Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasefunderinger


Aya

Recommended Posts

Nå har jeg jo hatt Border Collier i flere år, og kommer iallefall alltid til å ha minst en ullhund i hus, men på sikt (sikt er et veldig relativt begrep her) kunne jeg tenkt meg å prøve noe nytt, både for å utvide mine horisonter og for å lære å kjenne en annen rase. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å få en polarhund, men pga en noe kranglete kropp ønsker jeg ikke å kjøpe en rase som MÅ gå i bånd. Derfor; ikke en rase med uhorvelig stort jaktinnstinkt kombinert med veldig selvstendighet. Jeg kommer til å bo på en gård langt oppe i skogen, og vil ikke kjøpe en hund som i utgangspunktet ikke vil trives med å være ute mye. Vi har stor hundegård med store, varme hundehus, hvor hundene (så langt det går) kan være endel. Derfor må rasen ha pels, og ikke være en type hund som skyr regn og snø og vind.

Jeg ønsker meg en stor hund neste gang, fra BC størrelse og oppover. Den vil bli brukt til turer, kløv, trekk, lydighet og blodspor, og vil få et allsidig hundeliv i selskap med flere andre firbente. Jeg har ikke erfaring med hunder med mye "vokt"/ressursforsvar o.l., men jeg tror jeg med hjelp og grundige forbredelser ville taklet det OK. Som sagt vil jeg gjerne ha en hund med pels, men her er det mye skog og jeg orker ikke en hund med type Briard/Beardis krevende pels (neida, de har ikke lik pels, men jeg innbiller meg at begge har et meget krevende pelsstell?). Noe stell er selvsagt OK, og en napperase kunne vært aktuelt kanskje. Jeg trives godt med gjeterhund-hjerner, men er absolutt åpen for andre hundetyper også, men i utgangspunktet er jeg ikke så veldig kompatibel med hunder av retriever-typen:p Jeg har gooood tid på meg, dette er ikke en hund som skal i hus til høsten for å si det sånn, ikke før en eller flere av de nåværende hundene våre er pensjonister eller borte. Jeg blir kjempetakknemlig for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Jeg tenkte riesenschnauzer(?) eller bouvier jeg da :D Aner ikke, men de er gode kløv hunder iallefall. De er ganske skarpe tror jeg..? (Husk at med riesen følger det med hockeyhjelm i valpepakken, hvis ikke må du klage :D)

Riesen har jo krevende pelsstell om du skal holde pelsen i god stand. Det er vel enrase som må nappes.

Har kjent en del riesen og har enda til gode å oppleve dem som skarpe. Noe strie, men langt fra skarpe. De tåler en trøkk og de er gode brukshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen har jo krevende pelsstell om du skal holde pelsen i god stand. Det er vel enrase som må nappes.

Har kjent en del riesen og har enda til gode å oppleve dem som skarpe. Noe strie, men langt fra skarpe. De tåler en trøkk og de er gode brukshunder.

Vet ikke så mye om dem. Var bare "ide myldring". :D Ja, kanskje stri var ett mer passende ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag:D

Riesen er utrolig flott, men jeg er litt usikker på pelsstellet? For å være helt ærlig har jeg ingen idè om hvor mye pelsstell de egentlig krever, men jeg innbiller meg at det er mye? Kanskje Raksha eller andre kommer og fyller inn litt her senere.

Langhårsbelger vurderes absolutt, jeg liker rasene kjempegodt! Jeg tror nok også de kunne passet ganske så greit inn i gjengen her, og jeg er jo vant til at det går fort i svingene fra før. Er litt usikker på linjer ift hva jeg kan tilby/hva hunden trenger for å være fornøyd.

Schäfer har jeg hatt lyst på siden jeg var liten, men jeg må innrømme at jeg lar meg avskrekke litt av helsespørsmål. Skal allikevel sjekkes ut litt mer.

Hvit gjeterhund er jeg fryktelig skeptisk til, etter å ha hørt mye dritt om rasen, men kanskje det er feil og fordommer? *Skrive seg bak øret*

Howavart har jeg absolutt ingen kunnskaper om, og hadde jeg heller ikke tenkt på, men det kan kanskje være noe det? Jeg vet ikke, men det skal absolutt sjekkes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pelsstell på riesen. Nå har jeg dverg, og bruker en times tid i uka i snitt. Forskjellen er at om man ikke skal stille en riesen så kan man klippe med maskin - endel gjør det selv om den skal stilles også. Til vanlig er det da kamming og klipping av bein - og magehår, kamminge av skjegg, klipping av bryn og raking av ull på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke noe på bouvier :D

Nei, det gjorde jeg ikke, beklager! Bouvieren har jeg faktisk kjempesans for, kjenner en tispe som er utrolig trivelig, bamsete og grei. Skal sjekke ut den rasen videre og jeg, det er flotte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhårsbelger vurderes absolutt, jeg liker rasene kjempegodt! Jeg tror nok også de kunne passet ganske så greit inn i gjengen her, og jeg er jo vant til at det går fort i svingene fra før. Er litt usikker på linjer ift hva jeg kan tilby/hva hunden trenger for å være fornøyd.

