Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmblods, fullblods eller kaldblod?

tm100001

Recommended Posts

Neinei, det i uthevet er omvendt. Eller iallefall delvis. For man hadde ikke råd til å ha så store og tunge hester før i tiden, så BÅDE dølahesten og kaldblodstraveren er framavlet fra den opprinnelige dølen, som var mindre og lettere. (om enn større og kraftigere enn nordlandshesten og fjordingen opprinnelig var)

Vel, per i dag har man jo norske varmblodstravere og norske varmblods ridehester. Selv om dette ikke er opprinnelig norske hesteraser, så er de avlet fram i Norge nå og altså registrert som norske. Men, sant er det, at det ikke finnes noen opprinnelige raser fra Norge som er varmblods.

Klippetiklipp

Åååå ja. :banana:

Men man kan da ikke kalle en rase norsk fordi den er avlet på i Norge. Ikke avlet fram. Det er noe annet, ikke sant. Det er vel ikke bare å avle fram nye hesteraser i hytt og pine, heller. Eller hunderaser. I såfall har jeg en norsk duck tolling retriever liggende ved ovnen her. Mora hennes er dansk tolling retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå ja. :banana:

Men man kan da ikke kalle en rase norsk fordi den er avlet på i Norge. Ikke avlet fram. Det er noe annet, ikke sant. Det er vel ikke bare å avle fram nye hesteraser i hytt og pine, heller. Eller hunderaser. I såfall har jeg en norsk duck tolling retriever liggende ved ovnen her. Mora hennes er dansk tolling retriever.

Haha, nei. Jeg mente avlet PÅ. :yes: Sorry! De heter jo bare varmblodstraver og varmblods ridehest, og så får de norsk, dansk svensk e.l. foran navnet etter hvor de er født og hvor de er registrert og sånn. Var det jeg mente å komme fram til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei. Jeg mente avlet PÅ. :banana: Sorry! De heter jo bare varmblodstraver og varmblods ridehest, og så får de norsk, dansk svensk e.l. foran navnet etter hvor de er født og hvor de er registrert og sånn. Var det jeg mente å komme fram til. :yes:

Så rart at det går an. Eller er det fordi det brukes så mye blandinger i hesteverdenen at det er en måte å ha litt oversikt på, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at det går an. Eller er det fordi det brukes så mye blandinger i hesteverdenen at det er en måte å ha litt oversikt på, kanskje?

Å sette norsk, dansk, fransk osv foran, tenker du på? Det er vel for å vite hvor de kommer fra, hva slags linjer de er fra, og sånn?

Er vel først og fremst for å holde litt oversikten, ja, for enkelt å vite hvor hesten kommer fra, uten å måtte begynne å sjekke rundt i forskjellige registere i forskjellige land.

Og sikkert også på varmblods ridehest, for å holde oversikten over blandingene. Men man kunne sikkert like godt ha kalt det bare varmblods ridehest, uten landet den er født/registrert i foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste norske hesterasene er:

Dølahesten

Kaldblodstravhest ( som er en lettere variant av dølahesten avlet fram til egen rase for hundre år siden, eller slikt. Tidligere var det èn rase)

Fjording

Lynghesten også kalt Nordlandshesten.

Alle disse rasene er kaldblodshester. Nordlandshesten er vel ofte en ponni. Det går på mankehøyde og har egentlig ingenting med rase å gjøre. Det er ingen norske varmblods hesteraser.

Varmblodshester er vel alle full- og halvblodsvarianter avlet for spenst og hurtighet. Kaldblodshesten er vel avlet for arbeid. Sånn opprinnelig.

Høres dette rimelig ut? Det meste har jeg plukket ut fra gammel hestejentekunnskap og litt fra Wendy. :banana:

Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier? :banana:

De er vel mest 'bare' ponnier tror jeg, de blir jo delt av til det i f.eks hesterase-bøker. Men det blir det jo heller ikke delt i kalde og varme, tror jeg, det blir vel delt i lette og tunge? (iallefall i den gamle, rare hesterase-boken jeg hadde..)

Men det finnes jo forskjellige typer ponnier, varme og kalde, liksom. En welsh er jo mye lettere enn f.eks en shetland, selv om jeg ikke vet hva de er, hører så mye rart om ponnier. Men tror de går under ett, ponni-rasene altså. Du har jo også hester, f.eks arabere og fjordinger som blir registrert som ponni i størrelsen fordi de er under 148 cm i mankehøyde(eller hva nå enn grensen er på nå.) Mens en hest fra ponnirase som blir høyere enn 148, blir registrert som hest, såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel mest 'bare' ponnier tror jeg, de blir jo delt av til det i f.eks hesterase-bøker. Men det blir det jo heller ikke delt i kalde og varme, tror jeg, det blir vel delt i lette og tunge? (iallefall i den gamle, rare hesterase-boken jeg hadde..)

Men det finnes jo forskjellige typer ponnier, varme og kalde, liksom. En welsh er jo mye lettere enn f.eks en shetland, selv om jeg ikke vet hva de er, hører så mye rart om ponnier. Men tror de går under ett, ponni-rasene altså. Du har jo også hester, f.eks arabere og fjordinger som blir registrert som ponni i størrelsen fordi de er under 148 cm i mankehøyde(eller hva nå enn grensen er på nå.) Mens en hest fra ponnirase som blir høyere enn 148, blir registrert som hest, såvidt jeg har skjønt.

