Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var flåtten her

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Grrr... Jeg har aldri fått flått på Tinka her i Trondheim, men når den kommer hit allerede i midten av APRIL spørs det om vi ikke må få tak i flåtthalsbånd, ja. Vi har klart oss uten i to år uten å få flått, men da er det vel på'n igjen.

Skrevet

Har aldri gitt noe mot flått før jeg eller da verken forrige pelsen eller hun her har fått nå før i fjor sommer.Mi fikk på festningen eller ladestien.En gang da jeg ikke hadde sjekket henne grundig nok gikk den over på meg!

Hjelpe meg hold på svime av da så den på halsen!Fikk bort med pinsett men,var ekkelt ja..Så i år blir det middel på lille pelsen.

Skrevet
Jeg har fått beskjed om at shampoonering ødelegger effekten, så for oss som har flåttsesong og utstillingssesong samtidig, er frontline og expot ikke et alternativ.

X'en bades to-tre ganger - med shampoo - i måneden, og jeg kan ikke dryppe henne på nytt hver gang etter det.

Det varierer fra sted til sted i Oslo. Der vi bodde i fjor fikk vi ingen, mens bare en liten mil unna på Ekebergsletta fikk hun et par.

Mine får bad, blive skyllet over om sommeren og hopper selv i ferskvand og havet, er gennemvåde 3-4 gange om ugen, Frontline combi virker selv for det, men er jo forskel på frontline og frontline combi, kjøper combi i Danmark når jeg er der.

Skrevet

I februar plukket jeg årets første! Mine hunder får ikke gift, jeg bruker hvitløk(Hop-Off) i maten. Den hjelper også mot plakk, så da slår vi to fluer(eller flåtter hehe) i en smekk.

Skrevet
Mine hunde er ikke dryppet endnu, derfor flåt.

Mn sjeldent jeg finder nogle der har sat sig på dem efter de er dryppet.

Aa, da skjønner jeg :wub: Går litt fort i svingene her :)

Hvilket merke er det som er best, eller hva heter det merket du bruker?

Skrevet
Aa, da skjønner jeg :wub: Går litt fort i svingene her :)

Hvilket merke er det som er best, eller hva heter det merket du bruker?

Jeg bruker Frontline Combi, den er forskellig fra almindelig frontline, og en lille prisforskel.

Skrevet
Mine får bad, blive skyllet over om sommeren og hopper selv i ferskvand og havet, er gennemvåde 3-4 gange om ugen, Frontline combi virker selv for det, men er jo forskel på frontline og frontline combi, kjøper combi i Danmark når jeg er der.

Jeg har ikke forsøkt Frontline, må jeg innrømme, men jeg har blitt frarådet av både veterinær og venner/kjente nettopp fordi de mener effekten forsvinner etter en shampoonering. Dermed føler jeg meg sikrere ved å bruke et halsbånd jeg kan ta av og på - effekten forsvinner jo ikke med en gang en tar av halsbåndet, så hun kan gå i dusjen, få på halsbåndet etter føning, og fremdeles være trygg(ere) for flåtten.

Men det er jo bare bra om det fungerer på dine hunder for det! Og det kan jo høres ut som om combi er sterkere saker, og derfor holder lenger.

Skrevet
Jeg bruker Frontline Combi, den er forskellig fra almindelig frontline, og en lille prisforskel.

Og den også funker selvom hunden bader (ikke det første døgnet da men)?

Skrevet

Lader dem ikke bade de første 48 timer, men derefter får de både bad med shampoo og balsam, får hoppe i sjøen og elve som de selv har lyst til.

Det holder fint her, jeg har ofte flere flåt på mig end hundene har.

Skrevet
Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Jeg har aldri plukket flått på mine i Oslo, men har hørt om flere som har funnet flått på hundene sine her, bl. a. på Ekeberg. Jeg er mer bekymret for flåtten når vi skal på hytta i sommer, der er det MANGE av dem...

Skrevet

Groruddalen, har funnet 2 stk på Zhigan..Unngår visse områder nå (rommen osv)

Har tidligere brukt sitronella olje på bikkja som har virket ok..I år vet jeg ikke ennå.Liker ikke disse midlene da bikkja er supersensitiv.Muligens jeg bruker eddik 5% oppløst i 3 deler vann på sprayflaske før hver tur.

Skrevet

Ahh, så var det på igjen med expot'en.

Kaisa har aldri fått flått før, håper hun ikke får det denne gangen da., noe som er en stor sannsynelighet for :ahappy:

Noen sier at flåtthalsbåndet er best på store hunder, og expot er best på små. Stemmer dette? :lol:

Skrevet

Zorba fikk sine første flåt i fjord! :lol:

Og jeg kan ingenting om disse halsbåndene/middlene..

Hva annbefaler dere av flåtgift?

Hva koster det? '

Hvor får jeg tak i det?

Må legge med at han bader mye i ferk/salt vann :icon_confused:

Skrevet

Syns året i år er helt topp, i fjor fant vi flått hele vinteren. Har alltid brukt Scalibor, men i år har jeg kjøpt disse til alle tre. Har hørt at de fungerer utmerket, så da er det bare å prøve da. Jo mindre gift i hundene, jo bedre.

Skrevet
Syns året i år er helt topp, i fjor fant vi flått hele vinteren. Har alltid brukt Scalibor, men i år har jeg kjøpt disse til alle tre. Har hørt at de fungerer utmerket, så da er det bare å prøve da. Jo mindre gift i hundene, jo bedre.

jeg venter spent på resultatet av de halsbåndene. De var jo lekre i tillegg de :P Er damen søt og sender som gave?

Skrevet

Uff, tenkte å la være å bruke noe, men det virker som det er endel gress flått her i trondheim, så kanskje vi skulle revurdert.

Har aldri brukt noe tidligere og lurer fælt på om det egentlig er noe som virker skikkelig godt. Halsbånd liker jeg ikke så godt da jeg vet det er gift. Er disse dråpene det også?

Høres jo merksnodig ut at det virker godt, da en flått jo kan komme til på f.eks leggen eller magen. I mitt hodet forestiller jeg meg da at man må ha noe som enten sprayes på hele hunden eller tas opp i kroppen via å bli spist, slik at det da er noe flåtten ikke liker og som den ikke vil suge seg fast på... for det utsondres av hundens hud.

Har vurdert å tilsette løk pellets eller hva det heter - beregnet for å ha i for, men hører jo så mye om det også. Ikke lett dette gitt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...