Gå til innhold
Hundesonen.no

Reinskinn


Gjest

Recommended Posts

Uteskinn koster rundt om 5-600 kr hvis man kjøper de på torg/butikk ol. Kan få de ned i 400 kr. Disse røyter og er mer beregnet på sitteunderlag ute ol. Skal man ha inneskinn som er behandlet som man kan ha inne, koster de mer. Opp imot 800 kr . har sett reinskinn på Skeidar til 5-600 kr, men disse røyter litt. ALternativ for rein er saueskinn. Får de fra 300 kr på europris, og opp til villsauskinn som er dyrere. Så dette hos en same stand på torget. Ikke billig. Jeg kjøpte mitt villsauskinn hos naboen. Fungerer flott til inne og utebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn koster fra 200kr - 800kr for uteskinn, spørs hvor man kjøper det og hvor stort det er. De røyter ikke om man behandler de skikkelig, men lar man de bli skikkelig våte, alt for tørre eller har de mye inne så røyter de litt ja. Vi bruker mye reinskinn på vinteren (teltturer, bålturer o.l.) og er ikke plaget med røytinga på skinnet. Varmen de gir veier opp for ett reinhår i maten:)

Inneskinn er mykere og tåler ikke å være ute. Ikke behandlet til det. Skinna skal være litt harde/stive under for å funke best ute, naturlig impregnering som onkel sier :P

Saueskinn blir mye fortere våte og holder mer på vannet enn det reinskinn gjør. Er håpløst å bruke på litt lengre turer. Var en våt/kald erfaring å få (jeg bare måtte teste) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Reinskinn koster fra 200kr - 800kr for uteskinn, spørs hvor man kjøper det og hvor stort det er.*klippe masse fornuftig*

Kan du skaffe meg ett par ute reinskinn til 200kr pr stk??? Jeg skal bare bruke dem når jeg kjører hest for ikke å fryse på meg lausunger (og blærekatarr) om vinteren, så størrelse og kvalitet er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for sikkerhets skyld: Du vet hvor mye de røyter?

Ja, og de røyter omtrent på lik linje med Luna :D (om ikke mindre)

Og hvem bryr seg om røyt uansett, siden det/de skal brukes ute.

Reinskinn koster fra 200kr - 800kr for uteskinn, spørs hvor man kjøper det og hvor stort det er. De røyter ikke om man behandler de skikkelig, men lar man de bli skikkelig våte, alt for tørre eller har de mye inne så røyter de litt ja. Vi bruker mye reinskinn på vinteren (teltturer, bålturer o.l.) og er ikke plaget med røytinga på skinnet. Varmen de gir veier opp for ett reinhår i maten:)

Nettopp nettopp, har meget gode minner om reinskinn jeg har fått låne hos friluftslivlærern min på ungdomsskolen oppigjennom tidene. Men det har alltid bare "vært der", så jeg ble litt i tvil på hvor man kjøper reinskinn nå når jeg vil ha et selv.

Også er de så god å stryke på, forøvrig, haha.

Men, ja, "spørs hvor man kjøper det" - have any tips? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant uteskinn på en pitteliten butikk som lå kjempe øde rett over grensa til sverige. *ler* De kostet litt over 300 tror jeg og var nesten ubehandlet såvidt jeg vet? De er veldig stive, og jeg syns ikke de røyter noe særlig.. De oppbevares oppå taket på skapet inne på soverommet nå for tiden. De lukter litt hvis du stikker nesa oppi dem men de varmer veldig godt i rompa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har kjøpt reinskinn nå til 2-300 kroner. Har de ute, så er ikke plaget av røytinga. Kan høre med læreren min hvor han har fått tak i de.

