Gå til innhold
Hundesonen.no

Island - tips for kommende øyfarere ønskes


SFX

Recommended Posts

Jeg ser det er flere her inne som har vært på Island, og det er årets feriemål for meg og sambo, så jeg vil gjerne ha tips.

Hva må vi se? Hva må vi få med oss? Hvor er det fint å bo? Er det mulig å ha Reykjavik og samme overnattingssted som base hele oppholdet - er alt tilgjengelig med dagsreiser? Eller er det andre anbefalinger?

Vi ser ut til å fleske til med en tidagers, så jeg tror vi skal ha god tid til å få sett og gjort det meste uten å stresse seg ihjel - bare vi vet hva vi må få med oss! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der en tur i fjor, bodde på ett lite bed and breakfast omtrent 10 -15 minutter å gå fra sentrum og ett steinkast fra busstasjonen og innenlandsflyplassen om man vil over til den andre siden. Tror de leide ut bil og.

Var litt forskjellige rom størrelser og grei standard. Leide toppetasjen siden vi var flere og der var eget bad. Bra frokost og service.

Det arrangeres bussreiser til de fleste mål over hele landet og det var lett å finne fram hvor man skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island.. Er ett virkelig vakkert sted! GLED DERE! :)

Når jeg var på island var jeg der i fire uker.

Hadde hovedpost i reykjavik, Fra der kunne vi reise for å se på geysir(er), bade i blå lagune, shoppe, hvalsafari, se hvor amerikanerene øvde til månelanding (er påvei ut til blå lagune, var litt spesielt å se, dog for spesielt intresserte),

Vi kjørte også endel rundt i landet.

Fra Reykjavik og helt nord i landet, på en liten øy rett utenfor island brukte vi 4 timer på og kjøre.

Var også innom Isafjordur som er en søt liten by i Island, hvor forsåvidt de to tunnellene på hele Island fører inn eller ut derifra.

Er sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten, men jeg gleder meg til å se tråden bygge seg videre så skal jeg dele mine opplevelser og hva vi gjorde etterhvert som jeg kommer på de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi reiste fra Bergen med båt og hadde med egen bil, vi kjørte rundt hele Island. Opplevde masse flott natur og spennende historie. Jeg syns at Gullfoss, thingvellir, strokkur (geysir), vatnajøkull (isbre) er ett must av natur opplevelser. Jeg var også i akureyri, som var flott og seydisfjordur som var lite og sjarmerende. Vi var også på færøyene i tre dager og en dag på orknøyene på samme tur. Jeg er ikke noen shopper, dessuten er det vel ikke spes billig i Reykjavik, så jeg for min del hadde satset på mer kultur opplevelser og ikke minst besøk på en gård med store flokker av islandshester, ikke bare sånn turistriding, selv om det er sjarmerende det også for all del. Den blå lagune lukter vondt, men er behagelig om man ikke har migrene. Det er jo så mye kultur og historie som vi har felles med islendingene, at det er ikke noe problem å finne noe intressant å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste fra Bergen med båt og hadde med egen bil, vi kjørte rundt hele Island. Opplevde masse flott natur og spennende historie. Jeg syns at Gullfoss, thingvellir, strokkur (geysir), vatnajøkull (isbre) er ett must av natur opplevelser. Jeg var også i akureyri, som var flott og seydisfjordur som var lite og sjarmerende. Vi var også på færøyene i tre dager og en dag på orknøyene på samme tur. Jeg er ikke noen shopper, dessuten er det vel ikke spes billig i Reykjavik, så jeg for min del hadde satset på mer kultur opplevelser og ikke minst besøk på en gård med store flokker av islandshester, ikke bare sånn turistriding, selv om det er sjarmerende det også for all del. Den blå lagune lukter vondt, men er behagelig om man ikke har migrene. Det er jo så mye kultur og historie som vi har felles med islendingene, at det er ikke noe problem å finne noe intressant å oppleve.

Vi hadde en -omtrent- identisk tur som deg Gråtass, og den tar jeg gjerne igjen! Vil ikke anbefale noen fast base. Vi kjørte rundt og overnattet på passende steder uten forhåndsbooking.

"must sees" er jo Gullfoss, den ting- plassen (verdens første "storting") Den blå lagune, Geysirene m-m-.

