Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå trenger jeg virkelig hjelp her


dorab01

Recommended Posts

Ja det er det store dillemaet mitt. Vi var på Nkk bø med hunden min stilte i åpen klasse men trengte altså kun det ene stor certet for å bli Ncuh. det kom en hund fra latvia han stillte i champ cklasse. det gikk litt diskusjon frem og tilbake hvorvidt hun skulle stille der eller i åpen i og med at han ikke var Nuch. Men det dette ble skjekket og latviske hunden fikk stille i i champ klasse.

Så ble vi nr 2 med ck og res cacib det var det som stod på lappen og vi hentet premie og svevde lykkelig hjemmover i god tro at vi slo noen fantastiske bikjer i dag! men så skall vi da altså på nkk bergen og meldt på igjen i åpen da han fortsatt trenger stor certet siden han ikke fikk den i bø.

Men så tillfeldig hvis er jeg innom dog web i dag og ser på resultatene hans og HVA ser jeg jo i bø i følge dog web fikk han altså ck 2.bh cert og res cacib!! Så hva skjer har de skrevet det feil? den andre latviske hunden fikk ikke cert i følge dog web men kun cacib! Så hva skjer er hele greia en feil eller har jeg champion så jeg må stille i champion klasse i bergen??

kan noen hjelpe meg snarest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det store dillemaet mitt. Vi var på Nkk bø med hunden min stilte i åpen klasse men trengte altså kun det ene stor certet for å bli Ncuh. det kom en hund fra latvia han stillte i champ cklasse. det gikk litt diskusjon frem og tilbake hvorvidt hun skulle stille der eller i åpen i og med at han ikke var Nuch. Men det dette ble skjekket og latviske hunden fikk stille i i champ klasse.

Så ble vi nr 2 med ck og res cacib det var det som stod på lappen og vi hentet premie og svevde lykkelig hjemmover i god tro at vi slo noen fantastiske bikjer i dag! men så skall vi da altså på nkk bergen og meldt på igjen i åpen da han fortsatt trenger stor certet siden han ikke fikk den i bø.

Men så tillfeldig hvis er jeg innom dog web i dag og ser på resultatene hans og HVA ser jeg jo i bø i følge dog web fikk han altså ck 2.bh cert og res cacib! Så hva skjer har de skrevet det feil? den andre latviske hunden fikk ikke cert i følge dog web men kun cacib! Så hva skjer er hele greia en feil eller har jeg champion så jeg må stille i champion klasse i bergen??

kan noen hjelpe meg snarest??

Dette høres ut som noe NKK har tabba seg ut på. En utenlandsk champion kan stille i championklassen men likevel konkurrere om certet, så om den stod først i BHK og fikk cert i ringen, så er det nok feil punching hos NKK (det skjer rett som det er, så man bør følge litt med på resultatene på DogWeb). Ta en telefon til NKK, du, og spør dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en tabbe ja - enten en ringsekretær som er usikker på de nye reglene, eller en punchefeil hos NKK.

Det er ikke lov til å bytte klasse, så at det i det hele tatt ble diskutert hvilken klasse den andre skulle stille i er for meg uforståelig - har du meldt på i champion, må du stille i champion, med mindre det oppdages at du ikke har rett til å stille i champion. Og har du et nasjonalt eller internasjonalt championat, kan du stille i norsk championklasse - og certet SKAL gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion.

Dette skjedde med min rase i Kongsvinger i fjor - en svensk champion ble nummer to i championklassen slått av en norsk champion, og ble andre beste tispe. De som sto som tredje beste tispe og vinner av junior jublet som bare det, men fikk seg en mental knock out da de så at cert'et gikk til nummer to. De husker nok den nye regelen en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en tabbe ja - enten en ringsekretær som er usikker på de nye reglene, eller en punchefeil hos NKK.

Det er ikke lov til å bytte klasse, så at det i det hele tatt ble diskutert hvilken klasse den andre skulle stille i er for meg uforståelig - har du meldt på i champion, må du stille i champion, med mindre det oppdages at du ikke har rett til å stille i champion. Og har du et nasjonalt eller internasjonalt championat, kan du stille i norsk championklasse - og certet SKAL gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion.

