Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke hunden til det den er ment for, forskjell på "viktigheten"?


Kristian_

Recommended Posts

Det er mulig det her har vært oppe mange ganger før. Mange har BC, Aussie eller andre gjeterhunder uten å bruke dem til gjeting. De blir i beste fall brukt til agility eller lydighet, mens noen også bare har dem som kosehunder og turkamerater. Da er det vel færre (?) som har utpregede jakthunder uten å bruke dem til jakt. F.eks. setterne, eller Norsk Elghund.

Er det "verre" å ha en jakthund uten å bruke den til jakt? Verre hundehold for eier (trøblete med sterke instinkter), eller samvittighet i forhold til hva hunden "fortjener"?

Hvor akseptert er det forresten å ha en jakthund og bare være friluftsmenneske generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er det "verre" å ha en jakthund uten å bruke den til jakt? Verre hundehold for eier (trøblete med sterke instinkter), eller samvittighet i forhold til hva hunden "fortjener"?

For min del er forsjellen den at gjeterhunden er fornøyd med at den får gå lydighet/ag/bruks, dem liker den type jobb.

En jakthund er meget vanskelig å få til å stimulere nok mentalt og samtidig er dem glade i "jobben" sin innenfor dem grenene.

Så grunnen til at jeg sitter på den meningen er at gjeterhunden sine drifter kan brukes til annet og hunden blir stimulert av det. Jakthunden har jeg problemer med å finne andre grener enn jakt som stimulerer dens egenskaper.

Må også legge til at jeg ville ikke anbefalt en "gjerhund" eller en "jakthund" som rene turhunder, uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere settere som blir klikkertrent og er fine hverdagslydighetshunder. Samtidig møter vi jo de samme hundene på tur og da er de overalt og ingensteder på èn gang. De er konstant på "jakt" og søker over svært store områder. Det ville kanskje vært noe som manglet litt i livet deres hvis de ikke fikk brukt denne egenskapen på skikkelig jakt noen uker hver høst. Dessuten er jo ikke en vimete setter den hunden jeg ville ha valgt, hvis det var en trofast turkamerat jeg ønsket meg.

Tolleren er jo også jakthund, men får den apportere i vann, trene spor, lydighet, ag eller i det hele tatt utfordret både i kropp og hodet, har den et fullverdig liv, uten nødvendigvis å apportere ender. Våre tollere kan svømme mellom endene for å hente ballen. Iallfall Fibi. Solo har vel hatt et par svømmeturer etter ender, uten at det egentlig er slik hun skal hente dem. :icon_redface: Ikke det at hun får tak i dem heller da. Det er en utmattelsesgreie som hunden er dømt til å tape.

Nei, jeg ville ikke ha gått til anskaffelse av en stående fuglehund (heter det ikke det?), elghund eller harehund uten å bruke den til jakt. Derimot kunne jeg godt ha hatt en gjeterhund eller retriver og brukt den til andre ting enn gjeting eller apport av ender, selvom jeg kan tenke meg at en BC som trenes og brukes til gjeting helt sikkert er en lykkelig BC.

Det er kanskje forskjell på viktigheten og kanskje forskjell på hvor allsidige de ulike rasene er. Men at en brukshund bør brukes, er det vel ingen som er uenige i. En pinnegal toller eller BC, som aldri har fått brukt energien sin på annet enn å plukke opp og mase om pinneleking, er ikke akkurat festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vofse brukes ihvertfall.. de ble brukt til jakt og spising av lopper og lus.. og jeg må si hun er ganske flink å drepe fluer, men spisingen er ikke så populær.

Ellers når det gjelder jakthunder mener jeg sterkt at de bør jaktes med, om man evt. bare trener mot jakt (og evt. låner ut hunden i sesongen) så kan de jo gå. Men da kan man jo like godt lære seg å jakte og da blir jo poenget litt borte.

Foreldrene mine er et litt dumt eksempel på det med jakthund.. de syntes jeg burde blir mer som dem og skaffe meg IHVERTFALL en fuglehund. Og jeg har null interesse for jakt. Selv har de en jakthund som de selvfølgelig bruker og trener, så han vil jeg si har det godt, men skal jeg da ha det samme uten å gi hunden det den trenger, mens jeg selv irriterer meg over at den hele tiden er på leting? Det sier seg jo selv at det blir feil..

Ang. gjeterhunder så finnes det jo en ny sport, hvor de gjeter disse store ballene (husker ikke navnet) og det er jo ikke så dumt å være med på det hvis man har gjeterhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo litt forskjell på de ulike rasene innenfor kategorien jakthunder. Det er stor forskjell på stående fuglehund, finsk spets og retriever i måten å jakte på og førerorienteringen deres, samme med støvere, elghunder, rådyrjaktende raser osv. Det gjør at det er stor forskjell på å ha/trene/stimulere en pointer kontra en golden retriever. Sånn i forhold til hva hunden krever i det daglige synes jeg ikke at en pointer skal leve som en vanlig familiehund, mens en golden er det mer akseptert.

Men sånn prinsipp messig så synes jeg ikke man skal ha utpregede jaktraser eller gjeterraser uten å bruke de til nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok litt om miljøet for det også. Tilrettelegging og tilbud.

Er ikke så heftig gjetermiljø for aussier i oslo-området blant annet. Derfor blir det agility på den pelsen. Mens retrieverjakt er det gode tilbud og tilrettelagt til og derfor er det et enklere skritt å få til med golden-dyret.

Og som det blir sagt vil jeg også si det er ganske stor forkjell på en f.eks pointer og en golden retreiver og hva alternativene er for å få brukt energien og det iboende i hunden.

Når det kommer til den nye sporten med gjeting av baller så heter den Treib-Ball hvis jeg ikke husker feil. Prøvde en litt amatørutgave i fjor sommer der vi bruke basketballer. Utrolig mye vanskeligere enn man kan tenke seg:)

Men en morsom sport tror jeg som en lett kan trene på og koster ikke all verden sammenlignet med agility. Kjøp inn 8 sånne yoga/treningsballer og noen kjegler og finn en stor hage eller gresslette så er en i god gang. Utrolig gøy aktivitet for klikkerfrelste tror jeg hvertfall.

Men har ikke hørt at den har kommet noe særlig til norge enda? Noen som vet? Ble litt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...