Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke mål har du med hunden din?


Marthe

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar
Er det lov å svare at hovedmålet er at Kahlo skal fortsette å være en trivelig og morsom hund, som fungerer fint i hverdagen vår, og at alt annet bare er bonus? :lol:

Det er lov å ta litt i :lol: Du skal jo ha henne i minst 15 år, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha lydighetschampionatet på Cita, selv om det hender jeg tviler stort på om vi vil klare det noen ganger. Jeg vil også ha godkjent ferdselsprøve og kanskje gå en blodsporprøve og en SL-1. Å ta SOR-prøve og kvalifiseringsprøve til jakt, bare for moroskyld, er også noe vi vil gjøre.

Med Tia... tja. Jeg vil fortsette å utforske hva som er hennes sterke sider og hva som ikke er det. Jeg vil ha henne opp i elite lydighet hvertfall, og så ta det derfra. Kanskje gå blodspor med henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare Decoy, siden han er den som trenes aktivt mot et mål. Har planer for den lille også, men hun skal få lov til å komme hjem først, før ambisjonene skyter i været. :lol:

Vel, jeg ønsker å få det norske viltsporchampionatet på han, 1.premie i klasse 2 lydighet (tror ikke vi har tid til å trene lydighet lenger opp enn det pga jakta), og premiering i åpen klasse jakt. Hadde vært kjempemorsomt med en 1.premie, men det ligger laaangt fram i tid så vi får se!

Ja, og så vil jeg/vi stille han til Nuch og Such (ja, "ekte" such og ikke su(u)ch, vi skal ha jaktpremie vi så!). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1AK på B-prøve, premiering i EK på B-prøve, Topp 3 på Working Test, Topp 3 på Norsk Lagmesterskap (Det siste fiksa vi i 2008). Og hvis jeg skal være skikkelig tøff i trynet så har jeg også som mål å delta på International Working Test (IWT) et år - men vi får se.

Med neste hund har jeg mer utenlandsk deltakelse som mål. A-prøver, IWT, ICC, field trial eller WT i England, derbyer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på det norske og svenske utstillingschampionatet på Chili, altså har jeg, blant annet, som mål å få opprykk til klasse B i bruks. I tillegg håper jeg at vi skal klare å oppnå det norske lydighetschampionatet, eller i det minste et par førstepremier i elite. Det hadde også vært gøy å få viltsporchampionatet. Jeg håper også at hun skal bestå en funksjonsanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beskjedne mål men dog beskjeden erfaring også :lol:

Jeg vil ta bronsjemerket med Bonnie + delta i en offisiell lydighetskonkurranse.

Har også utrolig lyst til å trene inn ett freestyleprogram og opptre en gang i fremtiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bronsemerke i Agility

- Bronsemerke i Lydighet

- Gå offisiell konkurranse og ikke diskvalifisere i ag+hopp.

- Gå offisiell konkurranse i lydighet.

også begynner jeg å undre om ikke vi skal forsøke spor igjen. Også undrer jeg på om ikke jeg kan klare å finne en bitteliten pulk til bikkja etterhvert å :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg håper jo at Felixen klarer å bli N uch med tiden. Også hadde det vært moro å prøvd AG og spor med han. Han er veldig veldig glad i å bruke nesa si,så det tror jeg faktisk han hadde likt. AG skal vi prøve etterhvert.

Ike har jo fått en del AG-trening tidligere,så han skal få være med å trene litt igjen han også, men ingen ambisjoner utover det. Han kommer aldri til å fungere i en konkurranse-setting,så vi får nøye oss med å ha det moro på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å få Noah til Nordisk og Int CH, kommer det et par titler til så er jo det bare flott. Innert inne ønsker vi også oss enn vinner-tittel. For å nå det store målet har vi mange delmål. Etter et langt sykeopphold (for meg) så skal vi sette igang med flere ulike treningsformer, svømme, løpe og drag i første omgang. Så har vi mål om det som går på utstillingsdelen, kontakt, showing etc. Vi slutter aldri å trene, selv om det meste forsåvidt er innlært.

Theo som ikke brukes til utstilling, skal selvsagt få akkurat det samme. Jeg ønsker å ha sunne, spreke og glade hunder, både i og utenfor utstillingsringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å ta litt i ;) Du skal jo ha henne i minst 15 år, ikke sant? :)

Ganske sikker på at jeg har bestilt 30 år. Men 15 er en bra start. :P

Men okeyda - vi skal starte i (minst) en konkuranse enten i lp, agility, rally eller bruks. Vi skal også vise oss på utstilling og gjøre det bra nok til at hun får vist hvor fin hun er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med Blaze har målene alltid vært veldig klare etterhvert som jeg har sett kapasiteten hennes. Foreløpig er det siste Cert i spor som mangler for Nbch. Også vil jeg på NM-pallen i spor med henne!

