Gå til innhold
Hundesonen.no

hva synes du om å ha hest ute hele døgnet i sommer mnd?


Ross

Recommended Posts

Jeg har et beite som er stooort , ca 30 mål til hester. Beitet ligger inntil baksiden av noen hus langt oppi skogen. har aldri hatt noe problem med nabene som alltid har vært veldig hyggelige og glade for at det står hester der. Men nå i sommer flytte det enn ei ny dame i det ene huset på slutten av beite sesongen.

Da jeg tok ned tråden rundt beitet kom denne damen ut og kjeftet meg ned fordi jeg drev jo med dyremishadling som lot hestene (3-5 islandshester) stå ute hele døgnet, HESTER MÅTTE INN OM NATTA mente hun. Det var regn dyreplageri å la de stå, det tok på beina at de ikke kom inn i stall og fikk slappe av, dessuten ble de våte når det regent. Prøvde å forklare hun at hestene hadde et bedre ute om sommeren og de trivdes og hadde nok mat, frisk vann og en stooor skog å gå inn i om de vil, er også et lite leskur der og at jeg er der hver dag og skjekekr gjerder og hestene. Men dama var ikke å rikke, dette var dyreplageri og hvis jeg satte hestene der til sommeren igjen skulle hun anmelde meg....

Hva gjør man i en sånn situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns ikke det er dyreplageri...det er jo flere og flere som har hest ute hele året. Og det virker jo som du har godt oppsyn med hestene og de dør vel ikke av å bi våte...

Nei, den skrullekjærringa der hadde jeg gitt bang i og fortsatt med det flotte hesteholdet det virker som du driver :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å la ho anmelde, hester har absolutt ikkje vondt av å gå ute hele døgnet. Om du får mattilsynet på besøk vil jo de se at hestene har det bra, og at det ikkje er noe i veien med de?

Dama kan jo tydeligvis ingenting om hest?

ER det jeg tenker på.. tenk om det er noe galt med hva mattilsynes ser, at jeg har for lave gjerder, at leskuret er for lite ett eller annet å sette fingra på er d jeg er redd for. jeg har ikke fulgt noen regler for beite og har satt det opp etter hva bonden ambefalte meg. Jeg vil ikke lage noe problemer for han snille bonden som lar meg låne beitet gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn fram litt faktastoff som du kan vise denne dama om utegang på hest, så blir det nok bra...

vil jo heller si det er unormalt å ta inn hestene om natta på sommeren...de gangene vi har sleppt hestene på sommerbeite, har vi tatt av sko og sendt de ut for å være der sommeren gjennom...

men det som kan være et minus er om det er veldig vått og gjørmete...da kan det gå uttover høvene til hestene...men da snakker vi 24 timer i døgnet i gjørme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ER det jeg tenker på.. tenk om det er noe galt med hva mattilsynes ser, at jeg har for lave gjerder, at leskuret er for lite ett eller annet å sette fingra på er d jeg er redd for. jeg har ikke fulgt noen regler for beite og har satt det opp etter hva bonden ambefalte meg. Jeg vil ikke lage noe problemer for han snille bonden som lar meg låne beitet gratis.

Da er jeg også dyremishandler. Hestene mine står ute 24/7 fra mai til oktober. Men det er veldig enkelt å se om du følger forskriften for hestevelferd. Det ser du på Mattilsynet sine sider. Dessuten så er ikke gjerdet for lavt om hestene holder seg innenfor. Har du leskur så er det sikkert i orden og så lenge hestene har tilgang på friskt vann og nok mat, så er det ikke noe problem. Hvis du vil være på den sikre siden, så ber du mattilsynet komme på en befaring og få en skriftelig attest fra dem at alt er iht lover og regler. Da kan ikke damen si noe om du har hestene der hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer dyremishandling å ta INN hestene syntes jeg. Selvfølgelig, har man ikke mulighet til å la dem gå ute 24/7 så må man jo ta dem inn.

