Gå til innhold
Hundesonen.no

Instruktør skal ta hund som napper


Debbie

Recommended Posts

Jeg var på kurs igår med min 14 mnd gamle dalmistispe. Som har en tendens til å nappe, ikke bite, rive eller snappe.. Nappe litt med fortenna i hud eller klær.. Jeg prøver å lære ho av med det, men er ikke lett særlig når hun blir veldig oppspilt..

Det jeg har gjort til nå, er å ta ho vekk fra personen ho gjør det på, og roe ho ned.. Belønning for å ikke nappe er å hilse mer på personen. Personen kan også pipe litt når det skjer, da hopper hun unna, og er forsiktig etterpå..

På kurset jeg går på så skal vi ha tannvis.. Instruktøren kom, jeg sa hva som kunne skje- hvor instruktøren sier: Ja hvis ho gjør det tar jeg ho- hardt, det er ikke lov!

Heldigvis gjorde hun det ikke... Men hva gjør jeg med denne sitasjonen... Jeg vil ikke at min hund skal tas hardt, det er ikke min treningstype,og hvertfall ikke av ukjente mennesker... Noen som har gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle at du ikke ønsker at hunden skal straffes. Det er din hund og du som bestemmer slikt. Hvis instruktøren er uenig, ville jeg vurdert å slutte. Jeg vil ikke gjøre noe som jeg syns er ubehagelig. Men kanskje det har hjulpet hunden å få en liten korreksjon på dette? Men uansett er det DU som må gjøre dette, ikke andre folk. Du er ansvarlig for korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si til instruktøren at du ikke er interessert i at de skal korrigere din hund. Det er du som skal ordne opp og kontrollere din hund. Instruktøren kommer til å forstå det. (Ja, jeg kjenner både eier, hund og instruktør- hvis ikke kunne jeg ikke vært sikker :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det.. Og kanskje bare står over tannvis, kan trene på det selv..

Ja, det virket som om du hadde veldig god kontroll på det ihvertfall når du "brukte" mannen min, så du er på riktig vei der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, si at du ikke vil hunden skal tas fysisk for det. Dersom instruktøren ikke hører, slutt. Jeg har selv gått kurs der jeg ikke var enig i hvordan noen ting ble gjort, og jeg angrer for at jeg ikke sluttet tidligere. Men det er veldig lett at man hører på instruktøren fordi man er der og gjerne har betalt for å være der, og det er ikke alltid så lett å si at "nei, dette vil jeg ikke være med på" og så gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det vanskelig å si fra ta sånn vil ikke jeg gjøre med min hund, fordi man er jo på kurs for å lære og instuktøren skal jo kunne dette liksom. Angrer selv på et kurs jeg gikk som jeg og hunden sitter igjen me noen dårlige erfaringer. Men nå har jeg lært og jeg har blit mye flinkere å si fra hvis instruktør gjør ting jeg ikke liker.

Mange instuktører er desverre så opptatt av at DE har rett og kan ikke bøye seg for at det finnes fler løsninger på et problem desverre, det er vårt annsvar å si i fra for hunden om vi ikke liker det som skjer;)

Lykke til og håper instruktøren hører på deg når du sier i fra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...