Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten Yodle-video


Yodel

Recommended Posts

Nå fikk jeg meg en skikkelig overaskelse av den jodlingen, slik høres mine dp ut når de snakker med oss. Og slik hørtes det ut når polarhunder prater. Da finnes det tydligvis flere hunderaser som prater/jodler. Stilig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg faktisk mere komentaren fra akkurat nå tråden om at de like gjerne kunne vært i takvifta om det var mat der, for de skjønningene der var da virkelig litt overalt sånn i høyden.. :) Søteste da :P

Jeg også så for meg en litt annerledes lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg meg en skikkelig overaskelse av den jodlingen, slik høres mine dp ut når de snakker med oss. Og slik hørtes det ut når polarhunder prater. Da finnes det tydligvis flere hunderaser som prater/jodler. Stilig:)

Joda, Basenjijodlingen er nok ikke unik i hundeverdenen, men de "prater" mye (iallefall våre) og har et spekter av lyder som alt blir referert til som "jodling" - av de lydene de lager når de er i godt humør, vel og merke.

I likhet med en del eldgamle villhunder og ulven skiller basenjien seg ut p.g.a. mangel på bjeffing. Enkelte Basenjier KAN dog komme med et enkeltstående "boff"- Særlig om de skvetter eller blir overrasket.

Om du hører etter på videoen har hver basenji sin spesifikke stemme og jodling:

Bambi: En liten, men grov, hes og pinglete ROWAOAOAR.

Centa: En dyp, tydelig og noe kort og "hoppende" i toneleie "wourwouwouooooo"

Dennis: En høy, klar og TYDELIG WOWOWOOOOOOOOOOO!! Det er nok denne som minner mest om polarhundenes uling.

Men uler egentlig polarhunden på samme måte, bruker ikke den mest stemmen når den er opphisset eller ensom?

Hvem har trekt opp sheltien :P

Nei, jeg ser jeg trenger en Basenji en gang altså... vakre, morsomme egenrådige hundene! :P

*Fnis*

Basenjisene har trekt opp sheliten.... ;)

Du ser nå forskjell på stress-nivået til Basenjiene og Sheltien. Selv når Basenjiene er oppspilte og glade kommer de ikke på høyde med sprettballen som RASKT gires opp.

Nå skjønner jeg faktisk mere komentaren fra akkurat nå tråden om at de like gjerne kunne vært i takvifta om det var mat der, for de skjønningene der var da virkelig litt overalt sånn i høyden.. :) Søteste da :P

Jeg også så for meg en litt annerledes lyd

*Fnis* Vet du, når jeg for en 13-14 år siden vurderte hvilken rase jeg ville ha, fallt valget tilslutt på Basenjien blant annet fordi hundeboken beskrev den som en hund som (sitat) "Trives best i gulvhøyde"

Yeah right...

Basenji-jodling og husky-prating høres ganske likt ut :P

Norrisen syns det var veldig merkelig å høre jodling i stua si, da *ler* Hun ser etter basenjier hun :P

Det gjorde våre også. De løp inn når jeg holdt på med å redigere videoen og hoppet med forlabbene opp på skrivebordte for å titte. Søte krekene!

For en utrolig skjønn gjeng! Men tipper de kan ta frem andre jodlelyder enn det der og.

Som sagt over har alle sin individuelle jodlelåt. Dette er låten de lager når de blir glade, og slik du ser på Dennis viser han flere varianter av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg redigert om litt... Hvilken av de to linkene synes dere jeg bør benytte på min hjemmeside som beskrivelse av hvordan basenjiien jodler? På denne siste har jeg redigert bort alt annet enn jodlingen...:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fnis* Vet du, når jeg for en 13-14 år siden vurderte hvilken rase jeg ville ha, fallt valget tilslutt på Basenjien blant annet fordi hundeboken beskrev den som en hund som (sitat) "Trives best i gulvhøyde"

Yeah right...

Hehe, ren løgn rett / slett :)

Vil ha flere filmer lagt ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, måtte le så innmari av sheltien! Skikkelig bra sprett i saken ja! Og Basenji lyder er herlige :) Marco lager mye sånne lyder han også, men har han snakka lenge nok kommer det gjerne et par gledesbjeff også! hehee :P

Hunder som snakker (ikke i form av bjeffing) er det beste jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey! Er ikke bare jeg som har et dyr som liker å bevege seg på flere "plan" om man kan si det slik *skule bort på basenji som ligger og sover ved siden av laptopen her* (jeg har laptopen på spisebordet.. ) Jeg må innrømme at jeg ikke stusser over å se dem hoppe opp og spasere rundt på ting, sånn er basenjier simpelthen (og det er flere grunner til at de har en slags hang til å være høyt oppe)

Men hva var det Centa ikke fikk lov til? Gå på det nattbordet?

Jeg tror vel egentlig jeg likte den første best jeg.. å se basenjier uredigert, "in the raw" synes jeg sier mye om vesenet deres, som det ble snakket om tidligere her - man ser jo hvor "rolige" de er selv når de er dødsglade!

Og jodlingen da.. trutmunnen og greier.. lille basenji her jodler kun når vi kommer hjem, ikke ellers - men søren som de er til å spise opp når de går rundt der med ørene ned og hodet opp med trutmunn og sier sin rare lyd!

Lille basenji kan forøvrig si "vaff" hun, bare ett - og stortsett sier hun det gjerne akkurat når jeg står og forklarer et eller menneske at "nei, riktig det - de kan ikke bjeffe" - og så kommer det "vaff" fra utysket.. :) Man kan simpelthen ikke vinne med en basenji altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...