Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til Helårs-Båndtvang i Bærum!

SiriEveline

Recommended Posts

Skrevet

Nå må folk få øynene opp, en helårs-båndtvang vil ikke hjelpe mot noe. Det er ingen statistikk som tilsier at noe båndtvang trengs så dette er noe de få som ikke liker eller er redde for hunder har fått igang. Og nå er det avslått i Oslo kommune, så nå er det Bærum kommune sin tur til å avslå det her også.

Derfor trengs dere doggiser! ..og deres underskrift!

Så vær så snill å underskriv her..

Skrevet

Takk og lov!! Jeg er så glad for dette fordi jeg er sikker på at de som ikke har kontroll på bikkjene sine, som også kanskje er et problem for ikke-hundefolk gir blaffen i båndtvangen uansett. Jeg har snakket med mange her i oslo som faktisk har vurdert å flytte hvis det blir utvidet båndtvang i Oslo. Dette var en seier!! Nå kan vi bo i oslo og ha et godt hundehold likevel.

Skrevet

jeg ser ikke helt problemet med utvidet båndtvang. Vi har det her i Tromsø og det fungerer helt fint:) Faktisk skulle jeg ønske folk var enda flinkere til å overholde den på steder hvor det faktisk er mye folk som ferdes. <_<

Skrevet
jeg ser ikke helt problemet med utvidet båndtvang. Vi har det her i Tromsø og det fungerer helt fint:) Faktisk skulle jeg ønske folk var enda flinkere til å overholde den på steder hvor det faktisk er mye folk som ferdes. <_<

Det forutsetter jo faktisk at man stimulerer hunden da. En hundeeier som kanskje aldri burde hatt hund som kun går med hunden i bånd kan gå riktig galt.

Dessuten, vil du virkelig at hunden aldri skal få gå uten bånd?

Skrevet

Jeg vil ikke at hunden min skal gå i bånd alltid. For det første har hun enorm glede av å få løpe rundt å leke med andre hunder, dessuten bruker hun hodet så mye mer når hun går løs. Hun er mye lydigere og mye mer oppmerksom på meg når hun går løs. Jeg hadde blitt fryktelig fortvilt om jeg aldri skulle kunne slippe henne.

Skrevet
Jeg vil ikke at hunden min skal gå i bånd alltid. For det første har hun enorm glede av å få løpe rundt å leke med andre hunder, dessuten bruker hun hodet så mye mer når hun går løs. Hun er mye lydigere og mye mer oppmerksom på meg når hun går løs. Jeg hadde blitt fryktelig fortvilt om jeg aldri skulle kunne slippe henne.

Bra det er flere som er enige!

Skrevet

Nå er det 184 underskrifter så dette går veldig bra.. får håpe det kommer seg enda mer!

Det oppfordres også til å kontakte politikere. Så er du flink til å argumentere så er det bare å ta kontakt med politikerene!

Skrevet

Åå good news ang Oslo! Jeg hadde følelsesmessig innstilt meg på at det ble helårsbåndtvang, så dette var gode nyheter. :D

Oppropet signeres - men er det ikke sannsynlig at Bærum også avslår iom at Oslo gjorde det?

Skrevet
Åå good news ang Oslo! Jeg hadde følelsesmessig innstilt meg på at det ble helårsbåndtvang, så dette var gode nyheter. :D

Oppropet signeres - men er det ikke sannsynlig at Bærum også avslår iom at Oslo gjorde det?

Tja, etter hva jeg har hørt er det visst en spesiell dame som jobbet kjempehardt i Oslo.. og de hadde sånne underskriftskampanjer og pratet med politikere. Så det samme bør nok gjøres i Bærum også.. Jeg tar ihvertfall ingen sjanser..

Skrevet

Nei - det forstår jeg godt. Håper noen tar tak i hennes gode argumenter og videreformidler de til de rette personene.

Vil gjerne kunne fortsette med fine turer med løs hund i Fossum !

Skrevet
Nei - det forstår jeg godt. Håper noen tar tak i hennes gode argumenter og videreformidler de til de rette personene.

Vil gjerne kunne fortsette med fine turer med løs hund i Fossum !

Ja, en del i hundeklubben min skal ta prat med noen politikere. Også har vi en som jobber med noe juss eller noe som er veldig flink å argumentere så dette blir spennende. Håpet mitt er godt oppe!

Skrevet

For du slipper aldri hunden din der det ikke er lov? Jeg syntes det er helt ok at folk skal få ha hundene løs i skogen, man må jo uansett følge hundeloven og ta hensyn til andre folk og dyr. Om man følger hundeloven ellers og så burde det ikke være så mange løse hunder i sentrum. Forslaget om båndtvang rammer overalt i Bærum utenom "marka", dvs at alle som har "småskog", store jorder, etc i nærheten ikke kan ha hundene løse der på kveldsturen, eller trene rundering... Det betyr også at man blir avhengig av å kjøre en god del for å kunne ha hunden løs... Jeg er for å ha et valg, så jeg liker ikke båndtvang mer enn det som trengs for å verne dyrene som bor i skogen...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...