Gå til innhold
Hundesonen.no

Utålmodig pubertetslus!

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Dina er virkelig en håndfull om dagen... I tillegg har jeg vært syk siden torsdag, og da er det ekstra stas med ei bikkje som er helt loco! Hun er helt hyper inne, og klarer ikke å roe seg. Det skal lekes, jokkes, mases, jokkes, sytes, jokkes og jokkes. Hun tror visstnok at hun er en testosteron bombe av en hannhund, og at jeg er ei løpsk tispe.. :) Når vi er ute vil hun ikke gå dit, og hvertfall ikke dit, og hun skal se på ditt og datt i en evighet, og hvis jeg drar henne med meg står hun i syv stein og ser vonbråten ut, så forbipasserende tror hun er en vanskjøttet stakkar.. I dag stoppet hun midt i markveien, PÅ veien og besjet, så besjen hang igjen i rumpa og jeg måtte ta en pose jeg heldigvis hadde for hånden å dra besjen ut, mens folk passerte med store øyne. Da hadde hun selvfølgelig besjet to ganger allerede, så jeg var tom for besjeposer.. Nei, nå er det like før hun gis bort gratis på finn.no pga allergi altså :)

Håper den løpetiden kommer snart, og forsvinner snart, og at bikkja blir voksen, og at jeg blir frisk. Det er da ikke mye å be om?

Skrevet
:) Moro med unghund ikke sant?? :) De er deilige i den alderen du.. man må bare smøre seg med tålmodighet, og være bestemt men vennelig (så godt det lar seg gjøre :o ) Det gåt over til slutt om man bare er sta nok tilbake og ikke lar henne overkjøre deg..
Skrevet

Huff kjenner til det! Hvis ikke frøkna mi får minst en time tur hver dag.. og en del mental trening.. så er det bare å sette seg ned å gråte av frustrasjon..

Da kommer hun løpende mens hun gnager på undertøy og div. og kan ikke ligge stille osv osv osv.

Og i forhold til hvordan hun er hvis jeg tar meg ordentlig av henne så er det ganske fært!.. men hun er verdens beste valp egentlig da.. veldig rolig og sånn men bare HVIS man trimmer henne!

Vi får la de møtes en gang, med Ellie og sånn.. så får det utløpt seg både fysisk og mentalt mens vi eierene bare sitter på en benk og slapper av!

Skrevet

Ja det er fryktelig morro. Når Dina ikke har fått sin vante mosjon, så går hun bare å lurer på hva slags f... skap hun skal gjøre. :)

Hun er jo likevel helt herlig og mammas nille nuffenuff da :)

Ja vi må få møttes, jeg syntes det var så kjedelig at jeg ikke fikk blitt med sist... Jeg var helt ødelagt så jeg hadde ikke sjangs. Vi kan godt avtale en playdate igjen om ikke så lenge for min del :o

Skrevet
Vi får la de møtes en gang, med Ellie og sånn.. så får det utløpt seg både fysisk og mentalt mens vi eierene bare sitter på en benk og slapper av!

Hihi, ja den benken vi satt og koste oss på sist var jammen god å sitte på :):icon_redface:

Skrevet

Kjenner til problemet :) Men ikke fortvil. Bonnie har blitt bedre og hvis hun har det så er det håp for alle :icon_redface:

Imens så støtter jeg meg på gode råd jeg har fått her inne.

Finn på alle småting for å aktivisere henne inne. Godbitsøk, tørrfor i flaske, frossen leverpostei i kong eller margbein.

Tren kontakt og gjør alt enkelt. Det kompliserte kan man ta når stormen har roet seg.

Skrevet

Takk for trøst :icon_redface: Jeg gir henne småoppgaver og godbitsøk inne og ute. Jeg var heldigvis såpass i dag at jeg fikk gått en grei tur med henne med litt lek og morro, så nå er hun litt roligere. Jeg har jo hatt unghunder før, men det er lett å glemme når man sitter midt oppi det, at de også var sånn. Det er godt når de blir voksne og er samme bikkja hver dag. Nå virker det nesten som noen er her å bytter henne ut fra tid til annen :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...