Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære apportering


Ka

Recommended Posts

Hvordan gjør jeg dette?

Starter man bare med å be hunden komme når den har hentet en gjenstand du har kastet, f.eks. en pinne?

Hva med gjenstander som du ikke har kastet, men som bare ligger der (som når man skal avlevere gjenstander i et spor)? Hvordan skal den skjønne at den skal hente ting og avlevere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden et moment om gang. Min erfaring er at det er lettest å begynne bakerst.

Få hunden til å sitte "på plass", og plukke opp apportbukken. Ros, og gi belønning hver gang den gjør det riktig i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker redning?

Jeg ville begynnt med å trene holde fast gjenstanden i selve apportreningen.Skal du trene redning så er det ikke noe vits i henge seg opp i at den skal sitte i utgangstilling.Men det ALLER viktigste er å vekke gjenstandsintressen hos hunden.Trener du redning så må du trene på alle slags gjenstander,trener du bruks så konsentrer deg om naturpinner.Belønn hver gang hunden plukker opp eller viser intresse for gjenstander på tur og hjemme.Bytt gjerne mot en ball eller drakamp.Ikke si nei til hunden hvis den plukker opp noe ekkelt,bare bytt med noe stas.(Pan ga meg en brukt kondom engang,matmor sleit da ja.. barfy .)Det å finne gjenstander i sporet eller i søket skal være noe av det morsomste en redningshund vet (bortsett fra å finne figuranter da selvfølgelig :) )Så jeg ville ikke begynnt å henge meg opp i perfekt avlevering før hunden kobler funn av gjenstander opp mot morro hos fører.

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...