Gå til innhold
Hundesonen.no

Svarte klør


e-l

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Jeg har aldri klipt en svart negel før. Hvordan ser man hvor nærven går?

Jeg tror egentlig ikke jeg tørr å klippe neglene før jeg har vært hos dyrlegen å blitt vist hvordan jeg gjør det. De blanke/hvite går bra, slike har jeg klippet mange ganger, men er skeptisk til de sorte.

Hvor ofte klipper man neglene på hund?

Skrevet
Edit: Er lurt å klippe når man hører at klørne kommer borti gulvet :drool:

Bare en ting vedr. akkurat det der. Noen hunder har noen vinkler på klørne som gjør at uansett hvor korte de er klippet, så kan de høres :wub: Bare en liten "heads up" siden ikke alle er like der.

Skrevet
Hvis du tar lite og ofte går det nok bra, det anbefales å gjøre med svarte klør. :drool:

Edit: Er lurt å klippe når man hører at klørne kommer borti gulvet :wub:

Takk for fin tilbakemelding. Vi hører klørne litt i parketen, så må nok klippe de snart.

Skal til dyrlegen rundt 14, vet ikke om jeg bør vente så lenge..

Skrevet
Bare en ting vedr. akkurat det der. Noen hunder har noen vinkler på klørne som gjør at uansett hvor korte de er klippet, så kan de høres :wub: Bare en liten "heads up" siden ikke alle er like der.

Jeg tror ikke han har det, men får se etter en gang til, nå som jeg vet hva jeg skal se etter. Takk :drool:

Skrevet

Det man bør gjøre er å venne seg til å se hvordan kloen ser ut underfra - på endel klør kan man lett se forskjellen på den delen av kloen som har nerve - kontra den som ikke har det. Og da spiller det ingen større rolle om kloen er sort, brun, blå eller hvit.

GODT lys, en hund som ligger/står/sitter helt stille og er avslappet, god tid og tålmodighet er også gode hjelpemidler.

Susanne

Skrevet
Det man bør gjøre er å venne seg til å se hvordan kloen ser ut underfra - på endel klør kan man lett se forskjellen på den delen av kloen som har nerve - kontra den som ikke har det. Og da spiller det ingen større rolle om kloen er sort, brun, blå eller hvit.

GODT lys, en hund som ligger/står/sitter helt stille og er avslappet, god tid og tålmodighet er også gode hjelpemidler.

Susanne

Takk for at du tok deg tid til å svare på mitt spørsmål.

Skrevet
Det man bør gjøre er å venne seg til å se hvordan kloen ser ut underfra - på endel klør kan man lett se forskjellen på den delen av kloen som har nerve - kontra den som ikke har det. Og da spiller det ingen større rolle om kloen er sort, brun, blå eller hvit.

GODT lys, en hund som ligger/står/sitter helt stille og er avslappet, god tid og tålmodighet er også gode hjelpemidler.

Susanne

Når jeg klipper, stopper jeg når jeg ser en liten hvit prikk, men jeg lurer ofte på om jeg kan klippe lenger, for det ser på en måte sånn ut, uten at jeg kan forklare så mye hvorfor. Finnes det noen bilder av hvordan en klo skal se ut nedenfra når den er klippet "perfekt"?

Skrevet
Bare en ting vedr. akkurat det der. Noen hunder har noen vinkler på klørne som gjør at uansett hvor korte de er klippet, så kan de høres ;) Bare en liten "heads up" siden ikke alle er like der.

Åja okei :)

Skrevet

Jeg og sliter litt med det der, noen svarte og noen hvite klør;) men pleier ta ca like masse av di svarte som di hvite, beregner litt:)

Skrevet

Hos di aller fleste raser skal man klippe akkurat der hvor kloa STARTER med å bue seg,

Om du synes det er veldig ubehagelig/skummelt å klippe (og klørne ikke gir smerter) så kan du helt fint vente til du skal til veterinæren om en ukes tid.

Få veterinæren/assistenten til å vise deg grundig hvordan man gjør dette og klipp jevnlig fra den dagen så er problemet løst :cry:

Hadde en hund inne på jobb i dag som jeg måtte klippe flere cm på, og flere av klørne hadde vokst tilbake og inn i huden,

dette er forferdelig smertefullt for hunden...Godt mulig at DU er klar over det da, men tok det med i tilfellet det var noen her som ikke så alvorligheten i det å unnlate å klippe klør.

Tips: Kjøp "blod-stopp" og ha på om du klipper for mye, det gjør litt vondt for hunden om du er uheldig å klipper for langt inn, men det er ikke farlig :icon_confused:

Dyrebutikker/hundesalonger o.l. klipper ofte klør for 20-50 kr.

Ønsker deg masse lykke til :icon_redface:

Skrevet
Hos di aller fleste raser skal man klippe akkurat der hvor kloa STARTER med å bue seg,

Om du synes det er veldig ubehagelig/skummelt å klippe (og klørne ikke gir smerter) så kan du helt fint vente til du skal til veterinæren om en ukes tid.

Få veterinæren/assistenten til å vise deg grundig hvordan man gjør dette og klipp jevnlig fra den dagen så er problemet løst :lol:

Hadde en hund inne på jobb i dag som jeg måtte klippe flere cm på, og flere av klørne hadde vokst tilbake og inn i huden,

dette er forferdelig smertefullt for hunden...Godt mulig at DU er klar over det da, men tok det med i tilfellet det var noen her som ikke så alvorligheten i det å unnlate å klippe klør.

Tips: Kjøp "blod-stopp" og ha på om du klipper for mye, det gjør litt vondt for hunden om du er uheldig å klipper for langt inn, men det er ikke farlig :D

Dyrebutikker/hundesalonger o.l. klipper ofte klør for 20-50 kr.

Ønsker deg masse lykke til :D

Takk for det :-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...