Dette skjedde med min rase i Kongsvinger i fjor - en svensk champion ble nummer to i championklassen slått av en norsk champion, og ble andre beste tispe. De som sto som tredje beste tispe og vinner av junior jublet som bare det, men fikk seg en mental knock out da de så at cert'et gikk til nummer to. De husker nok den nye regelen en stund...

Altså er det sånn at en utenlandsk champion har muligheten til å få cert? Altså hvis jeg stiller mamma's hund som er utenlandsk champion, så har jeg mulighet til å bli norsk champion? Selvom jeg allerede stiller i championklassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er det sånn at en utenlandsk champion har muligheten til å få cert? Altså hvis jeg stiller mamma's hund som er utenlandsk champion, så har jeg mulighet til å bli norsk champion? Selvom jeg allerede stiller i championklassene?

Certet skal gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion, og da spiller det ingen rolle hvilken klasse den går i (med mindre det er jakthundrase eller andre raser med unntak, men vi snakker vel om en miniatyrhund nå?)

En hund som er champion i et annet land kan velge om den vil stille i aldersklasse eller i championklasse. Jeg mener at reglene er like, uansett hvem som eier hunden (altså om den er norskeid eller utenlandsk eid).

Får denne hunden du snakker om et NKK-cert, så er den norsk champion.

Dette gjelder ikke om hunden har juniorchampionat, det må være et "voksent" championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Moren til Tinka-Tequila har vel breton hvis jeg ikke husker helt feil, og der er det sikkert krav om jaktpremiering?

Spiller ingen rolle hva slags krav som er til championat osv.

Om certet i ringen ble utdelt til nr. 1 - så kan de ikke gjøre om det etterpå. Jeg tipper det er en feilpunching, og det må man gjøre NKK oppmerksom på faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva slags krav som er til championat osv.

Om certet i ringen ble utdelt til nr. 1 - så kan de ikke gjøre om det etterpå. Jeg tipper det er en feilpunching, og det må man gjøre NKK oppmerksom på faktisk.

Hæ? Hvorfor quoter du meg? Bretonen jeg nevnte er ikke stilt i Norge enda, det er en annen hund tråden egentlig handler om og som evt har fått et cert "for mye" på papiret. Tinka-Tequila lurte vel bare på hvilken klasse hun skulle stille bretonen i, som er champ. i andre land.

At de ikke kan gjøre om på det etterpå, var en ny opplysning for meg - takk for den. Trodde virkelig at hvis hunden f eks var fullcertet, men likevel fikk tildelt certet, så måtte den gi det fra seg når det ble oppdaget. Men jeg har liksom ikke vært der enda, så jeg aner virkelig ikke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hæ? Hvorfor quoter du meg? Bretonen jeg nevnte er ikke stilt i Norge enda, det er en annen hund tråden egentlig handler om og som evt har fått et cert "for mye" på papiret. Tinka-Tequila lurte vel bare på hvilken klasse hun skulle stille bretonen i, som er champ. i andre land.

At de ikke kan gjøre om på det etterpå, var en ny opplysning for meg - takk for den. Trodde virkelig at hvis hunden f eks var fullcertet, men likevel fikk tildelt certet, så måtte den gi det fra seg når det ble oppdaget. Men jeg har liksom ikke vært der enda, så jeg aner virkelig ikke. :D

Der får man for ikke å lese nøye *ler*

Nei, om den som får certet egentlig ikke "kan" få certet så blir det bare strøket, certet blir IKKE gitt videre til nummer 2 på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der får man for ikke å lese nøye *ler*

Nei, om den som får certet egentlig ikke "kan" få certet så blir det bare strøket, certet blir IKKE gitt videre til nummer 2 på lista.

Sier du det altså! Så utrolig surt og bittert for nr 2 da! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Sier du det altså! Så utrolig surt og bittert for nr 2 da! <_<

Som regel så får jo ikke nummer 2 vite noe om det - det skjer jo stort sett i tilfelle etter utstillingen - på selve utstillingen så kan jo dommeren gjøre som han/hun vil - men i ettertid så kan man ikke tildele ett cert om ikke dommeren sier at den skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel så får jo ikke nummer 2 vite noe om det - det skjer jo stort sett i tilfelle etter utstillingen - på selve utstillingen så kan jo dommeren gjøre som han/hun vil - men i ettertid så kan man ikke tildele ett cert om ikke dommeren sier at den skal ha det.

