Gå til innhold
Hundesonen.no

Flygodkjent hundebag


Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal hente valpen min i Sverige om 4 uker, og tenkte jeg skulle forberede meg litt på utstyrsfronten. Hun blir hentet i Sverige med fly, og derfor lurer jeg på hvilke krav det er for en "hundebag" som skal anvendes i fly?

Kom gjerne med anbefalinger, og erfaringer med slike :icon_redface:

Skrevet

Kravene for flybag er at den skal ha vanntett, fast bunn, ha lufting (netting) og kunne lukkes helt igjen så hunden ikke kommer seg ut. Den skal også passe inn under setet foran deg, hvor den skal være plassert under hele reisen. Ikke alle er like strenge på akkurat dét punktet, men det er greit å ta utgangspunkt i at hunden må være i bagen under setet. Målene som SAS operer med for flybager er maks 40x25x23cm, og såvidt jeg vet er det kun SAS som tillater hund i kabin over landegrensen.

Jeg har aldri opplevd, ei heller hørt om, at de har stått med målebåndet klart for å sjekke størrelsen på bagen. Mine bager har fått plass under setet selv om de har vært en anelse for store. Jeg har både bag av billigtype (plantasjen) og Sherpa, og min erfaring er at den billige er vel så god som den dyrere typen. Jeg vet ikke om de fremdeles selger bager på plantasjen, men du får billige bager i dyrebutikkene (ser ut som en vanlig sportsbag, men med netting i sidene) og f.eks hos Ellos.

Skrevet

Sherpa har noen flotte bagger som er både pene, solide og godkjente.. men de ligger i en høy prisklasse. Det er vel mellom 700 og 900 for str. S og M.. L er for stor til å ha i kabin..

Skrevet

Sherpa har noen flotte bagger som er både pene, solide og godkjente.. men de ligger i en høy prisklasse. Det er vel mellom 700 og 900 for str. S og M.. L er for stor til å ha i kabin..

Skrevet

Husker ike hvem det var, men det er ikke så lenge siden jeg leste om en av de glamorjentene som hadde blitt nektet å ha med hundne på flyet fordi bagen var for stor..

Ellers har jeg kjøpt min på tropehagen zoo(husker ikke merket i farten) og er super fornøyd med den.

Kostet rundt 300,- tor jeg, og er ikke ræl i det hele tatt. Den passet og akkuratt fint under flysetet ;)

Skrevet
Kravene for flybag er at den skal ha vanntett, fast bunn, ha lufting (netting) og kunne lukkes helt igjen så hunden ikke kommer seg ut. Den skal også passe inn under setet foran deg, hvor den skal være plassert under hele reisen. Ikke alle er like strenge på akkurat dét punktet, men det er greit å ta utgangspunkt i at hunden må være i bagen under setet. Målene som SAS operer med for flybager er maks 40x25x23cm, og såvidt jeg vet er det kun SAS som tillater hund i kabin over landegrensen.

Jeg har aldri opplevd, ei heller hørt om, at de har stått med målebåndet klart for å sjekke størrelsen på bagen. Mine bager har fått plass under setet selv om de har vært en anelse for store. Jeg har både bag av billigtype (plantasjen) og Sherpa, og min erfaring er at den billige er vel så god som den dyrere typen. Jeg vet ikke om de fremdeles selger bager på plantasjen, men du får billige bager i dyrebutikkene (ser ut som en vanlig sportsbag, men med netting i sidene) og f.eks hos Ellos.

Slike bagger med netting på sidene er ikke lenger lov :)

Skrevet

Den "glamourjenta" som ble nektet å ta hunden på flyet fordi bagen var for stor hadde antageligvis en bag som er veldig høy, slik mange "motevesker" er, og da går den ikke under flysetet. Det skal ikke være noe problem med bag-typene som ser ut som alminnelige sportsbager.

Slike bagger med netting på sidene er ikke lenger lov :)

Den påstanden vil jeg gjerne at du dokumenterer :whistle:

Alle flybager har nemlig netting, enten i langsidene eller i kortsiden, uansett om bagen koster 90kr eller 9000kr. Det er blandt annet for at dyret ikke skal kveles...

Dette sier SAS om hund/katt i kabin:

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS er 40x25x23cm. Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo. *klipp* Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent for flytransport, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Dette sier Norwegian om hund/katt i kabin:

Mindre kjæledyr (hund og katt) kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel. Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag", som kan kjøpes i flere dyrebutikker. Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm.

Til informasjon, en Sherpa Bag har netting på hele langsiden.

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...