Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmblods, fullblods eller kaldblod?


tm100001

Recommended Posts

Kan noen si meg noen spesielle kjennetegn, og noen typiske raser innenfor gruppene?

Hvilke grupper er det (fullblod, halvblod, varmblod, kaldblod osv.)?

Hvorfor blir en Dansk varmblod til en Norsk varmblod når den flytter til Norge (en dalmatiner som omregistreres fra Sverige til Norge blir da ikke en Norsk dalmatiner da..?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmblods og kaldblods-hester er i alle fall egne raser (travhester) - og de forandrer ikke rase selv om de er importert fra et annet land, nei..

Men at noen bruker landets navn foran rasen er jo mulig - men det kan ikke sammenlignes med f.eks. norsk lundehund, norsk elghund grå, osv - fordi det er ikke rasenavnet likevel.

Forskjell mellom varm- og kaldblods er i alle fall at den varme er elegantere, ofte større - den kalde er mer "arbeidshest"aktig i typen, kraftigere, mere "lodden" og veldig mye søtere (?).

Fullblod og halvblod og sånn har jeg ingen anelse om..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvblod er vel en blanding mellom kaldblods og varmblods, så her kan du få litt variasjon. Men den klassiske, f.eks. Svensk halvblods er en høyreist edel hest men som allikevel er litt kraftig bygd. Vel, rett og slett en slags mellomting.

Og fullblods, vel galopphester! Spinkle, slanke og vanligvis utrolige raske dyr. Disste stammer ganske nærme fra Araberen og har derfor mye av det slanke utrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En halvblod er vel en blanding mellom kaldblods og varmblods, så her kan du få litt variasjon. Men den klassiske, f.eks. Svensk halvblods er en høyreist edel hest men som allikevel er litt kraftig bygd. Vel, rett og slett en slags mellomting.

Og fullblods, vel galopphester! Spinkle, slanke og vanligvis utrolige raske dyr. Disste stammer ganske nærme fra Araberen og har derfor mye av det slanke utrykket.

Jeg syns ikke gallopp hester er spesielt hverken spe, spinkle eller slanke jeg da. Men at det er verdens raskeste hest det er det ingen tvil om..

Edit: Halvblods er ikke blanding av varmblods og kaldblods, det er som fullblodshestene en av varmblodsrasene. Akkurat som fjording og døl er av kaldblodsrasene. Før het kaldblodstraver- Norsk travhest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke gallopp hester er spesielt hverken spe, spinkle eller slanke jeg da. Men at det er verdens raskeste hest det er det ingen tvil om..

Vel, kom til å tenke.. Quarteren er vel hakket raskere. Men bare på korte distanser.

Og grunnen til at de ikke alltid virker så spinkle er nok muskelmasse. Men generelt så er benstrukturen dems ganske spinkel, og de er som oftest slanke. Nå kan jeg jo si at hoppa til venninna mi ser ganske feit ut med et giga føll i magen, men allikevel så ser man hvor edel hun er. Hmm det var et bedre ord en spinkel, de er liksom edlere, smalere!

Hm, det angående halvblods visste jeg ikke, da lærte jeg noe nytt idag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke gallopp hester er spesielt hverken spe, spinkle eller slanke jeg da. Men at det er verdens raskeste hest det er det ingen tvil om..

Edit: Halvblods er ikke blanding av varmblods og kaldblods, det er som fullblodshestene en av varmblodsrasene. Akkurat som fjording og døl er av kaldblodsrasene. Før het kaldblodstraver- Norsk travhest.

Skjønte ikke helt det der :blink:

Synes å huske at to av hestene på stallen er danske varmblods ridehester, men er omregistrert til norsk varmblod. Eller noe sånt. Hva er en Norsk halvblod/varmblod da? :icon_confused:

Hmm...

Altså:

Kaldblods = kraftigere arbeidstype, tykkere pels, bedre høver og kraftige bein? F. eks. Ardenner og Tungdøl?

Varmblod = Edel. F. eks. Araber, Dansk varmblods ridehest?

Fullblod = Edel og rask. Engelsk Fullblod?

Halvblod = Raser som verken er kraftige eller edle. Hannoveraner og slike spranghester?

