Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit Gjeterhund vs Schäferhund

Kristian_

Recommended Posts

Skrevet

Driver og ser på hunderaser og har falt litt for Hvit Gjeterhund. Er det noen som vet noe om helse og gemytt på rasen, og kan si noe om likheter og forskjeller kontra Schäferhund?

Jeg har prøvd å lete opp litt info, men er ikke veldig mye jeg klarer å finne. Hvit Gjeterhund skal være mer gjeterhund enn Schäferhunden (hva vil det si i praksis, litt mer utfyllende?), "mykere" (mer følsom for røff behandling?) og rettere rygg (positivt?).

Regner nesten med at aktivitetsbehov og pelsstell blir omtrent som med Schäferhund. Angående røff behandling er jeg sterk motstander av det, bare så det ikke oppstår noen misforståelser.

Mest interessert i hva som er typisk for rasen i forhold til møter med to- og firbeinte. Da vet jeg at sosialisering osv spiller inn.

Skrevet

Har møtt kun to hvite gjeterhunder kontra mange schæfere, men de to var iallefall veldig åpne i forhold til folk, sosiale, hyggelige mot andre hunder. Den ene var noe schæfer-lik i masingen, men ikke like intens. (jeg synes personlig schæfere er forferdelig masete hunder, det er min oppfatning av dem, enkelt og greit.)

Så sånn sett synes jeg hvit gjeterhund virker som en mer avbalansert rase enn schæfer ut ifra det jeg har lest meg til og de to hvite jeg har møtt. (jeg leste en del om rasen og besøkte forskjellige oppdrettersider da jeg vurderte å skaffe meg hvit gjeterhund for et års tid siden) Men godt mulig jeg tar veldig feil, og at de to jeg har møtt, ikke representerer rasen i det hele tatt!

Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Guest Jonna
Skrevet

Her er litt fakta du har å sammenligne med.

MH for Hvit Gjeterhund korthåret (96 stk testede individer) & Hvit gjeterhund langhåret. (30 testede individ).

Schäferhund (13237 testede individ).

Hunder med HD C,D eller E) Hvit gjeterhund:

2004: 23,8% (antall hunder HD rønket 42, antall fødte dette året 97)

2005: 30,6% (antall rønket 62, født 109)

2006: 17,8% (antall rønket 45, født 88)

2007: 8,3% (antall rønket 36, født 77)

2008: 0% (antall rønket 9, 167)

Hunder med HD C,D eller E Schäferhund:

2004: 26,2% (antall rønket 1856, antall født 2996)

2005: 28,4% (antall rønket 1828, født 2969)

2006: 25,6% (antall rønket 1663, født 2753)

2007: 23,1% (antall rønket 1405, født 2772)

2008: 21.1% (antall rønket 76, født 2448)

Resultatene er hentet fra SKK avlsdata. Men jeg lurer på om det er noe feil med 2008? Det var jo veldig lave tall på rønkete hunder på begge raser? :lol:

Da har du iallefall litt fakta å sammenligne med.

Skrevet
Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Hadde vært fint med litt å lese på, hvis det ikke er stress å finne :)

Skrevet

fra white-rewyr`s side

Hva som skiller den Hvite gjeterhunden fra Schäferen i dag er ikke bare fargen.

Den Hvite gjeterhunden skal ha et mildere temperament enn schäferen. Den Hvite gjeterhunden skal ikke heller som det står i Schäferens rasestandard at: ”den må ha mot kamplyst og hardhet”. Den Hvite gjeterhunden regnes ikke som en brukshundrase men som en selskapsrase, som dog passer for bruksarbeid.

Eksteriørt er det foruten fargen, fremfor alt rygglinjen og krysset som skiller sig fra Schäferen. I den Hvite gjeterhundens rasestandard står følgende:

”Ryggen skal være rak og horisontal med sterk muskulatur. Krysset skal være langt og middelsbredt. I sin begynnelse er krysset omtrent horisontalt for siden å avslutte mykt.”

I den tyske Schäferens rasestandard står:

”Rygglinjen løper fra halsen langs den vel markerte manken og langs den lett sluttende ryggen fram til krysset, som slutter lett uten synlig avbrott. Krysset skal være langt og lett avfallende(ca 23 grader) i forhold til horisontalplanet og umerkelig gå over i halefestet.”

Skrevet

Kennel White Viking's rasebeskrivelse + sammenligning med schæferen her. Og på linker på White Rewyr's sider som "galning" linket til over her, finner du mange sider fra både Norge og Sverige, og andre steder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...