Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskrivelse av rasen Lhasa Apso !

Olsenbanden

Recommended Posts

Skrevet

Fant denne beskrivelsen av rasen Lhasa Apso på en finn annonse!

Er dette seriøst eller? :icon_redface:

Lhasa Apso

Dette er en "stor" hund i et lite format, 6-8kg som voksen. En turkamerat som tilpasser seg familien. Trenger ikke mosjon - men kan likevel være med på både løpetur,spasertur, båttur osv.

En levende kosebamse som kan varme din seng med sin helt spesielle pels som ikke røyter og er allergivennlig.

Kan leveres fra og med 18 mars da valpene er 8 uker.

Valpene er registrert i NKK, chipmerket og med veterinærattest. Begge foreldrene er øyelyst og uten anmerkninger.

Så hva venter du på - ring eller skriv så tar vi oss en hyggelig valpeprat!

Skrevet

Hva er en bedre beskrivelse da? (Jeg vet absolutt ingenting om denne rasen, så bare derfor jeg lurer)

Trenger IKKE mosjon skjønner jo at ikke kan stemme da??? Eller? Er vel ingen raser som ikke trenger mosjon...

Skrevet
Hva er en bedre beskrivelse da? (Jeg vet absolutt ingenting om denne rasen, så bare derfor jeg lurer)

Trenger IKKE mosjon skjønner jo at ikke kan stemme da??? Eller? Er vel ingen raser som ikke trenger mosjon...

Syns denne beskrivelsen passer en levende varmeflaske.

Men jeg reagerte mest på at det ble skrevet: Trenger ikke mosjon! :shocked:

Hvilken hund trenger ikke mosjon??

Skrevet

Jeg har sett lhasaer på tur i gjørmeføre og må bare si: Hadde jeg skulle hatt en sånn opp i senga mi, tror jeg jammen ikke den hadde fått all verdens mosjon ...

Skrevet

Men selv om de blir skitten av å mosjonere kan man ikke kutte ut mosjonen til huinden.

Man må unngå slikt underlag isåfall da.

Skrevet

Det var bare tull fra min side, da! Selvsagt trenger alle hunder mosjon!

Helt ærlig syntes jeg det var litt herlig å se en lhasa med skitten og våt pels - den fikk i hvert fall være hund.

Skrevet
Det var bare tull fra min side, da! Selvsagt trenger alle hunder mosjon!

Helt ærlig syntes jeg det var litt herlig å se en lhasa med skitten og våt pels - den fikk i hvert fall være hund.

Hehe.. Bra sakt :icon_redface:

Skrevet

Åhh.... Det frister veldig å kjøpe hund av en oppdretter som sier at denne rasen ikke trenger mosjon... Det er jo helt latterlig, alle hunder (og dyr forøvrig) trenger jo mosjon! Jeg elsker å se hunder som er våte og gjørmete med barnåler i pelsen :whistle: Det er da de får være hunder og leve et godt liv med masse gøy. Det er jo bare en runde i dusjen det så kan de være i senga og.

Skrevet

Men stemmer ikke det da? Lhasaer ligger vel bare på stellebordet hele dagen og blir børstet? :whistle:

[/ironi]

Da jeg kjøpte tibbe (som jo er i nær slekt med lhasaen) for to år siden sa oppdretteren at han bare trengte fem minutters mosjon hver dag for å bli fornøyd. :rolleyes: Når jeg har tenkt på det i ettertid, så har jo oppdrettere som regel flere hunder sammen, og flere hunder aktiviserer jo gjerne hverandre og trenger kanskje ikke like mye mosjon som en alenehund. Men selvfølgelig er det drøyt å påstå at en rase ikke trenger mosjon i det hele tatt, og jeg synes synd på de eventuelle valpekjøperne som kjøper en "levende kosebamse" uten noe som helst aktivitetsbehov...

Skrevet

Klart de må ha mosjon. Kraver nok endel pelsstell slike da, medmindre de klippes ned.

Ville ikke kalt slike for "stor hund i liten kropp", de eksemplarene jeg har truffet har ikke akkurat vært frempå og aktiv, heller snille og godlynte.

Oppdretter burde ikke lagt ut en slik annonse, useriøst.

Skrevet

Høres jo nesten ut som en sånn Brio hund jeg ønsker meg nå jeg blir gammel det jo :whistle: Nei seriøst, alle hunder trenger trim.. Og lhasaer kan være skikkelig sporty hunder.. Har sett et par nedklippede som har fungert supert som familiehunder.. Sporty hunder (sier ikke at de ikke er sporty når de er fullpelset altså, men jeg kjenner ingen :) )

Skrevet
Klart de må ha mosjon. Kraver nok endel pelsstell slike da, medmindre de klippes ned.

Ville ikke kalt slike for "stor hund i liten kropp", de eksemplarene jeg har truffet har ikke akkurat vært frempå og aktiv, heller snille og godlynte.

Oppdretter burde ikke lagt ut en slik annonse, useriøst.

Hva mener du med det? Er store hunder bare frempå og aktive, mens små hunder er snille og godlynte?

Hmm, da vet ikke jeg hva jeg har for min er både frempå og aktiv men også snill og godlynt..? Dessuten så mener de fleste som har små hunder at når det er stort i liten kropp.. at det faktisk er en hund selvom str. kan minne om f.eks. en katt.

Men klart de trenger mosjon.. min lille hund (phalene) får 1 time hver dag pluss morgen og kveldstur. Og de dagene vi trener blir det enda mer, ofte opptil 3 timer. Og hun elsker det, selvfølgelig går det an å ha en rolig dag iblant men det går også med noen store hunder. Her kommer det litt ann på rase, men også individ.

Skrevet
Hva mener du med det? Er store hunder bare frempå og aktive, mens små hunder er snille og godlynte?

Definitivt ikke. Størrelse har ikke noe å si på lynnet, var vel helst den spesifikke rasen jeg tenkte på.

Jeg har selv en cairn terrier, og når jeg sammenligner den med lhasa apso, så er det en vesentlig forskjell i lynnet på disse 2 rasene, selv om de er akkurat like store.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...