Gå til innhold
Hundesonen.no

Earth hour 2009


borderen

Recommended Posts

Jeg er og med! Og det samme er bedriften jeg jobber i (fikk en påminnelse om det da jeg kom på jobb i morges sammen med et telys). Ingen som ser det heller der jeg bor ute i skogen men det viktigste er at jeg vet at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Jeg skal ikke være med - bor jo et sted med ekstremt mye strømstans så jeg har hatt ca 6 døgn med earth hours det siste året..

Skjønner ikke helt hva det opplegget skal være godt for, folk "lider" 1 time i mørkret men har på allverdens andre strømgreier.. det er liksom bare en gimmick, et jippo..

Gjør som Tonje jeg (jeg har ikke engang hatt særlig strømstans i vinter)... Jeg har ærlig talt blitt for gammel og kynisk til å gidde å engasjere meg i slike tiltak som neppe har noen som helst betydning for miljøet i verden, ikke engang som signaleffekt, men for all del - slukk gjerne lysene, men fortsett med det gjennom året i alle rom, senk varmen i huset, slå av PC/TV/CD-spiller etc helt med av-knappen (og ikke la dem stå stand-by), isoler huset, luft riktig etc etc...

Før var jeg også idealist - nå er jeg realist... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på hytta, men jeg skal slå av de lysene jeg får lov å slå av. Tror ikke mamma ser vitsen :rolleyes:

Hvis muttern din ikke ser vitsen, så gjør det allikevel. Jeg kommer fysisk til å holde foreldra mine unna sikringsskapet hvis jeg må, 1 time er 1 time i løpet av en hel livstid.

Må jeg melde meg på eller holder det med at lysene bare blir slått av?

Selvfølgelig trenger du ikke melde deg på, skru av lys og det du ellers måtte formå, gå ut og nyt nattehimmelen du knapt ser til vanlig!

Jeg er hjemme alene akkurat da, så det tørr jeg desverre ikke!

...sett deg på dass med stearinlys, evt. skru av lysene og GÅ UT, det går også an vettu :)

Jeg skal ikke være med - bor jo et sted med ekstremt mye strømstans så jeg har hatt ca 6 døgn med earth hours det siste året..

Skjønner ikke helt hva det opplegget skal være godt for, folk "lider" 1 time i mørkret men har på allverdens andre strømgreier.. det er liksom bare en gimmick, et jippo..

At strømleverandøren din er ræva har ikke noe med miljøet eller earth hour å gjøre, da har du heller en jobb med å presse strømleverandøren din til å bli bedre - eller bytt strømleverandør!

Opplegget er en enkel markering, som demonstrasjonstog og liknende. Men utover at det er en billedlig markering, er det også en fantastisk strømsparer. I følge nordlys i dag var fjorårets earth hour med på å redusere utslipp tilsvarende 41.000 norske biler på veien i en hel dag.

Gjør som Tonje jeg (jeg har ikke engang hatt særlig strømstans i vinter)... Jeg har ærlig talt blitt for gammel og kynisk til å gidde å engasjere meg i slike tiltak som neppe har noen som helst betydning for miljøet i verden, ikke engang som signaleffekt, men for all del - slukk gjerne lysene, men fortsett med det gjennom året i alle rom, senk varmen i huset, slå av PC/TV/CD-spiller etc helt med av-knappen (og ikke la dem stå stand-by), isoler huset, luft riktig etc etc...

Før var jeg også idealist - nå er jeg realist... :closedeyes:

Har ikke du barn da? Familie? Avkom etter bikkjene omså, som du ønsker en framtid for? :) Slår alltid av lys, har strømkontakter med av/på knapp som forenkler stand-by redusering (selv på dagen), bruker kun vedfyring. Det er egentlig slikt som de fleste gjør. Du kan likegjerne si markeringen er en time for å tenke over deg og ditt bidrag til verden, vi har bare én. Alt kan gjøres, kanskje vi får hjelp av jorda selv som er på tur inn i en ny istid? Kanskje solsyklusene hjelper oss på vei? Eller kanskje vi faktisk klarer å roe oss ned, ikke bare på CO2 utslipp, men også forurensing generelt.

Hilsen hardbarka logiker og realist, som studerer energiutvikling og miljøovervåkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hjelper ikke en time på å bedre miljøet, eller på å få politikere på internasjonalt nivå til å vedta modige avtaler for å bevare miljøet. Og de aller fleste som skrur av lysene fortsetter vel videre som før når klokka har blitt halv ti og lysene kommer på igjen. Men hos mange er det kanskje en tankevekker om hva man selv kan gjøre. Og uansett er det en fin aksjon for å vise støtte og engasjement. Det hjalp jo ikke noe den dagen i fjor da kjempemange gikk rundt i røde gensere for Burma, eller at folk møter opp på torget i Trondheim for å vise sin støtte til Palestina. Men jeg ser liksom ikke helt problemet med at folk velger å aksjonere på denne måten? Selvfølgelig må man ha et realistisk syn på hva en slik aksjon kan utrette, men utover det - er det virkelig så ille å vise engasjement og støtte gjennom å passe på å skru av lysene en time en lørdagskveld?