Jeg håper på å komme tilbake dit en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der en tur i fjor, bodde på ett lite bed and breakfast omtrent 10 -15 minutter å gå fra sentrum og ett steinkast fra busstasjonen og innenlandsflyplassen om man vil over til den andre siden. Tror de leide ut bil og.

Var litt forskjellige rom størrelser og grei standard. Leide toppetasjen siden vi var flere og der var eget bad. Bra frokost og service.

Det arrangeres bussreiser til de fleste mål over hele landet og det var lett å finne fram hvor man skulle.

Har du navn på eller link til dette B&B?

Hadde hovedpost i reykjavik, Fra der kunne vi reise for å se på geysir(er), bade i blå lagune, shoppe, hvalsafari, se hvor amerikanerene øvde til månelanding (er påvei ut til blå lagune, var litt spesielt å se, dog for spesielt intresserte),

Vi kjørte også endel rundt i landet.

Fra Reykjavik og helt nord i landet, på en liten øy rett utenfor island brukte vi 4 timer på og kjøre.

Var også innom Isafjordur som er en søt liten by i Island, hvor forsåvidt de to tunnellene på hele Island fører inn eller ut derifra.

Er sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten, men jeg gleder meg til å se tråden bygge seg videre så skal jeg dele mine opplevelser og hva vi gjorde etterhvert som jeg kommer på de :lol:

Takk for svar - månelanding og spesielt interesserte, det må være samboeren min, hehehe.

Fire timer, da kan en vel nå de fleste steder på dagsturer, ja.

Vi reiste fra Bergen med båt og hadde med egen bil, vi kjørte rundt hele Island. Opplevde masse flott natur og spennende historie. Jeg syns at Gullfoss, thingvellir, strokkur (geysir), vatnajøkull (isbre) er ett must av natur opplevelser. Jeg var også i akureyri, som var flott og seydisfjordur som var lite og sjarmerende. Vi var også på færøyene i tre dager og en dag på orknøyene på samme tur. Jeg er ikke noen shopper, dessuten er det vel ikke spes billig i Reykjavik, så jeg for min del hadde satset på mer kultur opplevelser og ikke minst besøk på en gård med store flokker av islandshester, ikke bare sånn turistriding, selv om det er sjarmerende det også for all del. Den blå lagune lukter vondt, men er behagelig om man ikke har migrene. Det er jo så mye kultur og historie som vi har felles med islendingene, at det er ikke noe problem å finne noe intressant å oppleve.

Det har jeg ikke en gang tenkt på, å ta med egen bil.

Noen som vet prismessig hva som vil lønne seg - ta med egen bil eller leie? Jeg antar det ikke er gratis å frakte bilen heller. Men hvor mye trenger en egen bil, hvis det finnes bussturer og andre løsninger?

Vi er ikke shoppingmennesker, vi er kultur og historie. Men har blitt enig om at vi må få med oss noe som har med islandshest å gjøre, selv om ingen av oss er hestemennesker. Det bare hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie bil på island (var iallefall) veldig dyrt, så når vi dro lønte det seg å ta med egen. Tror ikke båtreisen er så veldig mye dyrere enn fly, også får du med færøyene på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var der, leide vi bil en ukes tid + var tre dager fast i Reykjavik. Vi hadde ikke bestilt noe av overnattingen fra før av, men kjørte rundt i bil og tok inn på hyggelig hotell/vertshus der det passet. Og vi holdt oss bare i den vestlige delen av landet.

De tingene jeg husker best fra turen er:

Thingvellir:

Thingvellir_Iceland_2005_2.JPG

thingvellir-iceland-a2dj4k-sw.jpg

thingvellir_1.jpg

Gullfoss:

Gullfoss-view-down-pathway-2.jpg

Strokkur/Geysir-området:

Strokkur,_Iceland.jpg

Utendørsbasseng og -boblebad:

Pict0157.jpg

(ok, det var atskillig mer delikat enn som så, men dette bildet viste fint den der rare følelsen av å bade i et utendørs svømmebasseng med mektig landskap på alle kanter)

Go(insert den merkelige, islandske d-bokstaven)afoss:

697550758_dd848b618e.jpg

Akureyri:

Sulur_logn.jpg

Husavik (vi var på hvalsafari der også - selv om det er en typisk turistgreie anbefales det):

husavik.jpg

Ellers... Jeg husker vi var et sted med svære, boblende leirhull og nærmest månelandskap, men jeg husker selvfølgelig ikke hva det het der. Også var det så utrolig mye interessant å se ved å bare kjøre rundt! Fantastisk og storslagent landskap... Og hver minste lille bygd hadde kirke, selv om det bare var to-tre bolighus der. Og i det hele tatt. Nesten uansett hvor man stoppet bilen, kunne man rusle en liten tur og bli totalt fascinert av landskapet, enten det var merkelige lavaformasjoner, store sletter med islandshester eller klipper ut mot havet.

