Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeliste


tm100001

Recommended Posts

Hvis alle kullene er gode muligheter, så ville jeg kanskje gjort det.. så får du jo valp litt fortere. Men det beste er jo om man setter seg enda bedre inn i hvilken valp man vil ha.. for så å velge det kullet og heller vente så lenge det blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å stå på flere valpelister. Tispen kan gå tom, det er færre valper enn valpekjøpere, man er ute etter en slik og så tispe eller hann - det er mye som skal klaffe. De fleste valpekjøpere studerer jo heller ikke hundenes stamtavle så voldsomt.

Selv sto jeg på tre valpelister når jeg kjøpte C, og alle disse tre var lovende kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi har hatt flere valepkjøpere som har stått på venteliste hos flere oppdrettere. Om du stiller deg på flere lister, så anbefaler jeg at du også kontakter de du ikke kjøper av når du bestemmer deg for hvilket kull du kjøper fra. For det er forferdelig irriterende for oppdretter at enkelte valpekjøpere ikke varsler at de velger fra ett annet kull.

Og for de fleste oppdrettere er det jo positivt at noen er såpass interessert i rasen at de setter seg på liste hos flere oppdrettere.

Noen av de interesserte hos oss har kjøpt fra andre (pga ikke riktig kjønn/antall) i kullet, og noen vil vente til neste kull fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Ok. Jeg synes det hørtes rart ut, når jeg skulle kjøpe Embla sto jeg bare på en liste. Hvis det ikke kom kull der hadde jeg bare funnet noe annet. Men da er det vell sånn man gjør det :)

Det har vel kanskje litt med antall kull å gjøre også (på landsbasis)? Sikkert mange flere kull med KV enn av min rase i løpet av ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK at folk setter seg på liste hos flere oppdrettere, men jeg, som oppdretter, hadde satt pris på å vite om det. Kjekt å vite i forhold til hva man kan forvente seg fremover, jeg liker i allefall å være litt forberedt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg synes det er flott om valpekjøperne står på flere lister, men ønsker å vite om det, og selvsagt at de gir beskjed så snart de blir tilbudt valp et annet sted som de takker ja til.

Personlig stod jeg også på flere lister da jeg skulle ha Tekla, og så an valpenes utvikling før jeg takket ja til en. Men alle oppdretterne visste på det tidspunktet at jeg stod på flere lister og at jeg vurderte de andre valpene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående valpeliste.

Da jeg på slutten av fjoråret bestemte meg for å kjøpe en heelertispe, satte jeg meg opp på hele fem valpelister. I dag er resultatet etter alle de aktuelle paringene klar; en tispe gikk tom, to kull ga bare hanner (som fikk leve opp), en valgte å ikke gjennomføre parring pga oppdaget patella, og først denne uka ble det født to tispevalper i et kull på tre levende valper. Nå valgte jeg av andre grunner å takke ja til en hanne, men hadde jeg satt meg opp på liste hos bare en oppdretter, kunne jeg ha risikert å måtte vente lenge på en valp. Så finn deg noen oppdrettere du virkelig føler du ønsker valp fra, og sett deg på liste. Så lenge du er åpen om hvordan du gjør det, og gir beskjed så snart du har fått tilbud om en valp du ønsker å kjøpe, vil nok de fleste oppdrettere synes det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående valpeliste.

Da jeg på slutten av fjoråret bestemte meg for å kjøpe en heelertispe, satte jeg meg opp på hele fem valpelister. I dag er resultatet etter alle de aktuelle paringene klar; en tispe gikk tom, to kull ga bare hanner (som fikk leve opp), en valgte å ikke gjennomføre parring pga oppdaget patella, og først denne uka ble det født to tispevalper i et kull på tre levende valper. Nå valgte jeg av andre grunner å takke ja til en hanne, men hadde jeg satt meg opp på liste hos bare en oppdretter, kunne jeg ha risikert å måtte vente lenge på en valp. Så finn deg noen oppdrettere du virkelig føler du ønsker valp fra, og sett deg på liste. Så lenge du er åpen om hvordan du gjør det, og gir beskjed så snart du har fått tilbud om en valp du ønsker å kjøpe, vil nok de fleste oppdrettere synes det er helt ok.

Hvilken oppdretter fikk du valp fra? Er interessert i rasen selv, kanskje du kan lage en tråd til den med bilder? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det heeler du eventuelt er ute etter? Jeg hentet min fra Tanspots, en kennel som ligger en times tids kjøring utenfor Gøteborg. De har noen kull i året og prøver å bl.a å MH-teste flest mulig foreldredyr. Jeg er litt usikker på hva du ønsker link til. Min heelervalp kan du se på min blogg (Gå via min profil). Ikke mange bilder, men scroller du gjennom noen innlegg, får du jo sett noen. Er det kennelen, er adressen Tanspots.se (har ikke orket å sette meg inn i hvordan man lenker osv på forumet ennå. Bær over med meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det heeler du eventuelt er ute etter? Jeg hentet min fra Tanspots, en kennel som ligger en times tids kjøring utenfor Gøteborg. De har noen kull i året og prøver å bl.a å MH-teste flest mulig foreldredyr. Jeg er litt usikker på hva du ønsker link til. Min heelervalp kan du se på min blogg (Gå via min profil). Ikke mange bilder, men scroller du gjennom noen innlegg, får du jo sett noen. Er det kennelen, er adressen Tanspots.se (har ikke orket å sette meg inn i hvordan man lenker osv på forumet ennå. Bær over med meg!)

Jeg tenkte på om du kunne presentere hunden din nede på "din hund", med en egen tråd/eget emne :getlost:

Edit: Jeg har vært på bloggen din tidligere! :blink: Ferdinand er fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja. Finner ikke energien til det akkurat nå i alle fall :getlost: Kortversjonen: VALP, glad, veldig treningsvillig og lettlært, sosial med mennesker, føler lett at han må varsle på litt skumle ting, men lett å avlede. Han er planlagt en karriere innen konkurranselydighet, så får vi se hvor langt vi når...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...