Gå til innhold
Hundesonen.no

Mangler respekt

Tyfonia

Recommended Posts

Heisann

Jeg har et stort problem angående min snart 6 måneder gamle staffordshire bull terrier.

Han har så og si vokst opp med to hunder som bor hjemme hos min mor (vi er ofte på besøk der)

De vil ikke ha noe med ham å gjøre ettersom han er av litt voldsom kaliber, som de fleste staffer er, og at de generelt ikke er så glade i andre hunder, spesielt ikke valper.

Han har ikke respekt for dem. De glefser etter ham, knurrer, bjeffer sint etter ham, men det virker som om han tror de bare leker med ham. Noe man GODT kan se de ikke gjør. Han bare bjeffer tilbake og legger seg ned i den der typiske "kom- og- lek- med- meg"- stillingen. Med rompa til værs og en hale som vifter frem og tilbake.

Slik er han med de andre hundene i familien. Ingen av dem vil leke med ham, noe som går utover de sosiale ferdighetene hans, som det å kunne fredelig omgåes andre hunder. Han er ung, ja, men hundeskikk burde han måtte lære seg snart!

Jeg må ha gjort noe riv ruskende galt i min oppdragelse som jeg har vært nokså pirkete i.

Han eier rett og slett ikke respekt for NOEN hunder han møter...

Kan dere hjelpe oss med å hjelpe ham? Han har et hjerte av gull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver virker for meg som en herlig valp, som oppfordrer til lek når den blir irrettesatt, fordi den ikke vil ha bråk.

Tror ikke du har gjort så veldig mye galt i oppdragelsen, men derimot en jypling som nærmer seg pubertet. Virker ikke kranglete, og de andre hundene blir nok bare lei av ham og sier ifra. Så lenge det bare er snakk om "Bø!" - ville jeg ikke bekymret meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som viser tegn til kommende aggressivitet hos ham.

Han er, som du sier, en jypling i pubertetsstadiet som bare vil erte.

Selv om dette er noe han har drevet med siden han kom til oss, 8 uker gammel.

Kanskje han har akseptert at dette er den eneste måten han får oppmerksomhet av andre hunder på og vil fortsette med dette... Han er så UTROLIG glad i andre dyr og han liker godt den snart 1 år gamle lillebroren min. Puse- kompisen hans, som er "storebror", Odin (flaks at det er en diger katt) blir nok offer for hundens herjing. Katten ligger bare slapp og dum og lar hunden holde på som han vil. (Katten er en snart 8 mnd gammel maine- coon katt på rundt 8 kg). De er like tunge, men katten er størst:P De er rare. Katten tar aldri igjen heller selv om han hyler når hunden biter for hardt. Han er så forsiktig og myk mot vår staffordshire bull dozer.

Men det er den der manglende respekten for de andre dyrene... Håpløst nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også det er som du sier.

All oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet;=).

Nei, du har nok en god gutt der, som nok sikkert vil roe seg litt etterhvert. Ettersom de andre hundene ikke ser ut til å ta ham for å være annet enn ett "irritasjonsmoment";=), så vil det nok gå seg til etterhvert.

Lykke til!:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at han vil roe seg ned etterhvert. Han minner veldig om min yngste hund, Wilma. Hun var av den oppfatningen at alle ville vel leke med henne, og trodde at alle andre hunder (og katter, hester osv. osv...) var villt begeistrt for henne. Hun ble svært forbauset hvis noen ble irritert på henne eller avviste henne.

Nå er hun 2 år, og fremdeles svært elskelig og snill med andre hunder, og dyr generelt. Men hun har forstått hvordan hun bør oppføre seg, og havner ikke lenger opp i situasjoner som de du beskriver.

Høres ut som du har en veldig koselig og snill hund, han må bare lære seg litt "hundespråk"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er lille phalene-jenta mi også. Men det blir bedre, spesielt etter at valpetenner forsvinner.. for det er jo litt morsommere å leke med en annen hund som ikke nødvendigvis henger fast i ørene dine eller hva?