Vel, jeg tviler egentlig på at belgeren krever mer av deg enn hva Knott gjør, da er i såfall hun en utypisk BC :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tviler egentlig på at belgeren krever mer av deg enn hva Knott gjør, da er i såfall hun en utypisk BC :D

Hehe, du har vel igrunn et poeng der, men det er rart hvordan det blir når man kjenner rasen så godt, alt Knott gjør er kjent for meg liksom, jeg har sett det før og vet hvordan jeg skal takle det og hva hun trenger for å være fornøyd. Men de ligger vel egentlig ganske likt i aktivitetsnivå de to rasene. Når vi først er inne på langhårsbelgeren, er det egentlig noen forskjell mellom Tervueren og Groenendael, annet enn fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har vel igrunn et poeng der, men det er rart hvordan det blir når man kjenner rasen så godt, alt Knott gjør er kjent for meg liksom, jeg har sett det før og vet hvordan jeg skal takle det og hva hun trenger for å være fornøyd. Men de ligger vel egentlig ganske likt i aktivitetsnivå de to rasene. Når vi først er inne på langhårsbelgeren, er det egentlig noen forskjell mellom Tervueren og Groenendael, annet enn fargen?

Ja, det er forskjell på terv og grønnis, men hva eksakt det er, er litt vanskelig å forklare. Det helt "åpenbare" er at terven ofte ligger litt høyere i stress - og med det så sier jeg ikke at det ikke finnes grønniser som ikke stresser, eller terver som ikke gjør det, men terven er vel sånn generelt litt mer høytflyvende enn de sorte. Det har vært store forskjeller på mine sorte og mine røde, men der er det fra de samme linjene innad i varianten, så det kan like gjerne være "bare" det, som at det ER forskjell på røde og sorte. Men, de som har sorte foretrekker sorte, og de som har røde foretrekker de røde, og hadde det bare vært fargen som skilte de, så ville sannsynligvis flere hatt begge deler, tenker jeg.

Jeg foretrekker jo terven selv, sånn egentlig. Jeg kan ikke forklare det på en saklig og forståelig måte da, det bare er sånn. Gjorde det det noe enklere? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner- tror jeg. Iallefall skjønner jeg at jeg må hilse på noen terver og noen flere grønniser, jeg kjenner jo egentlig bare Cane, og han er en usedvanlig hyggelig herremann må jeg si. Neste gang jeg er på Østlandet skal jeg huke tak i deg for å hilse på Dinersen og Norris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er knall, og den har vært oppe til vurdering en rekke ganger før hos meg, men- den blir for liten synes jeg. Den er på størrelse med en kraftig BC, og når jeg skal ha en ny rase, ønsker jeg meg noe som er større, når jeg først har sjansen til å prøve det ut. Men tusen takk for tips! Ellers tror jeg den ville være en god match!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Howavart?

*klippe*

Howavart har jeg absolutt ingen kunnskaper om, og hadde jeg heller ikke tenkt på, men det kan kanskje være noe det? Jeg vet ikke, men det skal absolutt sjekkes ut!

Hovawart kan passe godt inn i det du beskriver i ditt første innlegg.

Hvor skal jeg begynne i min fortelling om rasen (*tenke-tenke*):

Tar det enkleste først :D

Pelsstell. Våre hunder trenger lite pelsstell. En rask gjennombørsting pr 1-2 uke, og da er det de plassene hvor det evt kan bli floker (fanene på frambeina, bak ørene, bak i buksa er typiske plasser for tover), ellers bare en rask gjennombørsting. Her kan det gå 3 uker mellom hver gang vi børster de. De har til dels mye pels, men ikke dermed at de har mye ull. Våre 3 hunder trives ute hele året, men de er inne på ettermiddag/kveld og natt.

Vakt/vokterinstinkt varierer sterkt fra linje til linje på rasen. Noen oppdrettere konsentrerer seg (dessverre) kun om utstilling, mens andre er også opptatt av å bruke hundene til andre ting en "venstresvinger". Rasen er veldig allsidig og kan brukes til alle typer hundesporter. Selv så trener og konkurrerer jeg i lydighet (håper på debut i bruks til høsten), vi går blodspor med en av hundene våre, samt at de brukes som trekkhunder om vinteren.

Å slite ut en Hovawart fysisk er nesten umulig. Og mental trening er noe som de absolutt trenger. Her varierer det hvor ofte de får slik trening og det er ikke "ett must " at det skje daglig :D

Rasen har ikke (eller svært lite) gjeterinstinkt. Og jaktinstinktet skal være av typen "jage for å skremme, ikke for å bite/drepe", altså ikke byttegripende av større grad. Om det kan kalles for gjeterinstinkt er jeg ikke sikker på, men når våre er løse og vi går tur, så springer de aldri langt unna. De vil følge med på hvor flokken sin er, og er det en som er "borte" (har gjemt seg) så søker de opp personen.

