Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on Track kommer inn under dopingreglementet


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Det blir vel det samme med dette som det er i hestesport. Alt av "alternative løsninger" går også som doping. Det være seg BOT, Nikken, akkupunktur,urter, kiropraktikk ol.

Alt som er tillat er bruk av kaldt vann.

Det er mer enn en som bør bli tatt for doping da det er mer enn ett magnetdekken som brukes jevnlig.

Synes det er litt feil, siden det virker forebyggende både på hest og hund, uten at man påvirker dyrets metabolisme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan de skal håndheve det - men det må vel gå på ære og samvittighet, som det gjør med det meste annet. Det er jo veldig, veldig sjelden dopingkontroll på utstilling... Jeg er ikke aktiv i andre miljø, så jeg vet ikke om det foregår der, men jeg ser ikke for meg urin- og blodprøveinnsamling etter NM i agility eller LC.

Jeg synes dog det er vanskelig å sette grensene for hva som er greit og ei. Hunder som må gå på rimadyl for ikke å ha smerter - kan de konkurrere? Hunder som med jevne mellomrom får akupunktur for å dempe smerter - kan de konkurrere?

Problemet med BOT er jo at det er ikke ensidig "medisin", og vi er vel mange som bruker det uten å anse hundene våre som syke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette går over alle støvleskaft.

En hund som må bruke remedier; medisiner, spesialdekken, teipe ben etc for å klare og funke skal ikke i konkurranse uansett. Kan den ikke konkurrere for egen maskin er det noe som er galt.

Jeg driver LC og racing og har brukt BOT som et tillegg til opp/nedgåing av mine hunder. Resultatet er hunder med bedre oppvarmet musklatur enn om jeg bare skulle gå dem opp og evt massere/stretche (men det er vel meninger om det også har jeg hørt, at det heller ikke er tillatt?) som går i løp, med mindre sjanser for muskel/sene skade/slitasje. For mitt vedkommende har det utelukkende vært forebyggende. Hadde mine hunder hatt et snev av en skade er det da klinkende klart at de ikke skal i løp!

Og jeg lurer også på hvordan dette skal sjekkes. Kan heller ikke se for meg at dette skulle gi utslag på blod/urinprøver.

Så lite stikk-prøver det blir tatt pr idag så skal man man tilføre ennå mer på listen som skal sjekkes opp! Hva med heller å intensivere stikk-prøve biten på type remedier man VET er doping? Som fx Rimadyl, det er på dopinglisten og har 14 dagers karens. Og det vet vi er betennelsesdempende og smertestillende og kan påvises ved blod/urinprøver.

I mine mange år med løp har jeg vært borti kun tre ganger at det er tatt stikk-prøver på doping og to av dem var under EM.

Men dessverre finnes det bøttevis med useriøse hunde-eiere som skal konkurrere for enhver pris, de eier ikke skrupler, men tenker titler. Så dette er nok en konsekvens av "sånne" dessverre, og går utover de som tenker helse, funksjon og sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette går over alle støvleskaft.

En hund som må bruke remedier; medisiner, spesialdekken, teipe ben etc for å klare og funke skal ikke i konkurranse uansett. Kan den ikke konkurrere for egen maskin er det noe som er galt.

Jeg driver LC og racing og har brukt BOT som et tillegg til opp/nedgåing av mine hunder. Resultatet er hunder med bedre oppvarmet musklatur enn om jeg bare skulle gå dem opp og evt massere/stretche (men det er vel meninger om det også har jeg hørt, at det heller ikke er tillatt?) som går i løp, med mindre sjanser for muskel/sene skade/slitasje. For mitt vedkommende har det utelukkende vært forebyggende. Hadde mine hunder hatt et snev av en skade er det da klinkende klart at de ikke skal i løp!

Og jeg lurer også på hvordan dette skal sjekkes. Kan heller ikke se for meg at dette skulle gi utslag på blod/urinprøver.

Så lite stikk-prøver det blir tatt pr idag så skal man man tilføre ennå mer på listen som skal sjekkes opp! Hva med heller å intensivere stikk-prøve biten på type remedier man VET er doping? Som fx Rimadyl, det er på dopinglisten og har 14 dagers karens. Og det vet vi er betennelsesdempende og smertestillende og kan påvises ved blod/urinprøver.

I mine mange år med løp har jeg vært borti kun tre ganger at det er tatt stikk-prøver på doping og to av dem var under EM.

Men dessverre finnes det bøttevis med useriøse hunde-eiere som skal konkurrere for enhver pris, de eier ikke skrupler, men tenker titler. Så dette er nok en konsekvens av "sånne" dessverre, og går utover de som tenker helse, funksjon og sikkerhet.

