Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannvisning


Nirm

Recommended Posts

Skal få en hund som er meget redd for mennesker til å akseptere tannvisning. Den er såpass redd at jeg enda ikke har fått mulighet til å se på tenna mens den sitter i ro. Ikke at jeg har presset meg på den, for den forlater jo sitten lenge før jeg kommer bort til eier uansett. Men uansett så hjelper jo ikke om den aksepterer meg om en mnd tid sånn sett, for den vil jo ikke kjenne dommer i ringen.

Så har noen tips til hvordan gripe an situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på - hvis hunden er så sky som den er, hvorfor skal man herje med den til å tåle tannvisning? Jeg går utifra det dreier seg om LP, lydighet eller noe sånt (siden det dreier seg om dommere her)? Er hunden så menneskeredd som den høres ut, så er det strengt tatt tvilsomt å kjøre den gjennom slikt? Utslag av eier-egoisme?

Når det er sagt - som jeg ser det har man 2 valg her:

1) "kurere" bikkja for menneskeskyhet, hvilket sannsynligvis er et kjempelangt lerret å bleke, og kanskje t.o.m. ikke mulig i det hele tatt. Da ville man jo jobbe i alle mulige menneskesituasjoner dag ut og daginn, hverdagen vil ha masse muligheter til trening.

2) Lære den å fikse akkurat og bare tannvisningssituasjonen. Jeg tror man må kjøre kjempeintenst, 30-40-50 økter pr dag kanskje.. (og i motsetning til ovenfor hvor man kan trene med de situasjonene som byr seg, må man her legge opp hver økt). Eier/den som hunden har tillit til skal gi godbitene - ikke mennesket den er redd for (belønningen mister nok mye av sin virkning når hunden er redd for den som gir godbiten..). Ihvertfall i starten. En del av belønningen kan være også at den fremmede fjerner seg. Så jeg tror opplegget du har er forsåvidt bra - men jeg ville som sagt, latt eier belønne hunden. 2) Jeg hadde, hvis mulig, kjørt mange ulike figuranter fra dag 1. Dette dreier seg ikke om å vende hunden til ett bestemt menneske, men selve situasjonen. Første tiden bør treningen være i trygge omgivelser. Og starte som du gjør - fremmed person nærmer seg, eier gir belønning og gjerne et signal til figurant om å stoppe, snu og gå sin vei (det kan også være et tegn for hunden at nå har eier sørget for at den fremmede ikke nærmer seg mer). Ja osv.. du kan jo alt om dette selv Mikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er ikke å få hunden til å elske dommere, men å godta tannvisning, og den skal ikke behøve å forholde seg til noe annet enn å sitte rolig, så jeg ville gjort sånn her:

Stå i nærheten av ekvipasjen mens hunden "danderes" på plass, (nærme tilpasset hunden, nok til at den "kjenner" at du er der, men ikke så nærme at den "blokkerer"). Nærm deg ett steg, sitter hunden fortsatt, så ett steg til osv. Reiser hunden seg, tar du ett steg eller to tilbake, og hunden danderes på plass igjen. Nærm deg ett steg igjen, bruk heller litt lenger tid mellom stegene når du ser hunden begynner å se etter fluktveier.

Når du har jobbet deg inn til ekvipasjen, så ikke bry deg om hunden, bare stå der litt før du går tilbake og du begynner på nytt og jobber deg igjen inntil ekvipasjen. Tanken er at hunden skal lære seg å takle presset i at det kommer noen i mot, da det ofte er det som gjør at de vippes av pinnen, og det er da den sitter å lager grusomme bilder i hodet sitt. Tren mye på å gå mot ekvipasjen, selvfølgelig med forskjellige figuranter.

Når hunden ser ut til å takle det greit og puster med magen, så er neste steg å, fortsatt uten og ta kontakt med hunden, ta hånden ned og såvidt berøre leppene dens. Nå begynner førers innsats i treningen. Med en gang fig har berørt leppene til hunden, så skal hunden ta kontakt med fører. Hunden skal ha en høy forventning til hva som skjer hos fører etter at dommer har vært inntil. Så bruk superbelønningen for alt det er verdt her, og vær rask! Akkurat i det fig fjerner seg fra hunden sier fører BRA, eller klikk eller what ever, hunden skal ikke rekke å tenke på så mye annet enn at belønningen kommer NUH!

Gjør dette noen ganger, og herfra pleier det å være grei skuring, hvor neste steg blir at man løfter litt på hundens lepper, stryker den før man løfter på lepper osv osv. Når forventningene til belønningen er sterk, så glemmer hunden alt det andre, så være nøye og kjapp med belønning, og bruk litt tid på første del, hvor den skal takle presset fra innkommende "trussel".

Alt må tilpasses hvor redd hunden er, og selvfølgelig hvordan den ser på belønninger. Er den lite interessert i belønninger er det vanskeligere å oppnå de samme forventningene som gjør at hunden kommer seg raskere ut av dillene sine.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...