Er du helt sikker på dette, Belgerpia?

Dette sier reglene:

"Certifikatet deles ut i BHK/BTK til beste hund, som ikke er norsk utstillingschampion eller fullcertet. Det presiseres at også uplasserte hunder kan tildeles Cert."

Certet kan ikke holdes igjen så lenge det er gitt CK, da konkurrere alle disse om certet så fremt de overholder "kravene" skrevet over. Ergo er det ikke opp til dommer lenger å avgjøre OM certet skal deles ut så lenge denne allerede har gitt CK.

Og at ringsekretær ikke holder tunga rett i munnen og deler ut certet til "feil" hund er ikke utstillers "problem".

Men når det gjelder CACIB er det slik. Er man så uheldig at de to første plasserte allerede er INT UCH så får disse CACIB'ene og nr 3 og 4 kan se langt etter dem...Og her er det dommer som bestemmer om de vil dele ut CACIB eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfflus har rett, mener jeg.

Hvis ringsekretær/dommer deler ut et cert feil (for eksempel til rase som krever jaktpremiering for å få cert eller til en fullcertet hund), kan dette glatt fjernes i ettertid om NKK oppdager det eller får inn klage.

Hvis nummer en er champion, nummer to stiller i champion og glemmer å gjøre krav på det, og cert'et deles ut til nummer tre, så kan nummer to få tilbake cert'et i ettertid. Jupp, det blir sur stemning, men det er rom for å gjøre det.

Problemet oppstår om 1-3 BHK er championer, nummer 4 får certet, er ikke berettiget til å få det - for hvem skal da ha det? Siden en ikke har vinnerklassen lenger er det jo umulig å vite om det var vinneren av junior, unghund eller veteran som skal ha det (hvis 4 BHK vant åpen klasse, altså). Og da vil det ikke deles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår om 1-3 BHK er championer, nummer 4 får certet, er ikke berettiget til å få det - for hvem skal da ha det? Siden en ikke har vinnerklassen lenger er det jo umulig å vite om det var vinneren av junior, unghund eller veteran som skal ha det (hvis 4 BHK vant åpen klasse, altså). Og da vil det ikke deles ut.

Joda :D

Også uplasserte hunder kan tildeles cert. Da skal ringsekretær kalle inn igjen de hundene med CK som ikke ble plassert og så bestemmer dommer hvem av disse h*n vil sette først, som derved får certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda :D

Også uplasserte hunder kan tildeles cert. Da skal ringsekretær kalle inn igjen de hundene med CK som ikke ble plassert og så bestemmer dommer hvem av disse h*n vil sette først, som derved får certet.

Joda, det vet jeg, det har skjedd flere ganger i bernerringen, senest på Hamar.

Det jeg mente var hvis en i ettertid oppdager at 4 BHK ikke skal ha cert'et - jeg formulerte meg litt implisitt der. Altså om en hund mangler jaktpremiering, er fullcertet eller av andre grunner ikke kan få cert, får cert'et i ringen, og blir fratatt det i ettertid. Da er det stort sett umulig å vite hvem som skal ha det, nå som vinnerklassen er borte.

Men helst skjer det vel ikke så ofte at det er et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det vet jeg, det har skjedd flere ganger i bernerringen, senest på Hamar.

Det jeg mente var hvis en i ettertid oppdager at 4 BHK ikke skal ha cert'et - jeg formulerte meg litt implisitt der. Altså om en hund mangler jaktpremiering, er fullcertet eller av andre grunner ikke kan få cert, får cert'et i ringen, og blir fratatt det i ettertid. Da er det stort sett umulig å vite hvem som skal ha det, nå som vinnerklassen er borte.

Men helst skjer det vel ikke så ofte at det er et stort problem.

Ja seff, jeg ser jeg burde ha skjønt hva du mente.. :D

Nei, man får håpe at utstillerne iaf er ærlig på om de er berettiget til certet eller ikke så det ikke bare blir borte...