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sprøtt, skjønner ikke hvorfor det lages regler om ting som er umulig å følge opp.

Menmen, ikke så gale at det ikke er godt for noe, produsenten får jo masse gratis reklame nå. Hvorfor forby det om det ikke virker liksom. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo BOT-produkter beregnet på mennesker - blir disse også ansett som doping? Og i tilfelle ikke, skulle eneste grunnen være at mennesker kan snakke for seg og fortelle om de har vondt, mens hunder ikke kan det, jmf SKKs nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er latterlig... Man skal ikke konkurrere med dyr som har skader/smerter, men ikke alle går etter den mentaliteten. BOT brukes i mange situasjoner forebyggende, men også lindrende på dyr som allerede har en skade. Er det for å unngå at disse dyrene blir brukt i konkurranser at de forbyr det, eller er det fordi de mener at hunden presterer bedre om dette har blitt brukt? Hvis det er det første så synes jeg det er en god grunn, men det er tvilsomt... Man ser jo bare i f.eks trav og gallopp sporten. Det skal mye til før en hest blir disket fordi den er halt. Om hesten er dopet blir den selvfølgelig disket. Hvorfor retter de ikke fokuset mot de som starter hester som er stokk halte? Jeg sier ikke at doping ikke skal være tillatt, men man burde kanskje heller se på hva som er årsaken til at hester/hunder blir dopet før konkurranse. I mange tilfeller er det nettopp fordi hesten/hunden har et problem som må dekkes over slik at den kan prestere. Doping kontrollen bør derfor kombineres med en test av helsen til dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste å si er at jeg er glad mine hunder har slike dekken siden de er SÅ effektive at de må settes på dopinglista. :-P

Slike regler rammes vel bare av oss som ikke bruker det til å konkurrere med en syk hund for en hver pris. De burde vel tatt tak i den delen først kanskje. Det er hunder som går i ringene som viser veldig stor uvilje til å utøve enkelte bevegelser eks, og likevel får de gå og gå og gå med disse hundene.

Har forresten NKK noen dopingliste tilgjengelig på hjemmesidene sine? Ikke funnet noe hittil selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten NKK noen dopingliste tilgjengelig på hjemmesidene sine? Ikke funnet noe hittil selv...

Nei, de har ikke det, jeg har spurt. Er man i tvil om noe er doping tar man enten kontakt med veterinær eller NKK som igjen tar kontakt med sin veterinær. Det eneste som finnes er i de forskjellige regelverk.

Sakset fra LC-reglene:

Doping - Kunstig stimulering.

Med doping forstås her medisin eller annet middel brukt i den hensikt å påvirke hundens temperament, natur og atferd. Det er forbudt å gi hunden midler som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker atferd, temperament eller på annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet.

Sakset fra utstillingsreglene:

3.7 Doping/faking er forbudt

Med doping forstås her medisin eller annet middel som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker atferd, temperament eller på annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

- operativt inngrep er foretatt i den hensikt å forbedre hundens eksteriør.

- pels, nese eller hud er behandlet med produkter som forandrer farge eller struktur.

Det er sikkert tilsvarende i de forskjellige regelverk for de forskjellige prøvene/sportene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette kan være noe drøyt. Men har dekkenet den effekten de reklamerer for (betennelsesdempende og smertelindrende) så er det jo faktisk for doping og regne. Både i hht til NKKs og SKKs regelverk.

Eller lyver produsenten når de hevder dette: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=1089 ?

Du kan faktisk gjøre ting med hunden som, ifølge forskning, har vist seg å virke bet.dempende og smertelindrende, uten at NKK regner det som dop. De har ikke noe regelverk å forholde seg til, det er opp til eier å spørre dersom man er i tvil. Så er det bare å finne ut hva som er tvilsomt og når man bør spørre. Det som gjelder i Sverige,gjelder ikke automatisk her. Er NKK's veterinær som avgjør i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette kan være noe drøyt. Men har dekkenet den effekten de reklamerer for (betennelsesdempende og smertelindrende) så er det jo faktisk for doping og regne. Både i hht til NKKs og SKKs regelverk.

Eller lyver produsenten når de hevder dette: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=1089 ?

Jeg undres med deg :wub: For det er de samme effektene som rimadyl har.

Jeg bruker det også forebyggende, men lurer likevel på hvordan SKK skal klare å gjennomføre en kontroll på dette. Hus/bil/telt/campingvogn/kasse/koffert/bagransakelse?

