Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du kristen?


HildeM

Er du kristen?  

97 stemmer

  1. 1. Eller ateist, agnostiker, eller noe annet?

    • Kristen
      26
    • Ateist
      42
    • Agnostiker
      24
    • Annen religion
      5


Recommended Posts

Ja, jeg lurer rett og slett på om du er kristen eller ikke. Tror det skal finnes en lignende tråd her et sted, men den var gammel og uten poll, så jeg lager en ny.

Har et inntrykk av at mange ungdommer konfirmerer seg kristent uten å tro på Gud. Grunner kan være penger, ønsker fra familien eller hva vennene velger. Hva synes du om dette? 

Det er jo ey stort flertall som konfirmerer seg i kirken, men i følge  denne kilden rekner bare 36% av det norske folk seg som religiøse. Likevel er rundt 85% medlemmer i statskirken? (kilde)

Du som krysser av for ateist - er du fortsatt medlem av statskirken?

Hva synes dere om at Norge har statskirke?

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

Her kan vi diskutere alt som har med religion og livssyn å gjøre. :icon_redface:

Er du agnostiker hadde det vært fint å høre tankene dine rundt dette, og også om du tror på en annen religion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Er ikke kristen, og er ikke medlem av statskirken. Er heller ikke døpt, og konfirmerte meg borgelig. Jeg gjør ikke ting bare fordi det er tradisjon, det blir for "tynnt" for meg.

At vi lærer mer om kristen tro i skolen, har jo med vår historie å gjøre. Men setter stor pris på at det undervises om andre religioner også (skulle bare mangle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

All den tid vi har statskirke så synes jeg dette er logisk, men dette er jo veldig opp til læreren. Jeg underviser selv i RLE, og går nok litt grundigere inn på kristendommen enn de andre religionene, men har også relativt stort fokus på islam og jødedommen (da særskilt på konfliktene disse to religionene i mellom). Jeg jobber på en skole med relativt stor andel ungdommer med muslimsk bakgrunn, og synes det er viktig at disse lærer om sin egen religion og konfliktene deres religion er i - for de vet forbausende lite om sin egen religion.

Det er også viktig at ungdommer med annen bakgrunn enn kristendommen lærer endel om dette, for Norges grunnlov og det norske samfunn er tuftet på denne religionen. Mange av de mangler forståelse for den kulturen de lever i, og de kan lære mye om det samfunnet de lever i gjennom RLE-timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset av for agnostiker jeg... tror det er noe mer enn det vi ser, jeg tror på paranormale fenomener og i det hele tatt at det er noe der ute.

Er ikke kristen, hverken døpt eller komfimert.

Jeg aner ikke om jeg er medlem av statskirken, men siden jeg hverken er født i Norge, eller døpt så tror jeg egentlig ikke det. Men who knows, bryr meg lite.

For meg blir det litt feil å sette min tro og mine synspunkter inn i en forhåndslaget bås, som fks. kristendommen.

Buddhismen er nok det nærmeste jeg kommer når det gjelder tilhørighet til noe forhåndsbestemt.

Ang. det med at vi lærer mer om kristendommen enn andre religioner, så føler ikke jeg det har stemt for min skolegang iallefall. Jeg har lært like mye om andre religioner, men det er kanskje litt forskjellig på steinerskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kristen, og er ikke medlem av statskirken. Er heller ikke døpt, og konfirmerte meg borgelig. Jeg gjør ikke ting bare fordi det er tradisjon, det blir for "tynnt" for meg.

Slik er det for meg også. :)

At vi lærer mer om kristen tro i skolen, har jo med vår historie å gjøre. Men setter stor pris på at det undervises om andre religioner også (skulle bare mangle).

Dette er jeg også enig i. Kristendom er selvsagt en stor del av den norske historien, og bør læres mer om. Men selv synes jeg det kan bli litt vel mye. Opplever selv at vi lærer mye unyttig om kristendom og for lite om andre religioner (men dette er bare sånn jeg oppfatter det i min hverdag. Det er ikke sikkert det egentlig er sånn).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke kristen...ble vel døpt, men hadde lite å si om den saken :rolleyes: ..men jeg valgte å konfirmere meg borgelig...men det var vel mest for gaver/penger og slippe kirka...også gifta jeg meg borgelig...

men er vel fortsatt regisrert i den norske statkirka...rett og slett av latskaps grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt i kirken, konfirmert borgelig. Og om jeg gifter meg i kirken er det fordi partneren evnt ønsker seg det. Jeg ser på meg som en del av den "kristelige verden", men ikke personlig kristen. Vi markerer jo en del kristne høytider f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare forvirret logik.png

Jeg har vokst opp i ett hjem der mor var katolikk og far Humanist. Da blir man ganske tullete *ler*

Selv er jeg døpt og konfirmert i kristen kirke. Jeg vil nok si at jeg er mer katolikk enn kristen. Men samtidig så har jeg i meg at jeg ikke vil plasseres i noe "samfunn" eller bås, eller noe som med bakgrunn har skapt splid både historisk og i nå tid.