Det er jo bare bra at de får være masse ute. Men kanskje ikke en dum idé å prøve å overtale denne "damen" om at det faktisk er fullt normalt. I samme slenging kan du jo sjekke litt om regler for beite, for å se om du følger "reglene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et beite som er stooort , ca 30 mål til hester. Beitet ligger inntil baksiden av noen hus langt oppi skogen. har aldri hatt noe problem med nabene som alltid har vært veldig hyggelige og glade for at det står hester der. Men nå i sommer flytte det enn ei ny dame i det ene huset på slutten av beite sesongen.

Da jeg tok ned tråden rundt beitet kom denne damen ut og kjeftet meg ned fordi jeg drev jo med dyremishadling som lot hestene (3-5 islandshester) stå ute hele døgnet, HESTER MÅTTE INN OM NATTA mente hun. Det var regn dyreplageri å la de stå, det tok på beina at de ikke kom inn i stall og fikk slappe av, dessuten ble de våte når det regent. Prøvde å forklare hun at hestene hadde et bedre ute om sommeren og de trivdes og hadde nok mat, frisk vann og en stooor skog å gå inn i om de vil, er også et lite leskur der og at jeg er der hver dag og skjekekr gjerder og hestene. Men dama var ikke å rikke, dette var dyreplageri og hvis jeg satte hestene der til sommeren igjen skulle hun anmelde meg....

Hva gjør man i en sånn situasjon??

Hva mente hun med det :) ? Tror hun at de løper rundt på beitet hele natta? Hestene der vi rir, er ute hele døgnet, hele året, de. De tas inn når det er ekstremvær, som høststormer og slikt. Dessuten tas det selvfølgelig egne hensyn rundt følling og slikt.

Så vidt jeg vet, er islandshestene på island også ute hele året, så dine lever jo mer beskyttet enn hva de er vant til fra "moderlandet".

Sånne tulledamer og -menn finnes over alt. Senk skuldrene og la henne være dust.

EDIT: Da jeg vokste opp var vårens store begivenhet hesteslippet i Sikkilsdalen. Der slapp bøndene hoppene sine med årets utvalgte hingst (eller om det var den samme år etter år) og da gikk de fritt i fjellet hele sommeren og ble hentet inn igjen utpå høsten. Et vakkert hesteliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo flere som har hestene på utegang hele året, for den del, så lenge de har mulighet til å gå under tak og i skjul for vinden og legge seg tørt, så er ikke det noe problem. (man må selvfølgelig se an hestene også, noen hester setter rett og slett ikke bra nok vinterpels hvis det er veldig kaldt, iallefall ikke første året).

Vi skal nå begynne å ha ute avlshoppene og åringen konstant, nå er det såpass mildt at vannet ikke fryser så fort, da får de gå ute. Mye bedre når hestene får fri tilgang på grovfôr og kan bevege seg som de selv vil, enn når de må stå stille hele natten og stå uten mat i mange timer. (hester er skapt for å beite og bevege seg minst 17 timer i døgnet, prøv å få til det på en boks!)

Så lenge hestene har et gjerde de ikke hopper over/bryter seg ut av, har tilgang på reint vann og nok mat, og evt har et leskur og trær å gå under og få skygge fra, så synes jeg at hester har det mye mer optimalt om sommeren. Helst på et sted med noe bris, så det ikke samler seg så mye fluer, men, det er min mening.