Ja! Send meg en PM med kontonr ditt når du finner det ut, så kan jeg overføre penger til deg. Du kommer vel på disse kanter før sommeren? Eller så kan de kanskje sendes i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke glem å skrive her hvor man kan få tak i de da :D

Kilpisjärvi har kanskje noe, men jeg gidder ikke kjøre så langt hvis det kanskje kommer noen snille reinsamer inn til Tromsø sentrum i ny og ne og selger skinn. Det var som bare svarten at jeg ikke tenkte på dette når det var samisk uke nå nettopp.. Gah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn koster fra 200kr - 800kr for uteskinn, spørs hvor man kjøper det og hvor stort det er. De røyter ikke om man behandler de skikkelig, men lar man de bli skikkelig våte, alt for tørre eller har de mye inne så røyter de litt ja. Vi bruker mye reinskinn på vinteren (teltturer, bålturer o.l.) og er ikke plaget med røytinga på skinnet. Varmen de gir veier opp for ett reinhår i maten:)

:

Åssen behandler dem man rett for at de hverken skal bli for våte eller for tørre?

Vi hadde et som hang på veggen her, men da det begynte å røyte mer enn dyra her gjorde fra før, så ble det fjernet. Nå kommer det vel til å bli brukt i en bil etterhvert til det er bart for pels tenker jeg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skaffe meg ett par ute reinskinn til 200kr pr stk??? Jeg skal bare bruke dem når jeg kjører hest for ikke å fryse på meg lausunger (og blærekatarr) om vinteren, så størrelse og kvalitet er mindre viktig.

Jeg bare henter mine jeg, fra mitt hemmelige lager som aldri tar slutt :wub: Men, man kan få de til et par hundre om man spør reineiere direkte i stedefor å få via via, eller når de sleges i byene.

Åssen behandler dem man rett for at de hverken skal bli for våte eller for tørre?

Vi hadde et som hang på veggen her, men da det begynte å røyte mer enn dyra her gjorde fra før, så ble det fjernet. Nå kommer det vel til å bli brukt i en bil etterhvert til det er bart for pels tenker jeg. :wub:

Inneskinn er jo behandlet for å henge inne, skinna er garvet og myke. Uteskinn blir spikret opp på veggen ute for å tørke, med hårene inn og skinnet ut. Da blir det bra bruksskinn. Når de er ferdige til bruk skal de oppbevares tørt, helst litt kjølig og mørkt. Vi har de i garasjen hele året. Hjemme er de på "kaldloftet" i garasjen eller oppunder taket i sjåen (på hytta) når de ikke er i bruk. Vi tar de aldri inn for å tørke de eller noe sånt. Er de fuktige etter tur henger vi de over noe i garasjen med hårene ned og skinnsia opp så tørker det fint:)

En siste ting.. Det har vært en del diskusjoner rundt om vet jeg, men man skal i alle fall sitte på hårene og ha skinnsiden ned i snøen. Da er det mest komfortabelt og varmer best:)

Edit: kom på at teigmo selger skinn for 300:) De er i Karasjok så noe frakt må man bruke penger på.

Ellers så er det jo noe her. Usikker på pris. Så kan man også kontakte fjellstuer o.l. som kan være behjelpelig med å få tak i. Er vel enklest på fjellstuer i Finnmark da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kostet 400, kjøpt på samemarked under skoleåret i finnmark og det lever i beste velgående enda. Lå i fryseren hjemme en stund, men mamma ble lei av å ha ett svært reinskinn i fryseren så nå er det flyttet til en møllpose på loftet i påvente at jeg skal bli så aktiv med uteliv på vinterstid igjen at jeg tar det med meg:)

herlig oppfinnelse og jeg har ikke vært plaget med røyting av noen stor grad, litt når det har blitt vått på tur, men så er det bare å la det tørke så blir det fint igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skaffe meg ett par ute reinskinn til 200kr pr stk??? Jeg skal bare bruke dem når jeg kjører hest for ikke å fryse på meg lausunger (og blærekatarr) om vinteren, så størrelse og kvalitet er mindre viktig.

Så noen på Lillehammer som var beregnet til sitteunderlag. Tror de kosta 140. Eller du, kanskje det var geit, men at de bare lå ved de store reinsskinnene og at jeg dermed kobla rein, liksom. Likner rein og geit veldig? Skinnene altså? Nei, nå må jeg sjekke neste gang vi er oppover. De lå ute uttafor en turistbutikk i Storgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...