Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil trene, men vet ikke hva...


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg har så lyst til å trene Luna, menvet ikke hva jeg skal trene henne til. Agility hadde vært kjempemorsomt, men det er ikke noe sånt i nærheten.

Det er ikke så lett å trene lydighet heller fordi det er så mange folki huset. :/

Det enste jeg gjør er å gå tur eller kose, men jeg vil gjøre noe annet også. Hest noe ute. Noen som vet hav jeg kan gjøre? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst til å trene Luna, menvet ikke hva jeg skal trene henne til. Agility hadde vært kjempemorsomt, men det er ikke noe sånt i nærheten.

Det er ikke så lett å trene lydighet heller fordi det er så mange folki huset. :/

Det enste jeg gjør er å gå tur eller kose, men jeg vil gjøre noe annet også. Hest noe ute. Noen som vet hav jeg kan gjøre? :whistle:

Går da fint an og trene dette ute? eller stenge dere litt av fra de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun forsvinner så fort. Hvis hun ser en fugl i et tre så er hun vekk med en gang...

Men så er det dette at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre ute...

:whistle:

Ha på bånd/langline og tren lydighet. Tren mye på at hun skal ha fokuset på deg og ikke fuglene. Det er en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ute er det så mage fugler og Luna er så gal etter fugler...

Det er ikke så lett å finne seg et plass inne i huset heller.

Vel, da må du jo begynne å trene på kontakt og samarbeid selv om det er fugler til stede. Kontakt er en forutsetning om man skal få til å trene på noe annet, uansett hva det er.

Når det gjelder hva man kan trene på - på egenhånd uten for mye utstyr eller krav til omgivelser... Så er det bare fantasien som setter stopper. Man kan trene på rene lydighetsøvelser, rally-lydighet, triks, freestyle, godbitsøk, blodspor eller bruksspor. Man kan trene mot konkurranse og sette seg klare mål, eller man kan trene bare for moro skyld og for å få litt variasjon.

Så egentlig er det bare å ta med seg litt godbiter ut og sette i gang... Men som sagt bør du trene litt på kontakt og konsentrasjon om hun sliter med å jobbe med forstyrrelser som fugler, andre folk osv rundt seg. Og da kan det være greit å ha henne i bånd eller langline i starten, slik at du har kontroll på henne og har mulighet til å stoppe henne om hun begynner å stikke av.

Forøvrig anbefaler jeg deg virkelig å trene veldig mye på innkalling og kontakt nå, men også på å få henne like ulike forsterkere (forskjellige typer godbiter og leking) - det kommer du ikke til å angre på senere, for å si det sånn. For hun er vel enda ganske ung, er hun ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, det tenkte jeg ikkepå.. Jeg brukte bare vaiern i dag jeg. Kankje vi har et tau liggende.

Men Luna var så flink! Når vi var feridg så gikk vi over terrassen der Onyx lå og sov, og Luna sprang bort for å leke, men sprang tilbake til meg med en gang jeg ropte! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en valp som blir 7 mnd om ei uke. Jeg er fullstendig crap når det kommer til å trene. Altså slik at nå går vi ut så skal vi trene det eller det. Likevel ser jeg at ubevisst trener en god del. Kommer kanskje av at jeg har hatt hund i 20 år så endel kommer automatisk.

Jeg sier dette bare for å prøve å forklare deg at det er masse du kan trene på uten at det er ren trening om du skjønner? Jeg skal gi noen eksempler. Hver gang vi skal ut så får jeg henne til å sitte før båndet kommer på. Nå gjør hun det automatisk så nå får hun båndet på når hun har satt seg + sett på meg. Jeg er flink å belønne hver gang hun ser på meg, altså kontakt. Når hun tusler avgårde for å legge seg i hundesenga helt av seg selv så sier jeg gå å legg deg, da tar det ikke så lang tid før hun gjør det når jeg gir kommandoen.

Når vi er ute kaller jeg henne ofte inn, gir henne en godbit eller kaster en ball som belønning så får hun leke igjen etterpå.