Men med lille jenta her så har det kommet seg litt etter hun var 8 uker, hun er nå 5 måneder. Men det blir fortsatt bare bedre og bedre...

Jeg pleier bare å la henne "leke" eller prøve å leke med storebroren sin, og blir det for mye. Så lar jeg bare storebroren gå et annet sted, eller trener lille jenta mi på å kunne ligge i ro selv det er mye annet interessant rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Litt forskjell på når en liten phalene- jente er slik og når en staffe- gutt er slik. Voldsomheten er noe helt annet.

Men han leker god med ei bc- jente på rundt 10 måneder. Da er han ikke så knusende voldelig i leken. Hun er ei veldig myk jente med god hundeskikk. Så han har i alle fall èi venninne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Litt forskjell på når en liten phalene- jente er slik og når en staffe- gutt er slik. Voldsomheten er noe helt annet.

Men han leker god med ei bc- jente på rundt 10 måneder. Da er han ikke så knusende voldelig i leken. Hun er ei veldig myk jente med god hundeskikk. Så han har i alle fall èi venninne...

Hva er forskjellen? Og jeg kan skjønne at de har litt forskjellig vekt, (vet ikke hvor mye din veier) men det er jo noe annet med 10kg enn 5kg. Men ellers kan jo voldsomheten være det samme, og min "jente" oppfører seg overhodet ikke noe bedre enn en "gutte-phalene", vil jeg ihvertfall tro. Hun er steintøff, og lar ikke noe sette henne på plass.

Men hvorfor mener du at din hund nødvendigvis er mer voldsom, bare fordi han er staffe? eller bare fordi han er gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han er av et litt mer kraftig og tyngre kaliber en jenta di.

Ok, men det gjør han ikke noe mer voldsom. Men det gjør selvfølgelig effekten av hans voldsomhet litt verre. Men tenkt deg om det begge hadde vært Grand Danoiser.. da hadde de nok kunnet utgjøre en del skade, men ikke nødvendigvis den ene mer enn den andre.

Med andre ord, så syntes jeg ikke størrelse skal telle inn under oppdragelse til en hund. Man skal ha kustus, enten det er en stor eller liten hund. Og jeg ser altfor mange med små hunder som faktisk mangler respekt, grunnet at "de er så små, hva kan de gjøre" osv. Jeg pleier alltid å tenke (når jeg oppdrar Tinka), ville jeg godtatt det der hvis hun var på str. med en GD (eller noe annet).

F.eks. trekking i bånd, det er ikke stort hun klarer så liten som hun er, men hadde hun veid 80kg hadde det vært veldig mye verre, derfor er trekking i bånd (med mindre sele er på) helt forbudt.. Og dette gjelder alt hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg oppdrar han slik jeg ønsker han skal være som voksen

Det er samme som her, og jeg ønsker at hun skal oppføre seg akkurat som jeg ville at en større hund skal oppføre seg. Men litt valpelek med andre hunder får hun lov til.. De må jo få være babiser også da! Hvis jeg aldri hadde fått lekt når jeg var liten, tror jeg at jeg hadde blitt et ganske rart menneske liksom..

Men hun leker jo litt med Chihuahua valpen til venninna mi, og da var hun ganske røff i starten. Men nå lærer hun seg å oppføre seg bra ovenfor en valp ved at jeg sier nei når hun slenger av går med labbene sine. Men som sagt, må de jo få leke litt.

Hvor gammel er han egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen? Og jeg kan skjønne at de har litt forskjellig vekt, (vet ikke hvor mye din veier) men det er jo noe annet med 10kg enn 5kg. Men ellers kan jo voldsomheten være det samme, og min "jente" oppfører seg overhodet ikke noe bedre enn en "gutte-phalene", vil jeg ihvertfall tro. Hun er steintøff, og lar ikke noe sette henne på plass.