Tenker nå slik jeg da, at skal de jobbe mot dop, så MÅ de bli flinkere til å ta stikkprøver og ikke føre stadig nye remedier på listen. Dop i alle idretter er en uting, og kanskje verre når det er dyr involvert. De kan ikke si stopp. NKK bør helt klart ta seg sammen! Så mange hunder som går på smertestillende tror jeg vi umulig vet, dog vet jeg dessverre om flere i mitt miljø, ikke mange men det gjøres, og det er sikkert flere i de andre miljønene. (blir jeg sikkert halshugd igjen, og det driter jeg i, da bør de gå inn i seg selv og se hvorfor de føler seg truffet før de halshugger meg) Men OT dette er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Eneste å si er at jeg er glad mine hunder har slike dekken siden de er SÅ effektive at de må settes på dopinglista. :-P

Slike regler rammes vel bare av oss som ikke bruker det til å konkurrere med en syk hund for en hver pris. De burde vel tatt tak i den delen først kanskje. Det er hunder som går i ringene som viser veldig stor uvilje til å utøve enkelte bevegelser eks, og likevel får de gå og gå og gå med disse hundene.

Har forresten NKK noen dopingliste tilgjengelig på hjemmesidene sine? Ikke funnet noe hittil selv...

Nææææ seeee hva katten dro inn.... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dekkenet den effekten de reklamerer for (betennelsesdempende og smertelindrende) så er det jo faktisk for doping og regne. Både i hht til NKKs og SKKs regelverk.

Eller lyver produsenten når de hevder dette: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=1089 ?

Jeg undres med deg :wub: For det er de samme effektene som rimadyl har.

Nei, jeg tror neppe produsenten lyver, men å sammenlikne det med Rimadyl blir vel litt feil. Rimadyl ER et medisinsk remedie med beviselig betennelses og smertelindrende effekt, BOT har foreløpig bare en studie pågående, som ikke er ferdigstilt ennå. Det står heller ikke på BOT sine sider (som jeg kan se) at det er betennelsesdempende, men "Vi har visat att värme ger fysiologiska omställningar i kroppen, vilket kan lindra smärta och kroniska inflammationer". Og det er det mye annet som kan også, som ikke er doping. Fx svømming i oppvarmet basseng for å lindre artritt, det hjelper det også, men er da ikke doping.

Det står også bla: "Det finns egentligen ingenting annat, förutom mediciner, som ger ett så reproducerbart positivt resultat på patienter som har inflammatorisk grundad smärta."

Så lenge BOT ikke har en beviselig medisinsk effekt syntes iaf jeg det blir helt feil å sette det på dopinglisten. Og, som både jeg og flere allerede har uttalt, hvertfall når man pr idag ikke har kapasitet for å faktisk teste for det som ER doping.

Hvordan BOT skal testes er jeg fremdeles nysgjerrig på så jeg venter i spenning på svar fra SKK jeg...

Du kan faktisk gjøre ting med hunden som, ifølge forskning, har vist seg å virke bet.dempende og smertelindrende, uten at NKK regner det som dop. De har ikke noe regelverk å forholde seg til, det er opp til eier å spørre dersom man er i tvil. Så er det bare å finne ut hva som er tvilsomt og når man bør spørre. Det som gjelder i Sverige,gjelder ikke automatisk her. Er NKK's veterinær som avgjør i hvert enkelt tilfelle.

Nemlig, akkurat hva jeg fikk til svar fra NKK også.

---

Men når alt dette er sagt, doping eller ikke, man starter IKKE en hund i konkurranser om man har det minste snev av mistanke på at noe er galt. Man setter ikke en hund på "medisin" for å skjule vondter og/eller fremme prestasjon og så starter i konkurranser. Sånt gjør man bare ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge BOT ikke har en beviselig medisinsk effekt syntes iaf jeg det blir helt feil å sette det på dopinglisten. Og, som både jeg og flere allerede har uttalt, hvertfall når man pr idag ikke har kapasitet for å faktisk teste for det som ER doping.

Hvordan BOT skal testes er jeg fremdeles nysgjerrig på så jeg venter i spenning på svar fra SKK jeg...

Nemlig, akkurat hva jeg fikk til svar fra NKK også.

---

Men når alt dette er sagt, doping eller ikke, man starter IKKE en hund i konkurranser om man har det minste snev av mistanke på at noe er galt. Man setter ikke en hund på "medisin" for å skjule vondter og/eller fremme prestasjon og så starter i konkurranser. Sånt gjør man bare ikke!

