Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste sparetips?


Aya

Recommended Posts

Vel, jeg er HELT nødt til å begynne å spare penger, fra og med i dag. Jeg har maange utgifter både i mars og april, men jeg må allikevel prøve å få spart penger. Jeg har et svakt mål om 10 000 innen August, mulig det er veldig overdrevet. Jeg er aller dårligst på å spare når det gjelder mat, det går aaaltfor mye ut der. Hjelp meg, gi meg dine beste sparetips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Tja, jeg er ikke flink til å spare jeg heller.. Jeg føler at det ikke er så mye å legge av i mnd. Så jeg tør ikke å ha noen faste trekk. Men jeg tenkte å begynne å ta ut 500 kr i mnd i kontanter og legge på et trygt sted her hjemme.. Altså har jeg de ikke i lommeboka eller på kontoen hvis jeg er ute og finner noe jeg bare måååå ha :rolleyes: Men de ligger tilgjengelig hvis det skulle bli krise og det dukker opp noe uforusett jeg må betale.. Tenkte også å sette noe penger over til mamma. Da har jeg de heller ikke tilgjengelig, men om jeg skulle bli så blakk at jeg trenger pengene igjen, så setter bare mamma noe av de over igjen.. Målet er jo å prøve å ha såpass selvkontroll og være flink til å leve så økonomisk at jeg ikke trenger å røre av pengene jeg har lagt av/satt over til mamma.. men godt å vite at de ikke er sperret på noen konto hvis det blir total krise, og jeg MÅ ha de :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mat er nøkkelen planlegging. Sett deg ned på søndag, planlegg hva du skal ha til middag hele uka, kjøp inn for hele uka på mandag - og mandag er den ene dagen du får lov til å dra på butikken. Du blir bedre til å planlegge, kjøper mindre impulskjøp og bruker mindre penger. Lag alltid handleliste og kjøp ikke noe annet enn det som står på den. Letteste måten å spare på :ermm:

Ellers hjelper det selvfølgelig også å være prisbevisst. Kjøper du f.eks kyllingkjøttdeig på Rema 1000, koster den ca. 20 kroner mindre enn hos andre dagligvareforretninger. Prisforskjellen er til tider stor nok til at det gjør utslag over tid, så tenk over hvor du handler.

Til sist - kjøp drivstoff til bilen på søndag eller tidlig mandag. Prisene er nesten uten unntak alltid lavest da, og du kan spare opp mot 2-3 kroner literen. Alle monner drar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med i de blekkene som kommer i postkassa fra matbutikkene

Kjøp en kilo kyllingfilèt eller to når det er på tilbud. Det samme med koteletter, karbonadedeig (nei, vi spiser ikke kjøttdeig), fikegrateng etc. Porsjonèr og putt i fryseren. Bak en haug boller og stek et par browniser og putt i småposer i frysern. Da har du middager og godis dekket og trenger bare å supplere med grønnsaker og slikt. Blir du godtesjuk nok, har du dèt også, så sparer du de penga. Dopapir, kjøkkenruller, kaffe og slikt kjøpes også inn stort når det er på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over her skriver;

- Handle i Sverige om du har muligheten

- Følg med på reklamen i posten og handle inn det som er på tilbud...Det går an å fryse ned masse...

- Skriv handleliste, og FØLG DEN! :icon_redface:

- Planlegg for en uke om gangen

- Jeg har 1000kr fastrekk inn på sparekontoen min...(når jeg har betalt ned ned billånet mitt om ca 1år øker jeg trekket til 2000kr) :icon_redface:

Ei venninne av meg setter alle pengene over på sparekontoen, og tar kun og setter over penger til brukskontoen de gangene hun MÅ handle noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på strømforbruk, det er utrolig hvor mye man sparer på å slå av lys i rom man ikke er i, senke temp på natt (og ev dag når man er på jobb) og aldri kjøre vaskemaskin eller oppvaskmaskin før den er HELT full. Og det er strengt tatt bare frottè, sengtøy og undertøy som må vaskes på 60 grader, resten går på 30-40. Ikke la elektriske apparater stå på stand-by, slå det helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, og i tillegg, som de "lærde" sier: lag et budsjett!

