Gå til innhold
Hundesonen.no

Asfaltturer - skadelig?


Recommended Posts

Nå som det ligger altfor snø på alle de gode turstiene i området, og ekstraordinær båndtvang all over the place er det vanskelig å få til ordentlige turer uten å ty til asfaltveier. Ace trives med det, jeg trives med det, og veien vi går på er såpass lite trafikkert at vi ikke behøver å bekymre oss for å møte altfor mange biler på turen. Det jeg derimot bekymrer meg litt for er belastningen på ledd og skjelett ved asfaltturer. På oss mennesker snakkes det jo mye om at løping på asfalt kan gi kne- og ankelskader osv. Dersom hunden har potesokker på slik at potene vernes fra belastningen, er det da farlig belastende for en hund å gå/løpe på asfalt? Hvor mye er i såfall skadelig, og hvor mye er safe? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg kan helt seriøst ikke tro det er så skadelig?

Det er snakk om en kort tid fram til våren, sant?

Lurva mi har gått på asfalt siden hun var valp, har gode poter og ikke noe halting. Hopper og spretter, skal røntges til sommern. Schäferen vi hadde gikk IALLEFALL på asfalt, mer enn dyret i dag, og han hadde aldri noen belastningsskader.

Hunder er da ikke små aspeløv som går i stykker bare du er borti dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg kan helt seriøst ikke tro det er så skadelig?

Det er snakk om en kort tid fram til våren, sant?

Lurva mi har gått på asfalt siden hun var valp, har gode poter og ikke noe halting. Hopper og spretter, skal røntges til sommern. Schäferen vi hadde gikk IALLEFALL på asfalt, mer enn dyret i dag, og han hadde aldri noen belastningsskader.

Hunder er da ikke små aspeløv som går i stykker bare du er borti dem.

Jeg mener da ikke at de er aspeløv heller? I første omgang er det frem til våren, men jeg vil jo gjerne fortsette med sykkelturer mot sommeren og sånt. Jeg har en hund som har en veldig høy smerteterskel (hun viser ikke tegn til smerte før det er veldig veldig vondt), og jeg vil jo ikke påføre henne noe som kan gjøre henne begrenset i lengre perioder. Derfor vil jeg gjerne vite om noen kan noe mer fakta om dette med asfalt og belastning på skjelett og sånt. Greit å vite at man kan gjøre det gjør med god samvittighet, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det sykling du snakker om? Hvor langt og hvor fort?

Vanlige gåturer på asfalt kan jeg ikke se kan være noe problem. Selvfølgelig er det bedre med variert underlag av mange grunner, men jeg tviler på at en hund får problemer med leddene av å bare gå turer på asfalt en periode. Sykler du kommer det nok mer an på hvor langt, hvor ofte og ikke minst i hvilket tempo. Sykling på asfalt som "eneste" morsjonsmåte over tid ville ikke jeg gjort. Jeg vet hvor vondt jogging på asfalt er på mine knær (som riktignok har en gammel skade) i motsetning til grus og ikke minst skogsunderlag. Men hunden tar nok ikke skade av det heller innimellom og hvis man holder tempoet stort sett i trav. Men dette var bare synsing da. Hvorfor ikke få på seg ski eller truger og ta med dyret ut i løssnøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå som det ligger altfor snø på alle de gode turstiene i området, og ekstraordinær båndtvang all over the place er det vanskelig å få til ordentlige turer uten å ty til asfaltveier. Ace trives med det, jeg trives med det, og veien vi går på er såpass lite trafikkert at vi ikke behøver å bekymre oss for å møte altfor mange biler på turen. Det jeg derimot bekymrer meg litt for er belastningen på ledd og skjelett ved asfaltturer. På oss mennesker snakkes det jo mye om at løping på asfalt kan gi kne- og ankelskader osv. Dersom hunden har potesokker på slik at potene vernes fra belastningen, er det da farlig belastende for en hund å gå/løpe på asfalt? Hvor mye er i såfall skadelig, og hvor mye er safe? Noen som vet?

Hvorfor potesokker?

Er det sykling du snakker om? Hvor langt og hvor fort?

Vanlige gåturer på asfalt kan jeg ikke se kan være noe problem. Selvfølgelig er det bedre med variert underlag av mange grunner, men jeg tviler på at en hund får problemer med leddene av å bare gå turer på asfalt en periode. Sykler du kommer det nok mer an på hvor langt, hvor ofte og ikke minst i hvilket tempo. Sykling på asfalt som "eneste" morsjonsmåte over tid ville ikke jeg gjort. Jeg vet hvor vondt jogging på asfalt er på mine knær (som riktignok har en gammel skade) i motsetning til grus og ikke minst skogsunderlag. Men hunden tar nok ikke skade av det heller innimellom og hvis man holder tempoet stort sett i trav. Men dette var bare synsing da. Hvorfor ikke få på seg ski eller truger og ta med dyret ut i løssnøen?

