Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmblods, fullblods eller kaldblod?

tm100001

Recommended Posts

Skrevet
Neinei, det i uthevet er omvendt. Eller iallefall delvis. For man hadde ikke råd til å ha så store og tunge hester før i tiden, så BÅDE dølahesten og kaldblodstraveren er framavlet fra den opprinnelige dølen, som var mindre og lettere. (om enn større og kraftigere enn nordlandshesten og fjordingen opprinnelig var)

Vel, per i dag har man jo norske varmblodstravere og norske varmblods ridehester. Selv om dette ikke er opprinnelig norske hesteraser, så er de avlet fram i Norge nå og altså registrert som norske. Men, sant er det, at det ikke finnes noen opprinnelige raser fra Norge som er varmblods.

Klippetiklipp

Åååå ja. :banana:

Men man kan da ikke kalle en rase norsk fordi den er avlet på i Norge. Ikke avlet fram. Det er noe annet, ikke sant. Det er vel ikke bare å avle fram nye hesteraser i hytt og pine, heller. Eller hunderaser. I såfall har jeg en norsk duck tolling retriever liggende ved ovnen her. Mora hennes er dansk tolling retriever.

Skrevet
Åååå ja. :banana:

Men man kan da ikke kalle en rase norsk fordi den er avlet på i Norge. Ikke avlet fram. Det er noe annet, ikke sant. Det er vel ikke bare å avle fram nye hesteraser i hytt og pine, heller. Eller hunderaser. I såfall har jeg en norsk duck tolling retriever liggende ved ovnen her. Mora hennes er dansk tolling retriever.

Haha, nei. Jeg mente avlet PÅ. :yes: Sorry! De heter jo bare varmblodstraver og varmblods ridehest, og så får de norsk, dansk svensk e.l. foran navnet etter hvor de er født og hvor de er registrert og sånn. Var det jeg mente å komme fram til. ;)

Skrevet
Haha, nei. Jeg mente avlet PÅ. :banana: Sorry! De heter jo bare varmblodstraver og varmblods ridehest, og så får de norsk, dansk svensk e.l. foran navnet etter hvor de er født og hvor de er registrert og sånn. Var det jeg mente å komme fram til. :yes:

Så rart at det går an. Eller er det fordi det brukes så mye blandinger i hesteverdenen at det er en måte å ha litt oversikt på, kanskje?

Skrevet
Så rart at det går an. Eller er det fordi det brukes så mye blandinger i hesteverdenen at det er en måte å ha litt oversikt på, kanskje?

Å sette norsk, dansk, fransk osv foran, tenker du på? Det er vel for å vite hvor de kommer fra, hva slags linjer de er fra, og sånn?

Er vel først og fremst for å holde litt oversikten, ja, for enkelt å vite hvor hesten kommer fra, uten å måtte begynne å sjekke rundt i forskjellige registere i forskjellige land.

Og sikkert også på varmblods ridehest, for å holde oversikten over blandingene. Men man kunne sikkert like godt ha kalt det bare varmblods ridehest, uten landet den er født/registrert i foran.

Skrevet
De eneste norske hesterasene er:

Dølahesten

Kaldblodstravhest ( som er en lettere variant av dølahesten avlet fram til egen rase for hundre år siden, eller slikt. Tidligere var det èn rase)

Fjording

Lynghesten også kalt Nordlandshesten.

Alle disse rasene er kaldblodshester. Nordlandshesten er vel ofte en ponni. Det går på mankehøyde og har egentlig ingenting med rase å gjøre. Det er ingen norske varmblods hesteraser.

Varmblodshester er vel alle full- og halvblodsvarianter avlet for spenst og hurtighet. Kaldblodshesten er vel avlet for arbeid. Sånn opprinnelig.

Høres dette rimelig ut? Det meste har jeg plukket ut fra gammel hestejentekunnskap og litt fra Wendy. :banana:

Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier? :yes:

Skrevet
Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier? :banana:

De er vel mest 'bare' ponnier tror jeg, de blir jo delt av til det i f.eks hesterase-bøker. Men det blir det jo heller ikke delt i kalde og varme, tror jeg, det blir vel delt i lette og tunge? (iallefall i den gamle, rare hesterase-boken jeg hadde..)

Men det finnes jo forskjellige typer ponnier, varme og kalde, liksom. En welsh er jo mye lettere enn f.eks en shetland, selv om jeg ikke vet hva de er, hører så mye rart om ponnier. Men tror de går under ett, ponni-rasene altså. Du har jo også hester, f.eks arabere og fjordinger som blir registrert som ponni i størrelsen fordi de er under 148 cm i mankehøyde(eller hva nå enn grensen er på nå.) Mens en hest fra ponnirase som blir høyere enn 148, blir registrert som hest, såvidt jeg har skjønt.

Skrevet
De er vel mest 'bare' ponnier tror jeg, de blir jo delt av til det i f.eks hesterase-bøker. Men det blir det jo heller ikke delt i kalde og varme, tror jeg, det blir vel delt i lette og tunge? (iallefall i den gamle, rare hesterase-boken jeg hadde..)

Men det finnes jo forskjellige typer ponnier, varme og kalde, liksom. En welsh er jo mye lettere enn f.eks en shetland, selv om jeg ikke vet hva de er, hører så mye rart om ponnier. Men tror de går under ett, ponni-rasene altså. Du har jo også hester, f.eks arabere og fjordinger som blir registrert som ponni i størrelsen fordi de er under 148 cm i mankehøyde(eller hva nå enn grensen er på nå.) Mens en hest fra ponnirase som blir høyere enn 148, blir registrert som hest, såvidt jeg har skjønt.