Spar på handlelappene dine i f.eks. et par/tre uker - les igjennom alt, se hva du kunne ha droppet å kjøpe, og sånn ca hvor mye du MÅ bruke på mat/drikke. Og bli oppmerksom på alle de småting man greier å kjøpe, som man strengt tatt ikke trenger.. (Snakker av erfaring - alt sånt "mikkmakk" man utmerket godt hadde greid seg uten)

Sett opp en plan for hvor mye penger som brukes på de forskjellige delene av livet, hus/leilighet, bil, mat, hund, etc. Stram inn der man kan, og vips har man litt ekstra til overs nå og da.

Clou'et er jo DA å greie å sette disse pengene unna og ikke sløse dem bort, såklart. Hvis man vet at man selv ikke har helt "styring" - hva med å åpne en konto i en annen bank - som man ikke har noe kort-muligheter i? (Slik at du må fysisk GÅ i banken for å ta ut penger hvis du absolutt må..)

Men til syvende og sist er det jo faktisk "bare" å sørge for å ha stålkontroll på eget forbruk - det er alltid det store "sluket".

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du virkelig kommer til å bruke de klærne du kjøper (eller andre bruksobjekter til kjøkken/bad etc).

Er det noe som bare var fint, eller har det en reell bruksverdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og såklart - å slutte å røyke (hvis man gjør det), droppe restaurant/pub-besøk, drosje, hver utstilling/stevne man lar være å reise til = minst 4-500,- spart..

Dyrt mobilabonnement, avis på døra' (eller kjøp i kjosken hver dag), bokklubb, osv.

Har man noe man ikke selv trenger lengre som kan selges på f.eks. Finn.no)? Det er jo helt utrolig hva som selges der, liksom...

Bytte bil til en som er billigere å eie (drivstoff, forsikringer, vedlikehold, etc)

Mange måter å skrape sammen litt penger på - dog tar jo mye av det litt tid, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøp alt kjøtt i Sverige.. Vi drar en gang i mnd og storhandler og deler opp alt i posjoner og fryser ned :icon_redface:

Det er kanskje litt langt fra Klepp til Sverige?

Kom på en ting til. Ikke handle når du er sulten! Dessuten unngå disse svære butikkene der alt er lekkert og utvalget er stort. Det blir som å gå på IKEA. Skal ha lyspærer, men ender opp med full handlevogn. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver utstilling/stevne man lar være å reise til = minst 4-500,- spart..

Jeg står alltid kvelden før utstillingen og smører med meg masse rundstykker med diverse pålegg. Steker kanskje noen karbonader, har kanskje med en halv kylling, 1,5 l brus og en kanne med kaffe.. Man bruker utrolig mye penger på mat på en utstilling om man skal være der fra tidlig morgen til langt ut på dagen, så man sparer fort par hundre kr i mat, brus, kaffe med å ha med seg selv :icon_redface:

IDA: eh... :blush: Det tenkte jeg ikke helt på da.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker bønner, er det kanskje noe av det billigste du kan få kjøpt som samtidig har en viss næringsverdi.

Elsker bønner, og spiser masse, masse av det, men kan bli enda flinkere til å bytte ut kjøtt med bønner. Har tross alt vært veggis i mange år, det er fååå retter jeg trenger kjøtt i (det måtte være kjøttboller eller sånt noe:P).

Tusen takk for masse gode tips, skal virkelig ta meg i nakken nå. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å gå på IKEA. Skal ha lyspærer, men ender opp med full handlevogn. :icon_redface:

OT : ikke kjøp lyspærer på Ikea, å heller ikke lysarmaturer... (brannfarlig til 1000) (hilsen elektriker)

* Bruk bankkontoene og nettbanken aktivt, om mulig, opprett ekstra kontoer så man får satt forbruket i system...