Men hvorfor mener du at din hund nødvendigvis er mer voldsom, bare fordi han er staffe? eller bare fordi han er gutt?

har du sett/møtt en staff? de leker veldig voldsomt ...

time out ,funker forresten vedig bra på en overgira staffetass...eller jente for den saks skyld...viktig å gå inn å roe dem ned når dem ikke klarer å ta signaler helt bra:) ihvertfall våres erfaring...vi har tre staffer veldig tett i alder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett/møtt en staff? de leker veldig voldsomt ...

time out ,funker forresten vedig bra på en overgira staffetass...eller jente for den saks skyld...viktig å gå inn å roe dem ned når dem ikke klarer å ta signaler helt bra:) ihvertfall våres erfaring...vi har tre staffer veldig tett i alder:)

Jepp, lille tispa mi har lekt med en staff. Og jeg vil si at hun er MINST like voldsom, slenger staffen like mange ganger nedi i bakken som den slenger henne. Vekt forskjell er det jo, men det er det jo mellom henne og en rottweiler også.. men hun leker kjempebra med den str også.

Timeout er supert ja, jeg bruker det ofte på jenta mi. Innendørs ihvertfall, sånn at hun lærer seg at lek skal helst gjøres ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lille tispa mi har lekt med en staff. Og jeg vil si at hun er MINST like voldsom, slenger staffen like mange ganger nedi i bakken som den slenger henne. Vekt forskjell er det jo, men det er det jo mellom henne og en rottweiler også.. men hun leker kjempebra med den str også.

Timeout er supert ja, jeg bruker det ofte på jenta mi. Innendørs ihvertfall, sånn at hun lærer seg at lek skal helst gjøres ute.

ok, da har du sett staff...

men tror ikke det hadde vært så mye igjen av din lille tass om denne staffen hadde lekt så voldsomt som det sannsynligvis er greia her :rolleyes: de er voldsomme hunder som ikke helt har skjønt at de egentlig er små de også :rolleyes:

men,men...:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da har du sett staff...

men tror ikke det hadde vært så mye igjen av din lille tass om denne staffen hadde lekt så voldsomt som det sannsynligvis er greia her :rolleyes: de er voldsomme hunder som ikke helt har skjønt at de egentlig er små de også :rolleyes:

men,men...:icon_redface:

Tja selvfølgelig, hvis staffen ikke klarer å lese signalene når det virkelig blir for voldsomt.. og den andre hunden sier lite ifra så kan det bli et ikke så heldig resultat.

Så jeg skjønner selvfølgelig at man vil roe ned hunden før den blir en liten bombe som plager alle andre hunder.. men da er som sagt time-out nok en av de beste tingene man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffer er jo generelt ganske voldsomme, og de jeg har møtt har hatt litt trøbbel med å leke med andre hunder nettopp fordi det blir litt too much når de setter i gang :icon_redface: Jeg synes likvel det høres ut som han har hundespråket sitt i orden da. Han legger seg i lekestilling og prøver å få de andre med på leken, det kan også være en måte for han å uttrykke ufarlighet. En valp/unghund er litt dum når det gjelder å bli irettesatt til tider da. Det er jo fordi de veldig sjeldent blir irrettesatt. De lever på "valpepasset" sitt ganske lenge, hvor andre hunder lar de holde på som de vil. Plutselig en dag går ikke det lenger, og de blir satt ovenfor noe nytt og rart, nemlig å få streng beskjed om at nok er nok. Så lenge han får være sammen med andre hunder, så vil han lære seg å respektere andre hunders grenser, som kanskje har en litt lavere terskel enn en staff har :) Det vil nok helt sikkert gå bra, og så lenge du lar han leke med andre hunder og være sammen med andre, så er det ikke stort mer du kan gjøre når det gjelder å lære han hundespråket. Det lærer de jo av hverandre, og ikke av oss. Vi kan bare bekrefte at vi forstår språket deres, og bruke språket slik at hunden forstår oss, men det forutsetter jo at hunden kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må bytte signatur jeg Tinka Tequila :icon_redface:

Hun ser alt for liten og uskyldig ut der i forhold til hva hun er i virkeligheten :)

