Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken + sele?


Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hvordan folk får til å bruke sele sammen med dekken. Går jo greit med nomesele fordi den er så lang bak når man har den under dekkenet, men hvordan skal man gjøre det med seler som bare går halvveis på ryggen?

Vil bruke sele til Embla når jeg går, men mamma sier at hun ikke skjønner forskjell på trekkingen og å gå i bånd. Tror dere hun gjør det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også sånn hurtta sele som vist over her. Stiller den bare ut rundt magen når hun har dekken under. Jeg har brukt både tykke vinterdekken og tynnere fleecedekken under, bare å stille slik at det blir passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken og sele utenpå på valpen min. Fungerer uten noen problemer. Og jeg bruker en slik sele: hundesele%20m-polstring-refle.jpg Må bare justere den litt lengere rundt magen.

Finnes slike i mini-størrelser også? :) Jeg bruker også en brystsele over dekkene til Emma, men den vi har er blitt ødelagt nå. Skulle hatt en ny...

Har en halvnome-sele til Emma også i xxs, men den er såppass trang rundt halsen at hun får ikke plass til mer enn en ullgenser under den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dekken med hull til selefestet og :)

Vet ikke helt hva du mener nå, men du vil at hunden skal gå pent i bånd på tur, mens den har på sele? Men hvis det er samme sele den bruker til trekk, så må den jo få lov til å trekke da? Med mindre du bruker en helt annerledes sele, som hunden merker er forskjellig fra trekk-selen.

Jeg avlaster meg selv (og hunden) ved å gå noen turer med sele og strikkbånd, der han får trekke, også trener vi på å gå pent når han har på halsbånd.

Om du har på magebelte så kan jo hunden bare trekke vel? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dekken med hull til selefestet og :)

Vet ikke helt hva du mener nå, men du vil at hunden skal gå pent i bånd på tur, mens den har på sele? Men hvis det er samme sele den bruker til trekk, så må den jo få lov til å trekke da? Med mindre du bruker en helt annerledes sele, som hunden merker er forskjellig fra trekk-selen.

Jeg avlaster meg selv (og hunden) ved å gå noen turer med sele og strikkbånd, der han får trekke, også trener vi på å gå pent når han har på halsbånd.

Om du har på magebelte så kan jo hunden bare trekke vel? :D

Tenkte i stedet for halsbånd når jeg ikke går med magebelte. Sånn liten sele som går halvveis på ryggen. :P Når hun går med nomesele ++ får hun trekke ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes slike i mini-størrelser også? :) Jeg bruker også en brystsele over dekkene til Emma, men den vi har er blitt ødelagt nå. Skulle hatt en ny...

Usikker på hvor langt ned de går i størrelsene. Du kan stikke innom butikken å høre. Jeg fant selen min på båt og fritidsentret. Da tok jeg hunden med inn og fant noe som passet.

Trådstarter. Kan du ikke kjøpe en sele i smug og bruke på tur alene når ingen ser deg? Og så gjemmer du det bort etterpå :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes slike i mini-størrelser også? :) Jeg bruker også en brystsele over dekkene til Emma, men den vi har er blitt ødelagt nå. Skulle hatt en ny...

Har en halvnome-sele til Emma også i xxs, men den er såppass trang rundt halsen at hun får ikke plass til mer enn en ullgenser under den.

Er ikke det der en vanlig sykkelsele? :DSånn som dette?

Usikker på hvor langt ned de går i størrelsene. Du kan stikke innom butikken å høre. Jeg fant selen min på båt og fritidsentret. Da tok jeg hunden med inn og fant noe som passet.

Trådstarter. Kan du ikke kjøpe en sele i smug og bruke på tur alene når ingen ser deg? Og så gjemmer du det bort etterpå :P:P

Jooo :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes slike i mini-størrelser også? :) Jeg bruker også en brystsele over dekkene til Emma, men den vi har er blitt ødelagt nå. Skulle hatt en ny...