* Sett opp budsjett, din bank har ganske sikkert et oppsett (regneark) som er veldig praktisk, etter noen mnd bruk ser man når regninger kommer frem i tid, (terminer) og får en forutsigbar utgift, så man kan planlegge sparing og forbruk...

* Godteri til 30kr dagen (en brus og en sjokolade foreksempel)

blir fort 30X30kr=900kr ~ 1000kr mnd... Eller ~10.000kr året...

Lag matpakke til jobb og turer, vær smart i matkjøpet, ikke gjør det så du må kaste halve brød, kål, agurk ol...

Er som å kaste 10-kroninger i søppelbøtta... :icon_redface:

* Kutt ut bilkjøring uten at man kan slå 2-3 ærender i samme slengen... (eventuelt buss el.)

* Kutt ut kurset til 3000kr om det er viktigere ting man må spare til... *kremt*

* Kutt ut utstillingen som er 100mil unna om man virkelig ikke MÅ ha det Certet... (5% sjans?)

* Demp innetemperaturen 1-3grader å ta på en genser i stede = 100lapper på strømregningen...

* Slå av stasjonær pc når man ikke bruker den (natt, jobb),

en stasjonær pc bruker ~150watt i snitt = 120kr mnd = 1440kr året + levetid på harddisk osv..

* En LCD eller Plasma TV bruker fort 3-400watt, er som en panelovn som står på, slå den av om du ikke ser på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en utgift som trekker er brus, kjøp saft i steden og drikk mye vann. Ellers så henger jeg meg på det de andre sier. Ukeshandling er genialt, kjøpe stæsj man ikke trenger er fy fy, restaurantmat, ferdigmat osv er fyfy, men og å handle inn stort når det er tilbud er genialt.

Jeg er vant til å leve på budsjett, og kan si at det i begynnelsen er no dritt, men etter et par mnd så er det null problem.

Sjekk vedlegg, det er budsjettet jeg brukte før, resultatet på bunn var penger jeg kunne bruke på ikke no, men aller helst spare det og. Setter du opp en lignende oversikt, så har du større sjans for å klare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter akk like mye, må begynne å planlegge middager, og skrive handleliste, så jeg vet hva jeg skal ha. Men slutte å røyke? Nah. Hundene har sine griseører, jeg har min røyk. :) *flire*

Jeg vil ikke si at jeg sliter økonomisk, men enkelte måneder er trangere enn andre. Røyk og sjokolade MÅ jeg ha, ellers er div pasta, bulgur og cuscous med bønner og pesto kjemepefin "slutten av mnd" middag. Ang røyk, ikke vær reddd for å tigge taxfree og harrykvoten av venner og bekjente, det er bare å stappe ned i frysa så holder det seg ferskt. Kjøp sigpapir i Sverige i 50/100/200 pk, svindyrt der og da, men i det lange løp sparer du masse på det. Og jeg merker at den sekken med RC til valpis som jeg får gratis hver mnd hjelper på hundebudsjettet, hun spiser jo 3x mer rått enn Gubben allerede.. Nesten så jeg gruer meg til det blir borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte på til NKK Hamar i fjor, ca i slutten av september tror jeg. Da var det to mnd til jeg skulle til Hamar, og jeg måtte spare. Det jeg gjorde var:

Jeg brukte ikke kort. Jeg tok ut 200 kr og når jeg handlet, betalte jeg med den. Vekslepengene, dvs myntene, gikk rett i en "sparegris" hjemme, dvs en skuff på badet ikke engang typen visste om. :closedeyes: Spennende..

Saken er at jeg betalte alltid med en lapp, og aldri med mynter. Hvis jeg skulle kjøpe noe som var dyrere enn det jeg hadde i kontanter, fx mat for 352kr, så ba jeg de runde opp til 400 når jeg skulle betale, og da fikk jeg vekslepenger der også.

