Gå til innhold
Hundesonen.no

"Godt premiert"


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Hva er en "godt premiert" hund?

Grunnen til mitt spørsmål, er at jeg til stadighet finner annonser som ikke harmonerer med opplysningene som finnes på de forskjellige hundene.

Fant en annonse på ett nettsted hvor den som har lagt inn annonsen skriver "godt premiert mor". Hunden har 2 cert (1 stk cacib) fra utstilling og ellers ikke annet enn gjennomført MH. Er dette "godt premiert"?

For meg er ikke det godt premiert, så hva sier dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "godt premiert" hund?

Grunnen til mitt spørsmål, er at jeg til stadighet finner annonser som ikke harmonerer med opplysningene som finnes på de forskjellige hundene.

Fant en annonse på ett nettsted hvor den som har lagt inn annonsen skriver "godt premiert mor". Hunden har 2 cert (1 stk cacib) fra utstilling og ellers ikke annet enn gjennomført MH. Er dette "godt premiert"?

For meg er ikke det godt premiert, så hva sier dere andre?

Jeg mener nå at hvis en hund er "godt premiert" må den ha titler altså i flertall, å hvis det står "premiert" så har hunden en tittel.

Ellers ville jeg ha skrevet : Foreldre har gode resultater fra utstilling, LP, osv (jeg har ikke peiling på annet enn utstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er jeg ikke enig..

Jeg synes at en hund absolutt er godt premiert med to cert og et CACIB, ja. Hvis hunden er champion så sier man dèt i annonsen (men man bruker premiert hvis den ikke har noen titler).

Men det er jo sånn JEG ser på det, da.. Og det vanskelige er jo å si om et par/tre 1. premier også er "godt premiert"...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hadde nok oppfattet at en hund med flere cert/cacib er godt premiert, bare fordi det ikke er spes vanlig innenfor mine raser (da tenker jeg kun utstilling) hadde det derimot stått gode resultater, hadde jeg forventet meg prestasjoner innen bruks, lydighet, agility, RIK, etc.

Mentaltester forventer jeg at man skriver om man har noe, uansett om det er bestått eller ikke. Vet om oppdrettere som unnlater "negative resultater" på hjemmesiden og bare tar med det den har bestått, om hunden har strøket eks FA, men at hunden har bestått K-test.

Hvis man i en annonse skriver at foreldrene er merritert, så forventer jeg titler uansett gren også utstilling.

Litt OT, men det irriterer meg allikevel: Det er i mine øyne useriøst som å skrive at blandingsvalper blir gode brukshunder.. Hva er definisjonen på en god brukshund da? At den kan trekke pulk og bære kløv?

Edit: Endret litt på oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hva er en "godt premiert" hund?

Grunnen til mitt spørsmål, er at jeg til stadighet finner annonser som ikke harmonerer med opplysningene som finnes på de forskjellige hundene.

Fant en annonse på ett nettsted hvor den som har lagt inn annonsen skriver "godt premiert mor". Hunden har 2 cert (1 stk cacib) fra utstilling og ellers ikke annet enn gjennomført MH. Er dette "godt premiert"?

For meg er ikke det godt premiert, så hva sier dere andre?

2 x cert og 1 cacib er i aller høyeste grad høyt premiert i min verden.

Nei, der er jeg ikke enig..

Jeg synes at en hund absolutt er godt premiert med to cert og et CACIB, ja. Hvis hunden er champion så sier man dèt i annonsen (men man bruker premiert hvis den ikke har noen titler).

Men det er jo sånn JEG ser på det, da.. Og det vanskelige er jo å si om et par/tre 1. premier også er "godt premiert"...

Susanne

Tja, om det er en rase som det stilles 40-80 individer av på en utstilling så vil jeg til og med si at både HP og CK er i kategorien høyt premiert.

Det kommer jo litt an på rasen føler jeg. En Golden med ett cert er en godt premiert hund, en Italiensk spinone med ett cert er ikke nødvendigvis det om den er stilt fem ganger - alle fem gangene alene og den har fått cert en gang liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "godt premiert" hund?

Grunnen til mitt spørsmål, er at jeg til stadighet finner annonser som ikke harmonerer med opplysningene som finnes på de forskjellige hundene.

Fant en annonse på ett nettsted hvor den som har lagt inn annonsen skriver "godt premiert mor". Hunden har 2 cert (1 stk cacib) fra utstilling og ellers ikke annet enn gjennomført MH. Er dette "godt premiert"?

For meg er ikke det godt premiert, så hva sier dere andre?

Det kommer jo litt an på rasen føler jeg. En Golden med ett cert er en godt premiert hund, en Italiensk spinone med ett cert er ikke nødvendigvis det om den er stilt fem ganger - alle fem gangene alene og den har fått cert en gang liksom.

What she said!

Men, folk gjør forskjellige ting.

Jeg har sett annonser for min rase, hvor det står at kullets far er premiert gjentatte ganger - og jada, han hadde fem blå han...

Jeg har også sett folk skrive at hunden har en rekke førstepremier på utstilling, og for uinnvidde høres nok det veldig flott ut - førsteplass, liksom.

