Gå til innhold
Hundesonen.no

Matematikktråd!


Gjest

Recommended Posts

Det er jo en del folk her inne som går en eller annen form for realfag, så jeg tenkte jeg kunne starte en tråd for alle slags spørsmål om matematikk. Om det er oppgaver man vil ha tips, hint eller løsninger til, teori man ikke skjønner, eller et teorem man ikke klarer å komme på - kjør på! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Hurra! Kan trenge noe sånn :icon_redface:

Er så stabeist noen ganger at jeg lett sitter i timesvis og tenker og knaker og nekter å be om hjelp hvis det er en oppgave jeg ikke klarer, fordi jeg liksom må gjøre det sjæl. Dårlig vane og veldig lite effektivt :)

Du er mattenerd på universitetsnivå du, wretch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så fryktelig høyt nivå enda, jeg går bare andre semesteret mitt på univ, med 40 stp matte så langt.

- og det er faktisk bra å sitte og plages med ting, men det er slettes ikke bra å sitte helt alene i flere timer uten å komme videre :icon_redface: Det er da man må spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og det er faktisk bra å sitte og plages med ting, men det er slettes ikke bra å sitte helt alene i flere timer uten å komme videre :) Det er da man må spørre!

Jau, plages gjerne med ting jeg - det er det som får meg til å gidde å engasjere meg liksom, men det er som du sier en grense for hvor lenge man bør holde på før man kaster bort tid og heller bør spørre om hjelp, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar den stå åpen til noen tar den, ikke noe stor matematikk bak det. Mer matematisk notasjon... :) :)

Kan man jo også ta med 2+2=5, for den er litt morsom! Den har mange forskjellige "beviser", fra "veldig store verdier av 2" til stille enere. Eller min favoritt;

x = y

x2 = xy

x2-y2 = xy-y2

(x+y)(x-y) = y(x-y)

x+y = y

2y = y

2 = 1

1 = 0

Dermed er 1 = 0, og 2+2+0=5 => 2+2=5 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææh, folk er da ikke så negative i tråden her? :) Jeg vil påstå at man må synes matte er bra gøy for å studere matte på universitetet, og vi er jo ikke SÅ få som studerer det heller. Matte er gøy om man bare forstår det, og er villig til å arbeide for å oppnå forståelsen. Man må se nytten og gevinsten, som med alt annet arbeid i livet.

Men folkens, nok prat, mer oppgaver! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Blondiepappa
Nækj, er du helt teit eller? 1+1 er jo 11. :)

1+1=10, det er helt riktig tatt i betraktning at vi ikke snakker om titallssystemet (desimaltall) her, men totallssystemet (binærtall). 11 binært blir da 3 desimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+1=10, det er helt riktig tatt i betraktning at vi ikke snakker om titallssystemet (desimaltall) her, men totallssystemet (binærtall). 11 binært blir da 3 desimalt.

OT.. men må flire :) Gubben melder seg inn på et hundeforum for å diskutere matte! :) jaja... Jeg vet at 1 hund + 1 hund til = 2 hunder. .Det holder for meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+1=10, det er helt riktig tatt i betraktning at vi ikke snakker om titallssystemet (desimaltall) her, men totallssystemet (binærtall). 11 binært blir da 3 desimalt.

Korrekt! Som de sier; "there are only 10 types of people in the world, those who understand binary and those who get laid". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+1=10, det er helt riktig tatt i betraktning at vi ikke snakker om titallssystemet (desimaltall) her, men totallssystemet (binærtall). 11 binært blir da 3 desimalt.

Akkurat... *nikker kraftig og later som jeg forstår hva du mener*

Jeg tror jeg skal holde meg utenfor diskusjonene her, og heller komme tilbake når jeg faktisk trenger hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... *nikker kraftig og later som jeg forstår hva du mener*

Jeg tror jeg skal holde meg utenfor diskusjonene her, og heller komme tilbake når jeg faktisk trenger hjelp. :)

Jeg også.. Det holder med EN mattenerd i familen her :) Veldig deilig med en som maser og graver om guttungen har mattelekser han kan få hjelpe han med, for jeg sto så vidt i matte, og hater det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Regnet med det, ja! Her er en logaritme ting jeg sliter med. Skjønner tydeligvis ikke poenget med det for denne oppgaven er visstnok ganske enkel. :D

Forenkel uttrykket:

log (2*5) - log (2/5)

Svaret jeg fikk ble et helt tall, noe det absolutt ikke skulle være i følge fasiten... Matte er mitt desidert svakeste felt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

log (a*b) = log (a) + log (b)

log (a/b) = log (a) - log (b)

har du prøvd det? Skrevet de ut? Blir vel noe sånn som 0 eller log (5)+ log (5) = log (25)? :wub: (evt 2 log (5) eller noe annet spenstig)

Kjempelenge siden jeg har hatt dette, så jeg klikka meg inn på en matteside og fant reglene :wub: Men jeg husker ikke om minus blir pluss og om det skal være parantes der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...