Var det sånn eller?

Er ponni en egen sånn gruppe, eller går de også under en av disse kategoriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Skjønte ikke helt det der :blink:

Synes å huske at to av hestene på stallen er danske varmblods ridehester, men er omregistrert til norsk varmblod. Eller noe sånt. Hva er en Norsk halvblod/varmblod da? :icon_confused:

Hmm...

Altså:

Kaldblods = kraftigere arbeidstype, tykkere pels, bedre høver og kraftige bein? F. eks. Ardenner og Tungdøl?

Varmblod = Edel. F. eks. Araber, Dansk varmblods ridehest?

Fullblod = Edel og rask. Engelsk Fullblod?

Halvblod = Raser som verken er kraftige eller edle. Hannoveraner og slike spranghester?

Var det sånn eller?

Er ponni en egen sånn gruppe, eller går de også under en av disse kategoriene?

Altså; varmblods er en samlebetegnelse for mange raser som fullblods, varmblodsridehest, varmblodstravhest, araber etc

Kaldblods er også en samlebetegnelse for arbeidshester som kaldblodstraver, fjording, døl (heter kun dølahest- ikke tungdøl). Halvblods er en egen rase innenfor varmblodsrasene.

Jeg kan ikke reglene for omregistrering av ridehester, men syns det høres rart ut om de skal endres fra dansk til norsk varmblods pga endring av bostedsland.

Ponnier klassifiseres vel etter størrelse og ikke grovhet/edel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmblods: araber, engelsk fullblods, varmblods ridehest, varmblods traver, svensk halvblods, quarter osv.

Kaldblods: døl, shire, ardenner, fjording, jysk hest osv.

Fullblods er er vel bare et rasenavn innenfor varmblods-hestene? Fullblods araber, engelsk fullblods? På samme måte som halvblods?

En Dansk Varmblods Ridehest som er avlet i Danmark, kan ikke omregistreres til Norsk(såvidt jeg har forstått). Men om du avler på den i Norge, vil føllet dens bli Norsk Varmblods Ridehest.

En varmblods traver, derimot, kan omregistreres fra å stå som en svensk hest, til å stå som en norsk hest. (ergo i forhold til hvor den bor og hvilke løp den deltar i osv. Men den vi fortsatt stå som svensk- eller norsk-født(hvis jeg har oppfattet riktig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk fullblods er jo en rase, på lik linje med araber..

Ellers er det som de andre sier oppover her.. Varmblods=edlere type, Kalblods=rufsete og kraftig:P

Ang dette med Dansk og norsk varmblods, så har det egentlig ikke noe med selve "rasen" hest å gjøre, men om den er registrert i dans varmblodsforbund eller ikke..

Altså: En Dansk varmblods kan godt ha en Engelsk fullblods mor, og en Hanoveraner Far, Men så lenge både mamma og pappa er godkjent og kåret i Dansk varmblods, så vil avkommet bli dansk varmblod!

Om man Fek.s kjøper en Dansk Varmblods hingst, (som er kåret i dansk varmblod) og importerer den til norge så vil den fremdeles være DV, MEN om den OGSÅ blir kåret i norge og brukes i norsk avel, vil avkommene som blir registrert i norge bli Norsk varmblods. Og om hingsten brukes, og avkommene registreres i danmark vil avkomene bli DV..

Komplisert..jepp, uten tvil! Men hovedsaken er vel at DV og NV hester er ikke en bestemt "rase" Men heller et produkt av i hvilket rytterforbund de er registrert, og hvilket land de er født i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; varmblods er en samlebetegnelse for mange raser som fullblods, varmblodsridehest, varmblodstravhest, araber etc

Kaldblods er også en samlebetegnelse for arbeidshester som kaldblodstraver, fjording, døl (heter kun dølahest- ikke tungdøl). Halvblods er en egen rase innenfor varmblodsrasene.

Jeg kan ikke reglene for omregistrering av ridehester, men syns det høres rart ut om de skal endres fra dansk til norsk varmblods pga endring av bostedsland.

Ponnier klassifiseres vel etter størrelse og ikke grovhet/edel

Aha ja :blink:

Varmblods: araber, engelsk fullblods, varmblods ridehest, varmblods traver, svensk halvblods, quarter osv.