Forøvrig syns jeg den blå lagune var litt oppskrytt. Jada, man bør dra dit, men ikke ha skyhøye forhåpninger liksom.

Jo, også må du forspise deg på sjokoladen Hraun - den er kjempegod! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hver minste lille bygd hadde kirke, selv om det bare var to-tre bolighus der.

:lol:

Jeg bodde på en gård langt uti hutti heitti.. nesten fire timer til nærmeste butikk, DER hadde de egen kirke tilhørende den forlatte gården og nabohuset.. (begge deler er kun sommerhus.. hehe )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også vært på Island.. helt fantastisk opplevelse. Jeg var også heldig og fikk oppleve hundeutstilling der og fikk æren av å stille et avkom fra vårt oppdrette og ble BEST IN SHOW også.. det var en opplevelse for livet. Mange fantastisk flott hunder var der og konkurransen var stor.

Vi badet og koste oss i den Blue Lagune (det var en deilig opplevlse for kropp og sjel)

Spiste is med Diva (soft is med sjokolade trekk) og pølse med ødlur.. (pølse med alt på) Kjempe nydelig:)

Vi var på den gyldne treangel som bildene viser hær.. Helt nydelig... Men husker.at det hele tiden var kald vind så det er lurt å ta med litt ekstra klær.

Alle var veldig hyggelige og vi hadde en fantastsi reise. Vi var heldige og bodde til valpekjøperne våre og ble vist rundt om i landet. Jeg vil gjerne dra tilbake til Island igjenn og kommer garantert til å reise tilbake.

Ha en super ferie og gled dere masse.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Også må du virkelig bestille Mjølkuristur på McDonalds. Ikke fordi den smaker så veldig annerledes, men fordi den har et himla morsomt navn :icon_cry:

Furdu bleikur er dessu madur

(D'ene er egentlig th er. Altså D med strek)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og råd, alle sammen!

Vi sitter nå og spekulerer på båt/bil kontra fly, det var jo fristende å ha med bilen, vi kan like det. Men dere som har dratt rundt uten å bestille overnatting på forhånd - har det vært i høysesongen? Vi må dra i juli, og da er det vel kanskje greit å ha booket først?

Sitter og blar i en bok jeg kjøpte i går, og det første jeg fant var et pikkurmuseumur (som sambo kalte det) - et museum med samling av penisene til all verdens dyr som er funnet på Island - fantastisk! Samt et sertifikat fra en nabo om at de skal få pikken hans når han dør. Kostelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte rundt i månedsskiftet juni/juli (jeg spurte mamma nå, og det er allerede ti år siden vi var der - herregud, det betyr jo at jeg bare var 8,5 år da vi var der... Jaja). Ikke noe problem å få tak i overnatting sånn på sparket da, i alle fall. Eller - i Reykjavik hadde vi bestilt overnatting på forhånd, men jeg veit ikke om det hadde vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Sitter og blar i en bok jeg kjøpte i går, og det første jeg fant var et pikkurmuseumur (som sambo kalte det) - et museum med samling av penisene til all verdens dyr som er funnet på Island - fantastisk! Samt et sertifikat fra en nabo om at de skal få pikken hans når han dør. Kostelig!

Le seg ihjel :)

Har vært på Island en langhelg i forbindelse med julebord, men gikk desverre glipp av dette da.

Min helg var om vinteren, så litt begrenset med sightseeing. Var i Den blå lagune, og også å så (luktet) disse svovelpyttene. Og når det er julebord fikk vi prøvd både mat og drikke fra lokale leverandører. (drikken svartadaudir anbefales det å styre unna om det lar seg gjøre)

Skal dit igjen. Ser for meg at sommer er tingen, og at 4 dager på hesteryggen i forbindelse med en slik tur ikke hadde vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...