Hmm, ja jeg har tenkt på det. Får stjele noen bilder av deg da kanskje, for du har virkelig fanget villmannen i henne. Dessuten kler hun ikke akkurat råsa! Hun er litt for tøff for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffer er jo generelt ganske voldsomme, og de jeg har møtt har hatt litt trøbbel med å leke med andre hunder nettopp fordi det blir litt too much når de setter i gang :icon_redface: Jeg synes likvel det høres ut som han har hundespråket sitt i orden da. Han legger seg i lekestilling og prøver å få de andre med på leken, det kan også være en måte for han å uttrykke ufarlighet. En valp/unghund er litt dum når det gjelder å bli irettesatt til tider da. Det er jo fordi de veldig sjeldent blir irrettesatt. De lever på "valpepasset" sitt ganske lenge, hvor andre hunder lar de holde på som de vil. Plutselig en dag går ikke det lenger, og de blir satt ovenfor noe nytt og rart, nemlig å få streng beskjed om at nok er nok. Så lenge han får være sammen med andre hunder, så vil han lære seg å respektere andre hunders grenser, som kanskje har en litt lavere terskel enn en staff har.

Er enig med mye her.

Tingen er det at han blir irettesatt MYE av de andre to hundene, men dette går ham hus forbi.

Kan mulig hende jeg ikke er flink nok til å irettesette ham. Bruker time- out på ham når nok er nok, men blir vel litt mye små- kjefting om ettermiddagene når jeg er sliten og han vil herje, leke og vise hele nabolaget hvor glad han er for at vi har kommet hjem til ham. Må bare elske ham når alt kommer til alt. Gå- turer fornyer energien hans. Han kommer gallopperende inn som et lys levende tordenvær etter han har vært ute og enten herjet i hagen med masse leker, eller gått en tur med far. Han lister seg ikke akurar inn dørene. Slik foregår det:

1. Jeg hører det klirrer muntert i et halsbånd utenfor vinduene på stua og ser sambo komme gående forbi

2. Faste fottrinn beveger seg rundt husveggen i grusen. Er bare sambo sine trinn jeg hører foreløpig

3. Ytterdøren åpnes og klirringen i halsbåndet er sterkere. Sko taes av

Så skjer det...

4. Stuedøra åpnes og en sort, bly-kule kommer gallopperende mot meg i en helsikkes fart

5. Det taes sats og to kraftige labber som heller passer inn på en bjørn enn på en valp stappes inn i den middagsmette magen min og får meg til å gi fra meg et nokså irritert "OFF"

6. Lille valp på snart ti kilo i muskler og bein har det veldig travelt med å visualisere i fort- film for meg alle de stegene han har tatt ute og hvordan det føltes når potene hans gikkk på asfalten.... på magen min. Det blir sånn: Tråkke, trø, labbe, trykke, snurre rundt i ring, trø enda mer, gi mamma et kyss (som egentlig er en blanding av skalling, biting og slafsing). Enda litt mer tråkke, trø, labbe, trykke, snurre rundt i ring mange ganger.

Nummer 4, 5 og 6 skjer i en såpass hurtig hastighet at det jeg egentlig opplever er en tung tornado som presser innvollene ut ryggen min mens det roter til hele trynet mitt og etterlater meg nokså temprametsfull og små-irritert. Selv om jeg må le av det mens jeg skriver dette her. Skal en del til for å slite den der ut :) Han har gjerne good tid til å leke masse med meg også. Da ligger han i sofaen med trynet ned og ligger vridd med hele rompa til værs og stirrer på meg mens jeg hører "Klapp, Klapp, Klapp" i kjevene hans. Han ligner akkurat på disse "gremlings" eller hva de nå enn het. Han ser helt vill ut!! Jeg klør han på rompa og kjevene går betraktelig raskere "klappeklappeklappeklappe" mens han lager knurre- lyder. Men Jeg ser jo han koser seg skikkelig, for det er slik han liker å leke med meg. Så legger han seg panne-flatt med beina strekt ut langs sofaen mens han sier "Grroff!!" Etterfult av "Snøft, snøft, snøft" *loggre med halen og hoppe frem og tilbake i sofaen*

Helt utrolig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye her.

