Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er noe galt med øynene mine!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Det høres kanskje ikke så seriøst ut, men jeg er seriøs.

I det siste (to siste mnd?) har øynene mine kødda noe veldig. Det er spesielt når jeg kjører bil i tunneller. Litt vanskelig å forklare, men jeg prøver.

La oss si jeg kjører gjennom Oslo, der er det ganske mange, lange tunneller. De er også litt svingete og slikt, og det er ofte kø i de. Dette er herved blitt litt av et mareritt. Når det er kø gjennom tunnellen, kjører alle i samme farta. Det trenger ikke være mye kø, men bare sånn at folk kjører i ca samme fart. Da begynner øynene (eller huet?) å kødde. For meg ser det ut som om bilen min står stille, og verden fyker forbi. Det er sinnsykt ekkelt, og jeg må konsentrere meg VELDIG om hvor mye gass jeg gir og hvor mye jeg svinger. Hendene låser seg på ti og to, og jeg blir helt anspent, for jeg blir veldig redd for å miste kontrollen over bilen (det kjenner jo ut som om den kjører av seg selv). Altså, i bunn og grunn må jeg konsentrere meg for å kjøre bilen. Jeg HAR aldri mista kontroll over bilen i disse situasjonene, ikke engang nesten, for da hadde jeg ikke turt å kjøre.

Jeg var veldig klar over alt dette da jeg kjørte i dag, så jeg konsentrerte meg samtidig for å slappe av, ikke spenne meg så mye, men det var ikke noe forskjell.

Noen som har opplevd det samme? Tips? Hva skjer? Er det øynene, eller er det huet? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være angst da? Mange som har angst for tunneler.

Altså, jeg har angst. Men har aldri hatt noe angst i forbindelse med tunneller eller kø eller noe sånt. Har jo hatt lappen i to år i mai, og har aldri hatt noen som helst problemer eller uro i forbindelse med tunneller. Jeg har ikke klaustrofobi heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være angst da? Mange som har angst for tunneler.

Tenkte akkurat tanken selv, tunnelene "krymper" og jeg blir livredd for å vingle i tunneler, jeg stivner i skuldre og armer jeg også. Samtidig som jeg syns alle andre kjører altfor fort... jupp, har tunnelskrekk :closedeyes: Det var skikkelig slitsomt når jeg skulle kjøre til Oslo ja... mye tunneler den veien. Men hørtes akkurat ut som deg. Alt normaliserer seg bare jeg kommer ut av tunnelen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat tanken selv, tunnelene "krymper" og jeg blir livredd for å vingle i tunneler, jeg stivner i skuldre og armer jeg også. Samtidig som jeg syns alle andre kjører altfor fort... jupp, har tunnelskrekk :closedeyes: Det var skikkelig slitsomt når jeg skulle kjøre til Oslo ja... mye tunneler den veien. Men hørtes akkurat ut som deg. Alt normaliserer seg bare jeg kommer ut av tunnelen da...

Jammeeen. Jeg er jo ikke redd for å kjøre i tunneller. Ikke noe uro, ikke hjertbank, blir ikke svett i hendene, ingen av de samme "plagene" som jeg pleier å få når jeg får angst. Har heller aldri hatt problemer med synet når jeg har hatt angstanfall. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også samme følelsen av å kjøre i tunneller men det er fordi jeg får litt noia.

Det er ikke så ille nå lenger men før var jeg ille.

Du skriver at øynene begynner å tulle spesielt i tunneller. Er det andre situasjoner du merker det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skjer aldri ellers. Jeg har jo som sagt angst (dog ikke for dette), og har aldri noe problemer med øynene dersom jeg får angst heller.

Hmmm...prøver å tenke tilbake. Om angsten eller den rare følelsen i tunnellen kom først.

Det blir jo litt rart når man kommer inn i tunnellen p.g.a lysene og de møtende bilene. Vet at folk med eplepsi kan få anfall av flimrende lys. Du har ikke hatt tendenser til det?

Du kan jo eliminere en del ved å dra til en øyelege da. Greit å få sjekket det opp liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... jeg vet ikke helt om jeg har misforstått hva du mener, men lang tids kjøring og plutselige lysforandringer / romforandringer med stopp i framoverkjøringa kan skape "framoversyn" som gjør at verden beveger seg mens du står stille.

Men hvis du får dette uten å ha kjørt veldig lengre er det klart det må være noe annet galt, men det er noe med øynenes tilpasning til bevegelse som kan "tulle med hjernen". Det blir jo gjerne veldig monoton framgang i køer, og et sig som er tilnærmet null. En slik konstant bevegelse kan ofte føre til at kroppen din blir forvirra (trossalt lite lys i tuneller!) og dermed får du en ubehagelig følelse av å miste romfølelse og kontroll.

Hvis du kjenner deg igjen så tror jeg ikke du skal være FOR bekymret, men bedre føre var - og husk at en legesjekk for mye er en for lite :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...prøver å tenke tilbake. Om angsten eller den rare følelsen i tunnellen kom først.

Det blir jo litt rart når man kommer inn i tunnellen p.g.a lysene og de møtende bilene. Vet at folk med eplepsi kan få anfall av flimrende lys. Du har ikke hatt tendenser til det?

Du kan jo eliminere en del ved å dra til en øyelege da. Greit å få sjekket det opp liksom.

