Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten Yodle-video

Yodel

Recommended Posts

Skrevet

For dere som undres på hvordan yodling høres ut:

Her kommer en video med selve-yodle mesteren Dennis (N FIn Ch NV-08 Kingwanas Dinari) og hans flokk-medlemmer :) :

Skrevet

Jeg trodde at jodlingen skulle høres mye mer spesiell ut enn det det faktisk gjør :shocked:

Men nå vet jeg i alle fall at sprettball er noe alle sheltier har i genene tydeligvis...for akkurat sånn gjør min også når jeg kommer hjem :rolleyes:

Skrevet

Nå fikk jeg meg en skikkelig overaskelse av den jodlingen, slik høres mine dp ut når de snakker med oss. Og slik hørtes det ut når polarhunder prater. Da finnes det tydligvis flere hunderaser som prater/jodler. Stilig:)

Skrevet

Hvem har trekt opp sheltien :P

Nei, jeg ser jeg trenger en Basenji en gang altså... vakre, morsomme egenrådige hundene! :)

Skrevet

Nå skjønner jeg faktisk mere komentaren fra akkurat nå tråden om at de like gjerne kunne vært i takvifta om det var mat der, for de skjønningene der var da virkelig litt overalt sånn i høyden.. :) Søteste da :P

Jeg også så for meg en litt annerledes lyd

Skrevet

Basenji-jodling og husky-prating høres ganske likt ut :)

Norrisen syns det var veldig merkelig å høre jodling i stua si, da *ler* Hun ser etter basenjier hun :P

Skrevet
Nå fikk jeg meg en skikkelig overaskelse av den jodlingen, slik høres mine dp ut når de snakker med oss. Og slik hørtes det ut når polarhunder prater. Da finnes det tydligvis flere hunderaser som prater/jodler. Stilig:)

Joda, Basenjijodlingen er nok ikke unik i hundeverdenen, men de "prater" mye (iallefall våre) og har et spekter av lyder som alt blir referert til som "jodling" - av de lydene de lager når de er i godt humør, vel og merke.

I likhet med en del eldgamle villhunder og ulven skiller basenjien seg ut p.g.a. mangel på bjeffing. Enkelte Basenjier KAN dog komme med et enkeltstående "boff"- Særlig om de skvetter eller blir overrasket.

Om du hører etter på videoen har hver basenji sin spesifikke stemme og jodling:

Bambi: En liten, men grov, hes og pinglete ROWAOAOAR.

Centa: En dyp, tydelig og noe kort og "hoppende" i toneleie "wourwouwouooooo"

Dennis: En høy, klar og TYDELIG WOWOWOOOOOOOOOOO!! Det er nok denne som minner mest om polarhundenes uling.

Men uler egentlig polarhunden på samme måte, bruker ikke den mest stemmen når den er opphisset eller ensom?

Hvem har trekt opp sheltien :P

Nei, jeg ser jeg trenger en Basenji en gang altså... vakre, morsomme egenrådige hundene! :P

*Fnis*

Basenjisene har trekt opp sheliten.... ;)

Du ser nå forskjell på stress-nivået til Basenjiene og Sheltien. Selv når Basenjiene er oppspilte og glade kommer de ikke på høyde med sprettballen som RASKT gires opp.

Nå skjønner jeg faktisk mere komentaren fra akkurat nå tråden om at de like gjerne kunne vært i takvifta om det var mat der, for de skjønningene der var da virkelig litt overalt sånn i høyden.. :) Søteste da :P

Jeg også så for meg en litt annerledes lyd

*Fnis* Vet du, når jeg for en 13-14 år siden vurderte hvilken rase jeg ville ha, fallt valget tilslutt på Basenjien blant annet fordi hundeboken beskrev den som en hund som (sitat) "Trives best i gulvhøyde"

Yeah right...

Basenji-jodling og husky-prating høres ganske likt ut :P

Norrisen syns det var veldig merkelig å høre jodling i stua si, da *ler* Hun ser etter basenjier hun :P

Det gjorde våre også. De løp inn når jeg holdt på med å redigere videoen og hoppet med forlabbene opp på skrivebordte for å titte. Søte krekene!

For en utrolig skjønn gjeng! Men tipper de kan ta frem andre jodlelyder enn det der og.

Som sagt over har alle sin individuelle jodlelåt. Dette er låten de lager når de blir glade, og slik du ser på Dennis viser han flere varianter av den.

Skrevet

Nå har jeg redigert om litt... Hvilken av de to linkene synes dere jeg bør benytte på min hjemmeside som beskrivelse av hvordan basenjiien jodler? På denne siste har jeg redigert bort alt annet enn jodlingen...:

Skrevet
*Fnis* Vet du, når jeg for en 13-14 år siden vurderte hvilken rase jeg ville ha, fallt valget tilslutt på Basenjien blant annet fordi hundeboken beskrev den som en hund som (sitat) "Trives best i gulvhøyde"

Yeah right...

Hehe, ren løgn rett / slett :)

Vil ha flere filmer lagt ut :rolleyes:

Skrevet

Haha, måtte le så innmari av sheltien! Skikkelig bra sprett i saken ja! Og Basenji lyder er herlige :) Marco lager mye sånne lyder han også, men har han snakka lenge nok kommer det gjerne et par gledesbjeff også! hehee :P

Hunder som snakker (ikke i form av bjeffing) er det beste jeg vet ;)

Skrevet

Yey! Er ikke bare jeg som har et dyr som liker å bevege seg på flere "plan" om man kan si det slik *skule bort på basenji som ligger og sover ved siden av laptopen her* (jeg har laptopen på spisebordet.. ) Jeg må innrømme at jeg ikke stusser over å se dem hoppe opp og spasere rundt på ting, sånn er basenjier simpelthen (og det er flere grunner til at de har en slags hang til å være høyt oppe)

Men hva var det Centa ikke fikk lov til? Gå på det nattbordet?

Jeg tror vel egentlig jeg likte den første best jeg.. å se basenjier uredigert, "in the raw" synes jeg sier mye om vesenet deres, som det ble snakket om tidligere her - man ser jo hvor "rolige" de er selv når de er dødsglade!

Og jodlingen da.. trutmunnen og greier.. lille basenji her jodler kun når vi kommer hjem, ikke ellers - men søren som de er til å spise opp når de går rundt der med ørene ned og hodet opp med trutmunn og sier sin rare lyd!

Lille basenji kan forøvrig si "vaff" hun, bare ett - og stortsett sier hun det gjerne akkurat når jeg står og forklarer et eller menneske at "nei, riktig det - de kan ikke bjeffe" - og så kommer det "vaff" fra utysket.. :) Man kan simpelthen ikke vinne med en basenji altså..

Skrevet

Aw, herlige, herlige hundene. Border Collie damen her syntes det var en MERKELIG lyd, og har stått og kikket på meg med hodet på skakke mens den spilte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...