Gå til innhold
Hundesonen.no

Flygodkjent hundebag


Recommended Posts

Jeg skal hente valpen min i Sverige om 4 uker, og tenkte jeg skulle forberede meg litt på utstyrsfronten. Hun blir hentet i Sverige med fly, og derfor lurer jeg på hvilke krav det er for en "hundebag" som skal anvendes i fly?

Kom gjerne med anbefalinger, og erfaringer med slike :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene for flybag er at den skal ha vanntett, fast bunn, ha lufting (netting) og kunne lukkes helt igjen så hunden ikke kommer seg ut. Den skal også passe inn under setet foran deg, hvor den skal være plassert under hele reisen. Ikke alle er like strenge på akkurat dét punktet, men det er greit å ta utgangspunkt i at hunden må være i bagen under setet. Målene som SAS operer med for flybager er maks 40x25x23cm, og såvidt jeg vet er det kun SAS som tillater hund i kabin over landegrensen.

Jeg har aldri opplevd, ei heller hørt om, at de har stått med målebåndet klart for å sjekke størrelsen på bagen. Mine bager har fått plass under setet selv om de har vært en anelse for store. Jeg har både bag av billigtype (plantasjen) og Sherpa, og min erfaring er at den billige er vel så god som den dyrere typen. Jeg vet ikke om de fremdeles selger bager på plantasjen, men du får billige bager i dyrebutikkene (ser ut som en vanlig sportsbag, men med netting i sidene) og f.eks hos Ellos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ike hvem det var, men det er ikke så lenge siden jeg leste om en av de glamorjentene som hadde blitt nektet å ha med hundne på flyet fordi bagen var for stor..

Ellers har jeg kjøpt min på tropehagen zoo(husker ikke merket i farten) og er super fornøyd med den.

Kostet rundt 300,- tor jeg, og er ikke ræl i det hele tatt. Den passet og akkuratt fint under flysetet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene for flybag er at den skal ha vanntett, fast bunn, ha lufting (netting) og kunne lukkes helt igjen så hunden ikke kommer seg ut. Den skal også passe inn under setet foran deg, hvor den skal være plassert under hele reisen. Ikke alle er like strenge på akkurat dét punktet, men det er greit å ta utgangspunkt i at hunden må være i bagen under setet. Målene som SAS operer med for flybager er maks 40x25x23cm, og såvidt jeg vet er det kun SAS som tillater hund i kabin over landegrensen.

Jeg har aldri opplevd, ei heller hørt om, at de har stått med målebåndet klart for å sjekke størrelsen på bagen. Mine bager har fått plass under setet selv om de har vært en anelse for store. Jeg har både bag av billigtype (plantasjen) og Sherpa, og min erfaring er at den billige er vel så god som den dyrere typen. Jeg vet ikke om de fremdeles selger bager på plantasjen, men du får billige bager i dyrebutikkene (ser ut som en vanlig sportsbag, men med netting i sidene) og f.eks hos Ellos.

Slike bagger med netting på sidene er ikke lenger lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "glamourjenta" som ble nektet å ta hunden på flyet fordi bagen var for stor hadde antageligvis en bag som er veldig høy, slik mange "motevesker" er, og da går den ikke under flysetet. Det skal ikke være noe problem med bag-typene som ser ut som alminnelige sportsbager.

Slike bagger med netting på sidene er ikke lenger lov :)

Den påstanden vil jeg gjerne at du dokumenterer :whistle:

Alle flybager har nemlig netting, enten i langsidene eller i kortsiden, uansett om bagen koster 90kr eller 9000kr. Det er blandt annet for at dyret ikke skal kveles...

Dette sier SAS om hund/katt i kabin:

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS er 40x25x23cm. Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo. *klipp* Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent for flytransport, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Dette sier Norwegian om hund/katt i kabin:

Mindre kjæledyr (hund og katt) kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel. Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag", som kan kjøpes i flere dyrebutikker. Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm.

Til informasjon, en Sherpa Bag har netting på hele langsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...