Gå til innhold
Hundesonen.no

Forholde seg til aggresjon fra voksen mot valp


BernerBjørn

Recommended Posts

Har en 9 uker gammel bernervalp som kommer til å omgåes en 2 år gammel JRT hanne en del. Valpen møtte han første gang i dag. Hilsing først gikk greit med den voksne i bånd. Senere utbrøt JRT i aggresjon mot valpen et par ganger og viste tydelig på kroppspråket at han ikke var komfortabel med å omgås valpen. Valpen er som bernere flest en rolig og stødig skapning som bortsett fra å bli redd akkurat i øyeblikket ikke var noe skeptisk til den voksne, men nysgjerrig slik som valper er.

Hvordan skal man gripe an dette problemet da hundene kommer til å omgåes en del? JRT er nok ikke kjempebra sosialisert og er veldig dominant/delvis aggressiv mot voksne hunder. Man skulle jo tro at han skjønte tegninga at han hadde med en valp å gjøre selv om han fysisk sett er mindre enn valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke latt valpen min omgåes en slik hund jeg. Det kan fort føre til at valpen blir skeptisk til og kanskje med tiden agressiv til andre hunder. Valper skal omgåes stabile hunder som ikke utagerer i agressjon. Husk på at hunden din en dag blir stor, og får den negativ læring fra JRTn kanskje det en dag smeller. No more JRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 9 uker gammel bernervalp som kommer til å omgåes en 2 år gammel JRT hanne en del. Valpen møtte han første gang i dag. Hilsing først gikk greit med den voksne i bånd. Senere utbrøt JRT i aggresjon mot valpen et par ganger og viste tydelig på kroppspråket at han ikke var komfortabel med å omgås valpen. Valpen er som bernere flest en rolig og stødig skapning som bortsett fra å bli redd akkurat i øyeblikket ikke var noe skeptisk til den voksne, men nysgjerrig slik som valper er.

Hvordan skal man gripe an dette problemet da hundene kommer til å omgåes en del? JRT er nok ikke kjempebra sosialisert og er veldig dominant/delvis aggressiv mot voksne hunder. Man skulle jo tro at han skjønte tegninga at han hadde med en valp å gjøre selv om han fysisk sett er mindre enn valpen.

Ta dem med på tur!

La de rusle side om side og la dem roe seg litt ned før dere evt slipper dem løs. Å la hundene snuse og utforske et nytt terreng isammen gjør ofte underverker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Samt det å stå stille for å la de hilse og begynne å herje er ikke veldig smart, spesielt om JRT er usikker/aggressiv. Kanskje kan dere begynne med korte turer i bånd? Eller ha JRT løs, sånn at han ikke føler at valpen blir for nært innpå? Altså om dere absolutt MÅ ha disse to sammen tenker jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så er terriere skarpe i lyden når de gir beskjeder, er det mulig at du feiltolker dette? Så lenge den bare brøler og irettesetter, så er det jo ikke aggresjon.. Det jeg igrunnen savner er en litt tydeligere forklaring på hva JRT'en faktisk gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så er terriere skarpe i lyden når de gir beskjeder, er det mulig at du feiltolker dette? Så lenge den bare brøler og irettesetter, så er det jo ikke aggresjon.. Det jeg igrunnen savner er en litt tydeligere forklaring på hva JRT'en faktisk gjorde.

JRT brølte mot valpen når han kom for nærme han og den skjønner jeg. Men etterpå gikk terrieren rundt og viste med kroppspråket sitt at han ikke var særlig begeistret for valpen. Så "spiss" ut mot valpen, knurret og boffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...