Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliving av hund.


Olsenbanden

Recommended Posts

Bare noe jeg undres en del på ang avliving av hunder hos dyrlegen.

Undersøker dyrleger om det er vedkommende som kommer med hunden som eier den, før den avliver hunden?

Eller kan hvem som helst bare komme med en hund å si den er deres å få den avlivet?

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Jeg og min mamma dro til veten med bestemors hund da han skulle avlives,og ingen spurte om det var vi som eide hunden da ihvertfall.

Jeg har forresten aldri blitt spurt når jeg har dratt med egne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har heller aldri blitt spurt om hvem som eier hundene jeg har avlivet. Så det regner jeg med at vet'ene lar være en sak mellom den som reiser dit og eieren (hvis det er forskjellige personer).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri om det er eiers hund som kommer. Er de registrerte kunder fra før så har vi jo oversikt og sykehistorie og da er det liksom greit. Men en sommer her så kom det bare innom en mann og ville ha hunden sin avlivet. Han bodde i nabokommunen og var helt ukjent for oss. Men han fikk nå avlivet hunden sin hos oss som han ønsket..

Burde nok vært litt mer spørsmål rundt dette, jeg har tenkt på det selv! Man bør i allefall sjekke chip på hunden, i disse dager så har jo de fleste hunder mikrochip, også de som blir avlivet pga alderdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne avlivde nettopp en hund for en kompis av venninna mi. Han klarte ikke å gjøre det selv. Veterinæren spurte ikke om det var vår hund, men vi sa at det var en annen som eide hunden, som måtte få beskjed når urnen var kommet tilbake. Det ble aldri stilt spørsmålstegn ved om han visste at hunden ble avlivet, eller om det var hans ønske... Det finnes jo mange rare folk da, så man vet jo aldri.... Det burde kanskje være litt strengere dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nok vært litt mer spørsmål rundt dette, jeg har tenkt på det selv! Man bør i allefall sjekke chip på hunden, i disse dager så har jo de fleste hunder mikrochip, også de som blir avlivet pga alderdom!

Ja, det mener jeg også.

For i fjorsommer ble hunden min avlivet uten at jeg fikk vite noe om det før leenge etter den var avlivet.

Grunnen var at han var "agressiv".

Men han var ikke agressiv i det heletatt! Hadde han vært det så hadde ikke jeg få hatt han på ett internat med rundt 40 andre elever <_<

Det var opprdetter som tok med hunden min til dyrlegen å fikk han avlivet. [Long Storry btw]

Det vil jo si at jeg kan stjele med meg noens hund å ta den med til dyrlegen å få den avlivet uten noe problem. Bare dikt opp en dårlig historie om bikkja sin fortid! :icon_confused:

Edit: dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det var en litt skummel tanke ja... Ser for meg onde naboer og lignende. (Gudskjelov at jeg ikke har noen av dem da..)

Men det koster jo iallefall penger da, så håper det er ganske trygt.

Ville sikkert blitt mediasak om noen avlivet en annens hund uten lov, og det har vel ikke vært noen sånne saker heldigvis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ?? under kat.en???

OT: Vår hund ble avlivet på vet høgskolen og da ble min far spurt om leg. Vet ikke om det hdde noe å gjøre med at han var registrert som politihund, eller hva det var jeg. Kan vetrinær sjekke sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ?? under kat.en???

OT: Vår hund ble avlivet på vet høgskolen og da ble min far spurt om leg. Vet ikke om det hdde noe å gjøre med at han var registrert som politihund, eller hva det var jeg. Kan vetrinær sjekke sånt?

Kat.en = kategori :icon_confused:

sånn burde det være hos alle vetrinærer ! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg også.

For i fjorsommer ble hunden min avlivet uten at jeg fikk vite noe om det før leenge etter den var avlivet.

Grunnen var at han var "agressiv".

Men han var ikke agressiv i det heletatt! Hadde han vært det så hadde ikke jeg få hatt han på ett internat med rundt 40 andre elever <_<

Det var opprdetter som tok med hunden min til dyrlegen å fikk han avlivet. [Long Storry btw]

Og det er flere sider av saken. Noe som ikke burde tas opp på et forum forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er flere sider av saken. Noe som ikke burde tas opp på et forum forresten.

Det er nå som så.

Men hovedsaken er den at kan man egentlig ta med noens hund til dyrlegen å få den avlivet uten noe problem. Bare dikt opp en dårlig historie om bikkja sin fortid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare avlivet hos veternærer jeg har vært mer eller mindre fast inventar hos med hunden, men aldri blitt spurt om leg. eller noe som helst. På hun ene sjekka de chipen siden jeg fikk foretatt hjerteundersøkelse og PL samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke de fleste syns det er vanskrlig nok å avlive kompisen sin, om man ikke skal bli mistenkeliggjort i tillegg?