I min rase holder det med en HP før 24 måneder eller en førstepremie etter 24 måneder for å ha oppfylt eksteriørkravet i avlsreglene, så for meg er ikke gjengse avlsdyr i vårt land premiert. En hund skal være ganske dårlig for ikke å oppfylle det kravet.

Men en hund med to cert og CACIB vil jeg si er godt premiert, når jeg vet det er 50-60-70 bernere påmeldt på NKK-utstillingene. Dog vil jeg gjerne vite alle resultat, hvem som har gitt cert'ene, om de er oppnådd i Harstad med lav konkurranse, osv. Også lurer jeg på hvorfor hunden ikke har det tredje certet som gjør den til champion (jeg formoder jo den har et stort cert, når den har CACIB, selv om jeg vet den i teorien kan ha fått CACIB uten cert).

Jeg er en kjiping som stiller kritiske spørsmål uansett... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De gangene den hunden har stilt på utstilling har det vært max 7 i den rasen (iallefall det jeg har fått med meg, men har ikke sjekket 100%).

Må legge til at for meg så er godt premiert mer enn 2 cert, ett cacib og gjennomført MH. Fullcertet (ok at certene ikke er etter fyllte 2 år), samt premiert (resultat) i noe annet enn utstilling. Men det er nå meg da :icon_confused: Hunden har heller ikke deltatt på utstilling på flere år. Det ene certet er "storcert", mener at det kun var 2 tisper på den utstillingen.

Har også sett at ett kull har blitt annonsert med "meget bra premiert pappa", og faren hadde kun 0.jk fra utstilling, ingen mentale tester eller MH, ingen lp/agility/bruks-resultater. Her skrøt oppdretteren i mail over at pappa'n var int uch og masse andre titler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene den hunden har stilt på utstilling har det vært max 7 i den rasen (iallefall det jeg har fått med meg, men har ikke sjekket 100%).

Må legge til at for meg så er godt premiert mer enn 2 cert, ett cacib og gjennomført MH. Fullcertet (ok at certene ikke er etter fyllte 2 år), samt premiert (resultat) i noe annet enn utstilling. Men det er nå meg da :icon_confused: Hunden har heller ikke deltatt på utstilling på flere år. Det ene certet er "storcert", mener at det kun var 2 tisper på den utstillingen.

Har også sett at ett kull har blitt annonsert med "meget bra premiert pappa", og faren hadde kun 0.jk fra utstilling, ingen mentale tester eller MH, ingen lp/agility/bruks-resultater. Her skrøt oppdretteren i mail over at pappa'n var int uch og masse andre titler...

Det er jo forskjell på rene løgner (som i ditt siste avsnitt) og ulike oppfatninger av hva godt premiert er.

For min rase vil jeg for eksempel aldri kunne finne oppdrettere eller annonser som snakker om noe annet enn utstilling, da det ikke er noen som konkurrerer i noe annet (en håndfull i LP, men ingen som slår seg på brystet av den grunn), eller benytter seg av MH og andre mentalrelaterte tester/beskrivelser. Så ingen bernere vil noen gang kunne oppnå dine krav til "godt premiert" - det må være raseavhengig.

Men, som sagt, enig i at en må vite hva som ligger bak. Et cert er ikke alltid et cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på rasen, ellers enig i mye av det Emma sier, og ikke minst at det er forskjell på f.eks klasseseier med CK med 4 påmeldte, i forhold til 80påmeldte.

Godt premiert er ikke eks antall 1.premier! På vår rase er det sjeldent mye 2.pr på utstilling. Så med litt tålmodighet kan de fleste få to til tre 1.premier uten store problemer.

Det dummeste jeg forøvrig ser er når de annonserer med at slekta er så høyt premiert, og ikke har stilt hunden på en dritt sjæl, som om de tror at hunden automatisk er like god som forfedrene. Eks: far til mor er LCH, så valpene vil bli gode lydighetshunder, ikke skrevet direkte men antydet i den retningen uten at mor er stilt eller trent noe særlig lydighet med.

edit: dårlig formulering endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger veldig av rase!

På akita blir jo alt mulig champion, så der er ikke championat et kvalitetsstempel heller...

Etter 20 utstillinger med 10 2./3.premier, 6 slette 1.premier, ble hunden til slutt champion. 11 opptredener i championklasse har gitt 3 CK, og hunden har etter de nye reglene fått 2.premier også i championklasse.

Men den er champion, så da må den vel være godt premiert???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er enig med dere alle sammen jeg :icon_confused:

Det som er så snedig er at det kun står "godt premiert", men ikke i hva. Rasen blir brukt til annet enn utstilling også. Og hadde det vært en rase med mange hunder på hver utstilling, ja da hadde det vært gode utstillingsresultater. Og ikke "bare" gode resultater.

Det var derfor jeg ville stille spørsmålet her inne, for å høre deres meninger. Det er jo forskjellig fra rase til rase og jeg setter pris på at dere andre forteller hva dere legger i uttalelsen "godt premiert".

Det med utstillingschampionat og dra land og strand for storcertet har jeg sett flere tilfeller av (i min rase), det er ikke lenge siden "de på østlandet" dro til Harstad (eller Bergen for den saks skyld) for å ta storcertet, og det har skjedd opptil flere ganger. Og så klart henger en HP/CK/Cert for en streng dommer høyere enn det samme for en som ikke gir lavere enn rødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...