Gå til innhold
Hundesonen.no

Schnauzer


BDD Girl

Recommended Posts

En kompis har en schnauzer (mellom) som han har lyst til å stille men han har ikke nappet og trimet osv denne hunden, så han lurer på om man kan stille en hund som er nedbarbert? Altså barbert i samme fasong som man stiller dem som er nappet i. Med pels på bena og i ansiktet liksom. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på pelskvaliteten på hunden i utgangspunktet. Klipping gjør normalt pelsen mykere og glattere, hvilket jo ikke er ønskelig. Den vil da bli trukket for dårlig pelskvalitet. Hvis hunden har veldig god pelskvalitet kan det være det ikke har hatt så stor effekt, slik at det ikke merkes nevneverdig. Da er det ikke sikkert den blir trukket for det. Dette kommer gjerne litt an på dommeren. De som virkelig kan rasen vil kunne se/kjenne at den er klipt og da trekkes det for det, mens en dommer som ikke kjenner rasen så godt vil ikke merke det like godt.

Også verdt å merke seg at sorte hunder gjerne får dårligere farge etterhvert hvis de blir klipt over lang tid.

Det er heller ikke noe stort problem å begynne å nappe hunden, og da få korrekt pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man nappe en hund som har kortklippet pels? Spørs ikkert innmari dumt, men jeg har ikke greie på klipperaser eller napperaser og kompisen min, vel han vet noe men ikke så mye og han synes klipping er lettere enn napping.

Men om man har en kortbarbert schnauzer da, når kan man nappe den?

Også har jeg hørt at man bruker pimpstein(?) til rasen. Hva gjør man med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe ekspert på pelsstellet, men dersom hunden er kortklippet nå, så ville jeg starta med underullskniver og eventuelt litt furminator for å få frem lagene i pelsen når den vokser ut, og så prøve å nappe når det beynner å bli god lengde på ytterpelsen og man kjenner den "slipper" greit. Er pelsen veldig myk, så vil nok hunden syns at det er ubehagelig de første gangene den blir nappet. Hvor bor hunden? Ingen som kan gi han en hånd eller i det minste se hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale han å ta kontakt med en av dem på trimmelista her: http://www.nsbk.org/index.php?page=pelsste...ste/trimmeliste og få en vurdering og eventuelt hjelp. Det koster noen kroner, men det ER mye jobb å nappe, spesielt om pelsen sitter hardt. Men vil tro han får mye igjen for å bruke kniver en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipping gjør at pelsen mister endel av de gode kvalitetene som den strie pelsen medfører, som isloering, både mot varme og kulde, og ikke minst regn og vind. De begynner også å røyte betraktelig mer enn om de nappes.

Vi gikk over til å klippe forrige schnauzeren min da hun var 7 år, frem til det ble hun nappet to tre ganger i året - selve nappeprosessen skal ikke være smertefult - det de fleste reagerer på er å bli holdt fast, noe som kan trenes. Noen hunder reagerer likevel negativt på napping, og reagerer med tydelig smerte - hadde min nåværende schnauzer vist sterkt ubehag ved napping, så hadde jeg klippet. (Nå sies det riktignok at riesen skal kunne klippes uten å redusere pelskvaliteten så veldig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner dem å røyte? Trodde rasen var røytefri jeg.

De begynner ikke å røyte om man klipper dem, men jeg hadde nok sett an pelskvaliteten før jeg valgte å stille en klippet hund. Nå har ikke jeg noen erfaring med schnauzer, men dvergene får ikke utstillingspels av klipping, mens derimot riesen kan i de fleste tilfeller klippes og samtidig beholde den strie pelsen.

Hvis vedkommende er usikker på pelsen så kan h*n kontakte noen som driver med pelsstell for å få vurdert kvaliteten på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...