Om jeg bare får startet nok med henne så er det heller ikke noe problem å kvalifisere oss til NM, men med to hunder så må det prioriteres bort iblandt.

Har planer om å prøve å få henne til Nlch når vi har det siste Certet, Blaze er en seig og utholdene som liker lange dager så hun vil aldri bli eksplosiv nok i lydighet til å komme seg til noe NM i lp.

Utstilling med Blaze er klar: Vi skal bli WW10 i Danmark og hun skal begynne plassere seg i grupper (om bare dommere ser at det er en bra hund forann nesen dems!)

Talli: Vil jeg har til Nbch i både spor og rundering, hun ser ut til å ha mer enn nok kapasitet til det. Og jeg vil ha min første hund som er dobbel kvalifisert til NM i begge grener.

Talli og LP er foreløpig målet opprykk til Kl3. Dem to andre grenene vil ta for mye tid. Men hun hadde vært en kjapp og fin LP hund,desverre tenker hun selv :)

Utstilling: Jeg har ingen stor vinner imellom fingrene der, men Nuch skal jeg får henne til og S/DKuch.

Skal også prøve å få Korad på henne, men det spørs om vi får plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har stor tro på delmål...

Mine delmål for 2009 er:

Noah - opprykk til klasse III i lydighet

Lilli - opprykk til C i spor, samt opprykk til klasse II i lydighet

Sluttmålet for Noah er lydighetschampionat

Sluttmålet for Lilli - vel, jeg har ikke noe sluttmål med henne enda - vi får se hvordan det går på Sølen til sommeren. Det kan jo være at hun slipper unna med å bare være pen som morra si etterhvert *fnise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hva skal man si ? Babs er jo definitivt pensjonert, så hun skal bare bli en gammel, snill hund, hun - med de nykkene en gammel dame skal ha :).

Willy har jo ambisjoner, men det spørs jo om eieren greier å henge med i svingene.

På utstillingsfronten regner jeg med at han - om han bare kan bli bittelitt større av seg - gjør det rimelig greit og at det norske championatet er i havn rimelig kjapt etter fylte 2 år. Vi skal selvsagt på WW10 - og om vi er heldige, kan det jo vankte både cert og championat der også - og vi tar selvsagt gjerne med en tittel på kjøpet *ler*. Vi har også mål om svensk championat, og derav følger selvsagt også at vi jobber i bruksen, hvor målet er å få startet i A-spor etterhvert. Lydighet lar vi ligge foreløpig, men det kan jo hende vi slenger med i en klasse 1-konkurranse etterhvert, men dette er ingen prioritert oppgave iallefall (jeg har liksom noen issues mht lydighet nemlig *host*).

Dersom guttungen er HD-fri, skal vi også ta oss en tur til Frankrike på Nationale Elevage. I år er han litt ung til å delta blant de store gutta, men vi reiser nedover for å vise oss fram iallefall ;). Der blir det vel både mentaltesting og utstilling da.

Vi skal også på MH i mai, og jeg håper jo at det går rimelig bra og at han ikke gjør skam på slekta :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. burde ikke svare på denne tråden jeg men gjør det allikevel, om ikke annet så kan jeg stå som et eksempel på "hadde mål"!

Lille basenji begynner desverre å bli fysisk gammel og sliten, men en stund så tenkte jeg på å få henne godkjent som ettersøkshund for skadet vilt. Hun har vært "behjelpelig" et par ganger her i forbindelse med elgjakten og vist at dette er noe hun har "iboende". I prinsippet skulle det bare vært å få henne godkjent, men det er ikke blitt noe av simpelthen. Nå må det innrømmes at jeg tenkte litt på eventuelle pinligheter.. feks hvis det var regn eller kaldt og vått på prøven, da ville man måttet bære basenjien ut av bilen og bort til sporoppsøksområdet.. eller, o skrek og flauhet, hun måtte ha på seg frakk og hva med hennes ville raseriskrik hvis det var andre hunder der.. nei, må innrømme sjelen ble litt svak av slike tanker! Nei, hun skal få lov å bli gammel i fred og ro, og kose seg. Jeg bruker henne dog en del til eksperimentering, hører jeg om andre positivbaserte måter å lære inn ting på, artige triks etc så prøver jeg det ut på henne (vi har kontinuerlig nyinnlæring, bare for moro skyld. Hun elsker å bli klikkertrent så det er et daglig gjøremål).

