Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstern blitz

Tonje

Recommended Posts

Jeg har fått låne en ekstern blitz som jeg tenkte å prøve på nikon D40 min. Men jeg vet ikke om det går. Det er en ledning fra blitzen med en duppedings på enden som tydeligvis skal festes på kameraet etsteds, men jeg skjønner ikke helt hvor eller om det i det hele tatt går på kameraet mitt. Noen som har peiling? Her er et bilde av duppedingsen:

DSC_0005-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken: Tenker du på å sette en papirbit foran blitzen?

Ikke en papirbit, men å lage en amatør-reflektor i hvit papp som står foran blitzen men ikke helt oppi - da blir det svidd :P

Man må nesten skru opp blitzen så høyt som det lar seg gjøre siden det er grenser for hvor mye hvit papp-plate klarer å reflektere av lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ivei! :P Men jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på blitzlys eller noe, jeg ville bare prøve for å se forskjellen liksom :P Jeg er veeeldig amatør,så her må det altså inn med teskje! Men tips vil jeg gjerne ha, er litt lei av å ikke få utnyttet kameraet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klipper ut en ligende form i hvit papp som jeg har tegnet så "fint" under, så kan du feste den ved rota på blitzen din. Jeg klipte to hakk og "tredde" pappen ned over noe metallgreier som er nederst med rota på blitzen for å feste pappen. Så passer du på at det ikke kommer noe lys over, og prøver å la lyset treffe et hvitt tak, en hvit vegg elns.

Man må nesten stille blitzen opp så høyt det lar seg gjøre også med mindre man har et veldig lyssterkt objektiv, for det er jo grenser for hvor mye en hvit papp-plate klarer å reflektere :P

Uff, ble vanskelig å forklare..

Men søker man på google finner man nok mer, det var sånn jeg kom på ideen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg