Gå til innhold
Hundesonen.no

Nrk 2: Hunderaser på ville veier

Blondiemamma

Recommended Posts

Synes det er fantastisk at TKC har endret standardene på noen raser! Klarer TKC å endre mennesker som bedriver avl på kjente, syke individer med nedarvbare lidelser også, så er det desto bedre.

Problemet er vel bare at enhver må endre seg selv. Oppdrettere som bedriver avl på f.eks. cavalier med med syringomelia, de har litt endring å gå gjennom! De burde vært ekskludert, og fratatt oppdrettet sitt, og retten til å ha dyr.

Dokumentaren sitter i hodet mitt, og jeg tenker på hun tuppa som snerret til reporteren at "du gir ikke inn i ringen og stiller spørsmål til dagens vinner" (ref. Rollo som har syringomelia, og brukes videre i avl etter at eier ble gjort kjent med dette...)

Og da tenker jeg "why the f... not?!!". Det er jo ikke akkurat hellig grunn eller!?! Men det kan jo virke sånn for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Det har aldri stått i den engelske labradorstandarden at rasen skal være feit! At dommerne er blitt best om å slå mer ned på fedme, har ingenting med standarden å gjøre. Jeg har stilt mine labbiser for flere engelske dommere, og ingen av dem har foretrukket feite bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt forstår er at TKC mener at dersom de stiller helsekrav for parring, så vil de miste oppdretterne? Hvis oppdretterne må følge tkc's krav for å delta på fesjåer som Crufts så kommer de jo ikke langt dersom de avler akkurat som de vil?

Klart at noen oppdrettere ville melde seg ut, men da vil jo heller ikke hundene være sertifisert?

Synes også at det er en dårlig grunn til å sette helsekrav at oppdretterne melder seg ut. Ingen vil da kjøpe en hund fra en oppdretter som er meldt ut av TKC for å unngå helsekrav?

Dessuten så vil jo disse oppdretterne vinne mest mulig å må da registrere hundene sine i TKC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg kom tilfeldigvis til å se dette progr. på Nrk3, og ble sjokkert og ikke så lite forbannet!

Der sa de at svenskene har forbudt innavl, men nå lurer jeg på om det er forbudt ved lov her i landet også?

Nå har jeg en snart 10 år gml. Cairntispe, frisk og rask, og heldigvis var ikke denne rasen nevnt i det programmet, men har hørt at enkelte oppdretter er bekymret for at rasen skal bli for populær. Det som har skjedd med Schærere er jo helt for ille etter min mening! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...