Tja... Jeg ville ihvertfall satt pris på om veterinæren/veterinærkontoret forsikret seg om at jeg var rettmessig eier av en hund jeg kom med for avliving... Men så har jeg aldri hatt annet enn ren samvittighet i slike situasjoner heller. Jeg synes det er langt mer betenkelig OG beklagelig at veterinærer kan gjemme seg bak "taushetsplikten" å nekte å fortelle rettmessig eier om (ev hvorfor) en hund er avlivet hos dem... Det er bare noen dager siden jeg hørte om et tilfelle om en hund oppdrettet av en god bekjent som var blitt avlivet (oppdretter eide hunden, forvert/deleier avlivet uten å informere) - og oppdretter får ikke engang vite om hunden var syk (arvelige lidelser, kan være interessant å ha rede på), eller hadde temperamentsproblemer (noe som også er greit å vite når man driver med hundeavl over flere generasjoner...).

My 5 cents worth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi avlivde Atheo, så spurte ikke vet om leg, men jeg kjenner han. Det er han vi har gått til med Atheo fra han var valp. Det er ikke så store forhold her jeg bor så.

Men jeg synes nok kanskje at en vet bør forsikre seg om det er eier eller ikke som avliver hunden ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen avlivet min hund uten mitt samtykke tror jeg faktisk jeg ville utført grusomme handlinger mot både veterinær og den som hadde med seg hunden dit.

Tror du ikke det var fristende eller???

Derfor jeg ikke gjorde det var fordi jeg ville opptre profesjonellt å ikke synke så lavt som oppdretter. Men jeg har vært undrende lenge i ettertid på om at hunden min er avlivet eller ikke. For han skulle egentlig omplasseres til en mann som dreiv med aktiv jakt. Men det var helt til hunden min liksom kom i fullt firsprang for å angripe oppdretter mens hun hadde han de siste ukene før avlivingen :icon_confused:

Hunden min kom alltid i fullt firsprang mot folk om han var løs, men det var for å hilse! Han var bare 16 mnd gamel da dette skjedde.

Men nå vil jeg ha fakta på bordet og jeg vil vit om han virkelig lever eller ikke. Syns det er merkelig at en dyrlege har avlivet han også på dårlig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi avlivde Atheo, så spurte ikke vet om leg, men jeg kjenner han. Det er han vi har gått til med Atheo fra han var valp. Det er ikke så store forhold her jeg bor så.

Men jeg synes nok kanskje at en vet bør forsikre seg om det er eier eller ikke som avliver hunden ja..

Det mener jeg også. I dag skal jeg forhøre meg litt rundt om kring om dette om det virkelig er så enkelt å få avlivet en hund, eller om det er en mer komplisert avgjørese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke de fleste syns det er vanskrlig nok å avlive kompisen sin, om man ikke skal bli mistenkeliggjort i tillegg?

Jeg er veldig enig i det du sier der - samtidig som det faktisk foretas urettmessige avlivninger.

Jeg vet om to bernere som ble avlivet ene og alene fordi kona ville gå fra mannen, mannen ble sur og skulle straffe henne der det ville gjøre mest vondt. Det hjelper ikke å spørre om eierskap og råderett over hundene da, men hvorfor avliver veterinærer hunder som ikke er syke eller har atferdsproblem? Har veterinærer et regelverk å følge i forhold til unødvendige avlivninger, eller har kunden alltid rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det du sier der - samtidig som det faktisk foretas urettmessige avlivninger.

Jeg vet om to bernere som ble avlivet ene og alene fordi kona ville gå fra mannen, mannen ble sur og skulle straffe henne der det ville gjøre mest vondt. Det hjelper ikke å spørre om eierskap og råderett over hundene da, men hvorfor avliver veterinærer hunder som ikke er syke eller har atferdsproblem? Har veterinærer et regelverk å følge i forhold til unødvendige avlivninger, eller har kunden alltid rett?

Akkurat det skal jeg prøve å finne ut av i dag! Jeg ska snakke med flere vetrinærer og høre hva de sier om saken.

Det kan bare ikke være så simpelt å få avlivet en hund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er så tøft når man skal reise å avlive en av hundene sine at det å bli utsatt for nærmest et kryssforhør om eier (mine hunder har alltid en deleier også), og "rettferdiggjøre" hvorfor man vil avlive hunden, etc fort kan bli ennå mer ubehagelig.

Nå er det sånn at vi mennesker regjerer over hundenes liv og død. Og det kan finnes mange årsaker til at det ikke er den registrerte eieren som reiser med hunden for å avlive den. Endel hunder blir også omplassert uten eierskifteskjemaer, NKKs eller Dyreidentitets registre er på ingen måte noen sikker kilde til hvem som faktisk moralsk og psykisk er den rette for å ta slike avgjørelser, etc.

Hvis dette er et økende problem at folk reiser rundt og avliver dyrene til hverandre vil dette sikkert innskjerpes fra veterinærenes side. Dette vil da bare gjøre at idioter av folk finner egne mer eller mindre vellykkede avlivingsforsøk på dyrene. Slett ikke en situasjon man ønsker seg det heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringte min vet for å få Atheo avlivd, så sa jeg hva som hadde skjedd, og det var greit. Fikk time samme dag.

Og når vi kom dit med gutten, så stilte han oss (meg og x'n) spørsmål: "Har dere tenkt igjennom dette? Har dere vurdert omplassering som en mulighet?" Når vi sa at vi hadde tenkt igjennom dette, så var det greit. Og han var enig med oss, for gutten min hadde blitt ustabil.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...