Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit Gjeterhund vs Schäferhund

Kristian_

Recommended Posts

Skrevet

Driver og ser på hunderaser og har falt litt for Hvit Gjeterhund. Er det noen som vet noe om helse og gemytt på rasen, og kan si noe om likheter og forskjeller kontra Schäferhund?

Jeg har prøvd å lete opp litt info, men er ikke veldig mye jeg klarer å finne. Hvit Gjeterhund skal være mer gjeterhund enn Schäferhunden (hva vil det si i praksis, litt mer utfyllende?), "mykere" (mer følsom for røff behandling?) og rettere rygg (positivt?).

Regner nesten med at aktivitetsbehov og pelsstell blir omtrent som med Schäferhund. Angående røff behandling er jeg sterk motstander av det, bare så det ikke oppstår noen misforståelser.

Mest interessert i hva som er typisk for rasen i forhold til møter med to- og firbeinte. Da vet jeg at sosialisering osv spiller inn.

Skrevet

Har møtt kun to hvite gjeterhunder kontra mange schæfere, men de to var iallefall veldig åpne i forhold til folk, sosiale, hyggelige mot andre hunder. Den ene var noe schæfer-lik i masingen, men ikke like intens. (jeg synes personlig schæfere er forferdelig masete hunder, det er min oppfatning av dem, enkelt og greit.)

Så sånn sett synes jeg hvit gjeterhund virker som en mer avbalansert rase enn schæfer ut ifra det jeg har lest meg til og de to hvite jeg har møtt. (jeg leste en del om rasen og besøkte forskjellige oppdrettersider da jeg vurderte å skaffe meg hvit gjeterhund for et års tid siden) Men godt mulig jeg tar veldig feil, og at de to jeg har møtt, ikke representerer rasen i det hele tatt!

Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Guest Jonna
Skrevet

Her er litt fakta du har å sammenligne med.

MH for Hvit Gjeterhund korthåret (96 stk testede individer) & Hvit gjeterhund langhåret. (30 testede individ).

Schäferhund (13237 testede individ).

Hunder med HD C,D eller E) Hvit gjeterhund:

2004: 23,8% (antall hunder HD rønket 42, antall fødte dette året 97)

2005: 30,6% (antall rønket 62, født 109)

2006: 17,8% (antall rønket 45, født 88)

2007: 8,3% (antall rønket 36, født 77)

2008: 0% (antall rønket 9, 167)

Hunder med HD C,D eller E Schäferhund:

2004: 26,2% (antall rønket 1856, antall født 2996)

2005: 28,4% (antall rønket 1828, født 2969)

2006: 25,6% (antall rønket 1663, født 2753)

2007: 23,1% (antall rønket 1405, født 2772)

2008: 21.1% (antall rønket 76, født 2448)

Resultatene er hentet fra SKK avlsdata. Men jeg lurer på om det er noe feil med 2008? Det var jo veldig lave tall på rønkete hunder på begge raser? :lol:

Da har du iallefall litt fakta å sammenligne med.

Skrevet
Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Hadde vært fint med litt å lese på, hvis det ikke er stress å finne :)

Skrevet

fra white-rewyr`s side

Hva som skiller den Hvite gjeterhunden fra Schäferen i dag er ikke bare fargen.

Den Hvite gjeterhunden skal ha et mildere temperament enn schäferen. Den Hvite gjeterhunden skal ikke heller som det står i Schäferens rasestandard at: ”den må ha mot kamplyst og hardhet”. Den Hvite gjeterhunden regnes ikke som en brukshundrase men som en selskapsrase, som dog passer for bruksarbeid.

Eksteriørt er det foruten fargen, fremfor alt rygglinjen og krysset som skiller sig fra Schäferen. I den Hvite gjeterhundens rasestandard står følgende:

”Ryggen skal være rak og horisontal med sterk muskulatur. Krysset skal være langt og middelsbredt. I sin begynnelse er krysset omtrent horisontalt for siden å avslutte mykt.”

I den tyske Schäferens rasestandard står:

”Rygglinjen løper fra halsen langs den vel markerte manken og langs den lett sluttende ryggen fram til krysset, som slutter lett uten synlig avbrott. Krysset skal være langt og lett avfallende(ca 23 grader) i forhold til horisontalplanet og umerkelig gå over i halefestet.”

Skrevet

Kennel White Viking's rasebeskrivelse + sammenligning med schæferen her. Og på linker på White Rewyr's sider som "galning" linket til over her, finner du mange sider fra både Norge og Sverige, og andre steder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...