Gå til innhold
Hundesonen.no

Instruktør skal ta hund som napper

Debbie

Recommended Posts

Jeg var på kurs igår med min 14 mnd gamle dalmistispe. Som har en tendens til å nappe, ikke bite, rive eller snappe.. Nappe litt med fortenna i hud eller klær.. Jeg prøver å lære ho av med det, men er ikke lett særlig når hun blir veldig oppspilt..

Det jeg har gjort til nå, er å ta ho vekk fra personen ho gjør det på, og roe ho ned.. Belønning for å ikke nappe er å hilse mer på personen. Personen kan også pipe litt når det skjer, da hopper hun unna, og er forsiktig etterpå..

På kurset jeg går på så skal vi ha tannvis.. Instruktøren kom, jeg sa hva som kunne skje- hvor instruktøren sier: Ja hvis ho gjør det tar jeg ho- hardt, det er ikke lov!

Heldigvis gjorde hun det ikke... Men hva gjør jeg med denne sitasjonen... Jeg vil ikke at min hund skal tas hardt, det er ikke min treningstype,og hvertfall ikke av ukjente mennesker... Noen som har gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle at du ikke ønsker at hunden skal straffes. Det er din hund og du som bestemmer slikt. Hvis instruktøren er uenig, ville jeg vurdert å slutte. Jeg vil ikke gjøre noe som jeg syns er ubehagelig. Men kanskje det har hjulpet hunden å få en liten korreksjon på dette? Men uansett er det DU som må gjøre dette, ikke andre folk. Du er ansvarlig for korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si til instruktøren at du ikke er interessert i at de skal korrigere din hund. Det er du som skal ordne opp og kontrollere din hund. Instruktøren kommer til å forstå det. (Ja, jeg kjenner både eier, hund og instruktør- hvis ikke kunne jeg ikke vært sikker :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det.. Og kanskje bare står over tannvis, kan trene på det selv..

Ja, det virket som om du hadde veldig god kontroll på det ihvertfall når du "brukte" mannen min, så du er på riktig vei der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, si at du ikke vil hunden skal tas fysisk for det. Dersom instruktøren ikke hører, slutt. Jeg har selv gått kurs der jeg ikke var enig i hvordan noen ting ble gjort, og jeg angrer for at jeg ikke sluttet tidligere. Men det er veldig lett at man hører på instruktøren fordi man er der og gjerne har betalt for å være der, og det er ikke alltid så lett å si at "nei, dette vil jeg ikke være med på" og så gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det vanskelig å si fra ta sånn vil ikke jeg gjøre med min hund, fordi man er jo på kurs for å lære og instuktøren skal jo kunne dette liksom. Angrer selv på et kurs jeg gikk som jeg og hunden sitter igjen me noen dårlige erfaringer. Men nå har jeg lært og jeg har blit mye flinkere å si fra hvis instruktør gjør ting jeg ikke liker.

Mange instuktører er desverre så opptatt av at DE har rett og kan ikke bøye seg for at det finnes fler løsninger på et problem desverre, det er vårt annsvar å si i fra for hunden om vi ikke liker det som skjer;)

Lykke til og håper instruktøren hører på deg når du sier i fra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...