Gå til innhold
Hundesonen.no

Wheaten vs Schnauzer vs Bouvier?


Silje og Erika

Recommended Posts

Etter nesten nøyaktig et år uten hund (Erika-bøllefrøet sovnet inn i april 2008 :hug: ), begynner abstinensen for alvor å vise seg. Dessverre blir det nok ingen ny hund med det første. Med fulltids studier og jobb ved siden av, er det vel neppe rettferdig overfor en hund å ta den inn i min travle hverdag. Det forhindrer imidlertid ikke at jeg "smurfer" rundt på alt av hundesider på nettet, og nesten konstakt spekulerer på rase og oppdretter, til den dagen det kanskje blir en ny firbeint i familien :blink: .

Det blir nok fort to-tre år før det blir en ny vovs, men det kan jo være greit å ta seg god til på valpevalget også!

"Problemet" er at jeg sliter skikkelig med å bestemme meg for hvilken rase jeg foretrekker. Hjertet ligger fortsatt hos schnauzeren, men det er også en rekke andre raser som frister. Har falt for wheaten terrieren, etter å ha møtt et par nydelige og koselig eksemplarer av rasen. At de har store likhetstrekk med schnauzeren (mellomschnauzer) er nok også medvirkende. En annen rase som også fascinerer meg veldig, er bouvieren. Den er i øyeblikket uaktuell på grunn av størrelsen, vi bor i en ganske liten leilighet. Hunden ville komme til å ta hele stuegulvet :hug: . Bosituasjonen om tre år kan jo likevel være nokså forandret (la oss håpe det!), så da kan det kanskje være et alternativ.

Er det noen som har noen erfaringer med disse rasene, og gjerne i forhold til hverandre? Hunden skal jo først og fremst være en familiehund, som også kan brukes til hundesport. Interessen for å konkurrere i f.eks LP og AG vet jeg ikke om er til stede, hovedsaklig pga min sceneskrekk :D , men det er jo likevel gøy å trene for moro skyld! Min far savner også gammelhunden som turkamerat i fjellet, så det blir nok også noen turer innover Trollheimen på vovsen.

Kjekt å høre om noen har noen formening om de rasene jeg har foreslått her, og også om noen har noen andre forslag! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Bouvier des Flandres, så har du noen spørsmål er det bare til å spørre. :blink:

Dette er en rase som ikke blir så påvirket av hvor liten leilighet du har

(selv om det er en fordel at bikkja ikke tar hele gulvet. :hug:) da de gjør veldig lite ut av seg innendørs.

Jeg vil si at de gemyttmessig/personlighetsmessig ol er helt ulik både Wheaten og Schnauzer.

(Riesenschnauzer vel kanskje hakket likere enn de andre Schnauzere, personlig erfaring, så hvis andre mener riesen ikke er annerledes fra de andre Schnauzerene så bare si ifra. :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Bouvier des Flandres, så har du noen spørsmål er det bare til å spørre. :hug:

Dette er en rase som ikke blir så påvirket av hvor liten leilighet du har

(selv om det er en fordel at bikkja ikke tar hele gulvet. :D) da de gjør veldig lite ut av seg innendørs.

Jeg vil si at de gemyttmessig/personlighetsmessig ol er helt ulik både Wheaten og Schnauzer.

(Riesenschnauzer vel kanskje hakket likere enn de andre Schnauzere, personlig erfaring, så hvis andre mener riesen ikke er annerledes fra de andre Schnauzerene så bare si ifra. :D )

Hehehe, min erfaring er vel også at Riesen er den mest avbalanserte av de tre schnauzervariantene, og at mellom'en nok er den strieste. Hehe, jeg erter sikkert på meg mange nå, og for all del: Det er MANGE kjempetrivelige schnauzere der ute :hug: .

Men igjen har jeg fra en Riesenfantast fått høre at bouvieren (særlig i Norge, mente hun nok) var nervevrak. Hun sa ikke det da, men det var underforstått.... Nå tar jeg jo den opplysningen med en stor klype salt (særlig da den samme karakteristikken ble wheaten terrieren til del også), i og med at jeg til dags dato bare har møtt trivelige bouviere, men man gjør seg jo likevel noen tanker. Jeg har også bare møtt hyggelige wheaten terriere, og da begynner man jo kanskje å lure på om det er eierne som har gjort dem til trivelige hunder på tross av rasen :blink: .

Har hatt en hund, som nok må sies å ha vært en problemhund. Masse stress, og problemer som fulgte av det og usikkerheten hennes. Hun ble likevel en gammel dame :rolleyes: , men man gjør jo selvfølgelig likevel alt for å unngå en tilsvarende situasjon igjen. Jeg er nok kanskje litt paranoid, og frykter alt som kan skjære seg i oppdragelsen, men det er jo bedre enn å ikke være kritisk i det hele tatt :wub: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Trondheim:

Schnauzerklubben har treff på torsdager på sluppen. Der ramler det litt forskjellig innom, både schnauzer, riesen og bouvier. I tillegg kan det vel hende at Heidi (Pippin&Symra her inne) kommer og da kan du jo snakke med henne om wheaten. Så der kan du faktisk treffe eiere av alle tre (fire) rasene.

Se på hjemmesiden under aktivitetsplan for tid og sted. Jeg vil anta at det vil komme mest folk de dagene det er instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Trondheim:

Schnauzerklubben har treff på torsdager på sluppen. Der ramler det litt forskjellig innom, både schnauzer, riesen og bouvier. I tillegg kan det vel hende at Heidi (Pippin&Symra her inne) kommer og da kan du jo snakke med henne om wheaten. Så der kan du faktisk treffe eiere av alle tre (fire) rasene.

Se på hjemmesiden under aktivitetsplan for tid og sted. Jeg vil anta at det vil komme mest folk de dagene det er instruktør.

Ja, det hadde nok vært en god ide, og egentlig en unik mulighet til å observere alle rasene samlet :blink:. Tidligere kjente jeg vel til schnauzermiljøet i Trondheim ganske godt, men etter hvert som hunden ble eldre ble vi også mindre aktive i det miljøet.

Befinner meg for øyeblikket i Wales, men utover våren burde mulighetene melde seg for en "observasjonsstudie" :wub: .

Bruker det å være mye folk på disse treffene? Kan jo i seg selv være spennende å se om det er "gamle kjente" til stede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det å være mye folk på disse treffene? Kan jo i seg selv være spennende å se om det er "gamle kjente" til stede!

Det har ikke vært all verdens nå på vinteren, men det bruker å sige på utover våren. Men mange gamle kjente tror jeg kanskje ikke du skal forvente. Noen er det jo, men mest nytt egentlig. Men håper visees da - utpå våren engang :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...