Etter hvert gikk det litt sport i dette; hvor mye vekslepenger kan jeg få?? I begynnelsen brukte jeg den minste lappen mulig å betale med, men på slutten, eller når jeg følte meg litt "rik" (dvs at vi hadde okei med penger), så betalte jeg med større lapper enn nødvendig (betalte med en 200kr for noe som kostet 78), og på den måten fikk jeg mer vekslepenger tilbake. Alle pengene gikk i spareskuffen min.

Jeg telte ikke pengene, og det tror jeg er litt av trikset. Bestem deg for å ikke telle de før en viss dato. Ha en liten konkurranse med deg selv - hvor mye penger klarer jeg å legge i skuffen i dag?? Gjør det litt spennende, kanskje typen din ikke skal vite om stedet du legger pengene så han ikke kan snike? Behold de i kontanter på et hemmelig sted til du trenger dem. Lat gjerne som om pengene ikke eksisterer - de er ikke en kriseløsning, de skal ikke brukes til annet enn det du sparer til. Når de har havnet i skuffen, er de borte, det er som om de ikke finnes.

Etter ca to mnd hadde jeg 7000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter akk like mye, må begynne å planlegge middager, og skrive handleliste, så jeg vet hva jeg skal ha. Men slutte å røyke? Nah. Hundene har sine griseører, jeg har min røyk. :P *flire*

Hehe, jeg overlevde på budsjett uten å slutte å røyke, så da klarer du det og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned på ferdigmaten (da snakker jeg om type Toro poser ol. og Take out).

Ferdigmat er i de fleste tilfeller mye dyrere enn å lage ting selv, tar ikke nødvendigvis så veldig mye lenger tid å lage ting selv heller. Handlet inn til forrige hyttetur, hadde bestemt meg for at denne gangen skulle det gjøres enkelt og handles Toro ol. Regningen økte med 1/3 i forhold til det det pleier å være når jeg kjøper stort sett råvarer.

Som noen sier over her, fyll bensin på søndag. Har regnet ut med min bensinsluker at jeg sparer i gjennomsnitt 41 kroner i uken på det. Høres kanskje ikke så mye ut, men det blir et par tusen i året.

Frossen mat (råvarer) er ofte billigere enn de i ferskvaredisken. Mye av det smaker bedre også.

Jeg sparte inn i gjennomsnitt 200 kroner i uken på å handle kun en gang i uken, dette uten å kutte ut sjokolade, røyk eller brus. Det blir 10 000 i året rett i lomma.

Også en ting til, handle ALDRI på kreditt, det er det dyreste du kan gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

1.Lag f.eks gryterett med både bønner og kjøttdeig, da varer den mye lenger (eller om du virkelig skal spare, bare bønner).

2.Kutt ned på luksusvarene. Kjøp kun det du trenger.

For hver ting du plukker opp i butikken, spør deg selv; trenger jeg virkelig denne?

3.bønner bønner bønner bønner! :)

4.Lag en konto du har tilgang til, men ikke har kort til. Legg av mest mulig penger der. (jag la av 500-1000kr hver mnd)

5.Om du bruker å kjøpe kaffe ute på kafè, slutt med det! Det er SVINdyrt!

6.Ikke kjøp merkevarer. Gå på en av butikkene som har sånne "first price" produkter.

Du vil kanskje ikke bytte ut alle merkevarer (enkelte firstprice ting er ekle).

Men alt av hermetikk, pasta etc. er helt ok fra first price.

7.Pasta! Pasta er veldig billig, og du blir fort mett på spagetti og ketchup :D

8.Tenk over hvilke oppskrifter du kan bruke som gir deg mye for lite. (f.eks pasta med tomatsaus/ketchup, poteter med bacon, ris og kyling etc)

Det er det jeg kom på nå sånn kjapt.

Jeg har med disse tipsene levd på ca 1000kr i mnd, så det burde funke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...