Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder når testiklene er utviklet


Recommended Posts

Testiklene var stort sett på plass da han var 3 måneder, men vetrinæren sa at den ene spratt litt opp og ned. Men det gikk også fort over, så vil vel gjette på at de var sånn 100% på plass da han var 4 mnd, sånn grovt sett. :P

Hvordan går det med din "just a dogs" testikler? *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅ de er så søte før testiklene kommer og baller seg frem! :P Husker da Casper bare hadde litt løs hud der, var så søtt! Og penis lignet på en liten navle (den er fortsatt liten og spenstig da ha ha gruer meg til den blir eldre og hengete)

De vistes ikke særlig godt da han var 3 måneder, var bare hud egentlig. Så det tar litt tid ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk aldri begge testiklene i pungen, han fikk bare den ene, som igjen førte til at jeg bestemte at begge skulle fjernes. Han ble kastrert når han var ca 13-14 mnd. Den andre testikkelen var i lysken (kunne kjenne den og se den). Det var ett enkelt inngrep heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy hadde begge sine testikler i pungen ved 6 ukers alder, og der har de forblitt. Det samme gjaldt også alle hannvalpene i valpekullet jeg hadde. Willys bror fikk den ene ned i 6 ukers alder, mens den andre ventet ei drøy uke til før den bestemte seg for å komme ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved levering (8 uker) synes jeg er helt normalt på min rase i alle fall. Men hvis en eller begge åker litt opp og ned, så er jo det også relativt normalt en liten stund etter det (men da skal man ha kjent begge nede - ellers ville jeg vært veldig urolig, ja).

Siste kullet mitt var de tidligste jeg har kjent - der kunne de kjennes godt på flere av gutta' når de var rundt 5 uker.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste valper har testiklene i pungen ved 8 uker, men det er nok ikke unormalt om det tar litt lenger tid. Men da bør du i allefall kjenne de i nærheten.

Om de ikke er kommet ned ved 6 mnd er det nok ingen sjanse for at de kommer ned heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med testikkler er svært vanskelig. Jeg føler at jeg må se de testikklene på valpen før jeg lever de. Du kan prøve å sette han på rompa i fanget ditt å se om de glir ned i pungen. Det er noe som hetes at en valp er ikke Kryptochid før den 16mnd. Men de bør som de andre skriver hær være i pungen lenge før den tid. Under tannfelling så lukkes gangene og det er svært sjeldent de kommer ned etter det. Mitt råd er å prøve å se etter de og følg med, gjerne prøve å hjelpe den litt på vei. Du kan også prøve å gi vitamin-e for dette skal også være bra for testikklene. Det jeg bruker på mine hunder er vetekimsolje. Dette bruker jeg under drektighet hos tispa og gir det også til valpene fra første måltid av. Etter jeg har begynt med dette har jeg ikke hatt noen testikkelmangel på valper jeg har levert, bank i bordet, om dette har noe med dette å gjøre har jeg ingen anelse på,, men tørr jo ikke annet etter dette. Og dette er da noen kull siden.

Fikk dtte tipset av en Kelpie oppdretter.

Lykket til med din

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av de tingene som veterinærattesten skal si noe om.

Dersom valpen din ikke hadde to testikler liggende på plass i pungen ved levering (8 uker) bør du ta dette opp med oppdretter. Vanligvis betales 1/2 valpepris tilbake hvis hunden blir chrypt. Slikt skal normalt avtales i kjøpeavtalen, og bør ihvertfall være nevnt om ikke valpen hadde begge steinene i pungen på leveringstidspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...