Når hun kommer løpende til meg hender det jeg fører ballen eller godbiten rundt ryggen slik at hun kommer inn og setter seg ved min venstre side.

Jeg lærer inn slippkommando ved å bytte ting med henne. Å bli sittende begynte jeg med da hun skulle få mat. Så hun må vente til jeg sier vær så god. Å bli sittende er veldig greit. Jeg kan gjemme en leke på stua mens hun sitter på kjøkkenet og venter osv.

Selv om det er mye bråk/folk i huset deres så kan du trene på kontakt. Få henne til å se på deg og belønn. Da vil du oppdage at hun oftere og oftere tar kontakt med deg og dere har et bedre samspill. Da vil hun ikke bry seg så mye om det andre som skjer i huset.

Gjem godteri rundt omkring og få henne til å søke. Gå ut der fuglene er. Tren kortkorte økter der hun skal se på deg og du belønner. Etter en stund kan du forlange at hun ser på deg lengre og lengre før du roser. Begynn i det små og tren ikke lenge av gangen.

Ser nå at jeg skrev fryktelig rotete. Både om ubevisst trening og om bevisst trening. Men det jeg mener er at om du syns det er tungvint og vanskelig å trene på konkrete ting er det masse småting du kan gjøre i hverdagen som vil gjøre henne både lydigere og mer knyttet til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen?

På Bømlo, midt mellom Bergen og Stavanger (tre timer å kjøre til begge deler).

Jeg har også en valp som blir 7 mnd om ei uke. Jeg er fullstendig crap når det kommer til å trene. Altså slik at nå går vi ut så skal vi trene det eller det. Likevel ser jeg at ubevisst trener en god del. Kommer kanskje av at jeg har hatt hund i 20 år så endel kommer automatisk.

Jeg sier dette bare for å prøve å forklare deg at det er masse du kan trene på uten at det er ren trening om du skjønner? Jeg skal gi noen eksempler. Hver gang vi skal ut så får jeg henne til å sitte før båndet kommer på. Nå gjør hun det automatisk så nå får hun båndet på når hun har satt seg + sett på meg. Jeg er flink å belønne hver gang hun ser på meg, altså kontakt. Når hun tusler avgårde for å legge seg i hundesenga helt av seg selv så sier jeg gå å legg deg, da tar det ikke så lang tid før hun gjør det når jeg gir kommandoen.

Når vi er ute kaller jeg henne ofte inn, gir henne en godbit eller kaster en ball som belønning så får hun leke igjen etterpå.

Når hun kommer løpende til meg hender det jeg fører ballen eller godbiten rundt ryggen slik at hun kommer inn og setter seg ved min venstre side.

Jeg lærer inn slippkommando ved å bytte ting med henne. Å bli sittende begynte jeg med da hun skulle få mat. Så hun må vente til jeg sier vær så god. Å bli sittende er veldig greit. Jeg kan gjemme en leke på stua mens hun sitter på kjøkkenet og venter osv.

Selv om det er mye bråk/folk i huset deres så kan du trene på kontakt. Få henne til å se på deg og belønn. Da vil du oppdage at hun oftere og oftere tar kontakt med deg og dere har et bedre samspill. Da vil hun ikke bry seg så mye om det andre som skjer i huset.

Gjem godteri rundt omkring og få henne til å søke. Gå ut der fuglene er. Tren kortkorte økter der hun skal se på deg og du belønner. Etter en stund kan du forlange at hun ser på deg lengre og lengre før du roser. Begynn i det små og tren ikke lenge av gangen.

Ser nå at jeg skrev fryktelig rotete. Både om ubevisst trening og om bevisst trening. Men det jeg mener er at om du syns det er tungvint og vanskelig å trene på konkrete ting er det masse småting du kan gjøre i hverdagen som vil gjøre henne både lydigere og mer knyttet til deg.

Tusen takk for mange gode råd! Dette skal jeg øve på! Jeg synest ikke teksten var noe rotete, var lett å forstå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...