Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukskrav i Sverige


Caroline

Recommended Posts

Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan det fungerer for raser som i Sverige har brukskrav for å oppnå Cert på utstilling. Må disse prøvene taes i Sverige eller er det noen i Norge som er likestilt med disse som gjelder? Dette med brukskrav er noe jeg aldri har trengt å sette meg inn i, så nå vil jeg gjerne lære litt.

Skrevet
Det jeg lurer på er hvordan det fungerer for raser som i Sverige har brukskrav for å oppnå Cert på utstilling. Må disse prøvene taes i Sverige eller er det noen i Norge som er likestilt med disse som gjelder? Dette med brukskrav er noe jeg aldri har trengt å sette meg inn i, så nå vil jeg gjerne lære litt.

Det er litt ulike regler som gjelder mht brukskrav for de ulike rasene, men for aussien så kan du ta cert uten å gå i bruksklassen i Sverige (certet deles ut i bhk/btk), men hunden må selvsagt ha bruksprøver for å få championatet.

Du kan ta de påkrevde bruksprøvene her i Norge også - NBFs bruksprøveprogram gjelder på lik linje med SBKs bruksprogram.

Skrevet
Det er litt ulike regler som gjelder mht brukskrav for de ulike rasene, men for aussien så kan du ta cert uten å gå i bruksklassen i Sverige (certet deles ut i bhk/btk), men hunden må selvsagt ha bruksprøver for å få championatet.

Du kan ta de påkrevde bruksprøvene her i Norge også - NBFs bruksprøveprogram gjelder på lik linje med SBKs bruksprogram.

Takk for svar! Hadde jo alltids vært litt moro å faktisk kunne få disse certene også i Sverige :) Må lese litt mer kjenner jeg.

Skrevet

Det er moro med brukskrav :).

For å få championatet kreves følgende for aussien:

Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller

godkänt vallhundsprov samt mentalbeskrivning med godkänt

skottprov eller godkänd mentaltest vid korning eller

tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande.

Jeg kjenner jeg blir bittelitt forvirret av teksten her... For er det krav om mentalbeskrivning i TILLEGG til de andre brukskravene, eller er det kun dersom hunden har godkjent gjeterhundprøve ? Det er noe med ordene ELLER og SAMT her... :). Bare for å gjøre forvirringen komplett liksom *ler*.

For å starte i bruksklassen i Sverige, kreves et WCC, og det får du om du har godkjent brukshundkåring eller har startet i klasse D i NBF-bruks.

Skrevet

Heh, ja det var det jeg leste også, og da ble jeg bare mer forvirret. Her må det inn med små t-skjeer! Vel, det blir helt sikkert et brukskurs bare hun blir litt større, må bare klare å velge hva vi skal prøve oss på.

Guest Jonna
Skrevet
Det er moro med brukskrav :).

For å få championatet kreves følgende for aussien:

Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller

godkänt vallhundsprov samt mentalbeskrivning med godkänt

skottprov eller godkänd mentaltest vid korning eller

tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande.

Jeg kjenner jeg blir bittelitt forvirret av teksten her... For er det krav om mentalbeskrivning i TILLEGG til de andre brukskravene, eller er det kun dersom hunden har godkjent gjeterhundprøve ? Det er noe med ordene ELLER og SAMT her... :). Bare for å gjøre forvirringen komplett liksom *ler*.

For å starte i bruksklassen i Sverige, kreves et WCC, og det får du om du har godkjent brukshundkåring eller har startet i klasse D i NBF-bruks.

Ja du må ha gjeterhundprøve OG MH e.l. for Champ med dem kravene.

Dette pga innen bruksprøvene/tjenestehundprøvene o.l er jo kravet at at dem skal ha blitt mentaltestet ved MH eller L-test og dem får skudd prøve alt fra Lägre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...