3 og en halv mnd...så den har så vitt begynt på livet...men det skjønner ikke vår nabo...

Klager og syter på at det er så mye inn og ut flyging hos oss og bjeffing...ja, blir fort mange turer ut med valpen..bruker verandaen ennå til lufting, så hender det at den vil være ute litt og det lar vi den gjøre...den bjeffer et par bjeff når den vil inn...

Så har datter vår fått ut trampolinen...og valpen blir veldig oppspilt når hun hopper på den...stiller meg foran valpen og sier nei...og avleder den...dette fungere som regel greit...men neste gang er det samme leksa opp igjen...

Det hender også at valpen plutselig finner ut og bjeffe på meg...da snur jeg ryggen til og blir stående til den tier stille...så blir det ros og belønning...

Så når det kommer ting på verandaen som ikke har hvert der...det kan være møbler eller at pus sitter på gelendre...så bjeffer valpen litt...jeg griper inn etter slik jeg har lært...og sier nei...eller viser at ting ikke er farlig...

Dette innebærer jo en del bjeffing...men en får ikke en valp ferdig dressert...

Naboen har til og med bedt oss om å søke profesjonell hjelp for å få valpen stille...

Hva sier man til slike naboer...kan da ikke holde valpen innestengt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen er tydeligvis av den sarte typen som ikke tåler så mye bjeffing.. Heh.. Profesjonell hjelp, faktisk.. jeez..

Nå har ikke jeg så mye erfaring med bjeffing, da min aldri har bjeffet noe særlig.. Men hun hadde en periode da hun var valp hvor hun fant ut at å bjeffe var en lur ting. Dette stoppet jeg raskt ved å ikke gi henne noen som helst form for oppmerksomhet når hun bjeffet.. Hverken av positiv eller negativ art. Da fant hun kjapt ut at det ikke lønnet seg å bjeffe. Nå bare varsler hun en gang i blant med et bjeff eller to.. Såpass må folk tåle mener nå jeg.

Sikkert andre her som har mer bjeffe-erfaring og råd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - man vet ikke hvor godt man egentlig har det når man har supertrivelige naboer som ikke klager på hundene!

Jeg kan meget godt skjønne deg, du har en liten valp, den prøver ut sitt liv og språk, tester ut hva man får lov til og ikke, osv.

Men samtidig skjønner jeg naboen også, da. Ha en liten nabohund som bjeffer til stadighet - på verandaen, når det skjer noe utenfor, når den kjeder seg, osv. Det kan vel fort bli endel bjeff i løpet av en dag, det?

Heldigvis pleier jo valper å vokse seg ut av slikt, og bli mer stille. Men det er selvsagt veldig viktig at du som eier begrenser så mye som mulig (om ikke annet for å ha et greit forhold til naboen!).

La vær å ha den ute alene (finnes ikke noe som "trigger" bjeffing så mye som det), ha kontroll på den, følg med slik at du får stoppet bjeffingen FØR den setter igang (vær klar når barnet går ut til trampolinen, f.eks.), prøv å kom valpen i forkjøpet, snakk med den og få oppmerksomheten rettet på noe helt annet enn det den ønsker å bjeffe på.

Og ros, kos og se til at valpen virkelig skjønner at det å være stille er noe du setter stor pris på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naboen har da ingenting med hva dere gjør.. det vill alltids være noe lyd når noen har hund, selvsagt er det mest når hunden er valp det er da helt normalt, men så lenge det ikke er noe bråk før kl 7 og etter kl 11 så har naboen ingenting han skulle sakt egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare si at den står ikke ute og bjeffer i tide og utide...er som regel i nærheten enten ute på verandaen me den eller så er jeg innefor døren og følger me på hva den gjør...men en så liten valp må ut ganske så ofte..å det irriterer tydelig naboen at det er mye ut og inn dørene hær...viss den er ute alene så rekker den knapt og bjeffe to -tre ganger før vi får stoppet den...men må jo bare si at den naboen har jo bedt ungene være stille utendørs også...så det eneste vi kan gjøre er å selge huset til noen invandrere med en haug me unger...nei...det var en spøk...må bare bruke litt galgen humor hær...blir så lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom naboen din er så ille som du sier, tror jeg nesten jeg ville sendt han et rekomandert brev og gitt beskjed om at hans oppførsel og væremåte er å anse som trakassering og at dersom han ikke slutter med dette så vil du anmelde han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...du er ikke den første som sier det...men jeg er av den tolmodige sorte og vender det andre kinn til...kanskje det ikke er moro så lenge han ikke får noe særlig stor respons...må jo legge til at han er politimann...og en tydelig paragraf rytter...tenkte å ta en prat med lensmannen hær i kommunen...kjenner han litt for vi har barn i samme kor...å han er veldig hyggelig og forståelsesfull...

Må jo si at i dag har valpen hvert ute uten å bjeffe i det hele tatt...gått litt ut og inn jeg...hengte opp klesvask og sånt småtteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt merkelig at han ikke kan være litt rund i kantene når det gjelder en liten valp på 3mnd. Man må nesten tåle littegrann fra naboen sin. Om han blir helt spinnevill når han er voksen, og plager naboene med bråk og røminger over til deres hage, så kan jeg forstå det :wub: Men litt valpebjeff i ny og ne, blir flisespikkeri syns jeg.

Irritere seg over så lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom naboen din er så ille som du sier, tror jeg nesten jeg ville sendt han et rekomandert brev og gitt beskjed om at hans oppførsel og væremåte er å anse som trakassering og at dersom han ikke slutter med dette så vil du anmelde han.

Ja, det vil nok gjøre han langt mer vennlig innstilt til valpen?

Hva med å prøve noe helt nytt? Hva med å beklage og unnskylde, og forklare at dette er en liten valp, og at man håper på litt slingringsmonn mens man oppdrar den? Og i tillegg passe på at bikkja faktisk lærer å holde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil nok gjøre han langt mer vennlig innstilt til valpen?

Hva med å prøve noe helt nytt? Hva med å beklage og unnskylde, og forklare at dette er en liten valp, og at man håper på litt slingringsmonn mens man oppdrar den? Og i tillegg passe på at bikkja faktisk lærer å holde kjeft?

Jeg må si meg enig med 2ne her. Det er ofte veldig effektivt å si seg enig med den som klager, og heller legge til en liten forklaring om hvordan man jobber for å bedre forholdene :) Da gir du naboen inntrykk av at du spiller på lag med ham, isteden for å være hans motstander.

Kan være verdt et forsøk :asmile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...