Så jeg har holdt avstand fra det meste. Men jeg trives veldig godt i den katolske kirken, og føler meg mer "hjemme" der enn i en kristen kirke. Men er også fasinert av den muslimske relegionen (jeg skriver muslimske siden dem jeg har lært av gjør ting forskjellig, både pakistanske troende og somalske)

Er medlem av statskirken av ren latskap.

Som jeg sa: Forvirret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,01% agnostiker, resten er ateist. Runder det av og kaller meg ateist :) "Det fins mest sannsynlig ingen gud". Det er ihvertfall min holdning til det.

Også synes jeg det er absurd at vi har statskirke. Jeg blir lett provosert av religion også - har igrunn lett for å tenne på litt for mange plugger når det er snakk om sånn, er vel egentlig en sak som engasjerer meg en del.

Ang. det å markere høytider - jeg "feirer" jul, påske osv. men det har fint lite med religiøsitet å gjøre for min del.

På barneskolen, og noe på ungdomsskolen var de heavy på kristendommen i undervisninga. Det var ikke framstilt nøytralt for å si det sånn - jeg tenkte ikke over det da, men når jeg tenker tilbake på det nå blir jeg litt sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som krysser av for ateist - er du fortsatt medlem av statskirken?

Hva synes dere om at Norge har statskirke?

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

Jeg har aldri vært medlem av statskirken, er ikke døpt, ikke konfimert og føler null tilknytning til noen religion. Er veldig tilhenger av fysikkens forklaring på hvordan alt oppsto og hvordan alt kommer til å ende selvom jeg syns det er en skummel tanke at det ikke er noen som "styrer" kreftene i universet. Har slått meg til ro med at sånn er livet! :)

Personlig ser jeg på statskirken som en foreldet instans som skulle vært fjernet for lengst.

Vel, nå ble jo Norge nødt til å endre navnet på livssynsundervisningen i norsk skole fordi det var for "kristent". Kan jo håpe av pensum må gå samme veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kristen, og er ikke medlem av statskirken. Er heller ikke døpt, og konfirmerte meg borgelig. Jeg gjør ikke ting bare fordi det er tradisjon, det blir for "tynnt" for meg.

Er ikke dette et litt selvmotsigende utsagn egentlig? Du sier at du ikke gjør ting "bare fordi det er tradisjon", likevel velger du å konfirmere deg. Å konfirmere seg handler vel i utgangspunktet om å fornye dåpsløftet sitt, noe som har vært og er en tradisjon, uansett om man kaller det borgerlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et litt selvmotsigende utsagn egentlig? Du sier at du ikke gjør ting "bare fordi det er tradisjon", likevel velger du å konfirmere deg. Å konfirmere seg handler vel i utgangspunktet om å fornye dåpsløftet sitt, noe som har vært og er en tradisjon, uansett om man kaller det borgerlig eller ikke.

Skjønner hva du mener, men jeg konfirmerte meg ikke pga tradisjon. Men rett og slett for pengene sin del. Er man 14, så er man 14 liksom (Er man ikke 14 når man konfirmerer seg da tro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men jeg konfirmerte meg ikke pga tradisjon. Men rett og slett for pengene sin del. Er man 14, så er man 14 liksom (Er man ikke 14 når man konfirmerer seg da tro?)

Ja, men da kan du jo bare si det så enkelt da. Du gjorde det for pengene, og prinsipper om tro/tradisjon var ikke inne i bildet i det hele tatt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da kan du jo bare si det så enkelt da. Du gjorde det for pengene, og prinsipper om tro/tradisjon var ikke inne i bildet i det hele tatt :rolleyes:

Jeg er også komfirmert borgelig.. For meg og min familie var det en markering av at jeg nå var blitt ungdom og "voksen" Ingenting med å fornye noe dåpsløfter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg har ikke stemt i denne poll'n, av det enkle grunnlag av at det er opp til meg å være kristen eller ikke. Og ikke noe som andre har noe med.

