Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp. Er lost i hvor jeg skal bo!


Victoria

Recommended Posts

Jeg skal flytte i mai/juni, og driver å lurer litt på hvor jeg skal bo.

Har bare bodd i moss og oslo(og son da) så aner ikke hva som fins der ute :icon_redface:

Derfor lurte jeg på om dere kanskje kunne fortelle litt om byen/stedet der du bor?!

Med fordeler og ulemper :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er jo den fineste byen i landet, så den er jo grei! :icon_redface: Den største studentbyen er det jo også. MASSE studiemuligheter.

Firefox_wallpaper-29.png

Firefox_wallpaper-28.png

Negative sider ved byen? Nei, det har vi ikke vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er jo den fineste byen i landet, så den er jo grei! :icon_redface: Den største studentbyen er det jo også. MASSE studiemuligheter.

*klippe bilder*

Negative sider ved byen? Nei, det har vi ikke vi...

Jeg signerer den! Trondheim er verdens beste by å bo i :icon_redface:

(Hvis jeg må si en negativ ting så må det var ustabilt vær, men det gjelder vel ikke akkurat bare her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer den! Trondheim er verdens beste by å bo i :icon_redface:

(Hvis jeg må si en negativ ting så må det var ustabilt vær, men det gjelder vel ikke akkurat bare her)

Jepp beste byen. Ustabilt vær du liksom. Se på bildene. Blå himmel og sol. Sånn er det alltid her...aldri regn...ikke snø heller faktisk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Ja, det er vel egentlig det det hele bunner i :/

Sara: Ja, syns faktisk det er en veldig fin by, har ikke mulighet til å studere siden jeg aldri tok vgs da men :icon_redface:

Se der! Trondheim kan hjelpe deg med den biten også! Jeg tok opp fag som voksen, og BÆM! så hadde jeg studiekompetanse!

Da har jeg planen klar for deg! Ta opp fag på G. Schønning vgs i TRONDHEIM til høsten. Så kan du studere på NTNU etterpå.

Edit; Kanskje jeg burde bli rådgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er fint. Haugesund er fint. Hamar er fint. Lillehammar er fint, om enn noe mindre. Gran er fint, synes jeg. Men lite. Hønefoss skal visst være fint. Gjøvik er fint, og nydelig om sommeren. Stavanger skal være fint. Kristiansand likeså. Nordover aner jeg ikke, for jeg har aldri vurdert nordenfor Lillehammer. *flire*

(er jo enda mer snø oppi der..) *lei av snø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara: Haha, ja, detg var det du skulle blitt :icon_redface:Hvilke fag trenger man egenltlig for generell studiekompetanse?

Vala: Hvorfor ikke bergen :/?

Jeg tok naturfag, engelsk, matte og norsk. Hadde samfunnsfag fra før, så det slapp jeg. Husker ikke at det var flere fag...kanskje det var bare disse da.

Mer snø Nowisclee? Er bare bittelitt snø der jeg bor iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara: Haha, ja, detg var det du skulle blitt :icon_redface: Hvilke fag trenger man egenltlig for generell studiekompetanse?

Vala: Hvorfor ikke bergen :/?

*flire* Fordi jeg synes at byen kun er fantastisk når himmelen er blå og solen skinner. Og dessverre så er det ikke altfor mange av de dagene. Men neida, byen har et fantastisk tilbud på teater, konserter, show og gode musikere. Samt et yrende studentliv, mengder av utesteder for enhver smak og er igrunnen passe stor. Men allikevel så har jeg den i halsen for tiden (kan ha noe med at jeg har bodd her i noen år også dah :icon_redface:).

Jeg skulle ønske enda mer hverdagstilbud til oss med hund da. Områder med muligheter for LOVLIG frislipp av hund... nemlig, det skulle jeg ønske meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bodd på øyer, i lillehammer, florø, førde, jølster, sunndalsøra, oslo, strømmen, rælingen og nå til lørenskog. (og danmark <3) må jo si at bostedet kommer ann på trivsel. Jeg kunne fint bodd ut i ingenting, men det kan ikke min samboer så sånt som tja 40 min unna by kommer vi aldri til å flytte tror jeg, men det er vårt kompromiss. Stedene jeg har trivdes best er jølster, øyer og sunndalsøra. Trondheim er en fabelaktig by jeg gjerne vil bo ett gang, men tror det blir for langt for min kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Trondheim er jo alles "plopp"-by!

Den kan jeg signere på! Jeg ploppa ut av min mor der, men kom aldri tilbake etter at vi flyttet derifra da jeg var to år *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du ute etter når du skal flytte?

Det finnes jo mange fine byer, plasser og bo, men det kommer jo helt ann på hva du leter etter!

Leter du etter strender (feks) så er vel kanskje ikke OSLO tingen? (ok ok... jeg vet ikke om det ligger noen strender utføre oslo)

Så... Hva leter du etter, i en boplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slå et lite slag for Kristiansand. Riktignok har jeg ikke bodd der helt enda (bare rett ved siden av), men det er en hyggelig by! Mer stabilt vær enn Stavanger og Bergen, men myyyye tidligere vår enn Oslo og resten av østlandet. Menneskene er hyggelige og blide, men kan virke litt vanskelige å komme inn på. Man må ta initiativ selv, melde seg inn i hundeklubber eller andre steder hvor man kan møte andre gjennom en hobby. Byen er passe stor, har et OK uteliv, mye fin natur rundt. Vi har landets fjerde største universitet, og leilighetsmarkedet er ikke like sprengt som f.eks Oslo og Trondheim. Det kan være en fordel å ha bil, for det er kjempemange koselige plasser rundt byen, men hvor det er noe dårlig kollektivtilbud. Hundeklubbene er relativt aktive, litt avhengig av hva du vil trene. Fine byen :icon_redface: Jeg gleder meg masse til å bo på Sørlandet igjen.

Kristiansand-Festningen.jpg

fiskebrygga-kristiansand.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påstår at det er ustabilt vær i Trondheim har aldri bodd noe annet sted..! Så det så.

Jeg vil ikke anbefale Bergen, for der regner det seriøst mye. Det er ikke tull. I Trondheim kan du velge å vente til regnet har gitt seg før du går ut på tur, i Bergen vet du at det antageligvis blir bare verre hvis du ikke går ut nå, for da begynner det å blåse i tillegg. Fisj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flekkefjord er en liten by, men det er veldig fint å bo her...

selv liker jeg bedre kvinesdal, men det er jo ikke en by, det er et tettsted...

Flekkefjord er kjempefint! Nydelig der. Har vært innom der hver sommer, for mormor og morfar bor ute på Hidra. :)

Mer snø Nowisclee? Er bare bittelitt snø der jeg bor iallefall...

Pft. Alt er relativt. Mindre snø i Bergen og Haugesund. :closedeyes:

Men Trondheim er jo alles "plopp"-by!

Ikke min, for tenk. Kunne aldri tenkt meg å bo der, kaldt og rar dialekt og mørkt og æsj. Personlig liker jeg ikke engang Trondheim om sommeren. :closedeyes: Men, det er min mening, det er sikkert kjempefint der.

Mer snø i innlandet (Hamar, Lillehammer osv) enn i Trondheim.

Ikke vær så vanskelig, nå da. :P:)

Men joda, Trondheim er sikkert fint, personlig ville jeg aldri bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...