Kaldblods: døl, shire, ardenner, fjording, jysk hest osv.

Fullblods er er vel bare et rasenavn innenfor varmblods-hestene? Fullblods araber, engelsk fullblods? På samme måte som halvblods?

En Dansk Varmblods Ridehest som er avlet i Danmark, kan ikke omregistreres til Norsk(såvidt jeg har forstått). Men om du avler på den i Norge, vil føllet dens bli Norsk Varmblods Ridehest.

En varmblods traver, derimot, kan omregistreres fra å stå som en svensk hest, til å stå som en norsk hest. (ergo i forhold til hvor den bor og hvilke løp den deltar i osv. Men den vi fortsatt stå som svensk- eller norsk-født(hvis jeg har oppfattet riktig?)

Ooja! :wub:

Engelsk fullblods er jo en rase, på lik linje med araber..

Ellers er det som de andre sier oppover her.. Varmblods=edlere type, Kalblods=rufsete og kraftig:P

Ang dette med Dansk og norsk varmblods, så har det egentlig ikke noe med selve "rasen" hest å gjøre, men om den er registrert i dans varmblodsforbund eller ikke..

Altså: En Dansk varmblods kan godt ha en Engelsk fullblods mor, og en Hanoveraner Far, Men så lenge både mamma og pappa er godkjent og kåret i Dansk varmblods, så vil avkommet bli dansk varmblod!

Om man Fek.s kjøper en Dansk Varmblods hingst, (som er kåret i dansk varmblod) og importerer den til norge så vil den fremdeles være DV, MEN om den OGSÅ blir kåret i norge og brukes i norsk avel, vil avkommene som blir registrert i norge bli Norsk varmblods. Og om hingsten brukes, og avkommene registreres i danmark vil avkomene bli DV..

Komplisert..jepp, uten tvil! Men hovedsaken er vel at DV og NV hester er ikke en bestemt "rase" Men heller et produkt av i hvilket rytterforbund de er registrert, og hvilket land de er født i.

Ellers kanskje det de i stallen mente var at det ikke var en hesterase som het Norsk varmblods ridehest, men at det sto det på papiret fordi den var født i Norge? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig er varmblods ridehest bare registrerte blandingshester? Og blandet av spesifikke raser, eller, det er vel ikke alle raser som er godkjent for den type avl slik at avkommet blir varmblods ridehest? *litt usikker*

Teknisk sett så er den jo egentlig det.. Kriteriet for at en hest skal kunne registreres som Feks Norsk varmblods ridehest er at begge foreldre er registrert i NV, og dermed at de oppfyller kravene til avel. Dvs at både hingst og hoppe skal være "premiert" for å bruke det ordet. Man må også skille på hestene som er registrert i NV og de som "bare" er registrert i rytterforbundet.. En "bare" varmblods ridehest kan være registrert i norsk rytterforbund, men ikke i Norsk Varmblods.

Alle raser kan jo blandes og registreses i rytterforbundet, og kan da brukes til det eier måtte ønske, Men for at den skal kunne registreres som NV må den altså oppfylle visse krav mhs foreldre og linjer. Der er vel så vidt jeg vet ingen arabere registrert i NV. Vet det er en Paint hingst.. Kravene for å få feks en hingst kåret er jo ganske høye, og man går jo etter typer som er ønsket i avelen, og som har vist seg i høye klasser innen sporten, det er jo skjelden man ser en araber, eller arderdender gå høye klasser i feks sprang, MEN:den dagen en araber hevder seg høyt i sporten, så kan den også kåres og godtas i avel! (tar jo bare araber som et eksempel her nå..)

Man eksprimentere jo hele tiden innen avel på hest med forskjellige raser.. i fransk avel har de bl.a blandet inn rene traverlinjer i noen sprangehester for å få hester som er tøffere på hinder..!

Vet ikke om jeg gjør meg forstått, men jeg prøver:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kanskje det de i stallen mente var at det ikke var en hesterase som het Norsk varmblods ridehest, men at det sto det på papiret fordi den var født i Norge? :icon_redface:

Ja, eller, det er jo en slags rase. Eller, det er en registrert type! Det er det det er. På rideskolen jeg jobbet på, hadde vi en Norsk Varmblods Ridehest, og en Dansk Varmblods Ridehest, og en Dansk Sportsponni.