Nok et argument til å få vinnerklassen tilbake. Syntes det var mye mere fair jeg, at man hadde alle hundene som konkurrerte om certet på et brett liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte jeg skulle fortelle hvordan det gikk. Jo nkk ble ringt og keg spurte rett ut damen skjekket det og så på papirene lagret ett eller annet sted og hun mente at det var min som fikk certet siden det var krysset av på papiret? så da ble han nuch da! stillte i nuch klassen i bergen og hunden min fikk cacib og bir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma's vofs er Kleiner Münsterländer, ikke breton .. men ikke dumt gjettet da :icon_cry: De er jo ikke så veldig forskjellige..

Ikke for å kuppe tråden altså, bare si ifra hvis du som trådstarter vil at jeg skal lage en egen tråd om dette..

Men det er altså krav for jaktpremiering for å bli Champion i Norge.. for han er jo egentlig allerde både amerikansk og meksikansk champion og har ingen jaktpremiering (noe han heller ikke kommer til å få, med mindre vi ser et mirakel). Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Nei, det er nok de andre landene som er veldig slepphendte med championatene :icon_cry:.

Det er viktig å beholde hundenes opprinnelige egenskaper, og det gjør man kun gjennom krav om at de må ha godkjente arbeidsprøver for å få sine championater. En fuglehund som ikke jakter er jo egentlig ikke en fuglehund, samme hvor vakker den er - og en fuglehund som jakter som en gud er ikke en god raserepresentant om den ikke ser ut som rasen sin og er funksjonelt bygd. Så egentlig burde det være sånn ja takk - begge deler. Både vakker og dugelig :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok de andre landene som er veldig slepphendte med championatene :icon_cry:.

Det er viktig å beholde hundenes opprinnelige egenskaper, og det gjør man kun gjennom krav om at de må ha godkjente arbeidsprøver for å få sine championater. En fuglehund som ikke jakter er jo egentlig ikke en fuglehund, samme hvor vakker den er - og en fuglehund som jakter som en gud er ikke en god raserepresentant om den ikke ser ut som rasen sin og er funksjonelt bygd. Så egentlig burde det være sånn ja takk - begge deler. Både vakker og dugelig :P.

Det er jeg enig i.. veldig synd at gutten vår aldri kommer til å bli jaktpremiert, men sånn er det å vokse opp i Mexico uten mulighet til å se rype. Og han startet da ikke jakttrening før som 3-åring, og han vil nok aldri bli veldig god på det.. selv om genene hans tilsier at han har stor sjanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Nei, om den som får certet egentlig ikke "kan" få certet så blir det bare strøket, certet blir IKKE gitt videre til nummer 2 på lista.

Finnes ett slikt tilfelle fra Bø i fjor. En tispe vant sin klasse og ble 2BTK, fikk Cert. Men i ettertid viser det seg at tispen ikke var berettiget til dette pga den var 7 uker drektig (!). Dermed overleverte NKK certet til den tispa som ble 3BTK (ifølge DogWeb'n) i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma's vofs er Kleiner Münsterländer, ikke breton .. men ikke dumt gjettet da :P De er jo ikke så veldig forskjellige..

Ikke for å kuppe tråden altså, bare si ifra hvis du som trådstarter vil at jeg skal lage en egen tråd om dette..

Men det er altså krav for jaktpremiering for å bli Champion i Norge.. for han er jo egentlig allerde både amerikansk og meksikansk champion og har ingen jaktpremiering (noe han heller ikke kommer til å få, med mindre vi ser et mirakel). Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Oops, sorry. ;) Visste det var en stående i alle fall! :P

Finnes ett slikt tilfelle fra Bø i fjor. En tispe vant sin klasse og ble 2BTK, fikk Cert. Men i ettertid viser det seg at tispen ikke var berettiget til dette pga den var 7 uker drektig (!). Dermed overleverte NKK certet til den tispa som ble 3BTK (ifølge DogWeb'n) i ettertid.

! Hvordan er det mulig å ikke se/kjenne det?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

! Hvordan er det mulig å ikke se/kjenne det?? ;)

Kanskje hun ikke hadde mange valper?

Jeg har heller ikke opplevd så mange dommere som kjenner på hundens mage, de kjenner på ribbein, rygglinje, hale og slikt, men om det er få/små valper må en ofte kjenne ganske godt for å finne dem.

Noen tisper bærer også valpene veldig høyt, slik at de ikke får den "drektigmagen" mange får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...