Er det noe jeg mener andre skal gi "bang" i, så er om jeg er "ditt eller datt" når det gjelder religion og akkurat det samme når det gjelder politikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker, jeg benekter ikke at det fins noe der ute som styrer litt, eller som har litt 'oppsyn' med alt, det være seg energier i universet(som jeg er minst skeptisk til), en gud, flere guder/gudinner e.l., men jeg tror det ikke før det er 'bevist' for meg, eller jeg er overbevist. Inntil det punktet, så tror jeg ikke på noe annet enn at man må stå for det man gjør, og man må gjøre det man selv vil ha gjort. Ellers blir det ikke gjort.

Jeg er ikke døpt, fordi mamma mente at dette var noe jeg måtte få bestemme selv, og jeg er konfirmert borgerlig, stort sett kun pga pengene sin del. (men også fordi jeg hadde litt lyst til å konfirmere meg, eller iallefall gå på konfirmasjonsundervisningen for å få det med meg, for å vite hva andre hadde lært).

Jeg aner ikke om jeg er medlem av statskirken, det har jeg aldri sjekket opp, men jeg regner med det? Jeg har ikke giddet å bruke tid og krefter på å finne ut av det og eventuelt melde meg ut.

Nå jeg begynte på barneskolen, så het jo faget kun Kristendom, deretter ble det KRL(Kristendom, Religion og Livssyn) og da synes jeg faktisk lærerne vi hadde var flinke til å dra fram de andre religionene og livssynene! :) Nå heter det RLE? (Religion, Livssyn og Etikk, er det det det står for?) (det ble mange det'er, det!) Så det går jo tydeligvis framover. :P

Jeg har jo også lært en del om andre religioner og kulturer fordi mamma har jobbet en del med asylsøkere og innvandrere, både på asylmottak, på Kvinneuniversitetet i Løten, og nå på voksenopplæringen i Ringsaker. SÅ har vært mye med på mottaket, vi feiret blant annet jul der ett år, for å vise fram hvordan vi gjorde det i Norge, og hva som er tradisjonen her.

Jeg feirer jul fordi jeg feirer jul, ikke for å feire Jesu fødsel(som jo mest sannsynlig var på en helt annen tid av året dersom den faktisk var), eller noe sånt. Jeg feirer jul fordi jeg alltid har gjort det, det er en familiesammenkomst, vi spiser god mat, prater, har det koselig, åpner gaver osv. :P Andre ting, som påske osv, feirer jeg ikke noe mer enn at jeg kanskje tar på meg noe penere klær på helligdagene, for ikke å fornærme andre. På samme måte som jeg tar på meg penere klær på 1.juledag, dasser ikke rundt i joggebukse da, hvis jeg går ut av døra. (inne er det jo en helt annen sak, der går jeg gjerne i pysj!) :) Så for meg handler det mer om å ta hensyn til andres tradisjoner, og respektere det, enn å gjøre noe for min egen del. Også synes jeg jo det er veldig fint med disse fridagene, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et litt selvmotsigende utsagn egentlig? Du sier at du ikke gjør ting "bare fordi det er tradisjon", likevel velger du å konfirmere deg. Å konfirmere seg handler vel i utgangspunktet om å fornye dåpsløftet sitt, noe som har vært og er en tradisjon, uansett om man kaller det borgerlig eller ikke.

Markering av det å bli voksen har blitt gjort over hele verden lenge før kristendom kom inn i bildet. Så kom kristendommen inn og tok over mange av feiringene. For eksempel jul, som egentlig var en feiring av at lyset kom tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om jeg er medlem av statskirken, det har jeg aldri sjekket opp, men jeg regner med det? Jeg har ikke giddet å bruke tid og krefter på å finne ut av det og eventuelt melde meg ut.

Om du ikke er døpt og komfirmert borgelig, er du ikke medlem av statskirken nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble dette endret?

Vet ikke om det er satt i "drift" i hele landet, men her står det litt om det:

Den europeiske menneskerettsdomstol avsa i fjor sommer dom om KRL-faget og fritaksreglene. Domstolen slo fast at det opprinnelige faget og ordningen med begrenset fritak er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

Som eneste fag i grunnskolen har KRL-faget en egen lovhjemmel. Ett av regjeringens tiltak for å følge opp dommen i menneskerettsdomstolen er forslag til endringer i lovteksten om faget.

Regjeringen foreslår å endre navn på faget fra Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap til Religion, livssyn og etikk. Dette skal gi et tydelig signal om at alle religioner og livssyn skal behandles kvalitativt likeverdig. Det er også foreslått endringer i fritaksbestemmelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. :)

:)

Derfor synes jeg det er dumt at folk sier ting som at humanistisk konfirmasjon bare er en etterligning, og at det ikke er noe poeng i å konfirmere seg humanistisk. Det er både nyttig, gøy og fint å konfirmere seg humanistisk. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...