Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskrivelse av rasen Lhasa Apso !


Olsenbanden

Recommended Posts

Fant denne beskrivelsen av rasen Lhasa Apso på en finn annonse!

Er dette seriøst eller? :icon_redface:

Lhasa Apso

Dette er en "stor" hund i et lite format, 6-8kg som voksen. En turkamerat som tilpasser seg familien. Trenger ikke mosjon - men kan likevel være med på både løpetur,spasertur, båttur osv.

En levende kosebamse som kan varme din seng med sin helt spesielle pels som ikke røyter og er allergivennlig.

Kan leveres fra og med 18 mars da valpene er 8 uker.

Valpene er registrert i NKK, chipmerket og med veterinærattest. Begge foreldrene er øyelyst og uten anmerkninger.

Så hva venter du på - ring eller skriv så tar vi oss en hyggelig valpeprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en bedre beskrivelse da? (Jeg vet absolutt ingenting om denne rasen, så bare derfor jeg lurer)

Trenger IKKE mosjon skjønner jo at ikke kan stemme da??? Eller? Er vel ingen raser som ikke trenger mosjon...

Syns denne beskrivelsen passer en levende varmeflaske.

Men jeg reagerte mest på at det ble skrevet: Trenger ikke mosjon! :shocked:

Hvilken hund trenger ikke mosjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare tull fra min side, da! Selvsagt trenger alle hunder mosjon!

Helt ærlig syntes jeg det var litt herlig å se en lhasa med skitten og våt pels - den fikk i hvert fall være hund.

Hehe.. Bra sakt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh.... Det frister veldig å kjøpe hund av en oppdretter som sier at denne rasen ikke trenger mosjon... Det er jo helt latterlig, alle hunder (og dyr forøvrig) trenger jo mosjon! Jeg elsker å se hunder som er våte og gjørmete med barnåler i pelsen :whistle: Det er da de får være hunder og leve et godt liv med masse gøy. Det er jo bare en runde i dusjen det så kan de være i senga og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer ikke det da? Lhasaer ligger vel bare på stellebordet hele dagen og blir børstet? :whistle:

[/ironi]

Da jeg kjøpte tibbe (som jo er i nær slekt med lhasaen) for to år siden sa oppdretteren at han bare trengte fem minutters mosjon hver dag for å bli fornøyd. :rolleyes: Når jeg har tenkt på det i ettertid, så har jo oppdrettere som regel flere hunder sammen, og flere hunder aktiviserer jo gjerne hverandre og trenger kanskje ikke like mye mosjon som en alenehund. Men selvfølgelig er det drøyt å påstå at en rase ikke trenger mosjon i det hele tatt, og jeg synes synd på de eventuelle valpekjøperne som kjøper en "levende kosebamse" uten noe som helst aktivitetsbehov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de må ha mosjon. Kraver nok endel pelsstell slike da, medmindre de klippes ned.

Ville ikke kalt slike for "stor hund i liten kropp", de eksemplarene jeg har truffet har ikke akkurat vært frempå og aktiv, heller snille og godlynte.

Oppdretter burde ikke lagt ut en slik annonse, useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo nesten ut som en sånn Brio hund jeg ønsker meg nå jeg blir gammel det jo :whistle: Nei seriøst, alle hunder trenger trim.. Og lhasaer kan være skikkelig sporty hunder.. Har sett et par nedklippede som har fungert supert som familiehunder.. Sporty hunder (sier ikke at de ikke er sporty når de er fullpelset altså, men jeg kjenner ingen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de må ha mosjon. Kraver nok endel pelsstell slike da, medmindre de klippes ned.

Ville ikke kalt slike for "stor hund i liten kropp", de eksemplarene jeg har truffet har ikke akkurat vært frempå og aktiv, heller snille og godlynte.

Oppdretter burde ikke lagt ut en slik annonse, useriøst.

Hva mener du med det? Er store hunder bare frempå og aktive, mens små hunder er snille og godlynte?

Hmm, da vet ikke jeg hva jeg har for min er både frempå og aktiv men også snill og godlynt..? Dessuten så mener de fleste som har små hunder at når det er stort i liten kropp.. at det faktisk er en hund selvom str. kan minne om f.eks. en katt.

Men klart de trenger mosjon.. min lille hund (phalene) får 1 time hver dag pluss morgen og kveldstur. Og de dagene vi trener blir det enda mer, ofte opptil 3 timer. Og hun elsker det, selvfølgelig går det an å ha en rolig dag iblant men det går også med noen store hunder. Her kommer det litt ann på rase, men også individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Er store hunder bare frempå og aktive, mens små hunder er snille og godlynte?

Definitivt ikke. Størrelse har ikke noe å si på lynnet, var vel helst den spesifikke rasen jeg tenkte på.

Jeg har selv en cairn terrier, og når jeg sammenligner den med lhasa apso, så er det en vesentlig forskjell i lynnet på disse 2 rasene, selv om de er akkurat like store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...