Tomsingen.. han hadde jeg planer med ja. Primærårsaken til å kjøpe han i sin tid var at basenjien måtte ha noe selskap for ellers kunne hun ikke være alene. Samtidig ville jeg gjerne ha en hund jeg kunne gjøre litt med, litt LP eller bruks for gøy (nei, jeg er ikke ambisiøs av meg på sånt, lider intenst av konkurransenerver som ødelegger for biskene jeg har hatt, men har alltid håpet om de ville kunne "trenes bort" etterhvert. Redningshund syntes jeg var fint i så måte - det var jo ikke konkurranse i den forstand så det var greit. Men redningshund orker jeg ikke drive med, for tidkrevende og egentlig ikke så kult for hunden! Den må jo tilbringe masse tid oppstallet selv men eieren har det jo kjempemoro hele tiden da..). Så da valgte jeg flat, hadde hatt 2 tidligere hvor spesielt den ene var en knakende god brukshund. Men så var det Tomsingen vi fikk.. han er desidert gitt opp. Det har vært lærerikt med han, det skal han ha - men jeg får ikke til han (og i all min arroganse og selvsikkerhet så tror jeg faktisk han er vanskelig, om mulig, å få lært noe særlig).

Neste hund? Vel, der går diskusjonen høyt i heimen. Det blir nok ingen neste hund så lenge lille basenji lever, hun må skånes for for mye mas synes jeg. Og jeg er ikke sikker på jeg orker et hundehold hvor man må jobbe fælt for å få til skåning av valp/gammel hund og samtidig kunne gi hver i sær det de behøver av oppmerksomhet, mosjon og trening. Gubben vil fryktelig gjerne ha en strihåret vorsteh eller en kleiner munsterländer (brodern har en kleiner), eventuelt en basenji (men ulempen med basenji er dette med været, de blir for frosne til at man kan gjennomføre en hel jaktsesong med dem). Jeg vil veldig veldig gjerne ha en basenji til men jeg vil også gjerne ha en hund som man kan drive litt med sammen med andre på meningsfylt vis, savner sånt som å gå på trening jeg, jobbe med konkrete mål for øye etc. Så i mitt hode må jeg ha ihvertfall 2 hunder; en basenji og så en hund å leke med i tillegg (og da må det innrømmes at jeg skuler veldig bort på små ekorn.. vakre, passe størrelse, passe pels og såvidt jeg har skjønt, passe gemytt. Spørsmålet er om en AK ville trives hos oss da, om den ville få det aktivt nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Kokos så er målet agilitychampionat og pallplass i NM. Videre håper jeg å komme på agilitylandslaget og delta i internasjonale mesterskap. Om vi kommer igang med viltsportreningen, så burde vi dra i land et championat. Jeg burde vel strengt talt ta meg selv i nakken og trene litt jakt også, men så var det denne tiden da.

Med Kenya har jeg ingen store mål med enda, hun er bare 11 uker og dessuten et skikkelig impulskjøp - så jeg har ikke fått tid til å tenke ut noen mål. Men hun skal bedrive både AG, Jakt, LP og viltspor - mye mulig i den priorriteringsrekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål med Supra er først og fremst agility, der håper jeg vi klarer å få til championat i løpet av de neste 7-8 årene *ler*

LP er målet opprykk til Elite, men det er ikke LP jeg interesserer meg mest for, så jeg er veldig fornøyd om vi kommer dit. (Mest pga mine nerver i LP samenheng...)

Bruks har jeg også lyst til å konkurrere i, i utgangspunktet da rundering. Problemet der er teite treningstider, og det er umulig å få trent rundering alene... Så derfor begrenser mulighetene seg endel der.

Utstillingsmål har jeg egentlig ikke, det at hun er vakker er liksom bare en bonus, selv om det sikkert blir en god del utstillinger også. (Plutselig er det også gøy, jeg har jo ikke nok å holde på med fra før :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert drømme og fantasere, men jeg er for realistisk til å ta helt av - jeg vet det er begrensninger hos både meg og hunden og verden for øvrig. Men jeg håper likevel at vi skal klare noe, om ting går som jeg drømmer:

I utstillingsringen satser vi som bare det fram til hun blir to år, og håper å få med oss mest mulig, hva nå det betyr. Det gjør ikke noe om vi får med oss et cert eller flere, altså. Jeg er forberedt på at hun får en lang pause når hun må over i åpen klasse, fordi hun da vil trenge tid på å bli ferdig og ikke kan flyte på å være lovende unghund lenger. Så fram til 16. august blir det mye venstresvingsløping. En har jo lyst på et championat og synes jo at hun er bra nok - men jeg vet også at det er 30-40-50 bernertisper på hver NKK-utstilling, så det holder ikke alltid å være bra nok, en må være best... Det er ikke i alle raser det holder å melde på nok ganger eller at hunden er av CK-kvalitet. Men, en skal være verdt tittelen for å få den, og hun har allerede bevist at hun er en god utstillingshund.

