Gå til innhold
Hundesonen.no

Fare for magedreining?

C.J

Recommended Posts

Dyret mitt klarte å få fatt i et helt brød som lå til tining på kjøkkenbenken rett etter at vi var kommet hjem fra 1,5 t. tur. Hun rakk og spise hele brødet. Og hypokonder som jeg er, så ringer jo jeg veterinæren bare for å høre om det kan være fare for magedreining, ettersom et helt brød tross alt er en del mat, og i tillegg rett etter mosjon. Hun sa at jeg bare skulle følge med henne.

Nå ligger hun her, og det romler godt i magen på henne. Har dere noen erfaring med magedreining på deres hunder? På hvilket tidspunkt forsto dere at noe var galt/hvilke symptomer viste hunden? Vet du årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mistet tre hunder av magedreining, eller mageutspilling som det kalles da magesekken i sjeldne tilfeller dreier alle 360 gradene. Den ene rakk å få noen slike utspilninger, og vi merket det godt på at hun ble urolig, gikk med krum rygg, peste og siklet. Ligger hunden i ro, ville jeg tatt det med ro - men sørget for at hun ikke var hyperaktiv. Det er ikke nå jeg ville dratt på agilitytrening, men hun må jo få tisse (men helst i bånd).

Jeg er nok litt kjenslig og småhysterisk for magedreining - vi har tross alt mistet tre av det. Jeg følger likevel ikke slavisk disse "ro to timer etter tur før hunden får mat, ro to timer før tur etter at hunden har fått mat"-rådene. Men har hun slukt i seg et helt brød (og trolig også en del luft), ville jeg avlyst resten av aktivitetene i dag.

Rumlingen er trolig bare fordøyelse og en mage i sjokk, og trolig går det her finfint så lenge hun får ha ro.

Jeg må legge til at det var en del mageutspilning på linjene til de tre vi mistet (de var mor og døtre (fra to kombinasjoner)), så på noen linjer er det veldig latent, mens andre kan gjøre hva pokker de vil i forhold til mat og aktivitet uten å få et eneste anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Gamlehunden min spiste en gang et helt brød (som lå i en pose på gulvet mens hu var alene hjemme :rolleyes: ). Hun ble nok rimelig mett og det romla bra i magen hennes, men ingen magedreining (bare enorme mengde møkk dagen etter). Samme hunden fikk magedreining ett års tid senere. Da hadde hun bare spist normal porsjon (uoppbløtt) tørrfor mange timer etter aktivitet.

Jeg merka magedreiningen på at hun vekka meg og peste og ville ut. Prøvde å spy mange ganger, men det kom bare gul/hvitt skum og magen ble etterhvert spent som et trommeskinn. Hunden var helt klart utilpass og pesa og styrte en del.

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for, men ikke gi hunden noe mer enn vanlige lufteturer de nærmeste timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for det samme da Tulla spiste enorme mengder godbiter, dog ikke rett etter tur. Det gikk heldigvis bra! La hunden få vann, og luft ofte sånn at du ser det er "gjennomstrømning" fra inntak til "uttak", hehe. Så lenge hunden gjør fra seg, eller kaster opp, er det ingen stor fare. Magedreining stenger jo magesekken i begge ender, sånn at det som ligger i magesekken ikke kommer verken opp eller ned. Min historie endte med at Tulla kastet opp det meste, og kun en liten del av godisen kom ut igjen bak. Hun var utrolig oppblåst, dvs hun SÅ veldig stor ut, noe som ikke er så rart når de har spist så store mengder mat. Det var i hovedsak pga hvor stor hun så ut, som gjorde at jeg ble redd for magedreining, men det gikk som sagt heldigvis bra. :yes: Bare hold hunden i ro i dag, luft ofte og følg med, så ordner nok naturen opp. :P

Edit: Ja, og kvelds og frokost i morgen kan sikkert med fordel droppes. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret mitt klarte å få fatt i et helt brød som lå til tining på kjøkkenbenken rett etter at vi var kommet hjem fra 1,5 t. tur. Hun rakk og spise hele brødet. Og hypokonder som jeg er, så ringer jo jeg veterinæren bare for å høre om det kan være fare for magedreining, ettersom et helt brød tross alt er en del mat, og i tillegg rett etter mosjon. Hun sa at jeg bare skulle følge med henne.

Nå ligger hun her, og det romler godt i magen på henne. Har dere noen erfaring med magedreining på deres hunder? På hvilket tidspunkt forsto dere at noe var galt/hvilke symptomer viste hunden? Vet du årsaken?

Jeg regner med at du på dette tidspunktet allerede har fått avklart om hunden din har fått maveutvidelse eller ikke. Men sånn til senere da, det kan være greit å ha en flaske renset parafin (fra apoteket) stående i skapet. Dette kan hjelpe å få fart på magen i situasjoner som du har opplevd nå. Slik at det ikke stopper seg opp og blir til en utvidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Her står en ganske bra artikkel om magedreiing: http://www.lc-norway.com/?page_id=1238

I følge den artiklen var alt gjort rett for at det skulle være veldig liten sansynlighet for magedreining da hunden min fikk det. Det eneste jeg mangla var babymonitoren, men siden hun dytta opp døra og kom å vekte meg var ikke det heller noe problem. Av nysgjerrighet, vet du hvor mange hunder den undersøkelsen det henvises til omfattet?

Og det med at tørrfor bør gis tørt lurer jeg litt på. Veterinæren som opererte min hund sa at hun ikke burde få tørrfor uoppbløtt mer. De få gangene vi prøvde å gi henne uoppbløtt etter operasjonen (også flere år etter) kasta hun det opp igjen selv om hun de første årene av sitt liv hadde levd på tørt tørrfor (og matrester). Det kan jo ha noe med hva magen var vandt til å gjøre, men allikevel. Det var også skremmende å se hvor intakte tørrforkulene var, nå husker jeg ikke akkurat hvor lenge det var, men ca 7 timer etter hun hadde spist (ble pumpa klokka 5 på natta).

Saken er vel den at hverken veterinærer, forskere eller hundeeierne blir enige om hva som er årsaken til magedreining og hvordan det best unngås. Det eneste som er ganske sikkert er at det er arvelighet inne i bilde, men noe mer enn det vet man vel strengt tatt ikke? Men for å forvirre det hele er det jo ikke alltid det virker som arvelighet har noe med saken å gjøre, og veterinæren min fortalte om at han hadde hatt alle typer hunder inne med magedreining fra dach, til en liten spisshund (jeg ikke husker hvilken rase var), til berner sennen. Men det er vel kjent at store hunder med dyp brystkasse har flere tilfeller av magedreining. En annen ting. I artiklen sto det at hunder fra 15-50 kg hadde 1/4 sjanse for å få magedreining, mens hunder over 50 kg var sjangsen 1/5 del. Hvorfor det?? Det var forresten veldig høye tall syns jeg. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...