Siden jeg fikk min første hund for altfor mange år siden så har mesteparten av kondisjonstrening og mosjon foregått på asfaltveier, selvsagt har man også vært i skogen og løpt løs osv, men daglig mosjon har hundene mine fått i nærområdet der jeg har bodd. Hund nummer 1 - en golden med HD middels grad - ble syklet med på asfalt og grusveier ca. 3 mil for uken, i tillegg til skogsturer, lydighetstrening og agilitytrening. Han ble røntget hvert år pga. HD'en fordi jeg ville følge med på utviklingen av eventuelle sekundærforandringer (forkalkninger) og frem til han skadet ene hoften i ett fall drøyt 6 år gammel så var han fri for forkalkninger i hofter og bakre del av ryggen i alle fall, og viste aldri tegn til stivhet eller noe.

Bonita og Timo ble syklet med på asfaltveier for det meste fra 1 års alder og frem til de vandret ut av tiden, 3-5 mil pr. uke hele sykkelsesongen i tillegg til skogsturer osv. - Ingen av disse to hadde på det tidspunktet de ble avlivet grunnet sykdom henholdsvis 10,5 og 11,5 år gamle noen som helst synlige tegn til hverken stivhet, smerter eller andre tegn.

De hadde heller ikke sånn typisk aldersstivhet, men var svært spreke, myke - Bonita var grå i barten, men Timo viste vel aldri noen tegn på at han var på god vei inn i sitt tolvte år når han måtte avlives grunnet kreft.

Nei - jeg tror ikke det er skadelig å gå tur på asfalt vei, ei heller tror jeg det er skadelig å sykle mye på asfalt - jeg har aldri hatt stive, støle hunder - og samtlige har fått mye turer langs asfalt - så jeg fortsetter med det jeg. Nå setter jeg igang med sykkelsesongen for mine to i dag faktisk. Planen er klar - sykkelen er tatt frem og gjort klart for innsats - frem til snøen går helt så blir det asfalt turer på sykkelen, og når snøen er borte kan vi kuske oss ut på skogsbilveiene i omegn, men det kommer allikevel til å bli mange mil på asfalt i løpet av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker hindrer bare pote-skade, slitasje på potene, og gjør ingenting for å hindre skjelettskader. Er det skjelettskader du er redd for, vil ikke en potesokk gjøre noe fra eller til.

Asfalt - alt med måte; spaserturer er selvsagt mindre belastende enn å løpe gale-matias, og kortere perioder er selvsagt bedre enn hele livet. Jeg tror det kommer mye an på hunden også, hvor lett den får slike skader, hvor godt den beveger seg i utgangspunktet, og flere andre ting. Men litt asfaltturer frem til skogen blir fremkommelig bør vel gå bra? Alternativt finnes det truger - genialt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det ligger altfor snø på alle de gode turstiene i området, og ekstraordinær båndtvang all over the place er det vanskelig å få til ordentlige turer uten å ty til asfaltveier. Ace trives med det, jeg trives med det, og veien vi går på er såpass lite trafikkert at vi ikke behøver å bekymre oss for å møte altfor mange biler på turen. Det jeg derimot bekymrer meg litt for er belastningen på ledd og skjelett ved asfaltturer. På oss mennesker snakkes det jo mye om at løping på asfalt kan gi kne- og ankelskader osv. Dersom hunden har potesokker på slik at potene vernes fra belastningen, er det da farlig belastende for en hund å gå/løpe på asfalt? Hvor mye er i såfall skadelig, og hvor mye er safe? Noen som vet?

Jeg har fått streng beskjed fra kiropraktor (Kristin Tue Kristiansen) om å holde asfaltturene til et minimum fordi det er såpass belastende for skjelettet. Nå har min hund hatt problemer med ryggen (flere låsninger) og selv om han er omtrent helt bra nå kan jeg ser det på han etter en langtur på asfalt. Da er han stivere når han kommer inn. Jeg velger derfor i 95% av tiden å kjøre et lite stykket for å komme til turløyper i skogen som er brøytet og går langturen der. Turer i ulendt terreng bygger opp kroppen hans og er bedre for oss begge, det er også mer gøy å gå turer i skogen enn på fortauet hjemme, men så er jeg heldig som har brøyta turstier å velge mellom. :P

Om du kan unngå å gå tur på asfalt ville jeg gjort det. Nå vet ikke jeg hva slags potesokker du har, men med mindre de har en form for tykk såle/demping så skåner de vel først og fremst potene og ikke leddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man bruker potesokker på hunden når man sykler mye på asfalt (spesielt om sommeren) fordi det blir så varmt at hundens poter ofte klistrer seg fast i underlaget og dermed får riftet dem opp. Men ellers ser jeg bare på potesokker som evt. beskyttelse mot salt og grus som ligger langs veiene.

Selv går jeg mye rundt på asfalt nå for tiden, men også litt på små snøstier. Men det finnes jo ikke mye annet å gå på da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor potesokker?

Fordi Ace sine poter ikke tåler saltet på veiene, og også når saltet forsvinner tror jeg det er bedre for henne å få slippe å "slipe" ned tredeputene helt på asfalten, rett og slett :D Hun skal i tillegg få salmopet fremover, for å få litt bedre potekvalitet.