De er enkle å trene om man først finner faktoren som er viktig for akkurat den hunden. Vi har 3 komplett forskjellige hunder på det punktet. Den ene responderer veldig bra når vi bruker klikker'n, en elsker kong'en over alt og den siste så er det nok med ros fra meg (spiser ikke godis engang). De vet også hvor tomtegrensa vår er (ikke innlært), og de holder seg innenfor den så lenge vi er ute sammen med de (og de er løse).

Rasen fungerer godt sammen med andre dyr, og det er (som med de fleste rasene) viktig at de vokser opp sammen med disse typene dyr. Vi har selv kjøpere som har alle mulige forskjellige dyr, alt fra frittgående høns til hester, kyr, sauer og geiter (og mange andre dyr).

Rasen har en effektiv av/på knapp. Inne er de rolige, mens ute så skjer det noe (iallefall om de er løse sammen med oss). Kommer det ubedte inn så blir de stoppet, men hundene biter ikke. De går inn fysisk først om personen prøver å komme seg ut igjen. Også disse instinktene varierer fra linje til linje innad i rasen. Hunden skal godta alle som eieren(e) ønsker velkommen, selv om hunden ikke har hilst på vedkommende.

Rasen er forholdsvis frisk. Tilfeller av HD forekommer, samme med tyroxin-problemer (3 tilfeller som er kjent i Norge, hvorav 2 er importert fra samme oppdretter i Sverige), OCD på noen få linjer her til lands, samt enkeltindivider med spondylose (skrives det slik?). Ett kull er sperret for avl pga levershunt. Det er kun ett tilfelle av levershunt i Norge, mens det i Sverige har vært flere tilfeller de senere årene.

Om du vurderer rasen, så anbefaler jeg at du tar kontakt med raseklubben. De kullene som der blir godkjente, har foreldredyr som har godkjente mentale resultater samt godkjent i forhold til sykdommer (strenge regler for avlsdyrene og kullsøsken).

Det er skjeldent at en Hovawart "egler" til kamp med en annen hund, men den sier ikke "nei takk" om en annen hund starter "bråket". Ofte vil hovawarten snu seg unna for å unngå slosskamper (ingen "regel uten unntak" selvsakt).

Noe jeg har glemt? Eller noe du ønsker å vite mer om?

Edit: rasen navn har sin opprinnelse slik:

Hova = Hof (gård) og Wart = wacher (vakt) Altså en Gårdsvokter. De ble brukt til å passe på større gårder - mindre landsbyer. Rasen er gammel og de første beskrivelsene stammer tilbake til 1200-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er knall, og den har vært oppe til vurdering en rekke ganger før hos meg, men- den blir for liten synes jeg. Den er på størrelse med en kraftig BC, og når jeg skal ha en ny rase, ønsker jeg meg noe som er større, når jeg først har sjansen til å prøve det ut. Men tusen takk for tips! Ellers tror jeg den ville være en god match!

Hva med en rottweiler? Det er jo opprinnelig gårdshunder.

100_09392.jpg

IMG_4932.JPG

DSC_0031.jpg

Ikke MÅ de være tønneformede heller. Noe av det flotteste jeg ser er spreke, lettbygde rottweilertisper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er knall, og den har vært oppe til vurdering en rekke ganger før hos meg, men- den blir for liten synes jeg. Den er på størrelse med en kraftig BC, og når jeg skal ha en ny rase, ønsker jeg meg noe som er større, når jeg først har sjansen til å prøve det ut. Men tusen takk for tips! Ellers tror jeg den ville være en god match!

Jøss, ingen av BC'ene jeg har truffet har vært større enn Orry, og han er helt normal i størrelse. Norma er liten, så hun regner vi ikke med :D

Men - jeg forstår argumentet ditt angående størrelse. Springeren passer jo egentlig utmerket til resten av kriteriene dine, men jeg har ingen problemer med å godta at størrelse har noe å si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Glemte å legge til dette om Hovawarten:

Størrelse: Tispene har samme størrelse som en schäfer hannhund, 58-65 cm, mens hannene har størrelse 63-70 cm. Dog er det tillatt med +3 cm. Vekt varierer veldig. Vår blonde (67 cm) ligger på normalt 35-37 kg, mens Fenris til Fenrisgutten (67 cm) har en vekt på ca 45 kg.

Dette med vekt varierer på linjene. Fenris (og hans kullsøsken) har linjer fra det gamle Øst-Tyskland hvor hoffene ofte er kraftigere enn de Vest-Tyske linjene.

Det er forresten en kullbror av Fenris som bor på Jørpeland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til dette om Hovawarten:

Størrelse: Tispene har samme størrelse som en schäfer hannhund, 58-65 cm, mens hannene har størrelse 63-70 cm. Dog er det tillatt med +3 cm. Vekt varierer veldig. Vår blonde (67 cm) ligger på normalt 35-37 kg, mens Fenris til Fenrisgutten (67 cm) har en vekt på ca 45 kg.

Dette med vekt varierer på linjene. Fenris (og hans kullsøsken) har linjer fra det gamle Øst-Tyskland hvor hoffene ofte er kraftigere enn de Vest-Tyske linjene.

Det er forresten en kullbror av Fenris som bor på Jørpeland :D

*kremt* Fenris er 37 kg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...