Varmblods Ridehest og Sportsponni blir litt det samme, de blander forskjellige hester som er godkjent for avl til den 'typen' hest, og kaller så avkommet Varmblods Ridehest eller Sportsponni.

Såvidt jeg har forstått, er det en del welsh og araber som blandes inn i sportsponni? Og også noe Vb Ridehest? Zoey? Dette vet kanskje du mer om enn meg.

Teknisk sett så er den jo egentlig det.. Kriteriet for at en hest skal kunne registreres som Feks Norsk varmblods ridehest er at begge foreldre er registrert i NV, og dermed at de oppfyller kravene til avel. Dvs at både hingst og hoppe skal være "premiert" for å bruke det ordet. Man må også skille på hestene som er registrert i NV og de som "bare" er registrert i rytterforbundet.. En "bare" varmblods ridehest kan være registrert i norsk rytterforbund, men ikke i Norsk Varmblods.

Alle raser kan jo blandes og registreses i rytterforbundet, og kan da brukes til det eier måtte ønske, Men for at den skal kunne registreres som NV må den altså oppfylle visse krav mhs foreldre og linjer. Der er vel så vidt jeg vet ingen arabere registrert i NV. Vet det er en Paint hingst.. Kravene for å få feks en hingst kåret er jo ganske høye, og man går jo etter typer som er ønsket i avelen, og som har vist seg i høye klasser innen sporten, det er jo skjelden man ser en araber, eller arderdender gå høye klasser i feks sprang, MEN:den dagen en araber hevder seg høyt i sporten, så kan den også kåres og godtas i avel! (tar jo bare araber som et eksempel her nå..)

Man eksprimentere jo hele tiden innen avel på hest med forskjellige raser.. i fransk avel har de bl.a blandet inn rene traverlinjer i noen sprangehester for å få hester som er tøffere på hinder..!

Vet ikke om jeg gjør meg forstått, men jeg prøver:P

Tusen takk, jeg føler jeg forsto mye mer nå!

Synes det er utrolig morsomt å lære mer om slikt, jeg! :)

Som f.eks at det er en painthingst i Nederland som er godkjent for avl på varmblodstraver av en eller annen grunn(jeg har iallefall hørt det), da kan man jo få fram paint-travere om man vil det. (åssen travegenskapene blir er jo en annen sak.) :)

OT, men så faktisk en paintfarga traver på Drammen travbane, den var hvit langt oppå låret, og hadde hvit hale og delvis hvit man. Stilig hest, og gjorde det bra i tillegg! Syns å huske det var en kaldblods, ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller, det er jo en slags rase. Eller, det er en registrert type! Det er det det er. På rideskolen jeg jobbet på, hadde vi en Norsk Varmblods Ridehest, og en Dansk Varmblods Ridehest, og en Dansk Sportsponni.

Varmblods Ridehest og Sportsponni blir litt det samme, de blander forskjellige hester som er godkjent for avl til den 'typen' hest, og kaller så avkommet Varmblods Ridehest eller Sportsponni.

Såvidt jeg har forstått, er det en del welsh og araber som blandes inn i sportsponni? Og også noe Vb Ridehest? Zoey? Dette vet kanskje du mer om enn meg.

Tusen takk, jeg føler jeg forsto mye mer nå!

Synes det er utrolig morsomt å lære mer om slikt, jeg! :icon_redface:

Som f.eks at det er en painthingst i Nederland som er godkjent for avl på varmblodstraver av en eller annen grunn(jeg har iallefall hørt det), da kan man jo få fram paint-travere om man vil det. (åssen travegenskapene blir er jo en annen sak.) :)

OT, men så faktisk en paintfarga traver på Drammen travbane, den var hvit langt oppå låret, og hadde hvit hale og delvis hvit man. Stilig hest, og gjorde det bra i tillegg! Syns å huske det var en kaldblods, ikke sikker.