Åja.

Snakket med min vanlige ridelærer i dag. Hun har to Norsk Varmblods Ridehester. Hun sa at navnet foran kom av hvor de ble registrert. Hennes hester ble registrert hos oppdretter, mens den andre hesten jeg snakket om sikkert ble registrert i ettertid. Da vet vi det :D

Skrevet
QUOTE(Nowisclee @ 08:46 - 22.02.2009)

Da spørs det på hvor den er født, og hva foreldrene er registrert som, tror jeg? Eller? Enten så prøver hun bare å skryte på seg en DVR, i stedet for NVR, eller så er det noe vi ikke helt har skjønt her enda.. *hviske: Zoey..? Hjelp..?*

Altså.. Hvis den født i danmark og registrert i danmark så vil den være en DV.. Men den må også registreres i norge, og den kan da få norskt hestepass, men den vil fremdeles være en DV.. Det kan sammenlignes med hunderaser, en whippet blir ikke til en basenjii bare fordi den bytter eier.. (if you know what i mean :D )

Blir ponnier inndelt i varmblods, kaldblods og sånn? Eller er de "bare" ponnier?

Det er jo raser innenfor ponniverden også, akkurat som hos større hester (og hunder for den saks skyld)

Det som er litt viktig å huske på er at det er raser innenfor hesteverenen også.. type fjording, islandshest, shettis, shire osv.. Og selv om mange fjordinger ligger under ponnigrensa (148cm u.sko) så er de fremdeles fjordinger.. Så man kunne i teorien hatt en shetttis som var 1.80m høy, og det hadde fremdeles vært en shettis..Bare en veeeeldig lite rasetypisk en :P

Så det er rasene.. Og så har vi "blandingene" som bare er sortert etter linjer, og derfor blir DV,NV,KWPN osv.. Og selv om de er "blandinger" blir de definert som raser..! (himmel.. dette er klønete skrevet kjenner jeg)

Strengt talt kan alt under 148cm defineres som en ponni, fordi den kan måles til ponni, og få ponnimålekort, som gjør at den kan starte ponnistevner.. Altså en Shire (verdens største hesterase) kan være født med dverggen, og bli ponni.. Det er fremdeles en shire, men også en ponni..

Ponnier deles inn i tre kategorier etter høyde, kategori 3 er de minste, kategori 2 er mellomst og kategori 1 er de største.. (husker ikke måla nå i farta..)

Og så har man også samme systemet på "blandingsponnier" som man har på "blandingshester" bare at det kalles sportsponni.. Altså.. En Dansk sportsponni er en "blandingsponni" som er født og registrert i danmark!

hehe.. blei litt rotete dette her, men var verd et forsøk da :P

Skrevet
Altså.. Hvis den født i danmark og registrert i danmark så vil den være en DV.. Men den må også registreres i norge, og den kan da få norskt hestepass, men den vil fremdeles være en DV.. Det kan sammenlignes med hunderaser, en whippet blir ikke til en basenjii bare fordi den bytter eier.. (if you know what i mean :P )

Det er jo raser innenfor ponniverden også, akkurat som hos større hester (og hunder for den saks skyld)

Det som er litt viktig å huske på er at det er raser innenfor hesteverenen også.. type fjording, islandshest, shettis, shire osv.. Og selv om mange fjordinger ligger under ponnigrensa (148cm u.sko) så er de fremdeles fjordinger.. Så man kunne i teorien hatt en shetttis som var 1.80m høy, og det hadde fremdeles vært en shettis..Bare en veeeeldig lite rasetypisk en :P

Så det er rasene.. Og så har vi "blandingene" som bare er sortert etter linjer, og derfor blir DV,NV,KWPN osv.. Og selv om de er "blandinger" blir de definert som raser..! (himmel.. dette er klønete skrevet kjenner jeg)

Strengt talt kan alt under 148cm defineres som en ponni, fordi den kan måles til ponni, og få ponnimålekort, som gjør at den kan starte ponnistevner.. Altså en Shire (verdens største hesterase) kan være født med dverggen, og bli ponni.. Det er fremdeles en shire, men også en ponni..

Ponnier deles inn i tre kategorier etter høyde, kategori 3 er de minste, kategori 2 er mellomst og kategori 1 er de største.. (husker ikke måla nå i farta..)

Og så har man også samme systemet på "blandingsponnier" som man har på "blandingshester" bare at det kalles sportsponni.. Altså.. En Dansk sportsponni er en "blandingsponni" som er født og registrert i danmark!

hehe.. blei litt rotete dette her, men var verd et forsøk da :D

Åååååååååååååååååååååja *lyspære over hodet* :P

• 1 month later...
Skrevet

Synes det med nasjonalsskifte forran rase-navnet er idiotisk. En fjording blir ikke en svensk fjording bare fordi en hest flytter til sverige. En norsk elghund blir ikke en latvisk elghund bare fordi en hund flytter til latvia. En dansk varmblod er en dansk varmblod, en varmblodshest der rasen den er opprinnelig er fra danmark. Hunden min er en engelsk staffordshire bull terrier, ikke en norsk staffordshire bull terrier. Rasen er jo ikke herfra opprinnelig. En finsk spetz blir ikke en tyrkisk spetz. En dansk- svensk gårdshund blir ikke en afro-amerikansk gårdshund. En engelsk fullblod blir ikke en nederlandsk fullblod. Men det kan være en tysk spitz fra norge (født i norge) :ahappy:

Har sikkert gjort meg forstått nå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...