Hilsen Ingvild - realist og optimistisk pesimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om man velger å delta eller ikke er jo en personlig sak. Jeg syns Lom kommune har gjort ett strategisk grep ved å oppfordre folk om å hoppe til køys i den mørke timen, sånn kan man også prøve å øke befolkningsveksten i en liten kommune..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du barn da? Familie? Avkom etter bikkjene omså, som du ønsker en framtid for? :) Slår alltid av lys, har strømkontakter med av/på knapp som forenkler stand-by redusering (selv på dagen), bruker kun vedfyring. Det er egentlig slikt som de fleste gjør. Du kan likegjerne si markeringen er en time for å tenke over deg og ditt bidrag til verden, vi har bare én. Alt kan gjøres, kanskje vi får hjelp av jorda selv som er på tur inn i en ny istid? Kanskje solsyklusene hjelper oss på vei? Eller kanskje vi faktisk klarer å roe oss ned, ikke bare på CO2 utslipp, men også forurensing generelt.

Hilsen hardbarka logiker og realist, som studerer energiutvikling og miljøovervåkning :)

Vel, jeg jobber med miljø og miljøvern til daglig, så jeg synes i grunnen jeg gjør min daglige dont mht ivaretakelse av vår klode (om man skal bli litt svulstig) gjennom det.

Om man velger å delta eller ikke er jo en personlig sak. Jeg syns Lom kommune har gjort ett strategisk grep ved å oppfordre folk om å hoppe til køys i den mørke timen, sånn kan man også prøve å øke befolkningsveksten i en liten kommune..

Det er jo en genial oppfordring *ler*. DEN hadde jeg sansen for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men ... poenget er bare at man ved å delta kan spre engasjementet? Få flere til å gjøre som deg og meg og naboen som også er energisparer? Eller noe i den duren. Jeg har iallefall tro på at pausen kan gi klare utslag i den totale strømforbruken hos en kommune og dermed få på noen lys (haha, pun not intended) hos folk som tidligere ikke har sett behovet.

Over 30,000 medlemmer på facebook nå, nesten 300 norske kommuner er med :) Gleder meg til å dra til byen og delta på arrangment (med bikkja :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en genial oppfordring *ler*. DEN hadde jeg sansen for!

Det er vel akkurat det vi gjør nå, (du også tonjeM) som er poenget med earth hour...

Å få folk til å diskutere teamet og få satt det på dagsorden så folk som vanligvis ikke tenker over temaet til å kanskje se et lite lys...

Mot å aldri ta opp temaet...

Earth Hour er en ny og morsomt måte å sette fokus på slike ting, mot at en trøtt nyhetsreporter leser et lite brev fra statsministeren, det hadde vertfall ikke jeg fått med meg...

Og at foreninger, kommuner, politiske partier og andre ser sitt snitt i å "bli med", om så bare for å få gratis reklame, så la ikke det ødelegge et morsomt tiltak som koster kr 0, og fenger en hel verden til å for en gangs skyld gjøre noe i fellesskap...

Hilsen en for tiden merkelig optimistisk Tore... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man velger å delta eller ikke er jo en personlig sak. Jeg syns Lom kommune har gjort ett strategisk grep ved å oppfordre folk om å hoppe til køys i den mørke timen, sånn kan man også prøve å øke befolkningsveksten i en liten kommune..

Hehe, den tanken slo meg ja. Holder meg til lightutgaven og bare kline litt med gubben siden barna er hjemme, og våkne på den tiden. Men det kunne jo faktisk vært interessant å høre hvor stille alt blir om man skrur av all strøm, white noise er noise det også.

Det er jo uansett et greit signal og viser barna at vi engasjerer oss i deres og klodens framtid, sånn for en liten time hvertfall.

*Mange av de andre timene durer jeg rundt i en eksosutspyende lastebil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ser man ingen andre hus fra her jeg bor, men jeg funderer på å ta med Buffy ut på en ekstratur om en liten time for å se om Nordre Land kommune har tenkt å gjøre noe for bevisstgjøringen! :P Er sikker på at det får henne til å sette pris på mørkeleggingen iallefall! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Da er alt av her. Dvs utelyse og stuelyse. Jeg pleier normalt ikke ha mer lys på enn det :icon_cry:

Unntaget er kjeller trappen, men jeg har ingen planer om å falle ned den trappen og skade meg bare for at lyset er av liksom. Tv og data er på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mørkt,, og med masse levende lys rundt og vi sitter hær å koser oss alle sammen.

Hundene spekulurerte veldig .. skal vi gå å legge oss allerede nå :icon_cry: hehe..

Kos dere i mørket alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren heller...

Sovna på sofaen etter middag jeg, og sambo ville ikke vekke meg..

Hva skjer? Joda, han prøvde å skru av lysene rundt 20:30 men "Det ble så mørkt" (Han har ikke vett til å finne stearinlys) så han skrudde dem på igjen. Rare mannen min, hehe.. Har i alle fall mindre lys på nå enn da jeg la meg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...