Så man kunne i teorien blandet de hestene jeg rir og fått en sportsponni? Dette var mye vanskeligere enn jeg trodde :)

Forresten, en hest jeg kjenner er blanding, men registrert som Norsk Varmblods ridehest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kunne i teorien blandet de hestene jeg rir og fått en sportsponni? Dette var mye vanskeligere enn jeg trodde :)

Forresten, en hest jeg kjenner er blanding, men registrert som Norsk Varmblods ridehest.

Vel, ja, jeg tror det. Så sant de var godkjent og kåret for slik avl, selvfølgelig.

Ja, det er vel slik det funker, så sant hestene som avles på er kåret og godkjent til enten varmblods ridehest-avl eller sportsponni-avl (nå kan ikke jeg de ordentlige uttrykkene på det her), så kan man blande to raser og føllet blir registrert som f.eks varmblods ridehest. (såvidt jeg har forstått.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, er det en del welsh og araber som blandes inn i sportsponni? Og også noe Vb Ridehest? Zoey? Dette vet kanskje du mer om enn meg.

Det stemmer det du sier der.. Det ble brukt en del welsh tidligere, men nå blir det også brukt en del fullblods for å få "lette typer" Dette gjelder også i de store stammbøkene innen ridehester.. Men man kan også se det på typen hest som er i dag, Det er flertall av små lette hester, med mye motor (og til dels stress) Mens tidligere var det større grovere typer hester som var i overvekt.. (Personlig liker jeg disse best jeg asså..) Men man har heldigvis Calato, Sandro Boy og Eurocomasters Berlin som holder standars oppe på "grovhestfaktoren:P)

Dette med avel er jo noe man kan studere seg grønn på, Det er spennende! Det som er litt trist er at det er så utrolig mye penger i unghestbedriften at veldig mange flotte unghester blir ødelagt fordi de blir presset til å gå ungheststevner og kåringer, visninger o.l lenge før de er klare for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med avel er jo noe man kan studere seg grønn på, Det er spennende! Det som er litt trist er at det er så utrolig mye penger i unghestbedriften at veldig mange flotte unghester blir ødelagt fordi de blir presset til å gå ungheststevner og kåringer, visninger o.l lenge før de er klare for det..

Kjenner den.. Ser det samme på travhester jeg kjenner/har kjent, som blir ødelagt fordi de presses for hardt for tidlig. (psykisk ødelagt, og også fysisk.) De skal yte tidlig, for å gi mest mulig tilbake til eier fortest mulig. :) Ikke skjønner jeg det, jeg ville mye heller hatt en hest som jeg kunne ha, og holde på med, i mange år. Men, mye forskjellige meninger om sånt, og mye forskjellige treningsmetoder, tenkemåter og meninger om hva som er skadelig og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå blir jeg sprø... :rolleyes:

Var på KR1 kurs i går, teori til grønt kort. Jeg kjenner hun som var foreleser, og hun har en Norsk Varmblods Ridehest. Hun sa til noen på kurset at hun hadde en Dansk Varmblods Ridehest, men på passet sto det NVR. Jeg spurte om det, og hun sa at den er en DVR, men at det bare står NVR på passet. Den var blanding av Hannoveraner og mye rart :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå blir jeg sprø... :rolleyes:

Var på KR1 kurs i går, teori til grønt kort. Jeg kjenner hun som var foreleser, og hun har en Norsk Varmblods Ridehest. Hun sa til noen på kurset at hun hadde en Dansk Varmblods Ridehest, men på passet sto det NVR. Jeg spurte om det, og hun sa at den er en DVR, men at det bare står NVR på passet. Den var blanding av Hannoveraner og mye rart :banana:

Da spørs det på hvor den er født, og hva foreldrene er registrert som, tror jeg? Eller? Enten så prøver hun bare å skryte på seg en DVR, i stedet for NVR, eller så er det noe vi ikke helt har skjønt her enda.. *hviske: Zoey..? Hjelp..?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det på hvor den er født, og hva foreldrene er registrert som, tror jeg? Eller? Enten så prøver hun bare å skryte på seg en DVR, i stedet for NVR, eller så er det noe vi ikke helt har skjønt her enda.. *hviske: Zoey..? Hjelp..?*

Oppdretteren var oppført i Danmark i passet :banana: Hun er kollegaen til mamma, og jeg kjenner henne ganske godt. Hun vil nok ikke lyge nei :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste norske hesterasene er:

Dølahesten

Kaldblodstravhest ( som er en lettere variant av dølahesten avlet fram til egen rase for hundre år siden, eller slikt. Tidligere var det èn rase)

Fjording

Lynghesten også kalt Nordlandshesten.

