Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader/dusjer du din hund?

ida

Recommended Posts

Fibi bader i tjern og bekker om sommeren og baser i snøen om vinteren. Scilos bader ikke mye, men baser i snøen. Fibi dusjet vi en gang. Da hadde hun vært på en kennel der stellet nok ikke hadde vært så bra. Vi sendte henne aldri mer dit. Hun stinka dritt. Scilos dusja vi den dagen vi tok bånd på ham. Herbal Essenses var utmerket hundeshampo og balsam. Det og hageslangen. Han var full av gatehundmøkk. Ja, det var vårt renslighetsprogram. Hundene her er rene og lukter frisk luft og skog. Sånn til orientering.

Hvor ofte bader eller dusjer du din hund og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Kan ikke huske sist jeg virkelig dusjet han med shampo og det hele... Må være et år siden.

Han bader også i vann om sommeren, eller blir spylt med hageslangen.

Dusjer også under magen om han er veldig skitten.

Har planer om å dusje gutten så snart vi har vært på utstilligene vi skal på, og forsøke å få røytingen unna så fort som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, Ask er dusjet to eller tre ganger før, men nå som han ikke stilles mer ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å trenge å dusje han. For det første er det sjelden han blir veldig skitten, for det andre er han utstyrt med en genial spisshundpels som ikke blir spesielt skitten, skitten tørker og "forsvinner". Cairn terrierne bør virkelig ikke bades, hvertfall ikke Pondus, da minner pelsen hans mest om saueull, og egner seg heller dårlig til napping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sansen for hunder som er seige og ekle i pelsen, så Chicka bades før hun kommer til det stadiet.

Pelsen til Chicka er veldig lett å stelle, er myk og glansfull, den holder seg for det meste ren og fin når hun svømmer om sommeren eller ruller seg i snøen.

I vinter så måtte jeg vaske over hun en gang, heldigvis var det ikke så kaldt da, om sommeren så blir hun vasket ca 1 gang i månden med shampo, noen ganger mindre, spørs hvor møkkete hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her er rene og lukter frisk luft og skog. Sånn til orientering.

Verdens beste lukt :)

Har dusja valpen et par ganger, mest for å venne henne til det.

Men synes egentlig det er greit med litt (normalt) fettete pels, fint med litt isolasjon mot kulda. Det jeg jeg tenker mer over er hvor gule de "hvite" partiene hennes ser ut mot snøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller over henne om hun blir møkkete, noe hun gjerne blir i når vi er ute på tur.. siden det er fuktig her og mye sørpe rundt omkring. Har hendt jeg har måttet ty til shampo et par ganger etter hundetreff, hvis det er skikkelig, skikkelig sørpete all over helt inntil huden.. men har vel skjedd to ganger. Vasker henne ordentlig med hundeshampo hvis hun blir for feit i pelsen, og like etter løpetid.. Er ikke så ofte hun blir seig og sånn i pelsen.. så er som regel etter løpetid vi bader henne, kanskje en gang inni mellom der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer han når bestemor sier han lukter for vondt til at hun vil passe han hehe. Men heldigvis er det ikke særlig ofte, og som oftest glemmer jeg det og da glemmer gamla det også :) Sist han dusja tror jeg var før jul en gang, men før det igjen tror jeg var etter bjerke i forifjor(?) når det var så sinnsykt gjørmete der, men tror ikke jeg brukte såpe på han da, eller det husker jeg faktisk ikke. Har sjampoo fra dyrlegen sånn btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehundene, maks 4 ganger i året eller ved behov - Ellie har dusjet en gang siden hun kom hit, mest for trening :)

Men hun har mye hvitt og jeg håper på noen utstillinger, så da blir det vel naturlig med litt mer bading.. (?)

Men absolutt ikke for mye, såpe er ikke så sunt i lengden nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal jeg bade henne 1 g pr uke med spesial shampoo pga Allergi, men det hender det sklir ut litt.

før vi fikk påvist allergi ble det bad når hu var møkkete, eller når jeg begynte å kjenne det typiske ekle laget i pelsen hennes. Nå merket jeg så smått at jeg ble ekkel på fingrene om jeg koste mye med Bridie, og da er det 1 mnd siden sist bad. Jeg takler ikke å tafse på hunder der jeg blir svart på fingrene etter noen få minutter.... :closedeyes:

Trives med ren hund som lukter såpe jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäferne: Aldri.. De bader ute om sommeren og baser i snøen om vinteren. Dusje gjør de aldri, kun tørker av beina med håndkle om nødvendig.

Bc: Hver gang hun har rullet seg i noe ekkel dritt (ja, vi snakker avføring av ymse arter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessang tråd. Jeg bader hundene ca 1-3 ganger i mnd. Altså før utstillinger. Det er vanskelig å holde hundene rene i to uker, fordi den hvite fargen dominerer, og de elsker å grave, evnt rulle seg i møkk/drit.

Med såpe er det egentlig bare ved spessielle anledninger, slik som Hamar utstillingen og Rasetreffet, men det hender at jeg vasker dem med såpe før en utstilling om det er lenge siden sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferne: Aldri.. De bader ute om sommeren og baser i snøen om vinteren. Dusje gjør de aldri, kun tørker av beina med håndkle om nødvendig.

Bc: Hver gang hun har rullet seg i noe ekkel dritt (ja, vi snakker avføring av ymse arter)

Kremt.. :) Bearded Collien vi hadde før var ekspert på det.. Hun måtte en gang tvangsspyles med slange på kirkegården like ved skogen vi gikk tur i, før hun kunne tas med hjem.. Det var småflaut og litt respektløst ovefor de døde - men menneskedritt er ikke så kult å få i bilen.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vaskes med shampo kanskje 2-3 ganger pr år. Ellers så blir de vasket med kun vann, men aller helst elsker de å bade/svømme (bortsett fra lille pyse-Zuma da, hun hater å bli bløt).

Men vi bruker blåsa desto oftere. Den er det kjekkeste som finnes for å få møkk og dritt ut av pelsen, og hundene elsker å bli blåst :)

På vinteren så snøbader de så ofte de får mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler av begge med vann om de er møkkete etter tur osv, bading med shampo er litt mer ulikt fordelt:

Orry: ganske sjelden, 4-6 ganger i året kanskje? Han har ikke spesielt god pels, så han bades når han føles seig, samt når det hvite ikke er hvitt lenger...

Norma: før hver utstilling i hvert fall. Om sommeren (når det har vært flere utstillinger) har hun blitt badet 1-2 ganger i måneden tenker jeg, mens på vinterhalvåret blir det betraktelig mindre. Dog må hun bades jevnlig med veterinærshampo, på grunn av hudproblemene sine. Da bader jeg bare poter, "armhuler" og rundt haleroten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...