Tingen er det at han blir irettesatt MYE av de andre to hundene, men dette går ham hus forbi.

Kan mulig hende jeg ikke er flink nok til å irettesette ham. Bruker time- out på ham når nok er nok, men blir vel litt mye små- kjefting om ettermiddagene når jeg er sliten og han vil herje, leke og vise hele nabolaget hvor glad han er for at vi har kommet hjem til ham. Må bare elske ham når alt kommer til alt. Gå- turer fornyer energien hans. Han kommer gallopperende inn som et lys levende tordenvær etter han har vært ute og enten herjet i hagen med masse leker, eller gått en tur med far. Han lister seg ikke akurar inn dørene. Slik foregår det:

1. Jeg hører det klirrer muntert i et halsbånd utenfor vinduene på stua og ser sambo komme gående forbi

2. Faste fottrinn beveger seg rundt husveggen i grusen. Er bare sambo sine trinn jeg hører foreløpig

3. Ytterdøren åpnes og klirringen i halsbåndet er sterkere. Sko taes av

Så skjer det...

4. Stuedøra åpnes og en sort, bly-kule kommer gallopperende mot meg i en helsikkes fart

5. Det taes sats og to kraftige labber som heller passer inn på en bjørn enn på en valp stappes inn i den middagsmette magen min og får meg til å gi fra meg et nokså irritert "OFF"

6. Lille valp på snart ti kilo i muskler og bein har det veldig travelt med å visualisere i fort- film for meg alle de stegene han har tatt ute og hvordan det føltes når potene hans gikkk på asfalten.... på magen min. Det blir sånn: Tråkke, trø, labbe, trykke, snurre rundt i ring, trø enda mer, gi mamma et kyss (som egentlig er en blanding av skalling, biting og slafsing). Enda litt mer tråkke, trø, labbe, trykke, snurre rundt i ring mange ganger.

Nummer 4, 5 og 6 skjer i en såpass hurtig hastighet at det jeg egentlig opplever er en tung tornado som presser innvollene ut ryggen min mens det roter til hele trynet mitt og etterlater meg nokså temprametsfull og små-irritert. Selv om jeg må le av det mens jeg skriver dette her. Skal en del til for å slite den der ut :icon_redface: Han har gjerne good tid til å leke masse med meg også. Da ligger han i sofaen med trynet ned og ligger vridd med hele rompa til værs og stirrer på meg mens jeg hører "Klapp, Klapp, Klapp" i kjevene hans. Han ligner akkurat på disse "gremlings" eller hva de nå enn het. Han ser helt vill ut! Jeg klør han på rompa og kjevene går betraktelig raskere "klappeklappeklappeklappe" mens han lager knurre- lyder. Men Jeg ser jo han koser seg skikkelig, for det er slik han liker å leke med meg. Så legger han seg panne-flatt med beina strekt ut langs sofaen mens han sier "Grroff!" Etterfult av "Snøft, snøft, snøft" *loggre med halen og hoppe frem og tilbake i sofaen*

Helt utrolig...!

Først må jeg bare si kjempeflott skrevet! Du får det faktisk til å høres morsomt ut :) neida, jeg skjønner at det ikke er gøy. Men det med energi etter turen, der kjenner jeg meg igjen. (hos bestefar blir hun kalt kula..). Kanskje en liten idé å lære han til at å hoppe ikke er lov.. de blir jo ganske kraftige og sterke så 20kg rett på en mett mage tror jeg ikke er noe særlig kult!

Ellers ser det ut som du har en menneskeglad hund..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh! Ja han ELSKER mennesker. Men er snill som ikke drar eller insisterer på å hilse, bortsett ifra når folk kommer inn til oss. Når vi er ute på tur, ser han bare på mennesker og hunder som går forbi. Skjeldent at han går bort til fremmede uten at de setter seg ned til ham og hilser vennlig. Men han viser ingen tegn til frykt, bare en interesse han ikke vil fordype seg i. Prøver å få i gang et hundetreff her på øya slik at han kan få treffe andre hunder utenom familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...