Alle disse rasene er kaldblodshester. Nordlandshesten er vel ofte en ponni. Det går på mankehøyde og har egentlig ingenting med rase å gjøre. Det er ingen norske varmblods hesteraser.

Varmblodshester er vel alle full- og halvblodsvarianter avlet for spenst og hurtighet. Kaldblodshesten er vel avlet for arbeid. Sånn opprinnelig.

Høres dette rimelig ut? Det meste har jeg plukket ut fra gammel hestejentekunnskap og litt fra Wendy. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren var oppført i Danmark i passet :yes: Hun er kollegaen til mamma, og jeg kjenner henne ganske godt. Hun vil nok ikke lyge nei ;)

Hm, da har det sikkert noe med det å gjøre. Nei, jeg trodde nok ikke det, men man veit jo aldri. *fnis*

De eneste norske hesterasene er:

Dølahesten

Kaldblodstravhest ( som er en lettere variant av dølahesten avlet fram til egen rase for hundre år siden, eller slikt. Tidligere var det èn rase)

Fjording

Lynghesten også kalt Nordlandshesten.

Alle disse rasene er kaldblodshester. Nordlandshesten er vel ofte en ponni. Det går på mankehøyde og har egentlig ingenting med rase å gjøre. Det er ingen norske varmblods hesteraser.

Varmblodshester er vel alle full- og halvblodsvarianter avlet for spenst og hurtighet. Kaldblodshesten er vel avlet for arbeid. Sånn opprinnelig.

Høres dette rimelig ut? Det meste har jeg plukket ut fra gammel hestejentekunnskap og litt fra Wendy. :banana:

Neinei, det i uthevet er omvendt. Eller iallefall delvis. For man hadde ikke råd til å ha så store og tunge hester før i tiden, så BÅDE dølahesten og kaldblodstraveren er framavlet fra den opprinnelige dølen, som var mindre og lettere. (om enn større og kraftigere enn nordlandshesten og fjordingen opprinnelig var)

Vel, per i dag har man jo norske varmblodstravere og norske varmblods ridehester. Selv om dette ikke er opprinnelig norske hesteraser, så er de avlet fram i Norge nå og altså registrert som norske. Men, sant er det, at det ikke finnes noen opprinnelige raser fra Norge som er varmblods.

Men er egentlig lyngs/nordlandshesten kald, eller er den varm? For jeg veit at jeg har hørt at islandshesten egentlig er varmblods? (fordi den er edel og rask, lett i kroppen osv) *usikker*

Og ja, kaldblodsrasene er vel brukt mest til arbeid, mens varmblodsene er brukt mest til ridning osv, men helt opprinnelig så har det jo mer å gjøre med hvor de kommer fra:

kaldblodsrasene er kraftigere bygget for å tåle mer kulde, og for å ha mer 'seig' styrke for å kunne klatre mer(fjording osv) og slikt, og har ofte kraftigere vinterpels enn varmblodsrasene. De har kortere, kraftige, sterke bein som tåler mye av både ulendt terreng og hardt arbeid.

Mens varmblodsrasene er oftest spinklere, blodårene ligger ut i huden for å kunne tåle mye varme(se arabere og engelsk fullblods), de har lange, tynne bein som er skapt for fart, ikke for å klatre i steinrøyser og/eller trekke en plog.

(selv om, selvfølgelig, så kan de tåle dette også. Se bare mustangene, som er etterkommere etter tamhester(varmblodser; andalusiere o.l.) som utvandrerne fra Europa hadde med seg)

Men opprinnelig så ble jo varmblodsrasene også noe brukt som arbeidshester, som i Spania osv. De hadde jo ikke andre hester å bruke, man kunne selvsagt bruke okser og esler, men veit de brukte hester også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...