(Og at hesta må komme inn for å hvile beina, er det dummeste jeg har hørt.) :)

Er det ikke så at det skal være ett mål per hest, minimum på beite? Eller no sånt? *usikker*

Og i leskuret skal det vel egentlig være plass til at alle hesta kan hvile på en gang, men om de også har tilgang på trær det er relativt tørt under, så har jeg selv opplevd at Mattilsynet ikke har sagt noe på at hesta gikk ute døgnet rundt, uten leskur. (de hadde tilgang på en hel skog). Vi fikk en klage på at den ene hesten gikk uten dekken hele tiden, de to andre hørte ikke til hos oss, så de gikk med dekken hele tida(stakkars hester, huden fikk jo aldri puste), dette var da i slutten av september/begynnelsen av oktober, og det regnet en del. At hesta ikke gikk under trærne, var deres valg, og det forsto tilogmed mannen fra mattilsynet når han var der og så på beitet, og vi hadde jo også stallplass til å ta dem inn om det var veldig dårlig vær. (og det er også en ting, så sant du har plass til å ta inn hestene når det er veldig dårlig vær, så trenger de ikke mer enn en skyggefull plass om dagen så de ikke står i solsteiken, såvidt jeg vet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hestene stå ute om natten når de er på beite er den mest natulige tingen og gjøre.

Hestene har det SUPERT når de får være fri og frank og gjøre hva de vill hele døgnet.

Det er jo snakk om de 3 varmeste månende i året, synes nesten det er feil og la hestene stå på boken de månendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei er enig der at hestene har det best ute, dette er jo hester som er vant til å stå ute mye i løpet av vinteren også, og der jeg ihvertfall kjøpte min fra sto de ute hele året. De er jo en liten flokk sammen og men ser jo at de blir helt viltre når de skjønner de skal bli slipt på beite. Beitet er jo så stort at hvis det regner mye så blir det kanskje en flekk eller to med gjørme, ellers er det granskog og har selv gjemt meg under trørne der når det har regnet og det er ikke mye vann som kommer igjennom. Jeg mener selv det er optimalt for en hest og få lov til å være hest.

Har aldri hatt noe problem med naboene før og synd om ei dame skal ødledde liksom. Men er jo alltid noen som må bry seg så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns ikke det er dyreplageri...det er jo flere og flere som har hest ute hele året. Og det virker jo som du har godt oppsyn med hestene og de dør vel ikke av å bi våte...

Nei, den skrullekjærringa der hadde jeg gitt bang i og fortsatt med det flotte hesteholdet det virker som du driver :)

Signeres! Slenger meg på de andre som sier at det er tullball og sprøyt fra ende til annen! Ikke bry deg om damen, la hun styre og bli ydmyket når hun finner ut at hun tok skammelig feil.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg bare ha prøvd å forklare henne at dette ikke er et problem. Hvis hun ikke hører så må hun jo bare få anmelde deg da. Politiet eller mattilsynet kommer garantert ikke til å ta deg på det. Det står både i forskriftene og retningslinjene for hestehold at hester kan stå ute hele døgnet (hele året også). Utegang er jo en veldig vanlig måte å drive hestehold på. Så lenge de har leskur, inngjerdinga ikke er FOR gjørmete, de har nok tilgang på vann osv er det ikke noe problem i det hele tatt :) Dessuten er utegang mye nærmere hestenes virkelige natur. De får gå fritt sammen andre, spise fra bakken osv. Syns det høres veldig bra ut jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skrive ut disse lovene og forskriftene og vise henne dersom hun prøver seg igjen? Det kan hun jo ikke si noe på vel? Du kan også markere med high-lighter-tusj de partiene som er viktig og som angår saken, så hvis hun ikke gidder lese alt, er det ikke til å unngå det viktigste likevel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Montro hva sier hun til folk som har hester på utegang året rundt... :P

Ja, hehe, det er vel det VERSTE :P Det er mange, med lite kunnskap, som mener at utegang er dyreplageri. Ja, stakkars hester som går ute :P De har det sikkert vondt der de går, hehe. Men innen hestemiljøet er det jo hundre forskjellige meninger om alt da. Noen mener alle bitt er dyreplageri, andre mener alle dekken er dyreplageri og det er jo en del som mener at det å sette hesten inn i en boks også er dyreplageri så. Tror ikke man skal ta seg så nær av hva andre mener er dyreplageri jeg. Sunt fornuft funker i de fleste situasjoner, også kan man danne seg meninger på den måten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...