Jeg er slettes IKKE uenig med dere. Jeg satte bare spørsmålstegn ved att SKK "sammenligner" flere medisinske preparater med BOT. For det er jo det SKK gjør når de ramser opp BOT og rimadyl i samme slengen.

Dop brukes IKKE og jeg kommer aldri til å bruke det på en konk.hund. Jeg bruker det som forebyggende og kommer til å fortsette å gjøre det (bortsett fra på stevneområdet i Sverige :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slettes IKKE uenig med dere. Jeg satte bare spørsmålstegn ved att SKK "sammenligner" flere medisinske preparater med BOT. For det er jo det SKK gjør når de ramser opp BOT og rimadyl i samme slengen.

Dop brukes IKKE og jeg kommer aldri til å bruke det på en konk.hund. Jeg bruker det som forebyggende og kommer til å fortsette å gjøre det (bortsett fra på stevneområdet i Sverige :wub:)

Ok, trodde du mente at BOT og Rimadyl kunne sammenlignes jeg, uuuunskyyyyld.... :blush:

Ble kanskje litt over middels engasjert jeg, men det irriterer meg ut av en annen verden at BOT er klassifisert som dop når jeg har erfart flere ganger at mine løps-hunder utelukkende har ikke-dopiske positive virkninger. Og det har faktisk ikke fremmet prestasjonene deres heller, Hr. langbein er fremdeles sist i mål på racing han stakkar...

Men jeg ser hvor bedre oppvarmet de er, hvor bedre kroppen, muskulaturen og sener er rustet for å takle en tøff konkurranse, hvor mere smidig de er i banen etc etc.

Så ja, jeg kommer også til å fortsette å bruke mine dekken, men er (dessverre) nødt å respektere 14 dager'n i Sverige da våre løp som oftest foregår der.

Og Margrethe, jeg trodde ikke at du brukte dop altså, håper ikke du leste det slik....*ennå mere flau da liksom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette er akkurat det samme som i hesteverden. Det er ikke tilatt å bruke magneter på hester eller akupunktur eller naturmedisin eller blister 14 dager før travløp. Det finnes ingen sjangs i verden til å kontrollere dette, men det spiller på folks anstendighet og æresfølelse. Det finnes ingen dokumentasjon på at noen av de overnevnte produktene er prestasjonsfremmende, men det går likevel innunder dopingreglementet på lik linje med medikamenter. Jeg ser ikke noe problem med dette hverken på hest eller hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når produsentene av BOT markedsfører seg som de gjør så har de egentlig seg selv å takke. Det at man merker at en hund presterer bedre på banen i form av bedre muskler, kropp og sener så sier det jo seg selv at dekkenet har tilnærmet virkning som f.eks ultralyd som det også er karenstid på.

Har en hund litt vondt en skulder eller ryggen og blir den merkbart bedre av å bruke dekkenet (som produsenten hevder) så er det jo det "doping". Doping er ikke ensbetydende med at en hund nødvendigvis blir bedre, men like mye at en hund på tross av en skade kan prestere. Har jeg en hund som jeg vet er f.eks stiv i ryggen til tider og den blir merkbart bedre av bruke BOT så vil jeg selvsagt bruke dette. Som smertelindring og forebyggende.

Dette står på de norske BOT-sidene:

"Back on Track er fremstilt av polyester/polypropylen og innsmeltet keramikk- pulver. Keramikken reflekterer kroppsvarmen i form av infrarød stråling. Infrarødt lys har en dokumentert smerte-lindrende effekt. Varmen lindrer betennelser, minsker spenninger i muskulaturen og øker blodsirkulasjonen. Back on Track kan brukes før og etter trening, og viktigst av alt er at det kan brukes for å forebygge skader og påskynde legingen av skader som allerede har oppstått."

Back on Track-effekten :

* Smertelindring

* Lindrer inflammasjon

* Reduserer muskelspenninger

* Øker blodsirkulasjonen

Selvsagt er dette for doping å regne. Iallefall slik som de markedsfører produktet sitt. Brukes BOT som det kan brukes i følge de som selger dette, så er det vel ingen tvil om at dette kan være med på å påvirke hundens almenntilstand i form av å lindre smerter, og påvirke hundens prestasjon eller kvalitet.

Regelverket for å reklamere for medisinske produkter er ganske strengt og nå tror jeg jommen at BOT må enten revurdere markedsføringstaktikken sin, eller kanskje det kommer på blåresept :):D

Jeg har ingen problemer med at BOT brukes på hunder, men er dekkenet alt det som blir lovet så syns jeg faktisk at det bør falle inn under samme kategori som f.eks ultralyd og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...