Nei - jeg tror ikke det er skadelig å gå tur på asfalt vei, ei heller tror jeg det er skadelig å sykle mye på asfalt - jeg har aldri hatt stive, støle hunder - og samtlige har fått mye turer langs asfalt - så jeg fortsetter med det jeg. Nå setter jeg igang med sykkelsesongen for mine to i dag faktisk. Planen er klar - sykkelen er tatt frem og gjort klart for innsats - frem til snøen går helt så blir det asfalt turer på sykkelen, og når snøen er borte kan vi kuske oss ut på skogsbilveiene i omegn, men det kommer allikevel til å bli mange mil på asfalt i løpet av sesongen.

Så godt å høre :D Jeg vet egentlig ikke selv hva jeg mener om saken, men vet hvertfall at dersom det er skadelig for dem og andre har dårlige erfaringer med det så vil jeg ikke overdrive asfalttrimmen.

Potesokker hindrer bare pote-skade, slitasje på potene, og gjør ingenting for å hindre skjelettskader. Er det skjelettskader du er redd for, vil ikke en potesokk gjøre noe fra eller til.

Jeg er klar over det. Potesokkene er kun for å hindre poteskader og slitasje på potene :D

Jeg har fått streng beskjed fra kiropraktor (Kristin Tue Kristiansen) om å holde asfaltturene til et minimum fordi det er såpass belastende for skjelettet. Nå har min hund hatt problemer med ryggen (flere låsninger) og selv om han er omtrent helt bra nå kan jeg ser det på han etter en langtur på asfalt. Da er han stivere når han kommer inn. Jeg velger derfor i 95% av tiden å kjøre et lite stykket for å komme til turløyper i skogen som er brøytet og går langturen der. Turer i ulendt terreng bygger opp kroppen hans og er bedre for oss begge, det er også mer gøy å gå turer i skogen enn på fortauet hjemme, men så er jeg heldig som har brøyta turstier å velge mellom. :D

Om du kan unngå å gå tur på asfalt ville jeg gjort det. Nå vet ikke jeg hva slags potesokker du har, men med mindre de har en form for tykk såle/demping så skåner de vel først og fremst potene og ikke leddene?

Det er nettopp fordi jeg vet at potesokkene ikke skåner ledd og skjelett at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet. De er kun ment til å skjerme potene fra den verste slitasjen. Ace har hatt en låsning i bekkenet tidligere, men det er relativt enkelt å oppdage den type låsning fremfor andre smerter hos henne. Når våren kommer for alvor vil vi selvfølgelig heller kose oss i skogen enn å løpe langs trafikkert asfaltvei, men dyra må da ha en aktivitet nå som det ligger masse snø også. Tror nok det blir til at vi i utgangspunktet holder oss til turer i skog og mark når våren kommer, kombinert med sykling på asfalt evt. grusveien hvis jeg klarer å finne en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått streng beskjed fra kiropraktor (Kristin Tue Kristiansen) om å holde asfaltturene til et minimum fordi det er såpass belastende for skjelettet. Nå har min hund hatt problemer med ryggen (flere låsninger) og selv om han er omtrent helt bra nå kan jeg ser det på han etter en langtur på asfalt. Da er han stivere når han kommer inn. Jeg velger derfor i 95% av tiden å kjøre et lite stykket for å komme til turløyper i skogen som er brøytet og går langturen der. Turer i ulendt terreng bygger opp kroppen hans og er bedre for oss begge, det er også mer gøy å gå turer i skogen enn på fortauet hjemme, men så er jeg heldig som har brøyta turstier å velge mellom. :D

Samme beskjed fikk jeg (ikke bare av henne, men av alle som behandlet dem), på alle mine tre rygg-hunder. Så jeg har respekt for asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre litt dumt her.. men nå som det er så fryktelig mye grus på veiene, her hvor jeg bor er det ihvertfall et tett lag med grus som dekker asfalten.. hvor mye verre er det enn frossen vanlig grus? Det må jo være like hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Dette har vel egentlig ikke noe med trådstartes sprøsmål å gjøre, men jeg må bare spørre...

Kan pelsen mellom hundens tær bli 'slitt vekk' av hyppige turer å asfalt/grus?

Ja, jeg klipper pels under potene oftere på vinteren enn på sommeren. Så jeg mener bestemt at det blir mer slitt på grus/asfalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt skareføre en stund nå og bikkjene flyr på jordene uhindret og lykkelige. Jeg kan gå med uten å tråkke gjennom for annen hvert skritt. :) Vi bor nå sånn at vi må gå på asfalt for å komme oss dit vi vil og gåturer tar jeg gjerne på asfalten, hvis det passer slik. Hele året. I går kveld hadde de saltet hele den tørre, fine veien her, så det var umulig å unngå driten. Da var det godt å komme seg ut på jordet. Hvorfor salte en tørr vei? Hvorfor salte i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...