Aldri hatt tendenser til epilepsi, nei. Æsj. Får ta en tur til legen da, og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... jeg vet ikke helt om jeg har misforstått hva du mener, men lang tids kjøring og plutselige lysforandringer / romforandringer med stopp i framoverkjøringa kan skape "tunellsyn" som gjør at verden beveger seg mens du står stille.

Du skriver på så vanskelig måte! :lol: Men skal forklare sånn jeg har forstått det. Jeg trenger ikke å ha kjørt lenge, i dag kjørte jeg hjemmefra, gjennom Oslo og til Sandefjord. Til Oslo tok vel en tre kvarters tid? Altså ikke lenge. Jeg har kjørt fra Sandefjord til Årnes til Bergen til Voss (med tissepauser og matpause) uten noen problemer. Det er jo ikke noe stopp heller, det trenger ikke være så mye kø. Det kan fint gå i 60-70 km/t, greia er at alle kjører i samme farta.

Men hvis du får dette uten å ha kjørt veldig lengre er det klart det må være noe annet galt, men det er noe med øynenes tilpasning til bevegelse som kan "tulle med hjernen". Det blir jo gjerne veldig monoton framgang i køer, og et sig som er tilnærmet null.

Hvis du kjenner deg igjen så tror jeg ikke du skal være FOR bekymret, men bedre føre var - og husk at en legesjekk for mye er en for lite :whistle:

Æsj, ja, får bare få en time og forhåpentligvis er det ikke noe farlig. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt på noen nye medisiner? Og skjer dette også om du kjører i mørten utenom tunneler? Når jeg hadde oppstart på nye medisiner for 5 år siden slet jeg voldsomt med noen lignende. Jeg falt ut.... Kjørte fra Malmø og hjem på kvelden. Tok mange pauser, så det skal ikke stå på det. Men sånn ca ved Gøteborg ble jeg "borte", det neste jeg husker er at jeg er Oslo. Jeg har tydeligvis stoppet og handlet, jeg har røyket, jeg har luftet hund (han lå sammen med meg foran brått). Så jeg har være bevist ubevist på en måte hihi. Det er jo ikke det samme som du har, men kom til å tenke på at det kanskje kunne komme av medisiner du tar.

Uannsett, støtter rådet om å komme deg til lege! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt på noen nye medisiner? Og skjer dette også om du kjører i mørten utenom tunneler? Når jeg hadde oppstart på nye medisiner for 5 år siden slet jeg voldsomt med noen lignende. Jeg falt ut.... Kjørte fra Malmø og hjem på kvelden. Tok mange pauser, så det skal ikke stå på det. Men sånn ca ved Gøteborg ble jeg "borte", det neste jeg husker er at jeg er Oslo. Jeg har tydeligvis stoppet og handlet, jeg har røyket, jeg har luftet hund (han lå sammen med meg foran brått). Så jeg har være bevist ubevist på en måte hihi. Det er jo ikke det samme som du har, men kom til å tenke på at det kanskje kunne komme av medisiner du tar.

Uannsett, støtter rådet om å komme deg til lege! Lykke til

Har ikke begyne på noen nye medisiner, og jeg har ingen plager når jeg kjører ute i mørket. Jeg får ikke blackout eller noe sånt, jeg er bevisst hele tiden, og får med meg alt (selv om jeg så du skrev at du ikke hadde det samme, greit å få presisert det også). Hah, for å ha sagt det, så går jeg ikke på medisiner i det hele tatt.

Takk for lykkeønskninger. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør selvfølgelig sjekke dette hos lege, men kan det ikke bare være hodet ditt som tuller med deg? Du kommer inn i en litt "hypnotisk" tilstand i tunneler, så friker du ut på grunn av det, og da blir det selvfølgelig verre. Hvis du sliter litt med angst fra før av synes ikke jeg det høres ut som en unaturlig forklaring i hvert fall. Men for all del, snakk med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har dårlig råd og legeskrekk, så kan du vel ta en synsundersøkelse hos optiker først? De kan du vel nesten få gratis om du er heldig. Men lege er sikkert lurt.

Aner ikke om det kan sammenlignes, men jeg kan ha dager hvor jeg seriøst detter ut av tilværelsen, dvs at alt føles surrealistisk ut, jeg må konse for å fungere normalt, og det føles ut som en "ut av kroppen tilværelse" uten at jeg vet noe mer om det.

Skal sies at jeg kan drømme denne følelsen også.

Jeg er frisk og rask, og null medisiner, får også i meg alt av vitaminer og mineraler.

Vet ikke om din følelse er noe likt min greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har dårlig råd og legeskrekk, så kan du vel ta en synsundersøkelse hos optiker først? De kan du vel nesten få gratis om du er heldig. Men lege er sikkert lurt.

Aner ikke om det kan sammenlignes, men jeg kan ha dager hvor jeg seriøst detter ut av tilværelsen, dvs at alt føles surrealistisk ut, jeg må konse for å fungere normalt, og det føles ut som en "ut av kroppen tilværelse" uten at jeg vet noe mer om det.

Skal sies at jeg kan drømme denne følelsen også.

Jeg er frisk og rask, og null medisiner, får også i meg alt av vitaminer og mineraler.

Vet ikke om din følelse er noe likt min greie?

Jeg vet ikke om jeg kan si at det er veldig likt. Siden det aldri har skjedd før, og kun skjer i tunneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...