Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA test for HD er på trappene

Lemen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg klipper og limer fra et forum jeg er med på:

"Cornell University has identified the first panel of genetic markers for hip dysplasia in a number of breeds. They hope to have a DNA test available within the near future, similar to that of Optigen, where blood can be taken and checked to determine whether a dog is genetically free, a carrier, or will be affected with hip dysplasia. So far they are working with Rottweilers, German Sheperds, Border Collies, Great Danes, Labradors, Golden Retrievers and Newfoundlands. Given the results they have obtained to date, they are very hopeful that they will soon be able to come up with a test for all breeds.

Isn´t it great?"

Gode nyheter ikke sant :D

EDIT: Her står det litt mer om forskningen: http://www.vet.cornell.edu/faculty/todhunter/research.htm

Skrevet

Hvordan skal de få det til når de ikke klarer å se forskjell på DNA fra mastiff og pitbull engang :yawn:

Guest Belgerpia
Skrevet
Hvordan skal de få det til når de ikke klarer å se forskjell på DNA fra mastiff og pitbull engang :wub:

Kanskje lese litt på linken over her?

DNA kan kanskje ikke skille raser fra hverandre, men DNA kan si noe om hvilke DNA markører som EN rase deler og som de antar er genet som gjør at hunder får HD eller nedarver HD.

Denne markøren kan variere fra rase til rase - akkurat som med øyensykdommen PRA hos f.eks. Finsk Lapphund - der kan man genteste for PRA, om den har anlegg, er bærer osv. - Dette genet som hos Finsk Lapphund gir PRA er ikke nødvendigvis det samme genet som gir PRA hos f.eks. Belgisk Fårehund - derfor må testen utvikles for de forskjellige rasene.

Altså - det genet som gir HD hos rottweiler er ikke nødvendigvis det samme som genet som gir HD hos Golden retriever.

Skjønner?

Skrevet
Kanskje lese litt på linken over her?

DNA kan kanskje ikke skille raser fra hverandre, men DNA kan si noe om hvilke DNA markører som EN rase deler og som de antar er genet som gjør at hunder får HD eller nedarver HD.

Denne markøren kan variere fra rase til rase - akkurat som med øyensykdommen PRA hos f.eks. Finsk Lapphund - der kan man genteste for PRA, om den har anlegg, er bærer osv. - Dette genet som hos Finsk Lapphund gir PRA er ikke nødvendigvis det samme genet som gir PRA hos f.eks. Belgisk Fårehund - derfor må testen utvikles for de forskjellige rasene.

Altså - det genet som gir HD hos rottweiler er ikke nødvendigvis det samme som genet som gir HD hos Golden retriever.

Skjønner?

Ja da forstår jeg.

Men jeg vill da tro at noe slikt vil ta mange år før det kommer,siden de da må teste hver eneste rase som finnes i verden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...