Hvis/når hun blir champion, tar vi nok også turer over grensene for å se om vi kan få flere titler.

Vi skal debutere offisielt i lydighet etter hvert, og ambisjonene er på sikt å starte i klasse 2. Det bør være realistisk.

Og siden vi ikke aspirerer for et lydighetschampionat, men jeg likevel ønsker et stambokberettiget bevis på hennes lydighetsferdigheter, betyr det ferdselsprøve på sikt.

Jeg har lyst til å gå gjennom en MH på henne, og har mast i et halvt år på den svenske raseklubben for å finne ut når de skal arrangere, uten napp. Snart er vel X'en for gammel til at en MH er noe vits i?

Det hadde vært gøy å starte i D i spor, bare for å ha hatt en berner som har startet i offisiell sporkonkurranse, det skal ikke så mye til for å være unik i bernersammenheng hva gjelder bruks...

Og sist, men ikke minst - hun skal bli mor til Latrudas F-kull.

Det er godt hun ikke lider av prestasjonsangst, også håper vi hun lever riktig lenge og at vi har god tid på å nå målene våre...

Litt skummelt å skrive ned, men da er det sagt, og jeg kan ikke drite meg ut ved ikke å få til noe som helst av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fem år har jeg endelig lært både hunden min og meg å kjenne. :) Nå blir vår framtidige "karriere" dessuten begrenset fordi jeg om mindre enn ett år flytter ut - og etter det er det uvisst hvor mye tid vi kommer til å tilbringe sammen.

Men i løpet av året skal vi komme oss på blodsporkonkurranse. Det hadde vært gøy om jeg i løpet av hennes liv hadde fått stilt henne nok ganger på prøve til at hun hadde oppnådd kravene for NVCH (selv om hun aldri vil kunne oppnå utstillingskravene som trengs for det).

Og ellers har jeg lyst til å utvide triks-arsenalet så mye som mulig. Triks er artige å trene på, og holder både tankevirksomhet, samarbeid og kroppsbeherskelse i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål:

Først og fremst er det at hun skal fortsette å være frisk, rask, morsom, lykkelig og like herlig som hun er nå.

Andre mål er å bli NUCH, mangler bare storcertet, så vi får håpe.

Trene mer lydighet slik at hun KAN de forskjellige øvelsene i den letteste klassen.

Trene mer agility slik at hun blir trygg på vippe, og pølsetunellen.

Og så har vi selvsagt lyst å gå på freestylekurs en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Så i mitt hode må jeg ha ihvertfall 2 hunder; en basenji og så en hund å leke med i tillegg (og da må det innrømmes at jeg skuler veldig bort på små ekorn.. vakre, passe størrelse, passe pels og såvidt jeg har skjønt, passe gemytt. Spørsmålet er om en AK ville trives hos oss da, om den ville få det aktivt nok).

Klarer du Tomsingen så klarer du nok ett Ekorn :)

Det er forøvrig flere Svch av rasen og vet om en som brukes til sporing av Bjørn.

Jeg har lyst til å gå gjennom en MH på henne, og har mast i et halvt år på den svenske raseklubben for å finne ut når de skal arrangere, uten napp. Snart er vel X'en for gammel til at en MH er noe vits i?

Hva med Doberman klubben 03.mai/Eusasierklubben 21.juni & 20.sep/Hovawart klubben 10.oktober? Alle på Øslandet.

Litte granne OT kanskje... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Doberman klubben 03.mai/Eusasierklubben 21.juni & 20.sep/Hovawart klubben 10.oktober? Alle på Øslandet.

Litte granne OT kanskje... :)

I en tråd om hvilke mål en har kan vel ikke tips til å nå målet være OT?

Jeg har bare låst meg på å gjøre det hos den svenske raseklubben, så jeg har ikke tittet her i Norge... Ingen rasjonell motivasjon, bare ensporet i hodet.

Jeg noterer meg datoene og sjekker ut, takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kjekt å lese andre sine mål. Håper alle klarer å fullføre det de har lyst til! ;)

Hvis Extra forsetter å være slik som hun er nå. Så håper jeg å få en godkjent IPO III og en godkjent SCH III prøve på henne. I tillegg så har jeg lyst å trene henne mot N lch. Klarer hun det, så håper jeg på å hente en førstepremie i Sverige også, slik at hun blir S lch :P

Har vi tid og miljø, så kommer vi til å starte i et par RRP konkurranser også.

På utstillingsfronten, så hadde det vært kjekt å fått en rødsløyfe, evt. CK :) Men det får vi ta som det kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...