Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA test for HD er på trappene

Lemen

Recommended Posts

Jeg klipper og limer fra et forum jeg er med på:

"Cornell University has identified the first panel of genetic markers for hip dysplasia in a number of breeds. They hope to have a DNA test available within the near future, similar to that of Optigen, where blood can be taken and checked to determine whether a dog is genetically free, a carrier, or will be affected with hip dysplasia. So far they are working with Rottweilers, German Sheperds, Border Collies, Great Danes, Labradors, Golden Retrievers and Newfoundlands. Given the results they have obtained to date, they are very hopeful that they will soon be able to come up with a test for all breeds.

Isn´t it great?"

Gode nyheter ikke sant :D

EDIT: Her står det litt mer om forskningen: http://www.vet.cornell.edu/faculty/todhunter/research.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvordan skal de få det til når de ikke klarer å se forskjell på DNA fra mastiff og pitbull engang :wub:

Kanskje lese litt på linken over her?

DNA kan kanskje ikke skille raser fra hverandre, men DNA kan si noe om hvilke DNA markører som EN rase deler og som de antar er genet som gjør at hunder får HD eller nedarver HD.

Denne markøren kan variere fra rase til rase - akkurat som med øyensykdommen PRA hos f.eks. Finsk Lapphund - der kan man genteste for PRA, om den har anlegg, er bærer osv. - Dette genet som hos Finsk Lapphund gir PRA er ikke nødvendigvis det samme genet som gir PRA hos f.eks. Belgisk Fårehund - derfor må testen utvikles for de forskjellige rasene.

Altså - det genet som gir HD hos rottweiler er ikke nødvendigvis det samme som genet som gir HD hos Golden retriever.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lese litt på linken over her?

DNA kan kanskje ikke skille raser fra hverandre, men DNA kan si noe om hvilke DNA markører som EN rase deler og som de antar er genet som gjør at hunder får HD eller nedarver HD.

Denne markøren kan variere fra rase til rase - akkurat som med øyensykdommen PRA hos f.eks. Finsk Lapphund - der kan man genteste for PRA, om den har anlegg, er bærer osv. - Dette genet som hos Finsk Lapphund gir PRA er ikke nødvendigvis det samme genet som gir PRA hos f.eks. Belgisk Fårehund - derfor må testen utvikles for de forskjellige rasene.

Altså - det genet som gir HD hos rottweiler er ikke nødvendigvis det samme som genet som gir HD hos Golden retriever.

Skjønner?

Ja da forstår jeg.

Men jeg vill da tro at noe slikt vil ta mange år før det kommer,siden de da må teste hver eneste rase som finnes i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...