Gå til innhold
Hundesonen.no

Ene valpen skjelver

Caroline&Lillemor

Recommended Posts

Skrevet

Valpene våre er nå blitt tre og en halv uke gamle og har så vidt begynt å få fast føde. Etter valpene fikk sitt første måltid har ene tispen begynt å skjelve :whistle: . Hun er ikke kald eller sulten for vi varmer henne og passer ekstra godt på at hun får nok mat. Hva kan dette være? Det er ikke vanlige soverykninger.

Skrevet

Ja, tenkte på det.. Men hun er "bevisst" så det virker ikke som det er noe anfall.. Er bare av og til dette skjer, kan vær kroppen som "tester" det ut kanskje, siden de ikke klarer å skjelve før de er tre uker. Jeg ser det litt ann, nå har hun sovet lenge og spist uten at det har skjedd igjen:) Kan godt vær det er vi som er litt overbeskyttendes;)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min oppdretter da jeg hentet min 8 uker gamle valp at de kunne bli litt kalde og begynne å skjelve når de spiste. Virket som dette var helt normalt. Kanskje det er fordi kroppen bruker mye energi på å fordøye maten? Nå er hun 10 uker og har nesten sluttet med det :whistle:

Edit: Altså hun stod og skalv, spesielt i bakbeina. Slik det ser ut når de er ute i kaldt vær og fryser. Det så ikke ut som noe epilepsianfall eller lignende. Vet ikke om det er slik du vil beskrive det?

Skrevet

Ja, kan godt vær det.. Var bare så rart at det var kun hun som gjor det og ingen andre i kullet. Tenkte også at hun ka ha forstoppelse, hun står ofte med halen i været og presser litt uten at noe kommer.. Ga henne litt olivenolje isted så da er det bare å vente å se om det kommer noe etterhvert:)

Skrevet

En god venn av meg hadde samme "problem" for noen uker siden på den ene av sine 8 , 2 - 3 uker gammle, valper. De valgte å se det litt ann, og etter 3 - 4 dager var det ikke tegn til noe som helst lenger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...