Har en halvnome-sele til Emma også i xxs, men den er såppass trang rundt halsen at hun får ikke plass til mer enn en ullgenser under den.

Richo har iallefall like seler i str XXS. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtta har bittesmå brystseler :)

Hurtta har jo både sånne brystseler og y-seler. Og i sistenevnte var jeg å kjøpte ny til frøkna mi, og da prøvde vi en som var ALTFOR liten, str. 30.. og hun er en liten phalene(papillon)..

Men hva slags rase er Embla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... Skjønte ikke helt hvorfor du ikke får lov til å kjøpe sele? Er det bare jeg som ikke følger helt med? :rolleyes:

Fordi mamma ikke tror hun kjenner forskjell på den og trekk sela :P

Hurtta har jo både sånne brystseler og y-seler. Og i sistenevnte var jeg å kjøpte ny til frøkna mi, og da prøvde vi en som var ALTFOR liten, str. 30.. og hun er en liten phalene(papillon)..

Men hva slags rase er Embla?

Embla er en Vorstehhund :)

Edit:

Er ikke Embla en Vorstehhund da? tongue.png

Jo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, sorry... så at det var Anniken&Rotta som så etter liten str. i sele.. Trodde det var Embla.. og mente nettopp at hun var vorstherhund, så kunne ikke skjønne hvordan du skulle stappe henne oppi en xxs sele! :)

Men nå skjønner jeg, var bare jeg om misforsto da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, sorry... så at det var Anniken&Rotta som så etter liten str. i sele.. Trodde det var Embla.. og mente nettopp at hun var vorstherhund, så kunne ikke skjønne hvordan du skulle stappe henne oppi en xxs sele! :)

Men nå skjønner jeg, var bare jeg om misforsto da! :D

Du, jeg blir å bruke selen på snuten, så det går nok helt fint det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, sorry... så at det var Anniken&Rotta som så etter liten str. i sele.. Trodde det var Embla.. og mente nettopp at hun var vorstherhund, så kunne ikke skjønne hvordan du skulle stappe henne oppi en xxs sele! :)

Men nå skjønner jeg, var bare jeg om misforsto da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har overtalt mamma :P Hun hadde noen fine, nye sykkelseler husker jeg. De var fra breeders med fleece polstring syns jeg å huske :P Hun skal se etter dem, men hvis hun ikke finner har hun mange gamle sykkelseler og sporseler :)

Edit: Kan ikke dere legge ut bilde/link til den selen dere bruker på hundene deres når dere bare går f. eks. i byen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Bruker sjelden sele jeg da, men vi har en som vi bruker hvis vi går tur i skogen med langline/sporline. Det er ikke denne, men det er sånn type, men den er litt mer kjedelig, hehe.. :)

sv1abn.jpg

Bilde lånt fra Hööks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hurtta har altså seler til små hunder også? Så bra! Har siklet på hurttaselene, men trodde ikke det var vits i og med at Emma er så piittelita.

Vanligvis finner jeg ingenting på dyrebutikkene til henne engang fordi hun er så lita. Den brystsela vi hadde var i størrelse NULL, men alikevel har den alltid vært for stor. Hun kan ikke bruke den uten et dekken under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annikken&Rotta: Jeg tror Huken kan ha noe som passer? Vesla, som er en ganske liten dachsetispe, har i hvert fall en brystsele fra Huken i str. XL(liten serie), så str. XXS må jo være kjempeliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hurtta har altså seler til små hunder også? Så bra! Har siklet på hurttaselene, men trodde ikke det var vits i og med at Emma er så piittelita.

Vanligvis finner jeg ingenting på dyrebutikkene til henne engang fordi hun er så lita. Den brystsela vi hadde var i størrelse NULL, men alikevel har den alltid vært for stor. Hun kan ikke bruke den uten et dekken under :)

Åja, de har nede i chihuahua størrelse tror jeg faktisk, snutesele til Casper :)

(eller,om det er til rotta di blir den vel uanset for stor :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...