Åja.

Snakket med min vanlige ridelærer i dag. Hun har to Norsk Varmblods Ridehester. Hun sa at navnet foran kom av hvor de ble registrert. Hennes hester ble registrert hos oppdretter, mens den andre hesten jeg snakket om sikkert ble registrert i ettertid. Da vet vi det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Nowisclee @ 08:46 - 22.02.2009)

Da spørs det på hvor den er født, og hva foreldrene er registrert som, tror jeg? Eller? Enten så prøver hun bare å skryte på seg en DVR, i stedet for NVR, eller så er det noe vi ikke helt har skjønt her enda.. *hviske: Zoey..? Hjelp..?*

Altså.. Hvis den født i danmark og registrert i danmark så vil den være en DV.. Men den må også registreres i norge, og den kan da få norskt hestepass, men den vil fremdeles være en DV.. Det kan sammenlignes med hunderaser, en whippet blir ikke til en basenjii bare fordi den bytter eier.. (if you know what i mean :D )

Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier?

Det er jo raser innenfor ponniverden også, akkurat som hos større hester (og hunder for den saks skyld)

Det som er litt viktig å huske på er at det er raser innenfor hesteverenen også.. type fjording, islandshest, shettis, shire osv.. Og selv om mange fjordinger ligger under ponnigrensa (148cm u.sko) så er de fremdeles fjordinger.. Så man kunne i teorien hatt en shetttis som var 1.80m høy, og det hadde fremdeles vært en shettis..Bare en veeeeldig lite rasetypisk en :P

Så det er rasene.. Og så har vi "blandingene" som bare er sortert etter linjer, og derfor blir DV,NV,KWPN osv.. Og selv om de er "blandinger" blir de definert som raser..! (himmel.. dette er klønete skrevet kjenner jeg)

Strengt talt kan alt under 148cm defineres som en ponni, fordi den kan måles til ponni, og få ponnimålekort, som gjør at den kan starte ponnistevner.. Altså en Shire (verdens største hesterase) kan være født med dverggen, og bli ponni.. Det er fremdeles en shire, men også en ponni..

Ponnier deles inn i tre kategorier etter høyde, kategori 3 er de minste, kategori 2 er mellomst og kategori 1 er de største.. (husker ikke måla nå i farta..)

Og så har man også samme systemet på "blandingsponnier" som man har på "blandingshester" bare at det kalles sportsponni.. Altså.. En Dansk sportsponni er en "blandingsponni" som er født og registrert i danmark!

hehe.. blei litt rotete dette her, men var verd et forsøk da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hvis den født i danmark og registrert i danmark så vil den være en DV.. Men den må også registreres i norge, og den kan da få norskt hestepass, men den vil fremdeles være en DV.. Det kan sammenlignes med hunderaser, en whippet blir ikke til en basenjii bare fordi den bytter eier.. (if you know what i mean :P )

Det er jo raser innenfor ponniverden også, akkurat som hos større hester (og hunder for den saks skyld)

Det som er litt viktig å huske på er at det er raser innenfor hesteverenen også.. type fjording, islandshest, shettis, shire osv.. Og selv om mange fjordinger ligger under ponnigrensa (148cm u.sko) så er de fremdeles fjordinger.. Så man kunne i teorien hatt en shetttis som var 1.80m høy, og det hadde fremdeles vært en shettis..Bare en veeeeldig lite rasetypisk en :P

Så det er rasene.. Og så har vi "blandingene" som bare er sortert etter linjer, og derfor blir DV,NV,KWPN osv.. Og selv om de er "blandinger" blir de definert som raser..! (himmel.. dette er klønete skrevet kjenner jeg)

Strengt talt kan alt under 148cm defineres som en ponni, fordi den kan måles til ponni, og få ponnimålekort, som gjør at den kan starte ponnistevner.. Altså en Shire (verdens største hesterase) kan være født med dverggen, og bli ponni.. Det er fremdeles en shire, men også en ponni..

Ponnier deles inn i tre kategorier etter høyde, kategori 3 er de minste, kategori 2 er mellomst og kategori 1 er de største.. (husker ikke måla nå i farta..)

Og så har man også samme systemet på "blandingsponnier" som man har på "blandingshester" bare at det kalles sportsponni.. Altså.. En Dansk sportsponni er en "blandingsponni" som er født og registrert i danmark!

hehe.. blei litt rotete dette her, men var verd et forsøk da :D

Åååååååååååååååååååååja *lyspære over hodet* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Synes det med nasjonalsskifte forran rase-navnet er idiotisk. En fjording blir ikke en svensk fjording bare fordi en hest flytter til sverige. En norsk elghund blir ikke en latvisk elghund bare fordi en hund flytter til latvia. En dansk varmblod er en dansk varmblod, en varmblodshest der rasen den er opprinnelig er fra danmark. Hunden min er en engelsk staffordshire bull terrier, ikke en norsk staffordshire bull terrier. Rasen er jo ikke herfra opprinnelig. En finsk spetz blir ikke en tyrkisk spetz. En dansk- svensk gårdshund blir ikke en afro-amerikansk gårdshund. En engelsk fullblod blir ikke en nederlandsk fullblod. Men det kan være en tysk spitz fra norge (født i norge) :ahappy:

Har sikkert gjort meg forstått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...