Gå til innhold
Hundesonen.no

ultralyd...


TonjeRA

Recommended Posts

Guest Gråtass
Hvor tidlig er det mulig å se valper på ultralyd på ei drektig tispe?

er det vanskelig å se antall valper? bare litt nysgjerrig...:banana:

Man kan se valper ved 21 dager, men ved 25 dager er det mer sikkert, etter 28 dager er det ideelt (for tålmodige oppdrettere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikkje så mye til veterinærultralyd, men jobber med ultralyd til dagen på stål. Det er enklere å se store "ting" på skjermen enn små, og det er veldig avhengig av hvordan "ting" (f eks feil i en sveis) ligger med tanke på telling. Om for eksempel to valper ligger ganske tett er det vanskeligere å se forskjell på valpene enn om det er litt avstand mellom de.

Skal ikkje bli for teknisk her nå, men resultatet av en ultralyd undersøkelse er avhengig av vinkel og spredning på lyden, hvor mye lyd som blir absorbert i materialet, samt operatørens evne til å tolke lydekkoene som kommer på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...takk for gode svar!! har null erfaring med tisper og drektighet,, så syns det er litt spennende...

Har aldri hatt tispe i familien før, men nå har lillesøs fått seg ei grandistispe som hun håper å kunne avle på etterhvert, hvis det viser seg at hun er god nok da selvfølgelig...så da har jeg blitt litt interessert i dette og...:banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 28, eller senere, er det mest ideelle tidspunktet å ta undersøkelsen på.

Nå har jeg hørt om nokså mange rare undersøkelser, som feks en som dro til Vet. og fikk under undersøkelsen beskjed om at her blir det nok et kull på 10 stykker, eller flere. Vet. var en rutinert dame i 40 - årene, men det ble ingen valper :banana:

En bekjent av meg fikk beskjed om at det skulle komme 8 valper, og endte opp med 16 valper... :yes: Det er for såvidt fort gjort at noen klarer å gjemme seg bort, eller bak søsken, men det er rimelig drøyt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...